Dimlicht op "Auto"-stand

Plaats reactie

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier

Dimlicht op "Auto"-stand

Bericht door HarmOtten »

Sinds een tijdje heb ik de verlichting op stand "Auto" staan, zodat de auto zelf bepaalt wanneer het dimlicht aan gaat, en wanneer alleen dagrijlampen. Als het dimlicht aan gaat, schakelt ook de navigatie op nachtkleuren.
Over het algemeen werkt het goed, maar niet altijd.

Voorbeelden wanneer het goed gaat: :thumb:
- Als het buiten donker wordt gaat op een gegeven moment het licht aan.
- Is de auto in de garage dan gaat het licht aan, en als ik overdag naar buiten rijd gaat het licht uit.
- Als ik overdag een tunnel in rijd gaat het licht vrij snel aan, en als ik er uit rijd gaat het na enkele seconden weer uit.

Voorbeelden wanneer het beter kan: :(
- Ik rijd overdag onder een viaduct door. Het licht gaat aan, en blijft daarna aan :think:.
- Ik rijd bij laagstaande zon op een weg (zonder bomen of andere obstakels), en spontaan gaat het licht aan :shock:!

Ok, feit is dat het licht alleen te vaak onnodig aan is. Als het echt aan moet zijn, gaat het ook aan. Dus dat is goed. En dat het niet bij de minste of geringste schaduw aan gaat, of bij elke lantaarnpaal uit, is ook goed.
Blijft over een aantal vreemde situaties waarbij het soms blijft branden.

Herkent iemand dit effect?
Heeft iemand een idee waar de sensor zit?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42

Re: Dimlicht op "Auto"-stand

Bericht door zoe2goe »

Volgens het franse forum achter de achteruitrijspiegel. Ik heb zelf een simpele zonder die sensor, dus ik kan het niet controleren. Klein dekentje moet het zo kunnen bewijzen ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jdgh72
Lid
Lid
Laatste bezoek: 29 mei 2019 09:57
Contacteer:

Bericht door jdgh72 »

Het aanblijven van de verlichting na een viaduct herken ik niet, wel het aan gaan bij lage zon. Dat laatste is niet uniek voor de ZOE, in onze vorige auto (Honda) gebeurde dat ook. Ik had altijd het idee dat het gebeurt vanwege een bepaalde kleuring (rood / geel) in het zonlicht. Ik zou mij kunnen voorstellen dat de kleur van het zonlicht richting die van kunstlicht gaat waardoor de sensor het onderscheid niet meer kan maken. Maar deze hypothese is puur speculatief.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jsj
Lid
Lid
Laatste bezoek: 19 feb 2020 16:20

Bericht door Jsj »

ja ik herken dit wel inderdaad. Klein irritatie puntje. Gelukkig zal het effect op de range minimaal (verwaarloosbaar?) zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48

Bericht door BB-One »

Het vervelende hieraan is dat je scherm ook op de nachtstand springt en als je de zon vanachter op je scherm schijnt zie je niet veel meer....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

OlafH
lid
lid
Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25

Bericht door OlafH »

even op het plusje rechts onderin drukken en op dagkleuren zetten.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nivve
lid
lid
Laatste bezoek: 28 mar 2019 10:01

Bericht door Nivve »

Tja, ik heb altijd geleerd om gewoon altijd mijn dimlicht aan te hebben staan. Zo geleerd en persoonlijk vind ik het veiliger ook (autos gaan minder over in de achtergrond, vooral bij grijze is dat af en toe het geval). Ik zou ook liever zien dat auto's gewoon allemaal overdag hun licht aan hebben staan.

Ik heb dus al twee maanden mijn licht aan staan* (gaat toch vanzelf uit als je uitstapt; nagevraagd bij de dealer en het is altijd het geval). En inderdaad gewoon het plusje en handmatig op nacht/dagkleuren zetten. Dat heb ik overigens na een dag al uitgezet dat dat automatisch gaat. Vanaf de A4 naar de A10 zijn zoveel viaducten, ik kon niet tegen het wisselen de hele tijd terwijl het op automatisch stond :|
Overigens hetzelfde als met het eerste punt, qua veiligheid lijkt het me beter als niet opeens alle (rem)lichten van alle auto's op hetzelfde moment aangaan. Maar goed, dat is mijn mening :roll:

Nou ben ik wel erg off-topic, dat is mijn gevoel met de automatische dingen in auto's van tegenwoordig. Vandaar dat ik ook niet de CC gebruik maar de snelheidslimiet; meer controle over de auto. 8)

Overigens speelt een gelijkwaardig probleem met de ruitenwissers. Deze gaan soms ongeacht de stand pas aan als de ruit een zwembad is en soms bij een druppel staan ze al te gieren. Maar dat heeft misschien te maken met een te kleine sensor, dus met een te variabele opbrengst.

*ik heb de ZOE nu twee maanden.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BB-One
Lid
Lid
Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48

Bericht door BB-One »

@nivve daar is toch de dagrijverlichting voor?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nivve
lid
lid
Laatste bezoek: 28 mar 2019 10:01

Bericht door Nivve »

Das waar.. Dit is mijn eerste auto met dagrijverlichting. Dus misschien is het inderdaad niet zo nodig als ik mezelf voorhoudt.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Crxtreem
Lid
Lid
Laatste bezoek: 19 aug 2020 10:53

Bericht door Crxtreem »

Wordt de verlichting alleen aangeschakeld door de sensor, of kijkt hij ook naar de tijd?

Ik heb nu dat mijn dimlicht aan is en aan blijft.
Bijvoorbeeld vanmorgen is de zon zo fel dat ik met zonnebril rij, maar mijn auto vind dat mijn licht aan moet zijn en blijven.
In een rit van een half uur met vooral zon in de rug blijft deze aan.

Dit is nu eigenlijk van gisteravond af toen ik onder een viaduct reed en het dimlicht aan ging.
Daarna is hij niet meer uit gegaan. (wel bij het uitzetten van de auto natuurlijk).

Waardeloze op dat moment is dat omdat de zon schijnt ik een zonnebril op heb, en het scherm dus niet kan aflezen.
Dan heb ik het nog niet over de ruitenwisserfunctie gehad die vaker over een droge stroeve ruit wil bewegen dan over een natte.
Renault Zoe Bose Q90 Juli 2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Riesbak
Lid
Lid
Laatste bezoek: 23 jun 2023 10:59

Bericht door Riesbak »

Is niet iets van alleen onze Zoe, andere auto's hebben het ook. Wat ik begreep vanuit de Engelse forums dat het ook te maken heeft met de laagstaande zon en de gevaarzetting ervan. Met dimlicht erbij aan ben je dan beter zichtbaar.

Neemt niet weg dat het jammer is dat je R-Link niet ff snel op daglicht kan zetten zonder de auto functie uit te zetten
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

cortrans
lid
lid
Laatste bezoek: 06 okt 2019 17:56
Contacteer:

Bericht door cortrans »

Het "euvel" van de ruitenwissers is in te stellen (althans bij mijn Mégane wel) door de instel knop van de interval van de ruitenwissers.
Staat hij op "grote" druppels, dan zullen de ruitenwissers sneller reageren, dan wanneer hij op "kleine" druppels staat.
(ex) bezitter van een Mégane 1.5 dCi Bose uit 2016, Kleur: Rouge Flamme, Easy Life Pack, 8,7 inch R-Link 2

Gr. Cor

Zonder (auto)transport staat alles stil
www.beroepschauffeurs.com

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Riesbak
Lid
Lid
Laatste bezoek: 23 jun 2023 10:59

Bericht door Riesbak »

Vanmorgen sloeg Zoe de andere kant door, regen, niet heel veel licht en ze besloot dat de lampen niet aan hoefden nu. Ik dacht er anders over, met gezond verstand ff de lampen handmatig aangezet.

Blijft een wispelturige fijne dame, onze Zoe.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut