Ventilatie probleem Scenic 2.0 2004
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 21 dec 2018 09:35
- Actief als: particulier
Ventilatie probleem Scenic 2.0 2004
Renault Scenic 2.0 2004
Hallo allemaal,
Ik heb een Scenic uit 2004 (geen id of het Phase 1 of 2 is) maar in ieder geval sinds de zomer merkte ik dat uit de ventilatie kanalen eigenlijk vrij weinig lucht kwam. De ventilator doet het zelf prima en schakelt ook alle standen dus de weerstand is uitgesloten.
Als test ook de filter (in motor compartiment) verwijderd maar dit leverde geen grotere luchtstroom op in de uitlopen binnen. Het viel me op dat de fan op zich zeer veel lucht verplaatst dit was goed te voelen in de opening van het filter.
Ik vermoed dan ook dat het een probleem is met de motorische kleppen die de luchtstroom sturen. Bij een bezoek aan een garage werdt ook aangegeven dat ook hun dit vermoeden.
Nu is het een feit dat de auto 14 jaar oud is en een eventuele reparatie ruim 1400 Euro gaat kosten (hele dashboard moet eruit voor onderzoek). Tel dit bij de restwaarde en het feit dat ongetwijfeld binnenkort het display tot ziens zegt is een reparatie als dit het niet waard.
Maar goed .... ik ben niet bang om zelf het eea te ondernemen maar helaas vind ik weinig vergelijkbaars daar de meeste klachten gaan over een defecte fan of de weerstand van de fan. Ik wil dan ook graag weten is er een bepaalde klep verantwoordelijk en kan deze evt uitgezet worden? Kleine noot: Ik kan prima Ontwasemen, voetverwarming, recirculatie etc schakelen dus die klep(pen) blijken te werken.
Bedankt alvast voor eventuele tips.
Jerome
Hallo allemaal,
Ik heb een Scenic uit 2004 (geen id of het Phase 1 of 2 is) maar in ieder geval sinds de zomer merkte ik dat uit de ventilatie kanalen eigenlijk vrij weinig lucht kwam. De ventilator doet het zelf prima en schakelt ook alle standen dus de weerstand is uitgesloten.
Als test ook de filter (in motor compartiment) verwijderd maar dit leverde geen grotere luchtstroom op in de uitlopen binnen. Het viel me op dat de fan op zich zeer veel lucht verplaatst dit was goed te voelen in de opening van het filter.
Ik vermoed dan ook dat het een probleem is met de motorische kleppen die de luchtstroom sturen. Bij een bezoek aan een garage werdt ook aangegeven dat ook hun dit vermoeden.
Nu is het een feit dat de auto 14 jaar oud is en een eventuele reparatie ruim 1400 Euro gaat kosten (hele dashboard moet eruit voor onderzoek). Tel dit bij de restwaarde en het feit dat ongetwijfeld binnenkort het display tot ziens zegt is een reparatie als dit het niet waard.
Maar goed .... ik ben niet bang om zelf het eea te ondernemen maar helaas vind ik weinig vergelijkbaars daar de meeste klachten gaan over een defecte fan of de weerstand van de fan. Ik wil dan ook graag weten is er een bepaalde klep verantwoordelijk en kan deze evt uitgezet worden? Kleine noot: Ik kan prima Ontwasemen, voetverwarming, recirculatie etc schakelen dus die klep(pen) blijken te werken.
Bedankt alvast voor eventuele tips.
Jerome
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 01 jul 2025 12:06
Re: Ventilatie probleem Scenic 2.0 2004
Dashboard kastje eruit en omliggende dingen los ,dan maar eens gaan zoeken
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 28 aug 2020 11:26
Zit bij jouw auto de pollenfilter onder de motorkap?
Bij mijn Mégane Scénic zit hij aan het voeteinde van de bijrijder. 1 schroef losmaken, deksel opzijschuiven en dan de filter uitpeuteren.
Is niet duur en was bij mij hard nodig! (Bj 1999 en nooit vervangen geweest)
Bij mijn Mégane Scénic zit hij aan het voeteinde van de bijrijder. 1 schroef losmaken, deksel opzijschuiven en dan de filter uitpeuteren.
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 21 dec 2018 09:35
De filter zit bij mij onder de motorkap en deze had ik al als proef verwijderd maar maakte helaas niets uit.mil soluciones schreef:Zit bij jouw auto de pollenfilter onder de motorkap?
Mogelijk zit er een 2e filter dus dat gaan we zeker controleren.
Volgende week ga ik het nodige weghalen zodat ik bij de unit kan komen daar het vermoeden is dat er een klep niet goed werkt.
Zijn die kleppen zichtbaar vanuit de bijrijderskant of hoe zou ik ze eventueel kunnen herkennen? En zit er ook een klep toevallig bij de bestuurders kant boven dashboard vlakbij de voorruit? Als ik namelijk recirculatie doe merk ik dat er een klep gaat maar hier hoor je ook heel duidelijk dan de ventilator meer lawaai maken alsof hij ergens tegen aan blaast.
Ik heb al gezocht naar foto's maar de meeste zijn over de ventilator en laten helaas weinig van de andere delen zien.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
De 2004 (scenic 2,),heeft 1 pollenfilter wat via de motorruimte bereikbaar is. Geen 2e filter in het ventilatiesysteem.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 558 Weergaves
-
Laatste bericht door Nyttland
-
- 0 Reacties
- 117 Weergaves
-
Laatste bericht door merbahali05
-
- 3 Reacties
- 618 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 0 Reacties
- 339 Weergaves
-
Laatste bericht door $tefan
-
- 3 Reacties
- 386 Weergaves
-
Laatste bericht door Mesmi
-
- 2 Reacties
- 298 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
-
Hoe interieurfilter vervangen? (Twingo 2004 met airco)
door Vertrokken gebruiker 45857 » » in Techniek algemeen - 4 Reacties
- 1039 Weergaves
-
Laatste bericht door Vertrokken gebruiker 45857
-