Ruitenwissers voor hebben kuren

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, verlichting, etc.
Plaats reactie

Topic author
jsm
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2018 19:43
Actief als: particulier

Ruitenwissers voor hebben kuren

Bericht door jsm »

Beste lezers,

Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een Clio 3. Sinds kort heb ik een probleem met de ruitenwissers voor. Deze werken soms volledig naar behoren ( op alle verschillende standen), soms doen deze het in geen enkele stand. Wat ook voorkomt is dat de ruitenwissers in snelheid/interval veranderen zonder dat de schakelaar van de ruitenwissers in positie is veranderd terwijl de auto stilstaat.

Ik kan me herinneren dat het ook al is voorgekomen dat de ruitenwissers aan bleven terwijl deze met de schakelaar uitgezet waren, al weet ik dit niet zeker.

Nu heb ik dit forum al behoorlijk doorgelezen en het een ander gelezen over wat de oorzaak van dit probleem kan zijn:

- Schakelaar van de ruitenwisser (stuurkolomschakelaar) --> Deze heb ik vervangen door een sloopmodel maar probleem is nog niet opgelost. Met deze schakelaar heb ik nog steeds dezelfde problemen. Dit sluit natuurlijk nog niet volledig uit of de schakelaar kapot is. Mijn oude schakelaar zag er van binnen niet verbrand of versleten uit. Kun je deze schakelaar doormeten? Zoja hoe kun je dit doen?

- Ruitenwissermotor. Hoe kan ik deze het beste doormeten? Kan ik om deze te testen hem direct aan sluiten op 12 volt dc (of maak ik dan iets stuk)?

- UCH --> heeft iemand een foto waar ik deze kan vinden in de auto? Is het zinvol om deze te resetten door de bekabeling er een poosje af te halen? Is een UCH zelf door te meten of is hier zelf iets aan te repareren? Ik heb op dit forum iets gelezen over het fohnen van de printplaten, zijn hier meer ervaringen mee?

- Zekeringen van de ruitenwissers en UCH. deze heb ik beide vervangen en dit lijkt niet het probleem te zijn. Kan ik op de zekeringkast zonder zekering ook spanning meten om het een en ander uit te sluiten (de schakelaar oid)?

Hebben jullie verder nog mogelijke oorzaken ? Ik ben benieuwd wat jullie aanraden om nog te checken!

Aangezien ik sleutelen leuk vind en de hoofdoorzaak graag zou willen achterhalen voordat ik naar de garage ga hoor ik graag van jullie.

alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jsm
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2018 19:43
Actief als: particulier

Re: Ruitenwissers voor hebben kuren

Bericht door jsm »

Vandaag nog wat dingen geprobeerd:

Het ruiterwisser mechaniek bekeken om uiteindelijk de stekker op de motor door te meten.

Afbeelding

Wat opviel is dat erg veel speling zit op de rechter as waarop de ruitenwisserarm wordt bevestigd. er zijn zelfs slijtage sporen te zien aan de binnenkant van de motorkap... Wellicht zorgt dit ervoor dat de ruitenwissers het af en toe niet deden aangezien deze hierdoor te zwaar liepen of geblokkeerd werden.

Is deze as/kogel los te koop of moet een heel nieuw/gebruikt mechaniek in worden gezet?

Daarnaast ben ik begonnen met het een en ander door te meten. De ruitenwissers deden het vandaag goed en kwam tot de volgende resultaten:

-Op zowel de interval stand, normale stand als snelle stand meette ik 12v op de groene kabel (stekker losgehaald), zwarte kabel als massa gebruikt. Op de oranje en bruine kabel ( met zwart als massa) meette ik geen voltage. Is dit normaal?

- ZIe onderstaande afbeelding. De zekering van de ruitenwissermotor heb ik doorgemeten (F107). Ik meet hier altijd 12 volt, ook als de sleutel uit het contact slot is en de schakelaar op de uit stand staat. Dit komt ook voor bij een paar zekeringen in de zekeringenkast onder het dashboard. Hoe kan dit en is dit normaal?

Afbeelding

Heeft er iemand een goed wiring diagram van de ruitenwissers inclusief schakelaar/UCH/engine zekeringenkast, dit zou het een en ander al een stuk duidelijker maken. Het wiring diagram van Hayness lijkt niet volledig overeen te komen met de werkelijkheid.

alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BadEend
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 jul 2012 03:08
Actief als: particulier

Re: Ruitenwissers voor hebben kuren

Bericht door BadEend »

Schakelaar van de ruitenwisser staan er ook om bekend dat deze regelmatig stuk gaan met deze klachten tot gevolg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in