Extreem hoog brandstof verbruik Megane 3 1.5 DCI

Plaats reactie

Topic author
Ozzy
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2018 15:31
Actief als: particulier

Extreem hoog brandstof verbruik Megane 3 1.5 DCI

Bericht door Ozzy »

Beste leden,

Ik ben hier nieuw en ben in bezit van een megane 1.5 dci 110 station uit 2011 sinds 3 maanden.

Vanaf het begin vond ik dat het verbruik extreem hoog was, omdat hiervoor ook een megane 1.5 dci uit 2006 heb gehad. Auto heeft een grote beurt gehad maar geen verbetering in verbruik. Op boordcomputer geeft ie na verschillende tankbeurten aan tussen de 7.8l en 9.8l op 100 km.
Ik rijd ongeveer tussen de 700 en 800 km per volle tank.
Nu is mijn vraag wat kan hier de oorzaak van zijn en heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil namelijk niet flink gaan investeren als blijkt dat het niet verholpen kan worden. Verder krijg ik met universeel uitlezen geenfoutmelding.

Alvast Bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

cooper
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jun 2010 15:27

Re: Extreem hoog brandstof verbruik Megane 3 1.5 DCI

Bericht door cooper »

lijkt op een nooit gewisselde luchtfilter met idem full synth. olie 0 of 5w30 en de bandjes zacht, zet ze op 2.5bar.
Zo een 15dci loopt altijd minimaal 1 op20
Succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Extreem hoog brandstof verbruik Megane 3 1.5 DCI

Bericht door demi »

cooper schreef: lijkt op een nooit gewisselde luchtfilter
Waar haal je die "wijsheid" vandaan?? :think:
Ozzy schreef:Auto heeft een grote beurt gehad
Dus denk echt wel dat die luchtfilter vaker dan 1x al reeds gewisseld is
cooper schreef:met idem full synth. olie 0 of 5w30
Theoretisch zou de keuze voor welke soort of type olie nagenoeg geen invloed hebben op de prestaties, al is het natuurlijk niet raadzaam dus kijk daarvoor altijd even bij de specificaties in je boekje voor welke olie er het best geschikt is voor je bolide
cooper schreef:en de bandjes zacht, zet ze op 2.5bar.
Verkeerde bandenspanning kan inderdaad lijden tot een verhoogd brandstof verbruik, en ook voor de wegligging is dit niet bevorderlijk, houd je aan de fabrieks opgave welke in je deurpost staan of in je tank klepje, ook zijn deze te vinden in het instructie boekje of op internet

En een te hoge bandenspanning zorgt voor een verminderd rijcomfort, doordat de verende werking van de banden deels verloren gaat. Bij niet-radiaalbanden (komen niet meer voor op auto's en motoren) wordt de band te bol, waardoor het midden van het loopvlak harder slijt en de grip vermindert.

Maar koppel anders eens je accu los voor een minuut of 10 en dan weer aankoppelen, je auto is namelijk zelflerend en dat wil zeggen dat als er altijd rustig mee is gereden hij op alles rustig reageert, ben je een sportieve rijder dan word hij ook iets feller, en dit is geen broodje aap verhaal (heeft met name het meest voordeel bij automaat rijders, de transmissie computer zorgt dan voor een vlottere overgang)

Dan is het zaak dat je zeker weet dat je motor, uitlaat en EGR, geen belemmeringen hebben
- laat je compressie druk eens meten
- laat met de "CLIP Diagnose" eens een EGR test doen om te zien of deze nog goed functioneert
- hoe is het met je roetfilter?

Bij af en toe eens ff net iets sportiever rijden word je uitlaat temperatuur net iets hoger en verbrand je beter achter gebleven "vette roetdeeltjes" en zo heft zich eventuele roetaanslag bij de kleppen of uitlaatbelemmering op en ook is dit beter voor de EGR

Wanneer is je diesel filter voor het laatst vervangen, voor als de aanvoer bv niet goed is.

Hopelijk is alles opgeschreven in het onderhouds boekje en anders ga eens naar je lokale Dealer en vraag de onderhouds historie aan voor zover daar bekend is, dit kun je bij de afdeling magazijn opvragen en is voorzover ik weet gratis

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Extreem hoog brandstof verbruik Megane 3 1.5 DCI

Bericht door Thomas84 »

Lijkt meer op een roetfilter dat elke keer geregenereerd wordt.

Rij je veel lange of korte stukken?

Zou hem inderdaad gewoon eens laten uitlezen, daar kunnen ze een hoop uit opmaken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

g013
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jul 2014 12:55
Actief als: particulier

Re: Extreem hoog brandstof verbruik Megane 3 1.5 DCI

Bericht door g013 »

Thomas84 schreef:Lijkt meer op een roetfilter dat elke meer gedegenereerd wordt.
Lijkt mij inderdaad ook op een roetfilter dat te vaak regenereert. Tot dat de regeneratie onmogelijk wordt zal je geen foutmeldingen krijgen.
Zet je display een tijdje op huidig verbruik en wanneer het verbruikt hoger is kijk dan eens of het verbruik tijdens het rijden nog naar 0 gaat als je geen gas geeft. Zo niet dan is hij aan het regenereren. Tijdens dat proces spuit hij extra brandstof in om hogere/idealere temperaturen te bereiken voor het regenereren.
Wanneer je merkt dat je auto aan het regenereren is, probeer dit proces dan af te ronden voor je de auto stil zet. Idealiter doe je dit op de snelweg op hogere snelheid.
Probeer goedkope diesel te vermijden en bij de Shell te tanken(vooral in de winter), die diesel verbrand beter en laat minder roetdeeltjes achter. Je kunt af en toe een dpf cleaner toevoegen bij je brandstof. Dit bevordert het slagen en de duur van het regeneratieproces.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Ozzy
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2018 15:31
Actief als: particulier

Re: Extreem hoog brandstof verbruik Megane 3 1.5 DCI

Bericht door Ozzy »

Dank jullie wel voor jullie reacties.

- auto heeft in november grote beurt gehad (alle filters zijn vervangen)
- bandenspanning is zoals op mijn deurstaat en ik controleer regelmatig de spanning

Ik ga inderdaad eerst even de accu los halen, naar mijn gevoel heeft de vorige eigenaar heel rustig aangedaan met de auto.

Mbt roetfilter, Als ik idd mijn voet van de gas haal geeft ie 0 aan is dit dan goed of niet?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Extreem hoog brandstof verbruik Megane 3 1.5 DCI

Bericht door Thomas84 »

Hij gegenereerd alleen zodra de motor op bedrijfs temperatuur is. Dus als de motor warm is tijdens een rit op de snelweg het gas loslaten. Loopt hij naar 0 dan doet hij niks, blijft hij verbruik aangeven dan is hij aan t regenereren. Tijdens het regenereren zal je een hoger actueel verbruik zien. Heb zelf ook meestal t verbruik voor staan.

Accu loshalen kan nooit kwaad.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Ozzy
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2018 15:31
Actief als: particulier

Re: Extreem hoog brandstof verbruik Megane 3 1.5 DCI

Bericht door Ozzy »

Ik heb idd ook altijd actueel verbruik voor me staan, ik heb tot nu toe altijd gemerkt dat hij naar 0 spring als ik gas loslaat.

Ik heb in een andere topic even een vraag gesteld over de radio code als ik deze heb dan zal ik eens de accu loshalen. Resultaat laat ik hier wel weten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

g013
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jul 2014 12:55
Actief als: particulier

Re: Extreem hoog brandstof verbruik Megane 3 1.5 DCI

Bericht door g013 »

Ozzy schreef:Ik heb idd ook altijd actueel verbruik voor me staan, ik heb tot nu toe altijd gemerkt dat hij naar 0 spring als ik gas loslaat.

Ik heb in een andere topic even een vraag gesteld over de radio code als ik deze heb dan zal ik eens de accu loshalen. Resultaat laat ik hier wel weten.
Als je je actuele verbruik bekijkt zijn er dan moment waarop hij aanzienlijk meer verbruikt en zit er nagenoeg geen verschil in ? Tijdens het regeneren kan het verbruikt tot bijna 2x de normale waarden oplopen. Dat is ook het moment dat hij niet meer naar 0 gaat als je je gas los laat.

Kan je misschien achterhalen wat voor motorolie in je auto zit? Het schijnt dat deze dcis met 5w40 meer verbruiken dan 5w30(dit is ook de olie die wordt aanbevolen). Met 5w40 zou het verschil nog niet zo groot moeten zijn denk ik, maar misschien toch goed om te controleren, aangezien de auto wel netjes is onderhouden als ik je reacties lees.
5w40 is naar mijn weten overigens niet slecht voor je motor(en roetfilter) zolang de olie maar aan de low saps eisen voldoet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Brandstof meter
    door Fridge » » in Koleos
    2 Reacties
    478 Weergaves
    Laatste bericht door Fridge
  • Easylink brandstof prijzen
    door Sandeman » » in EasyLink
    1 Reacties
    220 Weergaves
    Laatste bericht door IanMoone
  • Twingo 1 2002 klepdeksel brandstof scharniert niet goed
    door GvbuuH » » in Algemeen Twingo
    2 Reacties
    135 Weergaves
    Laatste bericht door Pepone
  • zeer hoog laadspanning
    door biezelinge » » in Captur E-TECH
    11 Reacties
    817 Weergaves
    Laatste bericht door biezelinge
  • Oproep olie peilen ivm te hoog oliepeil
    door Dennis1611 » » in Austral
    6 Reacties
    381 Weergaves
    Laatste bericht door Frobeltech
  • Na zomercheck: koppeling hoog en defect remklauw
    door Tvandegeijn » » in Megane
    3 Reacties
    474 Weergaves
    Laatste bericht door mechanic
  • Na de update veel hoger verbruik
    door Marcello » » in Austral
    3 Reacties
    489 Weergaves
    Laatste bericht door Austral200user