adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Plaats reactie

Topic author
Marcello
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 276
Lid geworden op: 08 okt 2016 15:08
Actief als: particulier

adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door Marcello »

Hai Forumleden,
Ik heb veel moeite met de adaptieve cruisecontrolsysteem van mijn grand scenic.
Ik vind deze zelfs levensgevaarlijk om mee te rijden op de drukke wegen van Nederland.
De afstanden die worden gehandteerd zijn veel te groot, hierdoor schieten er steeds andere weggebruikers tussen mij en mijn voorganger.
Hierop reageert het systeem door vol in de remmen te gaan en de ruimte weer groter te maken.
Hierdoor verdwijn je steeds verder achter in de rij.
Wat mij betreft een slecht product, echter ik MIS mijn GEWONE cruisecontrole enorm.
Weet iemand of er een truc is om de adaptieve cruisecontrol om te bouwen, (schakelen) naar de gewone fijne ouderwetse cruise control?
Alvast bedankt voor het meedenken, :-)
Renault Austral Iconic Esprit Alpine E-Tech Full Hybrid 200, Full options. 03-2023. Kleur Bleu Iron, Panoramisch glazen dak, Harman Kardon, Draadloze oplader, Elektrisch verwarmbare akoestische voorruit, 4control advanced, Head-up display, Matrix LED lampen, Afneembare Trekhaak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door adinsx »

Tja... daarom heb ik bewust niet de adaptieve cruise control genomen op mijn verder volle Mégane IV GT, omdat het domweg niet lekker werkt naar mijn idee. En ook belangrijk: De normale cruise control werkt dan alleen tussen 50 en 150 km/u. Ook jammer.

Kun je niet in het menu de adaptieve uitzetten en de gewone gebruiken?
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Marcello
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 276
Lid geworden op: 08 okt 2016 15:08
Actief als: particulier

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door Marcello »

adinsx schreef:Tja... daarom heb ik bewust niet de adaptieve cruise control genomen op mijn verder volle Mégane IV GT, omdat het domweg niet lekker werkt naar mijn idee. En ook belangrijk: De normale cruise control werkt dan alleen tussen 50 en 150 km/u. Ook jammer.

Kun je niet in het menu de adaptieve uitzetten en de gewone gebruiken?

spijtig genoeg vind ik in het menu hier niets over terug, ik wilde graag het headupdiplay als optie, echter zit dan helaas de adaptieve erbij. je hebt gelijk dat je deze niet gekozen hebt, werkt zooooooo waardeloos, zou het eruit willen slopen.
Renault Austral Iconic Esprit Alpine E-Tech Full Hybrid 200, Full options. 03-2023. Kleur Bleu Iron, Panoramisch glazen dak, Harman Kardon, Draadloze oplader, Elektrisch verwarmbare akoestische voorruit, 4control advanced, Head-up display, Matrix LED lampen, Afneembare Trekhaak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door adinsx »

Head-up-display heb ik dan weer wel. Kon op de Mégane blijkbaar apart dus?
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RigolleM
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 154
Lid geworden op: 20 jul 2017 10:05
Actief als: particulier

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door RigolleM »

Ook bewust de adaptieve cruisecontrol niet genomen en dus enkel de gewone, dankzij de berichten op verschillende fora dat het niet naar behoren werkt. Vreemd dat je bv. bij de Initiale Paris die eigenlijk op het panoramisch dak na, full option is de adaptieve cruisecontrol er niet op zit. Misschien dat Renault deze achterwege heeft gelaten wegens teveel klachten... De IP is het laatste model die ze bij de Scenic hebben toegevoegd.

Ik vind algemeen dat de sensoren niet naar behoren werken, bij parkeren zijn ze vaak te laat en bij het voorbij steken krijg ik ze soms vaak ook te laat te horen, als ik te dicht bij mijn voorganger kom.

@adinsx: waarom vind je het jammer dat ze vanaf 50 km/u werken?
Renault Scenic 2017 Bose Edition

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door adinsx »

RigolleM schreef:@adinsx: waarom vind je het jammer dat ze vanaf 50 km/u werken?
Daar struikel ik niet over, gebruik de CC alleen op de snelweg. Ik vind het jammer dat ie niet boven de 150 km/u werkt. :lol:

's avonds laat tuf ik graag door, en dan moet de CC ook prima op 160 kunnen. En ook in Duitsland wil ik door kunnen rijden op de CC als de weg het toe laat. Vandaar, plus dat het gewoon niet lekker werkt. :roll:
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Brakb
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1288
Lid geworden op: 03 mar 2013 09:12
Actief als: particulier

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door Brakb »

wij hebben head-up-display met gewone CC, scenic Tce 140 automaat Bose
Scenic TCe 140 Bose, Two tone Blanc Nacre / Noir, Easy Life Pack, Lane Keep Assist, Pack Cruising
Kadjar Tce 130 EDC Bose Blanc Nacre
Captur Tce120 Ivoor wit met zwart dak EDC
Captur Tce 120 ivoor wit EDC
Scenic 3 TCe 130 Eclips Griis
Grand Modus 1.2 zwart
Scenic 1 zwart metalic LPG Dynamic 1.6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



VdmPeter
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 jan 2018 22:13
Actief als: particulier

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door VdmPeter »

Hier een Gs4 1.3 TCe automaat initiale 160 en kon geen adaptive cruise krijgen. Enkel gewone cc. Ik vond het jammer maar zoals ik het hier nu lees is het geen ramp dat dit niet beschikbaar was.
Renault grand scenic initiale paris Gris Cassiopée met zwart dak Tce 160 Edc full option + glazen panoramisch dak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Timelord
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 124
Lid geworden op: 01 jul 2010 20:42
Actief als: particulier

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door Timelord »

Gisteren toevallig nog expliciet gevraagd. Op de Scenic zit zowel normale als adaptive cruise werd me verzekerd.

Goed dat ik dit draadje nu weer lees, want ik probeer dat aanstaande zaterdag tijdens een proefrit wel even uit.
Als het er niet op zit, dan wordt onze volgende auto in ieder geval geen Scénic.

(we gaan voor de IP, waar, tot eerdere stellige berichten WEL lane assist op zit).

Wordt vervolgd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Brakb
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1288
Lid geworden op: 03 mar 2013 09:12
Actief als: particulier

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door Brakb »

Hier NIET aanwezig Scenic Tce 140 Bose automaat
Scenic TCe 140 Bose, Two tone Blanc Nacre / Noir, Easy Life Pack, Lane Keep Assist, Pack Cruising
Kadjar Tce 130 EDC Bose Blanc Nacre
Captur Tce120 Ivoor wit met zwart dak EDC
Captur Tce 120 ivoor wit EDC
Scenic 3 TCe 130 Eclips Griis
Grand Modus 1.2 zwart
Scenic 1 zwart metalic LPG Dynamic 1.6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



VdmPeter
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 jan 2018 22:13
Actief als: particulier

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door VdmPeter »

Hier ook niet aanwezig op een GS4 IP tce 160. Geleverd in april 2018 maar ik dacht dat ze kort daarna wel begonnen zijn met het leveren ervan ook op de nieuwe TCe motoren. Ik mis het alvast niet maar gebruik ook weinig snelweg waar het wel handig kan zijn denk ik. Volgens een Frans forum is de afstelling niet perfect en rijdt men liever zonder. Daar zijn er sommigen die vragen of ze die adaptive niet kunnen aanpassen naar gewone cruise control en dat blijkt ook niet mogelijk te zijn. Je hebt gewone cruise control zoals ik ofwel adaptive. Je kan daarna niet kiezen. Lane assist heb ik wel trouwens. Nog maar weinig gebruikt ook. Het enige wat ik niet zou kunnen missen is mijn achteruitrijcamera met de sensoren rondom. Ik parkeer veel makkelijker met de Gs4 dan met mijn vrouw haar kleine corsa :)
Renault grand scenic initiale paris Gris Cassiopée met zwart dak Tce 160 Edc full option + glazen panoramisch dak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Brakb
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1288
Lid geworden op: 03 mar 2013 09:12
Actief als: particulier

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door Brakb »

We hebben de nieuwe Tce motor maar hadden alleen de keus van gewone CC, volgens mij zit het alleen op de diesels maar weet dat niet zeker.
Lane assist werkt wel goed, probeer maar eens zou ik zeggen.
Scenic TCe 140 Bose, Two tone Blanc Nacre / Noir, Easy Life Pack, Lane Keep Assist, Pack Cruising
Kadjar Tce 130 EDC Bose Blanc Nacre
Captur Tce120 Ivoor wit met zwart dak EDC
Captur Tce 120 ivoor wit EDC
Scenic 3 TCe 130 Eclips Griis
Grand Modus 1.2 zwart
Scenic 1 zwart metalic LPG Dynamic 1.6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

cortrans
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 feb 2018 11:45
Actief als: particulier
Locatie: Beverwijk (nl)
Contacteer:

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door cortrans »

Al die instellingen zijn absoluut mogelijk, MAAR alles valt of staat met wat Renault wil.
Gelukkig heeft mijn Mégane geen adaptieve cruisecontrol, omdat het pas te leveren was 2 maanden na aflevering van de Mégane eind mei 2016 (dus vanaf juli 2016).
Voor mijn werk rij ik een nieuwe Mercedes vrachtwagen, die heeft inderdaad ook de adaptieve cruise control en lane assist.
Beide systemen zijn "gewoon" uitschakelbaar door middel van een knop op het dashboard, en met name de lane assist is hoogst irritant in een truck omdat deze uiteraard veel breder is als een personenauto, en dus veel sneller aanslaat als bij de smalle personenauto.
De adaptieve cruisecontrol vindt ik persoonlijk zeker veilig omdat een truck nu eenmaal langzamer tot stilstand komt bij een noodstop dan een personenauto (door zijn eigen gewicht plus lading)
Wat wel een groot nadeel is (in mijn ogen) is inderdaad dat hij begint af te remmen als de voorganger binnen de afstand van 50 meter dreigt te komen.
Zelf gas bij geven om toch dichterbij te komen alvorens te gaan inhalen is dan de enige optie (of uitschakelen inderdaad) omdat al in gaan halen bij een achterstand van 50 meter veel te veel tijd met zich mee brengt voor de (onvermijdelijke) achter liggers (50 meter afstand + 18,5 meter eigen truck, en dan maximaal 10 km snelheid verschil) daar maak je geen vrienden mee tegenwoordig langs de wegen.
Al deze systemen zijn dus uitschakelbaar mits de leverancier (in dit geval Renault dus) die wil, en blijkbaar willen zij dit dus niet............
Maar vergeet niet, het betreft moderne elektronica, en de politie kan dus via de boordcomputer zeker zien of de apparatuur heeft aan of uitgestaan tijdens een ongeval. Realiseer je ook of je dat risico lopen wil (ook al is de kans op een ongeval klein, maar zeg nooit geen nooit, ik weet dat als geen ander uit ervaring)????
(ex) bezitter van een Mégane 1.5 dCi Bose uit 2016, Kleur: Rouge Flamme, Easy Life Pack, 8,7 inch R-Link 2

Gr. Cor

Zonder (auto)transport staat alles stil
www.beroepschauffeurs.com

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Riogio
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2018 23:39
Actief als: particulier

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door Riogio »

Ik vind het juist fijn rijden met ACC, zeker bij traject controle. De afstanden die op je voorganger gehanteerd worden, zijn 2 seconden. (bij 1 streepje) Op zich een prima en verantwoorde afstand. Alleen het vol in de remmen gaan en het slome oppakken, daar zit wel ruimte voor verbetering. (zeker als ik het vergelijk met de CC in de BMW van mijn vrouw) Ik gebruik ACC ook in het drukke verkeer op de linkerbaan. Als ik een auto nader en merk dat de ACC in de rem wilt gaan en er is genoeg ruimte, druk ik het gaspedaal een klein beetje in en dan "overule" je de ACC en dan kan je de auto laten "uitdrijven". Laat je het gas los dan neemt de ACC het weer over en past hij de afstand aan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Timelord
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 124
Lid geworden op: 01 jul 2010 20:42
Actief als: particulier

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door Timelord »

Helaas geen proefrit gemaakt.
De IP had zowel geen rondomview als ook geen rear traffic assist.
De Scenic valt dus af als opvolger van onze Scenic.

Nadat er al vele auto's de revue zijn gepasseerd (en afvielen omdat ik altijd wel iets te zeuren had), hebben we nu onze hoop gezet op de Toyota RAV4 2019.

Wat hebben we bekeken:
Skoda Kodiaq
Mazda CX-5
Peugeot 5008
Citroën C4 Spacetourer
Mitshubishi Outlander (?)
Jeep
Fiat
Opel

Onze wensen:
hoge instap
onze koffers moeten passen in de achterbak
rondomview
rear traffic assist
blind spot detection
acc
file rijden (dus automaat)
En het liefst een digitale cockpit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



WimK
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 dec 2018 13:33
Actief als: particulier

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door WimK »

Bij mij, Grand Scenic Bose 1.3 TCe 140 (autom.) ook ACC en zoals eerder in dit draadje bij 1 streepje werkt het best prettig (is mijn 1e auto met ACC) inhouden als het moet reageert prima maar accelereren kost even tijd … ach wat .. haasten doen diegene maar die daar behoefte aan hebben .. ik vindt het prima en het systeem levert minder stress en 'bokkerig' gedrag op. Zeker de (dubbele) automaat is heerlijk, schakelen merk je niks van.

Voor zover ik de instellingen bekijk kan deze volgens mij ook uit gezet worden , maar daar heb ik geen behoeft aan. Wel zou ik graag hebben dat "Keep lane" aan staat bij het starten , nu moet ik deze elke keer opnieuw activeren … toch wel een groot minpunt !
Grand Scenic Bose Autom. (IV) (2018)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Timelord
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 124
Lid geworden op: 01 jul 2010 20:42
Actief als: particulier

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door Timelord »

O dat is wel een minpuntje ja. Zaterdag even aan denken tijdens de proefrit.
Wij rijden (ook in Duitsland) gewoon 100. Rechts en ik hoef maa zelden te remmen.
Soms rij je net iets te snel en dan is het wel fijn dat hij dan zelf iets afremt.

De SEAT Tarracco valt in ieder geval al af.
Uitvoering met versnellingen: 40.000
Automaat, 51.000 !!!!!!
Toch niet voor een SEAT dacht ik zo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Timelord
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 124
Lid geworden op: 01 jul 2010 20:42
Actief als: particulier

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door Timelord »

Vanavond naar dde SEAT Tarracco wezen kijken.
Hij is groot.
Maar dat hij nou onderscheidend is, nee.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Timelord
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 124
Lid geworden op: 01 jul 2010 20:42
Actief als: particulier

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door Timelord »

Het is een Toyota RAV4 geworden. :clap:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Bert van der Vries
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jan 2018 10:34
Actief als: particulier

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door Bert van der Vries »

Om even weer on topicstarter te komen; Ik vind de ACC in mijn GS 1.5dCi EDC prima werken. De afstanden waarop ie reageert (ca 175m afstand op voorligger bij 1 streepje en ca 120km/h) mochten wat kleiner. Ik geef dan een beetje gas om te overrulen zodat ik wat dichterbij ben alvorens naar links te gaan. Maar daar is mee te leven.
Tevens merk ik dat bij een snelheid van ca 100km/h de ACC in de stand met 'e'en streepje wat wispelturig is. De auto sluit netjes aan maar komt dan toch iets te dicht bij waardoor er weer vaart wordt geminderd. Vervolgens wordt weer bruut versneld om weer dichterbij te komen. Met twee of drie streepjes ID dat effect er niet.
Ik vind hé wel jammer dat de ACC niet tot stilstand werkt zoals in bijv. de volkswagens. Icm een automaat heof je in de file letterlijk alleen maar te sturen.
Onder de 50 km (vooral in 30km-zones) gebruik ik juist de snelheidsbegrenzer-stand, Zet 'm dan op 32km/h en je gaat nooit harder dan dat.
Opel Kadett 1.2 1974
Austin Maxi 1750 HLE 1978
Mitsubishi Galant 2.3 TD 1984
Volvo 345 1.3 1985
Opel Corsa 1.2 1988
Audi 80 1.3 1984
Opel Vectra 1.6 1993
Opel Corsa 1.5td 1995
Opel omaga 2.2 2001
Opel Zafira 1.9CDTI 2005
VW Passat 1.4TSI 2010
VW Touran 1.6TDI 2014
Grand Scenic Bose 1.5dCi EDC 2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Timelord
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 124
Lid geworden op: 01 jul 2010 20:42
Actief als: particulier

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door Timelord »

Dat filerijden gaat niet ehlemaal zoals je denkt.
Zolang de auto voor je in beweging is, of niet langer dan 3 seconden stilstaat, dan gaat het goed. Staat hij echter langer stil en jij ook, dan moet je het gaspedaal aanraken om je auto weer in beweging te krijgen.
Dit is bewust gedaan om te voorkomen dat de auto gaat rijden zonder dat je het wilt. (???????)

Dit blijkt voor elk automerk te gelden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Bert van der Vries
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jan 2018 10:34
Actief als: particulier

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door Bert van der Vries »

Klopt, weet ik. Maar de Renault-implementatie begint pas bij 50 of hoger en stopt met ACC-en tot de snelheid onder de 40 komt. VW (en vast ook anderen) gaan door tot stilstand. Moet bij Renault toch ook mogelijk zijn denk ik, alle hardware is reeds aan boord...
Opel Kadett 1.2 1974
Austin Maxi 1750 HLE 1978
Mitsubishi Galant 2.3 TD 1984
Volvo 345 1.3 1985
Opel Corsa 1.2 1988
Audi 80 1.3 1984
Opel Vectra 1.6 1993
Opel Corsa 1.5td 1995
Opel omaga 2.2 2001
Opel Zafira 1.9CDTI 2005
VW Passat 1.4TSI 2010
VW Touran 1.6TDI 2014
Grand Scenic Bose 1.5dCi EDC 2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Timelord
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 124
Lid geworden op: 01 jul 2010 20:42
Actief als: particulier

Re: adaptieve cruisecontrolsysteem renault scenic

Bericht door Timelord »

Ons is verteld, toen we naar de Initiale Paris Scenic gingen kijken, dat dat er in zat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht