Krukastandwiel muurvast Renault Laguna KG0K
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 03 apr 2018
- Laatste bezoek: 14 nov 2019 20:00
- Actief als: particulier
Krukastandwiel muurvast Renault Laguna KG0K
Hallo allemaal!
Ongeveer een jaar geleden had ik een klein projectje, dat uiteindelijk heel groot is geworden.. Het vervangen van de distributieriem. Uiteindelijk is dat met gematigd succes gelukt. Gematigd, want toendertijd liep ik tegen een krukastandwiel aan dat muur en muurvast zat/zit. Er moest wat gesjoemeld worden met de stand van de VVT poelie om riem erop te krijgen.
Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en de auto staat nu al langere tijd bij de garage. Dit in verband met vervangen van de veerpoten, Veren, Stabilisatorstangen, spoorstang, multieriem, lekke koppakking en rare compressie verhouding (3 cilinders 6,5 bar, 1 cilinder 9 bar).
De kop ligt eraf, is gereviseerd en gevlakt, de zuigerveren zijn vervangen. De rest van de voortrein volgt nog, maar de monteur loopt tegen dat vaste tandwiel aan. Hij krijgt het met geen mogelijkheid los. Hij is bang om een trekker te gebruiken aangezien de boutjes die in het tandwiel passen maat M5 zijn. Het is een ervaren monteur, maar loopt nu toch echt spaak.
Zijn er mensen die zo 1, 2, 3 een oplossing weten?
Alvast bedankt,
Richard
edit: Ik had al geopperd om de nokkenastandwielen los te gooien (uiteraard met timing lineaal om de nokkenassen zelf op hun plaats te houden). Probleem is echter dat het lijkt of het tandwiel niet goed op de as zit omdat de krukaspoelie zwiept) Voor filmpje, klik http://opoka.nl/video/poelie.mp4 hier
Ongeveer een jaar geleden had ik een klein projectje, dat uiteindelijk heel groot is geworden.. Het vervangen van de distributieriem. Uiteindelijk is dat met gematigd succes gelukt. Gematigd, want toendertijd liep ik tegen een krukastandwiel aan dat muur en muurvast zat/zit. Er moest wat gesjoemeld worden met de stand van de VVT poelie om riem erop te krijgen.
Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en de auto staat nu al langere tijd bij de garage. Dit in verband met vervangen van de veerpoten, Veren, Stabilisatorstangen, spoorstang, multieriem, lekke koppakking en rare compressie verhouding (3 cilinders 6,5 bar, 1 cilinder 9 bar).
De kop ligt eraf, is gereviseerd en gevlakt, de zuigerveren zijn vervangen. De rest van de voortrein volgt nog, maar de monteur loopt tegen dat vaste tandwiel aan. Hij krijgt het met geen mogelijkheid los. Hij is bang om een trekker te gebruiken aangezien de boutjes die in het tandwiel passen maat M5 zijn. Het is een ervaren monteur, maar loopt nu toch echt spaak.
Zijn er mensen die zo 1, 2, 3 een oplossing weten?
Alvast bedankt,
Richard
edit: Ik had al geopperd om de nokkenastandwielen los te gooien (uiteraard met timing lineaal om de nokkenassen zelf op hun plaats te houden). Probleem is echter dat het lijkt of het tandwiel niet goed op de as zit omdat de krukaspoelie zwiept) Voor filmpje, klik http://opoka.nl/video/poelie.mp4 hier
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16682
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 12 mei 2025 07:58
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Krukastandwiel muurvast Renault Laguna KG0K
Vervelend dat na je inspanningen de boel een jaar later weer open moet voor ingrijpender werk!
Je kunt best toch dmv de 2 boutgaatjes een trekker erop zetten.
Of het tandwiel opofferen en een nieuwe monteren.
Warm stoken eventueel,monteer dan wel een nieuwe keerring ook.
Je kunt best toch dmv de 2 boutgaatjes een trekker erop zetten.
Of het tandwiel opofferen en een nieuwe monteren.
Warm stoken eventueel,monteer dan wel een nieuwe keerring ook.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Krukastandwiel muurvast Renault Laguna KG0K
Meen dat het wel tot max. 200c verhit kan worden, maar snel handelen en daarna de keerring met lucht koelen.
Succes mvg WillemS
Succes mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16682
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 12 mei 2025 07:58
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Krukastandwiel muurvast Renault Laguna KG0K
Mocht het allemaal niet lukken kun je de procedure van riem montage van een 2.0T aanhouden.
Die motor heeft een vast krukas tandwiel (spie) wat jou motor nu door de roest in weze ook heeft.
Vervolgens zet je de nokkenaspoulies los waardoor je de riemspanning over de nokkenassen verdeeld.
Best is natuurlijk wel de juiste procedure te volgen.
Die motor heeft een vast krukas tandwiel (spie) wat jou motor nu door de roest in weze ook heeft.
Vervolgens zet je de nokkenaspoulies los waardoor je de riemspanning over de nokkenassen verdeeld.
Best is natuurlijk wel de juiste procedure te volgen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16682
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 12 mei 2025 07:58
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Krukastandwiel muurvast Renault Laguna KG0K
Lees nu pas dat je dat al gedaan hebt..
Verzeker jezelf ervan dat het niet de krukaspoelie is die slingert,dat gebeurd vaak. Of dat er axiale speling is op de krukaslagers.
Dat is ook een onderdeel wat periodiek vervangen wordt bij elke riemwissel.
Een nieuw krukastandwiel kost een paar tientjes,offer indien nodig de huidige op en plaats een nieuwe welke vrij draait over de krukas zelf.
Hanteer het correcte aanhaal moment voor de krukasbout.
Verzeker jezelf ervan dat het niet de krukaspoelie is die slingert,dat gebeurd vaak. Of dat er axiale speling is op de krukaslagers.
Dat is ook een onderdeel wat periodiek vervangen wordt bij elke riemwissel.
Een nieuw krukastandwiel kost een paar tientjes,offer indien nodig de huidige op en plaats een nieuwe welke vrij draait over de krukas zelf.
Hanteer het correcte aanhaal moment voor de krukasbout.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 03 apr 2018
- Laatste bezoek: 14 nov 2019 20:00
- Actief als: particulier
Re: Krukastandwiel muurvast Renault Laguna KG0K
Goed nieuws!
Het krukastandwiel is eraf. Helaas wel een nieuwe nu nodig..
Het krukastandwiel is eraf. Helaas wel een nieuwe nu nodig..
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16682
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 12 mei 2025 07:58
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 166 Weergaves
-
Laatste bericht door GT3NL
-
- 0 Reacties
- 313 Weergaves
-
Laatste bericht door Scenic2000
-
- 0 Reacties
- 91 Weergaves
-
Laatste bericht door Tjapeet
-
- 5 Reacties
- 183 Weergaves
-
Laatste bericht door bvk010
-
- 2 Reacties
- 263 Weergaves
-
Laatste bericht door AJ!