Koelvloeistof lekkage?

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
FrankSax
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2019 15:44
Actief als: particulier

Koelvloeistof lekkage?

Bericht door FrankSax »

Ik heb een Renault Grand Scenic 2.0 uit 2007 met ongeveer 100.000 km op de teller. Sinds een maand of 2 hoorde ik bij het starten van de auto een geluid alsof er eventjes een kraan werd opengedraaid (klinkt als stromend water), soms doet hij dit ook tijdens het rijden, als ik moet terugschakelen naar de eerste versnelling en dan weer optrek.

De auto is vorige week naar de garage gegaan, daar constateerden ze dat de koelvloeistof zo goed als op was. Deze hebben ze dus bijgevuld. Ze konden echter geen lekkage vinden. Ik kreeg te horen ik even in de gaten moest houden of het geluid zou verdwijnen, anders moest ik deze week even terugkomen. Aangezien het geluid bleef bestaan, ben ik deze week weer terug gegaan. Daar werd geconstateerd dat de koelvloeistof weer zo goed als op was. Deze is dus weer bijgevuld. Echter wederom geen lekkage gevonden (auto Heeft daar beide keren ook op de brug gestaan). Ik zie thuis op de oprit ook geen vochtplekken.
Ik heb de auto weer meegekregen met het advies om 's morgens de koelvloeistof te controleren. Mocht hij weer leegraken, dan moet ik weer terugkomen.

Hij maakt in ieder geval nog steeds het geluid. In de garage wordt gezegd dat dit lucht is die ik hoor, maar het klinkt toch echt als een vloeistof.

Heeft iemand een idee wat dit probleem kan veroorzaken (wellicht waterpomp of radiateur)?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koelvloeistof lekkage?

Bericht door mechanic »

Door de lucht in het systeem hoor je de koelvloeistof,bijvullen en ontluchten dus..
Wel matige actie van garage je telkens wegsturen..
Lekkage moet te vinden zijn,zowel uitwendig als inwendig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hmeeberg
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 sep 2017 09:42
Actief als: particulier

Re: Koelvloeistof lekkage?

Bericht door hmeeberg »

Ontluchten via de ontluchtingsnippels.
Dop van het expansievat eraf halen,(eventueel een fles, waar de bodem vanaf is, in het gat van het expansievat steken, dit voorkomt overstroming van je koelvloeistof), motor laten lopen tot fan aanslaat, een keer of twee.
Dop erop en 's morgens kijken of hij op peil is. Zo nodig bijvullen.
Daarna regelmatig checken met koude motor of hij op peil blijft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
FrankSax
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2019 15:44
Actief als: particulier

Re: Koelvloeistof lekkage?

Bericht door FrankSax »

Ik heb de auto zojuist teruggebracht. Nadat de koelvloeistof gisteren was bijgevuld en ik ongeveer 100 km heb gereden, was het koelvloeistofreservoir weer leeg. Ik heb de auto dus weer terug gebracht naar de garage. Er moet ergens een lekkage zitten, daar waren ze in de garage nu ook van overtuigd. Mogelijk een defecte waterpomp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
FrankSax
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2019 15:44
Actief als: particulier

Re: Koelvloeistof lekkage?

Bericht door FrankSax »

Het probleem is inmiddels verholpen. Er bleek een slang aangevreten te zijn door (waarschijnlijk) een marter. De betreffende slang is inmiddels vervangen en ik verlies nu geen koelvloeistof meer. Er lag nergens vloeistof onder de auto omdat de vloeistof op de bodemplaat onder de moter bleef liggen. Tijdens het los halen van deze bodemplaat liep alle vloeistof er vanaf.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hmeeberg
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 sep 2017 09:42
Actief als: particulier

Re: Koelvloeistof lekkage?

Bericht door hmeeberg »

Mooi dat het is opgelost. Nu maar hopen dat de marter wegblijft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht