Alles werkt na accuwissel

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
JKoo
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 41
Lid geworden op: 11 jan 2014 10:57
Actief als: particulier

Alles werkt na accuwissel

Bericht door JKoo »

Kangoo 2018, 1.2 TCe.
Het volgende eergisteren meegemaakt.
Sta op een camping in Spanje met caravan, wil een boodschap doen en start de Kangoo. Doet niets!!!!
Buurman met caravan heeft zijn auto erbij gezet en gestart. Hij loopt weer. De week daarvoor ook al een keer gebeurt!
Ben een stukje wezen rijden, in Malgrat de Mar en zag een Renault dealer. Ik er naar binnen en probleem voorgelegd, voor zover ik Spaans praat. Hij pakt een test apparaat en gaat de accu tMeten en testen. Meter zegt accu defect.
Klopt dus met wat ik in korte tijd heb meegemaakt.
De man vraagt of ik garantie heb, ik zei , weet ik niet.De man pakt een nieuwe accu en plaatst deze in mijn auto.
Daarna zit hij een kwartier achter zijn PC en komt [pb] er een papier waarop ik mijn krabbel moest zetten.
Dat was het, hij zei dat ik garantie had. Kon dus zo vertrekken met een nieuw geplaatste accu.
Ik stond perplex, een nieuwe accu koste mij niets.
Wat ik daarna vreemd vond was , dat alles werkte, radio ,navigatie, alles. Ik heb steeds begrepen dat heel veel dingen dan weer ingesteld moeten worden, ra ra hoe kan dat?
Maar een ding is zeker: HULDE VOOR DE RENAULT DEALER IN MALGRAT DE MAR
Kangoo II , 1.2 TCe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mil soluciones
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 148
Lid geworden op: 27 sep 2018 16:15
Actief als: particulier

Re: Alles werkt na accuwissel

Bericht door mil soluciones »

De meeste systemen op dit moment werken met EAPROM's, dat kan men vergelijken met een USB geheugenstick, en betekent dat ook zonder stroom de instellingen behouden blijven.
Vroeger had men voor een geheugen een batterijtje nodig (denk maar aan de oude PC moederborden), ging het batterijtje kapot moest men alles opnieuw instellen. Ook vele eenvoudige schakelingen, zoals klokjes, hebben meestal geen batterijtje en moeten dus steeds opnieuw ingesteld worden.
Bij modernere modellen halen ze echter de tijd vanuit de radio of navigatiesatelliet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



denisdaf
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 aug 2014 17:15
Actief als: particulier

Re: Alles werkt na accuwissel

Bericht door denisdaf »

Klopt helemaal, alleen zijn het EPROM's niet eaprom's. LOL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mil soluciones
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 148
Lid geworden op: 27 sep 2018 16:15
Actief als: particulier

Re: Alles werkt na accuwissel

Bericht door mil soluciones »

Goed dat je je vermaakt...
ROM : Read-Only Memory = een chip die bij constructie door belichting met een masker geprogrammeerd wordt.
Had men in oude PC met de boot programmas erop.
EPROM : Electronic Programable Read-Only Memory = een chip die men door middel van electrische signalen programmeert, kan echter niet meer gewijzigd worden. edit: Sommige EPROMs kunnen wel kompleet gewist worden, hebben bovenaan een venstertje dat toegeplakt is met een sticker. Sticker verwijderen en bestralen met kortegolf UV licht wist de programmatie.
EEPROM of EAPROM : Electronic Eraseable (Alterable) Programable Read-Only Memory = een chip die men zoals de bovenstaande programmeren kan, maar ook wissen en herschrijven. Dat is wat men bij een auto gebruikt. Wij moesten destijds in de school EAPROM gebruiken omdat de verwarring tussen E en EE te waarschijnlijk was.
WORM : nee, ik word niet beledigend, dit is Write Once Read Many times = een overbegrip voor ROM, EPROM maar ook voor CD's DVD's, dus gegevensopslag die niet gewijzigd worden kan.
Goed om eens die oude kennis boven te halen en af te stoffen...
LG

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



denisdaf
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 aug 2014 17:15
Actief als: particulier

Re: Alles werkt na accuwissel

Bericht door denisdaf »

Ok, en ik keek net even in de spiegel. Ik heb hem nog.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht