Verlies motorvermogen met airco

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
majo-03
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 sep 2016 14:27
Actief als: particulier

Verlies motorvermogen met airco

Bericht door majo-03 »

Ik heb een Talisman Estate 1.5 dci van januari 2017, 148.000 km op de teller.

Als de airco aanstaat merk ik duidelijk onderin minder vermogen, tot bijna inhouden. Afgelopen week is de airco bijgevuld en het roetfilter gegenereerd, dit helpt iets, maar probleem is nog duidelijk merkbaar.

Volgens de garage kunnen ze er niets aan doen..... Mij lijkt dit niet normaal bij zo’n jonge auto van dit kaliber.

Zijn er meer ervaringen of heeft iemand tips om het op te lossen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Verlies motorvermogen met airco

Bericht door Domi1963 »

Voor zo een wagen met zo een klein motortje is dat goed gereden vind ik op 2 jaar tijd. En eventueel een nieuwe roetfilter??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Verlies motorvermogen met airco

Bericht door WillemS »

Een airco compressor "neemt" ongeveer 5 tot 8 pk. Alleen bij "plankgas" wordt deze tijdelijk uitgeschakeld om de acceleratie niet te hinderen.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
majo-03
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 sep 2016 14:27
Actief als: particulier

Re: Verlies motorvermogen met airco

Bericht door majo-03 »

Domi1963 schreef:Voor zo een wagen met zo een klein motortje is dat goed gereden vind ik op 2 jaar tijd. En eventueel een nieuwe roetfilter??Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Motortje voldoet verder prima, kilometers doet ie met gemak.

Zal eens voorstellen bij de garage om roetfilter te vervangen. Thanx.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
majo-03
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 sep 2016 14:27
Actief als: particulier

Re: Verlies motorvermogen met airco

Bericht door majo-03 »

WillemS schreef:Een airco compressor "neemt" ongeveer 5 tot 8 pk. Alleen bij "plankgas" wordt deze tijdelijk uitgeschakeld om de acceleratie niet te hinderen.
mvg WillemS
Klopt, maar toch is het iets van de laatste 20.000 km, daarvoor nimmer probleem gehad. Motor loopt waarschijnlijk ergens vermogensverlies op waardoor de Pk’s die nodig zijn voor de airco merkbaar worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Verlies motorvermogen met airco

Bericht door A110 »

Waren er problemen met het roetfilter? waarom is deze geregenereerd?
"zomaar" roetfilter vervangen zou ik niet doen. Die filters zijn enorm duur en het kost een hoop arbeid om deze te vervangen.

Zijn er verder geen storingen aanwezig in het motormanagement?
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
majo-03
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 sep 2016 14:27
Actief als: particulier

Re: Verlies motorvermogen met airco

Bericht door majo-03 »

A110 schreef:Waren er problemen met het roetfilter? waarom is deze geregenereerd?
"zomaar" roetfilter vervangen zou ik niet doen. Die filters zijn enorm duur en het kost een hoop arbeid om deze te vervangen.

Zijn er verder geen storingen aanwezig in het motormanagement?
Garage gaf aan dat het roetfilter wat vervuild was en dat het na regenereren was opgelost.

Ik heb een paar maanden geleden een storing gehad, met allerlei meldingen. Toen is de turbosensor vervangen, daarna geen meldingen meer gehad. Probleem is wel sindsdien merkbaar.

Garage doet nu een beetje nonchalant, geven aan dat als de auto geen melding geeft ze niet weten wat het is. Als ze er zelf in rijden zeggen ze dat ze het niet merken....Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: Verlies motorvermogen met airco

Bericht door Domi1963 »

A110 schreef:Waren er problemen met het roetfilter? waarom is deze geregenereerd?
"zomaar" roetfilter vervangen zou ik niet doen. Die filters zijn enorm duur en het kost een hoop arbeid om deze te vervangen.

Zijn er verder geen storingen aanwezig in het motormanagement?
Das geen hoop arbeid. De nieuwe word geleverd met 2 moffen en de oude word er gewoon van tussen gezaagd. Ik zou ook de meetsondes mee vervangen. Een roetfilter krijg je nooit helemaal meer clean. Hoor je geen blaas geluid bij de turbo? Overlaatst een vriendin geholpen met een scenic. Deze trok ook niet meer en je hoorde een blazend geluid bij de turbo. De grote luchtslang was half door gescheurd. We hebben ze een beetje anders gelegd en ingekort en weer opgezet. En de 1.5 dCi trok weer als een speer. Maar een paar weken later werd de slang vervangen want ze was rot...
Misschien met het vervangen van deze sensor uw luchtslang beschadigt??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
majo-03
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 sep 2016 14:27
Actief als: particulier

Re: Verlies motorvermogen met airco

Bericht door majo-03 »

Blazend geluid komt me niet bekend voor. Thanx voor alle adviezen en tips, ik neem ze even mee richting de garage.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Verlies motorvermogen met airco

Bericht door A110 »

Ik weet niet of je weet waar het roetfilter zit bij een 1.5 DCi? Maar bij deze motoren zit hij direct achter de turbo tegen het motorblok aan de achterkant aan boven het subframe.

Er staat voor het vervangen van het roetfilter 4,5 uur voor volgens onze gegevens.

En roetfilters kunnen wel degelijk goed schoon worden gemaakt. Alleen daar zijn speciale bedrijven voor die dat doen. Dit doen wij heel veel. Halen het filter eruit en brengen het weg bij een speciaal bedrijf. Dit proces duurt 2 dagen en daarna is het weer zo goed als nieuw. Wij krijgen er zelfs een certificaat bij met de metingen en dat hij weer voldoet aan de specificaties.

Als het na het vervangen van die sensor is gebeurt zou ik toch in die hoek gaan zoeken.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: Verlies motorvermogen met airco

Bericht door Domi1963 »

A110 schreef:Ik weet niet of je weet waar het roetfilter zit bij een 1.5 DCi? Maar bij deze motoren zit hij direct achter de turbo tegen het motorblok aan de achterkant aan boven het subframe.

Er staat voor het vervangen van het roetfilter 4,5 uur voor volgens onze gegevens.

En roetfilters kunnen wel degelijk goed schoon worden gemaakt. Alleen daar zijn speciale bedrijven voor die dat doen. Dit doen wij heel veel. Halen het filter eruit en brengen het weg bij een speciaal bedrijf. Dit proces duurt 2 dagen en daarna is het weer zo goed als nieuw. Wij krijgen er zelfs een certificaat bij met de metingen en dat hij weer voldoet aan de specificaties.

Als het na het vervangen van die sensor is gebeurt zou ik toch in die hoek gaan zoeken.
Het is niet steeds zo bij de 1.5 dCi. Ik herinner mijnmijn Dacia Duster met hetzelfde blok en daar kon je hem er van tussen zagen en de nieuwe met 2 moffen er weer op zetten. Maar ik kan wel geloven dat voor de 1.5 dCi, welke zowat in elk Renault en Dacia en Nissan en MB word gebruikt, het niet evident is om deze op de juiste plaats te hebben zitten...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht