Mégane 2010: lange slag rempedaal

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
Megalodon
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jul 2019 09:50
Actief als: particulier

Mégane 2010: lange slag rempedaal

Bericht door Megalodon »

Hallo, nieuw hier. Als doorwinterde Internetter weet ik dat de Internet community vaak sneller problemen kan spotten en oplossen dan individuele pros :clap: . Dus wil ik hier eens mijn licht opsteken...

We zitten met een hardnekkig probleem met de remmen van onze Megane Grandtour 2010 (130 TCe) met slechts 30k km. Het is de wagen van mijn vrouw, dus zelf rijd ik er maar zelden mee. Het probleem is een zeer lange slag van het rempedaal. Het probleem is er al ruim een jaar. Vorig jaar werd de auto hiervoor afgekeurd in de jaarlijkse keuring (BE). Onze garagist (dealer) vond toen een probleem met de remblok rechtsachter die blijkbaar oneven afgesleten was doordat die op een of andere manier geblokkerd zat. Herstelling was behoorlijk duur. Het probleem leek echter opgelost met probleemloze herkeuring.

Een half jaar later, moest ik nog eens zelf met haar auto rijden, en merkte ik toch weer een vrij lange slag. Dus het probleem kwam gaandeweg terug. Begin dit jaar was het weer zo erg dat het eigenlijk gevaarlijk rijden was en we zeker niet door de jaarlijkse keuring zouden geraken. Garagist heeft het dan terug nagezien maar kon niet meteen iets vinden. Om toch door de keuring te geraken heeft hij in elk geval ontlucht waardoor de keuring geen probleem was en hij wat meer tijd had om het probleem beter te bekijken. Hij kon echter niet direct iets vinden, en vermoedde dan dat de rempomp lucht trok langs de afdichtingen. Rempomp vervangen, maar paar maand later was het duidelijk dat het probleem er nog altijd was.

We hebben dan paar weken terug de wagen gedurende langere tijd bij de garagist gelaten, zodat hij ook het probleem kon proberen reproduceren. Hij heeft dan ook eens gedurende een nacht het rempedaal onder druk gezet en 's morgens bleek de rempedaal compleet tot op de bodem ingedrukt. Echter wanneer je de pedaal loste, en terug remde was de slag weer normaal. Toch hebben ze wat aansluitingen gecontroleerd en extra aangespannen en bij een volgende nachtelijke test, bleek het 's morgens nog ok.

We kregen de wagen dan ook terug, maar na een paar dagen en paar 100km rijden, was het al goed duidelijk dat het probleem er nog altijd was. Anderhalve week later, was de slag alweer zo groot dat het alweer niet meer veilig rijden is. Sowieso lijkt het of het probleem nu sneller terug gekomen is dan ooit tevoor (al hebben we bij wijze van test wel extra vaker en harder geremd). De garagist zit zelf met de handen in het haar omdat hij eigenlijk niet meer goed weet wat de oorzaak kan zijn, en hij ook niet blindweg onderdelen wil beginnen vervangen. Hij heeft ook al wat uitleg gegeven van wat hij nog eventueel denkt waar het kan mislopen (o.a. een vacuumkamer in het remsysteem???) maar ik ken eigenlijk niet zo heel veel van wagens, en al zeker niet van de remleidingen.

Anyway, ik vroeg me af of dit verhaal bij iemand een belletje doet rinkelen en hij (zij?:)) misschien weet wat er aan de hand kan zijn. De garagist ging zelf contact opnemen met de technische dienst van Renault.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 3234
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Mégane 2010: lange slag rempedaal

Bericht door Mathijs »

Megalodon schreef:...

Hij heeft dan ook eens gedurende een nacht het rempedaal onder druk gezet en 's morgens bleek de rempedaal compleet tot op de bodem ingedrukt. Echter wanneer je de pedaal loste, en terug remde was de slag weer normaal. Toch hebben ze wat aansluitingen gecontroleerd en extra aangespannen en bij een volgende nachtelijke test, bleek het 's morgens nog ok.

...
Ja maar, dan ga je toch echt wel aan een lek denken. Geen druppel vloeistof onder geheel de auto (of in elk geval de remleidingen-traverse) gevonden?

Moest er na deze nachtelijke test ook nog remvloeistof bijgevuld? :think:
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

i2paq
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 83
Lid geworden op: 21 nov 2014 11:37
Actief als: particulier

Re: Mégane 2010: lange slag rempedaal

Bericht door i2paq »

Ik heb dit met een Peugot 305 gehad, toen was het de hoofdremcilinder. Wat er precies was weet ik niet meer maar nadat hij vervangen was bleek het probleem weg.
Renault Mégane 1.5 DCI Hatchback 2012

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Megalodon
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jul 2019 09:50
Actief als: particulier

Re: Mégane 2010: lange slag rempedaal

Bericht door Megalodon »

Mathijs schreef:Ja maar, dan ga je toch echt wel aan een lek denken. Geen druppel vloeistof onder geheel de auto (of in elk geval de remleidingen-traverse) gevonden?
Dat moest ik nog toevoegen aan mijn OP. Er is totaal geen sprake van een lek. Nooit hebben we vloeistof onder de auto gezien, maar ook de mechanieker kon totaal geen lek vaststellen. Enige dat hij na tijd zag was wat 'vettigheid' maar dat was blijkbaar ter hoogte van de ABS, waardoor het ook al bijna zeker daar niet van kwam. Hij heeft daar voor alle zekerheid eens vastgezet, maar het had dus inderdaad het probleem niet opgelost.

Met mijn simpel verstand zou ik echter denken: als er ergens lucht komt, waardoor de slag groter wordt, dan moet het toch zijn dat die lucht in de plaats komt van remvloeistof ?! Maar hij heeft dus nog totaal niet moeten bijvullen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Mégane 2010: lange slag rempedaal

Bericht door A110 »

Als ik het goed begrijpt is dat als het probleem zich voordoet er dus geen remdruk aanwezig is, het pedaal zakt tot op de bodem maar de auto remt bijna niet. Heb ik het zo goed omschreven?
Het enige wat dit kan veroorzaken is lucht. Vermoedelijk komt er toch wat lucht in het systeem bij remmen.
Als het systeem is ontlucht dan gaat het weer even goed.
Is het een handgeschakelde auto? En heb je geen last van het koppelingspedaal? Deze zit op hetzelfde resevoir als de remmen. Maar als je daar geen last van hebt kunnen we dat uitsluiten.

Mijn vermoeden gaat ook naar de hoofdremcilinder die inwendig toch wat lucht aanzuigt.
Maar als ik het goed leest is die dus al vervangen (rempomp).
Mmmmmmm ik ga er even over nadenken.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 526
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Mégane 2010: lange slag rempedaal

Bericht door maestro12 »

Ik gok op de (niet meer helemaal frisse) cups in de HRC.
Bij constant onder druk houden (die hele nacht dus) lekken de cups langzaam remvloeistof (inwendig), bij plotseling krachtig remmen zal de rem het nog wel doen maar met een wat grotere slag, vaak (maar niet altijd) is dat binnen te zien bij het rempedaal dat daar wat remvloeistof aan de drukpen zit, maar als de lekkage gering is komt het niet binnen terecht of het trekt mooi in je isolatiemat.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Megalodon
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jul 2019 09:50
Actief als: particulier

Re: Mégane 2010: lange slag rempedaal

Bericht door Megalodon »

A110 schreef:Als ik het goed begrijpt is dat als het probleem zich voordoet er dus geen remdruk aanwezig is, het pedaal zakt tot op de bodem maar de auto remt bijna niet. Heb ik het zo goed omschreven?
Zo erg is het gelukkig nog niet.. Maar je hebt een heel lang stuk slag waar er nagenoeg geen remkracht is. Dus om normaal te remmen moet je het pedaal echt al diep indrukken. Ik vermoed echter dat een noodstop (alles dichtgooien) ook helemaal zo goed meer werkt, want volgens mij kun je het pedaal echt tot helemaal op het einde indrukken, dus zonder dat je maximale remkracht hebt. Bij het normaal remmen, komt mijn rechtervoet al even diep als mijn linkervoet (ingedrukte ontkoppeling).
A110 schreef: Het enige wat dit kan veroorzaken is lucht. Vermoedelijk komt er toch wat lucht in het systeem bij remmen.
Als het systeem is ontlucht dan gaat het weer even goed.
Is het een handgeschakelde auto? En heb je geen last van het koppelingspedaal? Deze zit op hetzelfde resevoir als de remmen. Maar als je daar geen last van hebt kunnen we dat uitsluiten.
Klopt, ontluchten lost het probleem weer tijdelijk op, maar toch komt er dus gaandeweg (en wellicht bij elke remactie) wat lucht in de remleiding.
Bij het ontkoppelen echter nog totaal niets gemerkt, maar die pedaal moet je sowieso altijd wel diep indrukken.
A110 schreef: Mijn vermoeden gaat ook naar de hoofdremcilinder die inwendig toch wat lucht aanzuigt.
Maar als ik het goed leest is die dus al vervangen (rempomp).
Mmmmmmm ik ga er even over nadenken.
Klopt, de uitleg was dat er in die cilinder een afdichtingsring zit met trapeziumvormig profiel (zijn dit de cups waar maestro12 het over heeft ?). Dat profiel moet er voor zorgen dat er altijd mooi afgesloten wordt bij het terug openen van de cilinder. Maar die pomp is dus inderdaad al vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 3234
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Mégane 2010: lange slag rempedaal

Bericht door Mathijs »

Megalodon schreef:...
Onze garagist (dealer) vond toen een probleem met de remblok rechtsachter die blijkbaar oneven afgesleten was doordat die op een of andere manier geblokkerd zat. Herstelling was behoorlijk duur. Het probleem leek echter opgelost met probleemloze herkeuring.
...
De vraag voor mij is hoe dit remblok scheef afgesleten is; is de remzuiger niet recht naar buiten gekomen?
Remblokken bijv. een keer vervangen en iemand die met veel kracht dacht de remzuiger terug te kunnen drukken en hem daarmee iets scheef heeft gedrukt waardoor die vast zit en na iedere remactie 'lekt'?

Het rechterachterwiel is in elk geval één die mijn aandacht blijft vasthouden, tenzij ze de gehele remklauw in zijn geheel vervangen hebben.

Eigenlijk zou je bij ieder wiel op de ontlucht-nippel een drukmeter zetten, dan voluit remmen en blijven remmen, de druk noteren, kijken of deze gedurende een X aantal seconden/minuten gelijk blijft, en nadat je alle wielen gehad hebt, onderling vergelijken hoeveel druk de andere remmen kregen en hoe lang het duurde voordat er drukverlies optrad.

Degene met de laagste/meest teruggelopen druk kan degene zijn waar lucht in de leiding zit of een ander lek. :think:
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Megalodon
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jul 2019 09:50
Actief als: particulier

Re: Mégane 2010: lange slag rempedaal

Bericht door Megalodon »

Mathijs schreef:De vraag voor mij is hoe dit remblok scheef afgesleten is; is de remzuiger niet recht naar buiten gekomen?
Remblokken bijv. een keer vervangen en iemand die met veel kracht dacht de remzuiger terug te kunnen drukken en hem daarmee iets scheef heeft gedrukt waardoor die vast zit en na iedere remactie 'lekt'?
Het rechterachterwiel is in elk geval één die mijn aandacht blijft vasthouden, tenzij ze de gehele remklauw in zijn geheel vervangen hebben.
Ik weet niet meer exact wat het probleem was of wat ze juist vervangen hebben. Het was alleszins iets dat de remblok/klauw blokkeerde want hij vroeg of we bij het rijden nooit een slepend geluid gehoord hadden van rechtsachter. Op de factuur zie ik dat de remschijf ook vervangen was. Het was een grapje van in totaal 700 euro... terwijl het originele probleem er niet mee opgelost was. :x Ben al benieuwd wat de factuur nu gaat zijn, want heb de indruk dat ze daar al serieus wat uren aan gespendeerd hebben, en nog altijd geen oplossing... :think:

Mijn vrouw heeft zelf nog wat zitten googlen en wel een thread op een ander forum gevonden die nagenoeg exact met onze miserie overeenkomt: https://www.problemcar.nl/nl/particulie ... QpuuGOo4Vw . Ik ga dit eens voorleggen aan onze garagist. Wellicht wel toeval, maar het feit dat van die Berthdi het ook rechtsachter was, is wel frappant natuurlijk, en temeer daar er in ons geval al aan gewerkt geweest is. Hoedanook, hopelijk geeft dit de garagist een extra clue en geraakt het eindelijk opgelost.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 3234
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Mégane 2010: lange slag rempedaal

Bericht door Mathijs »

Megalodon schreef: Op de factuur zie ik dat de remschijf ook vervangen was. Het was een grapje van in totaal 700 euro...
ja, remschijven voelen zich blijkbaar nogal snel eenzaam, dus die doen ze in setjes van twee. Linker vervangen? Dan de rechter ook! Oh en wacht; we gaan toch geen gebruikte blokken op nieuwe schijven zetten hé? Dus hop, 2 setjes remblokken erbij. En als het dan ook nog remschijven zijn met een speciale voorziening voor de handrem, dan is het bowlen in de een porseleinwinkel qua rekening :shock:
Megalodon schreef:Ben al benieuwd wat de factuur nu gaat zijn
Hoop op wat coulance aangezien een dure reparatie uiteindelijk onnodig geweest kan zijn
Megalodon schreef:Mijn vrouw heeft zelf nog wat zitten googlen en wel een thread op een ander forum gevonden die nagenoeg exact met onze miserie overeenkomt
Goede vondst, lijkt mij een kanshebber :dance:
Hou ons in elk geval op de hoogte.
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Megalodon
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jul 2019 09:50
Actief als: particulier

Re: Mégane 2010: lange slag rempedaal

Bericht door Megalodon »

Ondertussen eens langsgeweest met de printout. Ik was dus mis hierboven. Bij de vorige poging heeft hij niet de hoofdcilinder vervangen, maar de rempomp rechtsachter. Wist niet dat elke rem afzonderlijk ook nog een pomp heeft. Ook de remklauw rechtsachter was blijkbaar al vervangen. Schiet dan bijna maar de hoofdcilinder of de ABS blok over. Van de ABS zei hij al dat dat een prijzig beestje is, en je die niet hebt voor minder dan 1000 euro.
Denk dat het exit Mégane gaat worden, wagen is wellicht nog geen 5000 euro meer waard (9j oud, 30k km)...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 3234
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Mégane 2010: lange slag rempedaal

Bericht door Mathijs »

ABS pomp is 25 euro gebruikt met garantie bij Venauto.nl, uit te breiden tot een vol jaar garantie voor 6.25 euro

Met rempomp rechtsachter zal je de remcilinder bedoelen, die in de remklauw zit. Feitelijk is dus je complete remklauw reachtsachter vervangen.

Ieder wiel (met schijfremmen dan) heeft een remklauw met daarin een zuiger die door de remvloeistof naar buiten wordt gedrukt en zo de remblokken tegen de remschijf aandrukken.
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Megalodon
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jul 2019 09:50
Actief als: particulier

Re: Mégane 2010: lange slag rempedaal

Bericht door Megalodon »

Op onze garagist moeten we duidelijk niet rekenen. Hij ging dus nog iets laten weten, maar we zijn nu 3 weken later en we hebben gewoon helemaal niets van hem gehoord.
Nu, het bizarre is dat met de hitte deze week de rem het blijkbaar weer prima deed. Heb er zelf niet mee gereden, maar het was mijn vrouw die het zei. En als zij al zegt dat het weer goed was, moet het echt wel goed geweest zijn :D. Is dit iets wat sommige mogelijke oorzaken verder kan elimineren ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mégane 2010: lange slag rempedaal

Bericht door mechanic »

Een remschijf van de megane is er niet met 'speciale' voorzieningen voor de parkeerrem.

Remproblemen lossen zichzelf over het algemeen niet op. Zou niet gerust zo rond blijven rijden zonder duidelijke oorzaak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Mégane 2010: lange slag rempedaal

Bericht door Valkenet »

Goedendag,

Als ik het hele verhaal lees, heb ik niet veel vertrouwen in uw garage.
Net wat Mechanic verteld, remproblemen gaan niet vanzelf over. Ik zou er dan ook zeker wat mee doen.
U begint met een probleem bij de rechter achterrem waar problemen mee waren. Neem geen risico met de remmen en vervang de complete remklauw achter.

https://www.mister-auto.nl/remklauw/

Voor een paar tientjes heb je een nieuwe remklauw. Als de remmen een keer niet werken is het leed niet te overzien.

Als het dan nog niet verholpen is dan is de hoofdremcilinder de volgende verdachte onderdeel.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht