We zitten met een hardnekkig probleem met de remmen van onze Megane Grandtour 2010 (130 TCe) met slechts 30k km. Het is de wagen van mijn vrouw, dus zelf rijd ik er maar zelden mee. Het probleem is een zeer lange slag van het rempedaal. Het probleem is er al ruim een jaar. Vorig jaar werd de auto hiervoor afgekeurd in de jaarlijkse keuring (BE). Onze garagist (dealer) vond toen een probleem met de remblok rechtsachter die blijkbaar oneven afgesleten was doordat die op een of andere manier geblokkerd zat. Herstelling was behoorlijk duur. Het probleem leek echter opgelost met probleemloze herkeuring.
Een half jaar later, moest ik nog eens zelf met haar auto rijden, en merkte ik toch weer een vrij lange slag. Dus het probleem kwam gaandeweg terug. Begin dit jaar was het weer zo erg dat het eigenlijk gevaarlijk rijden was en we zeker niet door de jaarlijkse keuring zouden geraken. Garagist heeft het dan terug nagezien maar kon niet meteen iets vinden. Om toch door de keuring te geraken heeft hij in elk geval ontlucht waardoor de keuring geen probleem was en hij wat meer tijd had om het probleem beter te bekijken. Hij kon echter niet direct iets vinden, en vermoedde dan dat de rempomp lucht trok langs de afdichtingen. Rempomp vervangen, maar paar maand later was het duidelijk dat het probleem er nog altijd was.
We hebben dan paar weken terug de wagen gedurende langere tijd bij de garagist gelaten, zodat hij ook het probleem kon proberen reproduceren. Hij heeft dan ook eens gedurende een nacht het rempedaal onder druk gezet en 's morgens bleek de rempedaal compleet tot op de bodem ingedrukt. Echter wanneer je de pedaal loste, en terug remde was de slag weer normaal. Toch hebben ze wat aansluitingen gecontroleerd en extra aangespannen en bij een volgende nachtelijke test, bleek het 's morgens nog ok.
We kregen de wagen dan ook terug, maar na een paar dagen en paar 100km rijden, was het al goed duidelijk dat het probleem er nog altijd was. Anderhalve week later, was de slag alweer zo groot dat het alweer niet meer veilig rijden is. Sowieso lijkt het of het probleem nu sneller terug gekomen is dan ooit tevoor (al hebben we bij wijze van test wel extra vaker en harder geremd). De garagist zit zelf met de handen in het haar omdat hij eigenlijk niet meer goed weet wat de oorzaak kan zijn, en hij ook niet blindweg onderdelen wil beginnen vervangen. Hij heeft ook al wat uitleg gegeven van wat hij nog eventueel denkt waar het kan mislopen (o.a. een vacuumkamer in het remsysteem???) maar ik ken eigenlijk niet zo heel veel van wagens, en al zeker niet van de remleidingen.
Anyway, ik vroeg me af of dit verhaal bij iemand een belletje doet rinkelen en hij (zij?:)) misschien weet wat er aan de hand kan zijn. De garagist ging zelf contact opnemen met de technische dienst van Renault.