[Twingo 2 2010] koppelingskabel vervangen.
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
RDruten
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2

- Posts in topic: 5
- Onderwerpen: 0
- Laatste bezoek: 17 okt 2025 14:56
- Actief als: particulier
[Twingo 2 2010] koppelingskabel vervangen.
Nu het nog acceptabel weer is wil ik eens een poging wagen om de koppelingskabel te vervangen.
Kmstand is slechts 151k.
Koppeling drukgroep etc zijn 35k oud.
Toch heb ik wanneer het buiten warm is krakend geluid en stoef koppelingspedaal na veel koppelen, ook al lijkt het geluid meer bij het pedaal weg te komen. Dit is al ruim 10.000 KM zo.
In de handleiding lezend krijg ik het idee dat het hele gas/rem/koppelingspedaal eruit moet.
Nu lijkt mij dat best bijzonder.
Ik zou zeggen dat ik deze koppeling op de bak los kan wippen en van daaruit als laatste het interieurgedeelte. En andersom weer een nieuwe erin steken.
Heb ik dit helemaal verkeerd en is dit toch een flink werkje met de hele boel van binnen los halen?
Kmstand is slechts 151k.
Koppeling drukgroep etc zijn 35k oud.
Toch heb ik wanneer het buiten warm is krakend geluid en stoef koppelingspedaal na veel koppelen, ook al lijkt het geluid meer bij het pedaal weg te komen. Dit is al ruim 10.000 KM zo.
In de handleiding lezend krijg ik het idee dat het hele gas/rem/koppelingspedaal eruit moet.
Nu lijkt mij dat best bijzonder.
Ik zou zeggen dat ik deze koppeling op de bak los kan wippen en van daaruit als laatste het interieurgedeelte. En andersom weer een nieuwe erin steken.
Heb ik dit helemaal verkeerd en is dit toch een flink werkje met de hele boel van binnen los halen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
mechanic
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 07 nov 2025 22:09
Re: [Twingo 2 2010] koppelingskabel vervangen.
Dat lijkt me inderdaad ook stug.
Ook de originele handleidingen zaten er destijds wel meer dan eens naast (weet ik uit ervaring in de werkplaats), zou simpelweg gewoon beginnen. Zeg niet dat het in dit geval ook zo is overigens.
De twingo is geen ingewikkelde auto, kan niet heel gecompliceerd zijn.
Ook de originele handleidingen zaten er destijds wel meer dan eens naast (weet ik uit ervaring in de werkplaats), zou simpelweg gewoon beginnen. Zeg niet dat het in dit geval ook zo is overigens.
De twingo is geen ingewikkelde auto, kan niet heel gecompliceerd zijn.
| Hide post links |
-
RDruten

Dank! Leek mij ook vergezocht.
Na jouw motiverende woorden met verse tegenzin aan de slag gegaan vandaag.
ECU moertjes losgehaald, accu, accubak, metalen frame van accubak eruit. Komt er alsnog moeilijk bij.
Kabel los gehaald bij versnellingsbak, de twee tussenbevestigingen en zo speling gecreëerd om de binnenkabel uit het pedaal te schuiven.
Andersom weer terug.
Wel was het een hel om het groene stuk uit de interieurruimte te krijgen, maar op gevoel een combinatietang ertussen en hard trekken deed het.
1u45 bezig geweest, maar het zou wel in 45 min kunnen.
Voor latere lezers: ik heb deze gebruikt https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 19650.html
Op een 1.2 16V (D4F?)
Wel vreemd inderdaad, de handleiding is alles precies andersom.
Ahgoed, 12 km gereden, geen issues.
Vrijdag een ritje van 75km x 2, als dan eindelijk die krekel weg is bij warme buitenlucht + langere rit dan ben ik wel tevreden. Dan neem ik die geschaafde armen voor lief.
Dit is wel vreemd op de oude kabel.
Heb nog even beide kabels met de hand bediend, merk niet heel veel verschil.
Na jouw motiverende woorden met verse tegenzin aan de slag gegaan vandaag.
ECU moertjes losgehaald, accu, accubak, metalen frame van accubak eruit. Komt er alsnog moeilijk bij.
Kabel los gehaald bij versnellingsbak, de twee tussenbevestigingen en zo speling gecreëerd om de binnenkabel uit het pedaal te schuiven.
Andersom weer terug.
Wel was het een hel om het groene stuk uit de interieurruimte te krijgen, maar op gevoel een combinatietang ertussen en hard trekken deed het.
1u45 bezig geweest, maar het zou wel in 45 min kunnen.
Voor latere lezers: ik heb deze gebruikt https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 19650.html
Op een 1.2 16V (D4F?)
Wel vreemd inderdaad, de handleiding is alles precies andersom.
Ahgoed, 12 km gereden, geen issues.
Vrijdag een ritje van 75km x 2, als dan eindelijk die krekel weg is bij warme buitenlucht + langere rit dan ben ik wel tevreden. Dan neem ik die geschaafde armen voor lief.
Dit is wel vreemd op de oude kabel.
Heb nog even beide kabels met de hand bediend, merk niet heel veel verschil.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
| Hide post links |
-
mechanic
- Gouden Bahco
Het fijne van een identiek nieuw onderdeel is dat de oude gewoon stuk en je ietwat minder voorzich hoeft te zijn.
Elk geval goed gewerkt.
Had mijn koppeling paar jaar terug laten vervangen (was zo goedkoop dat zelf klungelen niet loonde), had binnen een jaar en een 15dkm denk ik ook bijgeluiden.
Het vervangen druklager was weer defect. Sta nergens van te kijken, hopelijk is het in jou geval dit.
Elk geval goed gewerkt.
Had mijn koppeling paar jaar terug laten vervangen (was zo goedkoop dat zelf klungelen niet loonde), had binnen een jaar en een 15dkm denk ik ook bijgeluiden.
Het vervangen druklager was weer defect. Sta nergens van te kijken, hopelijk is het in jou geval dit.
| Hide post links |
-
RDruten

Ja ik hou het in gedachten dat druklager, we gaan erachter komen eind deze week.
Het heeft 50 weken geduurd voor ik deze kabel uit de schuur haalde en monteerde.
https://www.marktplaats.nl/v/diensten-e ... 45826d5acd
Ik had wel deze gezien, slepend druklager vanaf 150 euro vervangen.
maargoed, t rijdt al 10.000 km zo en t is echt alleen met temps boven de 13 graden en ritten van 45 min.
Begin deze maand reed ik retour Antwerpen, 2*2,5u en dat merk je dan wel, maar bij lange na niet zo erg als in de zomer.
Verder heb ik nog steeds een lekkage in de koelmodule. ca 100 ml per 1000 km.
Wil er eig niet veel geld meer in steken, ik ben ook maar drie maanden per jaar in het land.
Waarschijnlijk zou ik die 150 al niet willen spenderen.
Het heeft 50 weken geduurd voor ik deze kabel uit de schuur haalde en monteerde.
https://www.marktplaats.nl/v/diensten-e ... 45826d5acd
Ik had wel deze gezien, slepend druklager vanaf 150 euro vervangen.
maargoed, t rijdt al 10.000 km zo en t is echt alleen met temps boven de 13 graden en ritten van 45 min.
Begin deze maand reed ik retour Antwerpen, 2*2,5u en dat merk je dan wel, maar bij lange na niet zo erg als in de zomer.
Verder heb ik nog steeds een lekkage in de koelmodule. ca 100 ml per 1000 km.
Wil er eig niet veel geld meer in steken, ik ben ook maar drie maanden per jaar in het land.
Waarschijnlijk zou ik die 150 al niet willen spenderen.
| Hide post links |
-
mechanic
- Gouden Bahco
Meestal kost dat wat meer dan 150 euro wel..
Het nadeel van zo'n lek is dat als het ineens groter wordt tijdens het rijden de boel leegloopt en de meter/lampje telaat heet aangeeft.
Het nadeel van zo'n lek is dat als het ineens groter wordt tijdens het rijden de boel leegloopt en de meter/lampje telaat heet aangeeft.
| Hide post links |
-
RDruten

Valide punt!
Inmiddels rij ik al wel 10.000 km en 2 jaar zo.
ANWB Europa erbij.
Waarde auto is mss 1500, dat ben ik wel bereid te riskeren.
Heb momenteel weinig trek om 600 te investeren weer, misschien dat ik lente 26 zelf even een ander radje erin zet.
Inmiddels rij ik al wel 10.000 km en 2 jaar zo.
ANWB Europa erbij.
Waarde auto is mss 1500, dat ben ik wel bereid te riskeren.
Heb momenteel weinig trek om 600 te investeren weer, misschien dat ik lente 26 zelf even een ander radje erin zet.
| Hide post links |
-
mechanic
- Gouden Bahco
Heb er al lang geen meer vervangen, maar voor de prijs van een jaar uitgebreide wegenwacht heb je zo'n beetje een radiateur/condensor module zo het lijkt.
Hebt al 10000km bespaard whaha.
Hebt al 10000km bespaard whaha.
| Hide post links |
-
RDruten

True true!
Gaan we lente 2026 even overwegen, even zelf aan de beun.
Voor nu 2 x 95 km gereden, merkt nog wel issues met de koppeling. Lijkt wel wat minder.
Heb de kabel niet ingespoten voor montage, mss smeer/ spuit ik hem nog even van bovenin en bij de bak in.
Ik ben hier https://www.marktplaats.nl/v/diensten-e ... 45826d5acd nog even langs gereden.
Monteur heeft even gekoppeld met en zonder draaiende motor, die geeft aan dat het NIET het druklager is.
Maar dat er gekeken moet worden naar het pedaalmechanisme. Opperde eerst ook de kabel, maar die heb ik natuurlijk al vervangen.
Todo dit weekend: Kabel insmeren, pedaalmechanisme smeren nadat ik een juist vet vind.
Gaan we lente 2026 even overwegen, even zelf aan de beun.
Voor nu 2 x 95 km gereden, merkt nog wel issues met de koppeling. Lijkt wel wat minder.
Heb de kabel niet ingespoten voor montage, mss smeer/ spuit ik hem nog even van bovenin en bij de bak in.
Ik ben hier https://www.marktplaats.nl/v/diensten-e ... 45826d5acd nog even langs gereden.
Monteur heeft even gekoppeld met en zonder draaiende motor, die geeft aan dat het NIET het druklager is.
Maar dat er gekeken moet worden naar het pedaalmechanisme. Opperde eerst ook de kabel, maar die heb ik natuurlijk al vervangen.
Todo dit weekend: Kabel insmeren, pedaalmechanisme smeren nadat ik een juist vet vind.
| Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-