Scenic II de stuurkolomschakelaar vervangen

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Plaats reactie

Topic author
mvanderpot
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 feb 2015 12:19
Actief als: particulier

Scenic II de stuurkolomschakelaar vervangen

Bericht door mvanderpot »

Hallo allemaal,

Onlangs is tijdens het vervangen van het stuurhuis mijn stuurkolomschakelaar kapot gegaan. Dit resulteerde in een "service" lampje en airbaglampje op mijn dashboard. Tevens werkte de knoppen op het stuur van de cruisecontrol niet meer. Na wat zoeken op internet ontdekte ik dat de stuurkolomschakelaar waarschijnlijk de boosdoener was en dat een dealer voor de reparatie hiervan al gauw 300 euro vraagt.
Tijd om wat doe-het-zelf skills aan te wakkeren dus. Voor iedereen die dit ook aandurft, hier een stappenplan:

Stap 1:

Je zult het stuur een keertje moeten demonteren (dat heb ik in ieder geval gedaan) om het onderdeelnummer van je schakelaar op te zoeken.
- Zorg ervoor dat je auto geparkeerd staat met een recht stuur.
- Haal beide accupolen eraf zodat je airbag-unit geen gekke dingen gaat doen bij demonteren (ik heb beide polen er een kwartier af gehad voordat ik begon te sleutelen)
- Verwijder de kappen achter het stuur, deze zitten vast met 2 torx boutjes onderop. Tevens moet je met een schroevendraaier 2 kliksluitingen links en rechts induwen.
Afbeelding
- Nu zie je achterop je stuur een klein gaatje zitten. Druk hierin met een inbusje oid, hiermee druk je een veer waarmee de airbagunit vastzit (is dus compleet met de plastic kap en renault-logo). Duw terwijl je het veertje indrukt de unit zachtjes omhoog, je schuift nu als ware de airbag van het stuur.
Afbeelding
- Maak links en rechts de stekkertjes van de airbag voorzichtig los. Het gele palletje met een klein schroevendraaiertje naar je toehalen en daarna de stekker.
- En voíla, de airbag is los!
Afbeelding

Stap 2:

Je kijkt nu tegen een grote torxbout aan waarmee het stuur vastzit. Deze zal los moeten, hiervoor gebruik je een torx 50 (T50). Ik heb van te voren een kleine markering gemaakt zodat ik weet hoever ik de bout weer moet aandraaien. Ook maak je van te voren alle stekkers die door het stuurwiel heenlopen voorzichtig los. Maak eventueel een foto als je zeker wilt zijn van je zaak! Het stuurwiel kan er nu vanaf.
Afbeelding Afbeelding
Je kijkt nu meteen op een witte sticker waarop het artikelnummer van je schakelaar staat. Dit kan je vervolgens gebruiken om het juiste onderdeel op een sloperij te vinden.
Ik heb mijn nieuwe schakelaar op de kop getikt voor 6 tientjes (is altijd minder dan 300 moet je maar denken)
Afbeelding

Stap 3

Als je een nieuwe schakelaar hebt bemachtigd herhaal je stap 1 en 2.
Nu moet de oude schakelaar er vanaf. Maak eerst aan de achterkant alle stekkers voorzichtig los. Vervolgens maak je het torxboutje aan de achterkant van de schakelaar los. Een beetje voorzichtig wrikken en de schakelaar naar je toehalen, het geheel komt nu van je stuurstang af.
Afbeelding
Afbeelding

Stap 4

De oude schakelaar is er nu af, de nieuwe kan er op. Sluit alle stekkertjes aan de achterkant weer aan en draai de torxbout weer vast.

Stap 5

Monteer het stuurwiel weer en sluit alle kabels in het stuurwiel weer netjes aan. Als laatste volgt de airbag, deze stekkers klik je er zo in en borg je met het gele palletje.

Stap 6

Accu weer aansluiten en alles op werking controleren, indien alles werkt kunnen de kappen onder je stuur weer op hun plek.
Bij werkte alles weer als vanouds, zoals je ziet geen foutmelding meer!
Afbeelding.

Stap 7

Na het aansluiten van de accu moeten de ramen weer opnieuw ingesteld worden (zie elders dit forum). En ook de radiocode weer instellen.

Ik hoop dat iedereen die problemen ervaart met zijn/haar stuurkolomschakelaar hier wat aan heeft!

Groeten,

Michiel
Scenic II 2006 Tech Line 2.0 16v

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Scenic II de stuurkolomschakelaar vervangen

Bericht door kaleido 1 »

Mooi uit gelegd , dan alleen de ramen opnieuw inleren en de klok en radio code instellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
mvanderpot
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 feb 2015 12:19
Actief als: particulier

Re: Scenic II de stuurkolomschakelaar vervangen

Bericht door mvanderpot »

Dat is inderdaad een laatste stap, voeg het zsm even toe! :wink:
Scenic II 2006 Tech Line 2.0 16v

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hansz
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2019 16:54
Actief als: particulier

Re: Scenic II de stuurkolomschakelaar vervangen

Bericht door hansz »

wie kent iemand die dit voor een redelijke prijs (grande scenic is denk ik nog 1000 euro waard :) voor mij zou kunnen doen? (dealder is prijs technisch geen optie)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht