verslag van rondreis door Spanje en Portugal

Plaats reactie

Topic author
advanbrunschot
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 feb 2015 21:48
Actief als: particulier

verslag van rondreis door Spanje en Portugal

Bericht door advanbrunschot »

Als basis hadden wij een route uit het ASCI-boek. Vanaf de Atlantische kust in Frankrijk een rondreis door Spanje en Portugal, er stonden 6 weken voor. Wij hadden 4 weken dus ik had de route ingekort. Ruwweg, Biarritz, Pamplona, Salamanca, Porto, Santiago de Compostela, Bilbao en dan weer naar huis.
We rijden altijd alles binnendoor, mooie dingen te zien, goedkope benzine, supermarkten en parkeerplaatsen om even uit te rusten. Dit was onze eerste verre reis met de Fendt 510TG Saphir (bouwjaar 2008) en de Renault Talisman Estate 150 pk benzine en automaat. Twee fietsen op de disseldrager, een electrische (accu in de auto) en fiets met bovenbeenaandrijving. Zoveel mogelijk uit de disselbak in de auto. Een stationcar en dan met 2 personen, ruimte genoeg in de kofferbak. Kogeldruk gemeten met zo'n rood vierkant weegapparaat. Wat 100 kg aangaf, best veel maar ik heb gelezen, beter te veel dan te weinig. Kortom, rijden maar. Maar wel eerst naa de weegbrug, totaal 3460 kg en de caravan alleen 1580 kg. Maar dan wel met mij in het kantoortje (scheelt 82 kg) en aangekoppeld gewogen.
Volgens RDW mag het totale gewicht 1700 kg zijn, dus daar bleef ik mooi onder. De auto mag geremd 1850 kg trekken, ook in orde. En de max massa samenstel mag 3644 kg zijn en daar zit ik met 3460 kg ook mooi onder. Kortom, rijden maar.
En gedurende de hele vakantie zal ik merken dat het een enorme vooruitgang is van 110 pk Renault Megane Estate diesel naar deze Talisman. En hij is ook nog eens heel erg mooi en voorzien van vele fijne snufjes. Maar het benzineverbruik steeg behoorlijk, 13.4 liter/100 km.

De route gevolgd en veel mooie dingen gezien, zeker in Spanje. Maar dat is ook omdat ik al eens op de fiets de Camino heb gedaan vanaf huis. En ik ben nu bezig met de Via de la Plata te wandelen. Volgend jaar verder in Salamanca en dan tot Santiago. Vandaar deze plaatsen die ik al aan mijn vrouw wilde laten zien.

In Porto vertelde de buurman dat als we naar camping As Cancelas zouden gaan in Santiago dat ik dan vooral de onderste terrassen moest pakken, de rest is te steil. Bedankt voor de tip, want daar gingen we inderdaad naar toe. Aangekomen moest ik even parkeren bij de receptie, we kregen een plaats op de tweede rij. Middendoor goed te doen, maar daar stond iemand best wel in de weg. Op de plattegrond stonden pijltjes bij de terrassen, die gevolgd om zo via de buitenzijde naar het tweede terras te rijden. Best smal die paadjes en grote campers half over het pad, maar best te doen. Aan het einde van het pad moest ik een scherpe bocht naar links maken, maar tot mijn grote schrik zag ik dat het pad eerst nog een paar meter naar beneden liep, waardoor het hoogteverschil alleen maar groter werd. En die scherpe bocht naar links, tot mijn grote schrik hoorde ik in die bocht een onheilspellend geluid. Zou er dan in het bosje een paaltje verstopt staan, dan bleek niet zo te zijn. Maar de caravan was nauwelijks meer van zijn plaats te krijgen. Ik kreeg het gelukkig wel voor elkaar om de caravan te keren zonder los te koppelen. Want loskoppelen durfde ik niet omdat het allemaal zo steil was dat ik bang was dat de caravan zou gaan rijden en probeer dan maar eens om ruim 1500 kg tegen te houden. Ik kreeg het uiteindelijk voor elkaar om de combinatie te keren en terug te rijden.
In het paadje kon ik de schade opnemen, linkermover kapot, vergrendeling defect waardoor de rol tegen de band stond. Achterbumper beschadigd door het scharen bij het keren. Een heleboel korte woorden in gedachten gehad, maar daarmee was de schade niet weg.

Om maar meteen alle minder leuke momenten te noemen: mijn nieuwe drone van 5 weken oud is neergestort in een waterval, nog meer korte woorden.

Wat wel goed is afgelopen: 2 keer met de caravan door teveel op de navigatie te vertrouwen in een binnenstad terecht gekomen. Rond de kathedraal van Bourges en later in een Spaanse stad. Daar kwam een behulpzame Spanjaard op zijn scooter ons helpen, hij zette straten af zodat wij tegen de richting in de citadel konden verlaten. In een Franse stad het bord van een afgesloten tunnel gemist, met als gevolg een heel stuk achteruit rijden en ook door een bocht. Maar dit allemaal zonder schade maar wel met billenknijpmomentjes.

Vanaf de Spaanse grens zijn we toch over snelwegen gaan rijden, dat schiet toch wel lekker op. De benzine is daar misschien wel wat duurder maar het gemiddelde verbruik daalde inmiddels tot 12.7 liter/100 km.

Maar hoe dan ook, we hebben een heerlijke vakantie gehad. Volgend jaar geen rondreis meer, we vonden 14 campings en 5700 km rijden best wel veel. En ik rij die kilometers alleen.

En wat meer over de Talisman:
Het is een heerlijke auto om een caravan mee te trekken, helemaal nergens iets gemerkt van een tekort aan vermogen. Ook heb ik altijd het gevoel gehad dat de auto de baas was over de caravan en niet andersom. Ik heb heel vaak de cruise-control gebruikt, maar als er wat diepere gaten in het wegdek zaten, dan schakelde de cruise-control plotseling uit.
De verkeersdrempels en dan vooral die in Portugal waren van een hoogte waar je echt rekening mee moest houden. Waarschijnlijk is het daar een keer verkeerd gegaan, want de aansluiting op de trekhaak is kapot gegaan en het oog waar de musketonhaak in moet, is ook verbogen. Ik heb gemeten dat de auto aan de achterzijde 5 cm inzakt bij aangekoppelde caravan. Zouden hulpveren hier de oplossing zijn?
Renault Talisman Estate 150EDC Intense

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



rvdgaag
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 591
Lid geworden op: 14 mar 2015 13:29
Actief als: particulier

Re: verslag van rondreis door Spanje en Portugal

Bericht door rvdgaag »

Ja zeker hulpveren plaatsen, die zijn voor de Talisman prima te krijgen en maar je auto veel stabieler.
Jan 2019 Espace V Initiale Paris TCE 225 EDC GPF Gris Titanium full options

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: verslag van rondreis door Spanje en Portugal

Bericht door nikk »

Wat een avontuur! Snap dat je dit niet blijft doen maar deze ervaringen heb je toch maar mooi in je zak.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht