Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Gebruikersavatar

Topic author
dvdk
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 aug 2012 17:42
Actief als: particulier

Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door dvdk »

Grand Espace IV 3.5 V6 (2005) 266.000km APK 2020
Mijn maand geleden 2e hands gekochte Grand Espace heeft vanaf week na aankoop de volgende problemen:

- Auto start koud goed indien accu vol is
- Auto start slecht/moeizaam of niet (slaat niet aan) bij warme motor
na insect keycard: snel 'licht' geluid 'tiktiktiktiktiktiktiktik' als bij een stappenmotor

Alle gevallen: display: "controleer inspuiting/controleer ESP/controleer emissie' (heb even geen foutcodes, sorry)
Afgelopen week laten uitvoeren: alle bougies vervangen, gashuis gereinigd, accu getest ok
Auto koud bij garage gestart, ok, thuis na uur opnieuw startpoging: noodloop (12km/h) en alle meldingen

Ik weet inmiddels dat dit een diepe poel van ellende kan worden, wie kan me helpen met advies?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Noreply
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 229
Lid geworden op: 11 okt 2009 17:15

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door Noreply »

Dynamo geeft volledige laadspanning?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dvdk
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 aug 2012 17:42
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door dvdk »

Dynamo geeft 13.9V (stationair gemeten), Accu heeft 500A celkracht.
Ja, had al gelezen dat boordcomputer erg spanningsgevoelig schijnt te zijn.
Opmerkelijk is wel: wanneer ik de accu als de auto niet wil starten aan een acculader hang,
de laadstroom 9A is, die na een uur terug loopt naar 2 à 3A. Heb daar (9A laadstroom) geen verklaring voor.

Na enkele uren accu opladen (laadstroom <2A) wil de auto vaak wel goed starten, maar dan is ook de motor ('voldoende'?) afgekoeld.
Ik ben rete-handig maar geen automonteur, mijn gevoel zegt dat de oorzaak (motor)temperatuur gerelateerd lijkt te zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door maestro12 »

Waarom moet de accu regelmatig aan de lader?
Normaal gesproken hoeft dat natuurlijk niet.
Hoeveel is de spanning met en zonder b.v. ingeschakelde verlichting en verhoogd toerental?
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 13
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door WillemS »

Het lijkt op een probleem met een massa of plus die bij warme motor een overgangsweerstand heeft. Daardoor is er na insert van de key-card te weinig spanning in de ECU, als deze nl. tijdens starten onder de 9 volt daalt zal de ECU geen ontsteking noch inspuiting geven.
Dit kan een lange zoektocht worden. Begin met in rust eens de spanning direkt op de accupolen te meten en daarna op de aansluitingen op die polen, velvolgens diverse vierpuntsmetingen om te zien waar het stroomverlies optreedt.
Weet niet waar je woont maar heb wel een adres van een zeer goede speurneus op dit gebied.
mvg WillemS
p.s. 500 CCA is krap aan voor deze v6. De voorgeschreven accu capaciteit zal in de buurt van de 780 CCA moeten zijn.
Heb zelf ook een 3,5 Esp4 en een Avantime 3.0.

Lees je bericht nog eens over, die 12km/h kan het zijn dat je per ongeluk de snelheidsbegrenzer hebt ingeschakeld?
En als je steeds de accu moet opladen hoe hoog is dan de lekstroom in rust, dus na plm. 2 minuten uitgeschakeld met alles uit en de deuren dicht.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dvdk
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 aug 2012 17:42
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door dvdk »

Willem, dank voor je reactie. Ik ga hier morgen mee aan de gang. Komt mij als elektro/nica kenner heel logisch over. Top!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 13
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door WillemS »

Let ook even goed op de koelvloeistoftemperatuur meter op je dashbord. Als je de temperatuur kunt uitlezen is het helemaal goed. Deze sensor regelt de brandstof toevoer van de injektors. De sensor bij mij raakte defekt en gaf na even rijden 134 graden aan, als dan de motor iets afkoelt zal er te weinig of geen branbstof worden ingespoten tijdens starten, sensor kost plm. 10,-- euro. en zit tussen motor en versnellingsbak op een buis is groen of blauw van kleur lange dop 19 heb je nodig. Ik vond de fout zelf na eigen onderzoek. Zoals bekend "meten is weten".
Succes mvg. WillemS
p.s. de speurneus waar ik over sprak zit in Wijk en Aalburg overigens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dvdk
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 aug 2012 17:42
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door dvdk »

Dank je WillemS, ik woon in Castricum, da's effe ver. Jouw info aan mijn (vaste betrouwbare) garage gegeven.
Garage heeft veel oxidatie op contacten boordcomputer verholpen, tijdens testrit is spanning ECU 5V stabiel, garage kan storing reproduceren i.c.m. foutmelding nokkenassensor, die wordt vervangen. Ik ken de spookfoutmelding hiervan (dit forum) maar laat dit toch doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door nikk »

De auto waarvan ik recent de spanning bij draaiende motor heb gemeten kwam aan 14.45V. 13.9 is voor zover ik weet laag.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dvdk
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 aug 2012 17:42
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door dvdk »

UPDATE: na foutmeldingen (in volgorde)

Wegenwacht: DF508 (bediening gemot. smoorklep Fout in stand smoorklep)
Wegenwacht: DF593 (circuit sensor nokkenas, Onsamenhangend signaal)
Garage: AVL 106872 Magneetklep Fasen regelaar Nokkenas 2
Garage: AVL 106C69 / 4204 Aansturing Smoorklep Foutstand
Garage: ESI P1068 Nokkenasverstelling 2, onbekende fout, is nokkenassensor vervangen, helaas geen verbetering bij starten. (Slaat/niet/moeizaam aan)

Zelf de net binnengekregen ANWB-OBD dongle geplaatst en i.o.m. garage zelf testrit gemaakt, krijg in app de melding
- P0663 (regelsolenoid lucht inlaatspruitstuk, cilinderrij 2, storing in stroomcircuit - . Dat lijkt voor mij op AVL 106872.
Vanmiddag na rit poging herstart valt hele dashboard uit, weer aan lader, weer 9A laadstroom en na uur laden (bij 6A laadstroom) start de motor eerste keer weer direct. Nog een korte 40-50km/h rit gemaakt en thuis gestopt.Direct Herstarten weer zeer moeizaam.
Als auto uiteindelijk start, rijdt hij prima (acceleratie, stationair). Zou die solenoïde van de P0663 melding door vervuiling soms kleven bij iets lagere boordspanning?

Vanavond lekstroom gemeten: 0,12A. Laadspanning dynamo stationair is 14.5V. (accu is overigens 680 CCA WillemS), Bij laadstroom 2A startpoging: start in 1 keer OK. Morgen terug naar garage voor overleg en beslissen: Gasklephuis reviseren? ECU laten testen? What else?
Inmiddels weet ik de Nederlandse vertaling van Renault Grand Espace: Renault Groot Gat.

DickvanderKolk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door Renault47 »

Heb zelf ook een V6 3,5 (Vel Satis). lekstroom 0,12 A is te hoog. Moet in de buurt van 0,03 A liggen. Verschil lijkt misschien niet schokkend maar is het wel. Eerst de basis in orde maken zoals WillemS aangeeft, want deel van de foutcodes wordt gegenereerd door een (soms) te lage boordspanning.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 13
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door WillemS »

In rust zal de "lekstroom" ca. 0,03/0,05 mogen zijn. Zijn er soms zgn."aftermarket" zaken ingebouwd in deze wagen?
Blijft er niet ergens een klein lampje branden, dashbordkastje, lampje in de kofferruimte oid
Zal wel wat werk worden met alle electronica aan boord. Er zitten ook heel veel massapunten in deze wagen.
Succes,
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dvdk
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 aug 2012 17:42
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door dvdk »

Lekstroom kunnen herleiden naar motorcompartiment. (uitname binnenzekeringen gaf geef verschil in lekstroom)

Eerste 60A zekering van links: eruit: 0,01 A lekstroom, erin: 0,10 A lekstroom. BINGO ? Waar is deze zekering voor?
Tweede 60A zekering van links (3e gat) voedt ook alarminstallatie, zit ook een (kleine) lekstroom in. Waar is deze zekering voor?
(op internet vind ik geen schema van deze fusebox)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door maestro12 »

Afbeelding

Is van een diesel, zou dat heel veel anders zijn?
http://www.espace-freunde.net/forum/index.php/t/41196/
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dvdk
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 aug 2012 17:42
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door dvdk »

Toppie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door Renault47 »

wanneer je een zekering eruit haalt en weer terug erin steekt kan het zijn dat je een rekeneenheid activeert. In dit geval was het F23 (ruitenwisser en automatische parkeerrem) en kan het bv. 10 minuten duren voordat deze weer in rust is. Dus neem de tijd per zekering....
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 13
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door WillemS »

Die 60 amp zekering die je op de foto ziet (de 1e van links dus)is van de koelventilatoren en regelt de lage en hoge snelheid ervan.Kan een sluiting in een van de motoren zijn.
Onderzoek de draden ervan op doorschuren ergens onderweg of een defekte stekker ergens.
Succes,
mvg WillemS
je bent er bijna.!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dvdk
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 aug 2012 17:42
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door dvdk »

Ik ben ZO blij met jullie. Dank je WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 13
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door WillemS »

Let op de koelventilatoren worden aangestuurd door de koelvloeistof sensor EN door de airco.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dvdk
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 aug 2012 17:42
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door dvdk »

Koelventilatoren aansluitingen gereinigd, ik zit nu op een lekstroom van 0,03 tot 0,04 A. (gedurende 4 uur) Lijkt me prachtig.
Even aanzien hoe de auto komende dagen wil starten (qua accu spanning/stroom/laden/(ontladen)).

Motor slaat bij meeste startpogingen vandaag niet direct aan (klein beetje gasteven tijdens startpoging helpt).
Stationair direct ok, rijdt dan als in de folder.
Blijft over de foutmelding P0663 / AVL 106C69/4204 (smoorklep/regelsolenoïde ofwel de gemotoriseerde gashuisklep.
In elk diagnostiek programma anders benoemd, voor een leek als ik best verwarrend, steile leercurve.
Inmiddels zie ik een verband tussen slecht starten/beetje gas bijgeven en foutmeldingen: Gasklep staat bij starten niet optimaal zo stel ik me voor.

Even een week zo rijden om verdere foutmeldingen uit te sluiten en een stabiel beeld te krijgen. Daarna gasklephuis revisie.
Kan bij AC-Tronics en bij ECU-repair, beiden evengoed? Kan iemand me wellicht 'n nattevinger indicatie geven van uitbouw/inbouwtijd en revisieprijs?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 13
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door WillemS »

Deze motor is zeer gevoelig voor een vervuilde vlinderklep in het gasklephuis. deze heel goed reinigen ook de randen van de klep en de wanden waar de vlinderklep de venturi raakt, met een doekje voorzichtig reinigen. Dan een behoorlijke rit maken. Succes.
De aansluitingen stekkers daar doe ik een beetje vaseline aan om intreden van vocht te voorkomen in de toekomst.
Veel plezier van je Esp4 verder.
mvg WillemS
p.s. zal nog even nazien of en hoe de basisinstelling vh gasklephuis moet.
AC-tronics neemt overigens geen werk van particulieren aan wel een top bedrijf, ben er geweest voor een workshop.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 13
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door WillemS »

Weet niet hoever je nu bent, maar het slechte aanslaan vd motor kan ook nog een andere oorzaak hebben; Het inlaatspruitstuk heeft 2 systemen, een korte route van de inlaatlucht en een langere route. De keuze van de route's wordt mede bepaald door een vlinderklep in het spruitstuk. Deze wordt bediend door een vacuumpotje dat je links aan het spruitsuk kunt zien zitten. Het komt voor dat het rubberslangetje na verloop van tijd de geest geeft ook kan deze klep wat slecht gaan bewegen na verloop van tijd. De balg in het potje kan ook lek raken evenals de aansturing ervan. Dit even nazien kan geen kwaad voor je dure zaken gaat vervangen het gasklephuis kent 4 verschillende versies en is zeeeer prijzig
Succes
mvg WillemS
p.s. probeer de foutcode eens te wissen wellicht komt deze niet terug. Na het wissen vd code om de addaptieve waarden vh gasklephuis in te leren als volgt; motor starten en uitzetten, vervolgens de motor opnieuw starten en enkele minuten stationair laten draaien. klaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dvdk
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 aug 2012 17:42
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door dvdk »

Kijk WillemS, dat zijn nog eens tips. Dank je. Geef ik door aan de garagist en wie weet gaat de route zo minder diep door m'n portemonnee. Top!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 13
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door WillemS »

Hoor graag hoe het afloopt want daar kunnen wellicht meer Esp4 3,5v6 rijders van profiteren.
mgv WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dvdk
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 aug 2012 17:42
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door dvdk »

Zeker!
Nu week 'gewoon rijden' proberen, auto start na 3 a 4 pogingen, als droge hoest, rijdt verder prima.
Na snelweg-rit start auto bij direct warme herstart iets makkelijker (ik 'voel' gewoon dat die wel/niet 12V boordspanning meetelt bij willen starten).
Bij meerdere korte stadsritten op een dag kost het starten steeds meer pogingen. (boerenlogica: accu heeft niet/amper kunnen bijladen)
Morgen even de tijd nemen voor WillemS' tip over het aanleren van de gasklep: start-stop-herstart-5min stationair.

Eind komende week terug naar garage voor diagnose gasklephuis/slangetje (zie bericht WillemS hierboven) korte/lange route.
En bij uitsluiten rubber slangetje/ balgpotje/ koelvloeistofsensors(!) zal ik met tegenzin akkoord moeten geven voor een gasklephuisrevisie.
Foutmelding blijft beperkt tot P0663 (via ANWB dongle op iPhone), geen meldingen in display auto.
Auto rijdt heel fijn (stationair rustig, automaat rustig, normaal verbruik etc, maar het starten blijft beetje rad van avontuur.

I keep you posted.Zeker!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door nikk »

Je zou toch zeggen dat je met een accu die in goede staat is en goed wordt geladen door de dynamo de hele dag door goed zou kunnen starten. Ook al moet dat vrij vaak gebeuren. Legio auto's die zo hun leven doorbrengen. Het feit dat je al snel verschil merkt duidt misschien toch op een slechte conditie van de accu?
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dvdk
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 aug 2012 17:42
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door dvdk »

Nee, accu is echt okee, zo'n 3 keer doorgemeten én nieuwe wisselaccu uitgeprobeerd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 13
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door WillemS »

Laat de garagist eens de koelvloeistof sensor doormeten, in het diagnose apparaat kan je de gelezen temperatuur uitlezen, de werkelijke temperatuur is met een simpele IR meter te doen. Je moet meten; de temperatuur van het blok, van de buis waarin de sensor zit en via het diagnose apparaat de temp die de Computer ontvangt van de sensor. Ik heb soortgelijke problemen gehad totdat de sensor plots alle streepjes op het dashbord liet oplichten en er een rood lichtje aangaf dat de motor zou "koken" (134 graden) de werkelijke temp van de koelvloeistof was 32 graden. Maar door de foutieve info van de sensor werd er te weinig brandstof ingespoten om de motor te laten starten (idd 3a4 keer).
Zo'n sensor kost plm. 10, euro.
Succes mvg WillemS
p.s. heb hier eerder al over geschreven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dvdk
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 aug 2012 17:42
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door dvdk »

Hallo WillemS, afgelopen week bij meeste ritten 1 a 2 startpogingen voldoende, vaak 1 poging zonder gas bijgeven, paar keer 4 tot 6 pogingen nodig.
Ik heb je tip over 'aanleren' van gasklepstand uitgevoerd: start/stop, herstart, 5 min stationair. Lijkt verbetering te geven.
Daarom wacht ik met gasklephuis eruit; 1 a 2 is voor mij acceptabel (vs. kosten revisie).
Koelvloeistof sensor laat ik deze week doormeten, af en toe bij koude motor lijkt temperatuurdisplay op dashboard wel erg snel (<5min) naar middenbereik van de streepjes te gaan. Ik heb je eerdere post hierover zeker in mijn achterhoofd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 13
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door WillemS »

De sensor is vrijwel zeker aan z'n laatste dagen bezig. Kijk even welke kleur de huls vd sensor heeft en bestel er maar vast een.
Niet bij de dealer bestellen kost je 47,50 ex. Ga naar de Brezan of Van Rijsbergen hebben hem op voorraad. Wel even wennen starten en lopen in 1 keer. Ha, ha, ha, Vervanging nu zal een hele opluchting zijn.
Succes, mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dvdk
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 aug 2012 17:42
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door dvdk »

Ok, Update.
Koelvloeistoftemperatuursensor is vervangen. Geen verbetering bij niet-koude start volgens garage.
Vlinderklep gashuis was al door garage gereinigd. Geen gaten in rubber slang/vacuumpotje.

Ik haal de auto net op en start koud: loopt meteen. Rit 5 min. Na ca. 20 min. stilstaan: start bij 2e poging.
Vanavond nog startpoging na uur stilstaan na 10 min. rijden).
Foutmelding P0663 blijft overeind.(verder geen meldingen)

Ik neem nu eerst even een pilletje tegen de 'stress'.
(Als ras-analytische autodidact-techneut krijg ik uitslag van dit soort vage slepende problemen).
Vooral als de last-resort optie een gasklephuis revisie dreigt te zijn....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dvdk
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 aug 2012 17:42
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door dvdk »

Update 2.
Start na 45 min. stilstaan na rit 10 min. : start in twee keer.
Start na 15 min. stilstaan na rit 30 min. : start in twee keer
Start direct na stoppen vorige rit van 30 min.: start in 1 keer. Da's nieuw. Warme herstart in één keer.
Heb ook de tip van WillemS gedaan: aanleren gasklep door 5 min. stationair.

Subtiel detail: tussen eerste en tweede startpoging open en sluit ik de bestuurdersportier (doe ik al ca. 2 wkn).
Bij direct aaneensluitende startpogingen vorige week zonder deurritueel kostte het soms 5 à 6 pogingen.
Het zal wel tussen mijn oren zitten maar het 'voelt' net alsof bij de 2e poging een elektronische sequence is gereset. 'frisse startpoging'.

Mijn opa had 'n paard dat enkel wilde lopen na een ritueel met aai over 't hoofd van het paard. Misschien heb ik zo'n Espace gekocht.

Ik ga nu weer een week of twee 'gewoon' rijden en ervaren hoe het met starten gaat. Auto rijdt verder als een trein. Figuurlijk dan ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

c7rl
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 69
Lid geworden op: 10 dec 2013 21:52
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door c7rl »

Motor slaat bij meeste startpogingen vandaag niet direct aan (klein beetje gasteven tijdens startpoging helpt).

Ik heb dat probleem gehad bij mijn espace, maar ik had bovag van de dealer. Die heeft uiteindelijk de accu vervangen en gasklephuis gereinigd, en opnieuw ingeleerd. Probleem weg. Wat ik begrepen heb is dat deze motor het gashuis/inlaat overmatig vervuild door de carterdampen. Na 10dkm had ik ook weer het probleem dat ie moeite had met starten. Na een rit naar oostenrijk en terug waar ik de auto ff heb "uitgelaten" was het probleem ook weg 8)
Renault grande espace IV Phase II initiale 3.5 V6 2006 100% dealer onderhouden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

c7rl
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 69
Lid geworden op: 10 dec 2013 21:52
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door c7rl »

c7rl schreef:Motor slaat bij meeste startpogingen vandaag niet direct aan (klein beetje gasteven tijdens startpoging helpt).

Ik heb dat probleem gehad bij mijn espace, maar ik had bovag van de dealer. Die heeft uiteindelijk de accu vervangen en gasklephuis gereinigd, en opnieuw ingeleerd. Probleem weg. Wat ik begrepen heb is dat deze motor het gashuis/inlaat overmatig vervuild door de carterdampen. Na 10dkm had ik ook weer het probleem dat ie moeite had met starten. Na een rit naar oostenrijk en terug waar ik de auto ff heb "uitgelaten" was het probleem ook weg 8)
btw dit draadje ff checken: topic27808.html
Renault grande espace IV Phase II initiale 3.5 V6 2006 100% dealer onderhouden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dvdk
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 aug 2012 17:42
Actief als: particulier

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Bericht door dvdk »

Dank voor de verwijzing naar het genoemde draadje! Klinkt aannemelijk én inmiddels (ervaringsgewijs) bekend.

Gashuis is maand geleden door garage al gereinigd.
Nu week met meestal 1 à 2 startpogingen nodig (mét na eerste poging deur-open-dicht-hack, dat nog wel).
Ik heb de indruk dat hij wel makkelijker wil starten, bij huidige lagere buitentemperatuur klein tikje gas bijgeven en hij gaat bij eerste poging.
Bij warme motor gaat herstarten nu meestal bij eerste poging goed. Let wel: ik maak relatief veel korte ritten <30 min.
Het gaat zeker vooruit en durf te hopen dat het met verder inleren wellicht helemaal soepel zal gaan.
Toch eens kijken of ik die korte ritten (extra vervuiling gasklephuis denk ik dan) kan beperken....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht