[Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

[Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door Fientje »

Ik heb nog steeds de Renault Mégane Break met 1.6 16v motor en automaat, bj. 2002. Inmiddels halverwege de 335k op de teller :D

Al sinds zo'n 4 maanden wil hij bij koude motor wat langer doen over het aanslaan, gaat eerst een beetje "pruttelen", de ene keer langer dan de andere :? Dit was vandaag:
https://youtu.be/6pAN37SQfcE

Zodra hij eenmaal gestart is geweest is het probleem pas weer reproduceerbaar als de boel helemaal is afgekoeld d.w.z. minimaal 3-4 uren stilstaan bij niet te hoge buitentemp. Bij extreem warme dagen met 30+ graden wordt het probleem minder of is zelfs geheel afwezig.

Eenmaal gestart rijdt hij zonder problemen en de warme starts zijn "zo goed als nieuw" :)

Voor dit probleem heeft de auto al aardig wat dagen bij de garage doorgebracht, die is inmiddels ten einde raad :(

In de loop van tijd is het volgende al vervangen geweest zonder verbetering:
- Bougies
- BDP-sensor
- Brandstoffilter
- Temperatuursensor
- Alle 4 penbobines zijn ten tijde van ontstaan van dit probleem nog jong. Nu zijn ze 42k/9 maanden oud.

Uitlezen geeft geen foutcodes.

KVS en motorolie hoeven niet bijgevuld te worden tussen de beurten door, dus kan ervan uit gaan dat er geen lekkage van vloeistoffen naar de cilinders toe is.

Iemand nog enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken? :think:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jantwingo
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2019 18:59
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door Jantwingo »

Vervuilde injectors.
Een busje injector "extreem cleaner" van wyns (20 €) kan wonderen doen. Mijn 20 jaar oude FIAT 1.6 16V is daarmee echt top geworden sinds ik dat 1x / jaar toevoeg aan een tank benzine. Sindsdien altijd super-start. Nee ik heb er geen aandelen in. Heeft een week nodig om zn werk te doen.Ook ik heb eerst zitten klooien met bougies , BDP-sensor enz. , zelfs de timing van de nokken-assen laten controleren, niets hielp behalve die cleaner.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door Fientje »

Je bedoeld deze?
https://www.winparts.nl/filters-vloeist ... 08831.html

Waarom zouden vervuilde injectoren trouwens alleen moeilijk doen starten bij koude motor?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

UCH
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 jan 2011 13:16
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door UCH »

Waarschijnlijk nokkenas versteller komt vaker voor

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jantwingo
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2019 18:59
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door Jantwingo »

Fientje schreef:Je bedoeld deze?
https://www.winparts.nl/filters-vloeist ... 08831.html

Waarom zouden vervuilde injectoren trouwens alleen moeilijk doen starten bij koude motor?
Ja, die cleaner bedoel ik.

Arm mengsel ontsteek moeilijker bij lagere temperatuur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door Fientje »

UCH schreef:Waarschijnlijk nokkenas versteller komt vaker voor
De Mégane 1 met K4M heeft voor zover ik weet juist geen verstelbare nokkenas. Dat is er pas vanaf een Mégane 2.
Jantwingo schreef:
Fientje schreef:Je bedoeld deze?
https://www.winparts.nl/filters-vloeist ... 08831.html

Waarom zouden vervuilde injectoren trouwens alleen moeilijk doen starten bij koude motor?
Ja, die cleaner bedoel ik.

Arm mengsel ontsteek moeilijker bij lagere temperatuur.
Ik zou die eens proberen dan. Bij gieten in een volle tank en dan oprijden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jantwingo
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2019 18:59
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door Jantwingo »

Met tanken eerst de hele fles cleaner er in , dan af-tanken zodat het goed opmengd. Na een dag of vier moet verbetering optreden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door Fientje »

Het heeft even geduurd (auto rijdt normaal op LPG), maar afgelopen week heb ik die Wynn's cleaner bij een tank benzine gedaan en deze inmiddels leeg gereden. Er is echter totaal geen verbetering bij het koud starten :(

Wat zou het verder nog kunnen zijn? :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door Fientje »

De Renault is net terug van de garage. Inmiddels zijn i.v.m. het startprobleem ook de benzineinjectoren uitgebouwd en getest, de compressie gemeten en ook de brandstofdruk (4 bar) gemeten. Alles is goed, maar hij blijft slecht starten bij koude motor... :(

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door nikk »

" vroeger" hadden we een choke in een auto. Kon je zelf instellen hoe rijk je het mengsel bij het starten wilde hebben. Dat werkte heel aardig.
Probeer met koude motor eens met iemand er bij die zijn hand voor de lucht inlaat houdt te kijken of dat verandering / verbetering in het gedrag geeft. Beetje proberen van hoeveel je de inlaat " choke " geeft.
Is je hele inlaat traject goed dicht zodat er nergens " valse" lucht vandaan wordt gezogen?
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door nikk »

Compressie ziet er trouwens nog gezond uit. Niet slecht bij 335k op de teller.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door A110 »

Compressie ziet er keurig uit na die kilometers.
Menig moderne motor haalt dat niet meer.

Je schrijft dat de injectoren zijn getest. Maar hoe zijn ze getest?

Benzinedruk is keurig.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door Fientje »

Inmiddels staat er bijna 349k op de teller.

Starten met de luchtinlaat dichthouden kan ik een keer proberen, maar moet eerst een moment zien te vinden dat een ander bij kan zijn terwijl ik de auto koud start.

De injectoren zouden getest zijn bij een extern bedrijf en zouden aangesloten zijn geweest op een apparaat wat inspuiten bij verschillende toerentallen simuleerde en de ingespoten hoeveelheid ook controleert. Ik was er niet bij geweest, dit is mij door de garage verteld.

Inlaattraject is niet lek. En voor zover ik weet zal het stationair toerental iets stijgen bij lekkage. In het verleden was de rembekrachtiger lek geweest, toen steeg het stationair toerental. Die is echter al vervangen.


Met de huidige koude temperaturen merk ik dat ik nog langer moet starten bij koude motor voordat hij aanslaat. En komt het probleem ook vaker (=meerdere malen per dag) voor omdat de motor sneller afkoelt na een rit. Bij warme motor is starten perfect. Rijden op benzine is ook perfect, ook bij zware last (bij max. snelheid en max. toerental geen gestotter).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door A110 »

Oké, dat is inderdaad de beste manier om injectoren te testen. Op die manier doen wij het ook. alleen wij komen heel veel injectoren tegen die toch goed zijn op de "testbank" maar na een ultrasoon reiniging (wat wij standaard altijd gelijk doen) toch beter presteren waardoor de klachten soms helemaal verdwenen zijn.
Je zou nog na kunnen vragen of ze ook ultrasoon gereinigd zijn.

Verder zou ik nog kunnen bedenken dat er misschien toch een kleine lekkage van de koppakking aanwezig is waardoor deze bij langere tijd stilstaan toch wat koelwater in de cilinder druppelt en hierdoor slecht aanslaan (komt veel bij Peugeot voor namelijk).
Dit zou met een cilinderlektest naar boven moeten kunnen komen.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door Fientje »

Zou de koelvloeistof dan niet vaker bijgevuld moeten worden? Deze is al minstens 10k niet bijgevuld geweest.

Daarnaast is het toch gek dat het alleen zou lekken bij volledig afgekoelde motor? In een warme omgeving kan hij zowat een halve dag stilstaan zonder startproblemen.

De "slechtheid" van het starten is ook niet gerelateerd aan de tijd dat hij stilstaat. 2 uur in de kou stilstaan of 4 dagen niet rijden levert hetzelfde op.

De koppakking is trouwens niet even oud als de auto, is bij ongeveer 190k al eens vervangen samen met een koprevisie.


De injectoren zijn wel gereinigd, maar ik zou een keer moeten vragen of dat ultrasoon was.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mil soluciones
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 148
Lid geworden op: 27 sep 2018 16:15
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door mil soluciones »

Misschien een vaag vermoeden...
Meet eens de akkuspanning voor, tijdens en na het starten, controleer ook eens de klemmen op oxidatie.
Deze week had ik zo een probleem met een Peugeot... startte helemaal niet, akkuspanning "aanvaardbaar" 11,8V voor het starten, tijdens het starten nauwelijks minder spanning geworden en startte niet.
Dan heb ik de akkuklemmen gereinigd, dan startte hij wel met merkelijke dip in de akkuspanning, maar niet soepel. Startakku aangekoppeld en dan start zonder problemen, dus nieuwe akku en probleem tijdelijk opgelost. Op lange termijn heb ik aangeraden om de startmotor te laten reviseren, die vraagt te veel stroom om zijn werk te doen, waarschijnlijk de lagers die niet meer vlot lopen en vervuild binnenin met koolstof van de borstels...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door Fientje »

De accuklemmen hebben geen zichtbare oxidatie. De accu zit er ook maar 2 jaar in.

Via een OBD2-dongle is tijdens het starten wel een dip in de spanning te zien. Voor het starten iets meer dan 12v, eenmaal gestart 14,2-14,4v voor het laden. Ik heb het tijdens starten niet met een multimeter op de accupolen gemeten omdat ik 'm niet kan vasthouden en starten tegelijk. Dan zou ik klemmen aan het snoer v/d multimeter moeten maken.

De startmotor klinkt tijdens het moeilijk starten redelijk normaal, klinkt niet als starten met een zwakke accu.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door nikk »

Die spanningen lijken me in orde. Ik heb dus exact dezelfde auto als jij. Deze waarden ook wel eens gemeten.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door Fientje »

Na zo'n 40l Euro95 E5 benzine tanken in Duitsland een paar weken geleden is dit langdurige probleem spontaan verdwenen :o

De dagen na het tanken van die E5 benzine ging hij steeds beter koud starten, paar dagen later deed 'ie dat weer zo goed als nieuw, kon even bijna niet geloven dat het mijn auto was :D Inmiddels al ruim 2 weken verder en nog steeds goed koud starten.

De garage heeft geen verklaring hiervoor.

Als het inderdaad de benzine was vind ik het wel vreemd dat het alleen problemen gaf bij koud starten, maar verder prima op die benzine mee te rijden was en warm starten ook goed was.

Ten tijde v/h voor het eerst optreden van dit probleem was de Euro95 E5 benzine in de tank pas zo'n 3 maanden oud. Dat verversen door E10 toe te voegen werkt blijkbaar niet, maar E5 toevoegen (toevallig) wel :?

Best zonde van de garagebezoeken met bijhorende honderden euro's aan (onderzoeks)kosten en de frustratie van het niet weten wat er mis mee was als het de brandstof blijkt te zijn :|

Fijn dat 'ie nu wel weer goed is :) Hoop dat 'ie goed blijft, vandaag net 355k voorbij zien komen op de teller. Op naar de 4 en daarna 5 ton :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door maestro12 »

Als ik het goed begrijp rij je op gas en wordt er zeer weinig benzine getankt, daar zit waarschijnlijk het probleem.
De geleerden zijn er nog niet helemaal uit, maar over het algemeen wordt gesteld dat e10 benzine niet langer houdbaar is dan 3 maanden ( er zijn er zelfs die nog korter beweren) tegen e5 ongeveer 6 maanden en 'e-loze' benzine circa een jaar.
Na de genoemde periode treed er vergomming op en zal er ook meer vocht in de benzine zitten (alcohol trekt water aan), beide zaken vindt een motor niet leuk.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door nikk »

Een onverwachte ontknoping! Tank zelf enkel E5 met mijn 1.6 16V. Die liters zijn wel wat duurder als E10 ( 95 ) maar hou het er toch bij.
Hoop voor je dat het probleem nu wegblijft want heb nog niet gehoord / verwacht niet, dat andere K4M motoren hetzelfde gedrag vertonen. Wellicht toch iets niet helemaal niet in orde met je blok.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door Fientje »

De koude starts zijn tot nu toe nog steeds prima, dus ik ga er vooralsnog van uit dat er niks mankeert aan de motor of het brandstofsysteem.

Deze auto kan volgens https://www.e10check.nl/ wel tegen E10 en hij heeft er ook duizenden kilometers op gelopen voordat er een LPG-installatie in kwam. Mogelijk is dus toch veroudering/vergomming van de benzine de oorzaak geweest :?

Ik zou voortaan "e-loos" proberen te tanken. Een volle tank benzine krijg ik (vooral in de zomermaanden) niet op in een halfjaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door maestro12 »

Je bent niet de eerste (en waarschijnlijk ook niet de laatste) LPG rijder die tegen dit probleem aanloopt, iets wat mogelijk ook helpt is natuurlijk de tank niet vol gooien zodat er vaker verse in de tank zit (of zoals je wilt, minder lang oude benzine in de tank)
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door nikk »

Als je op gas rijdt verbruik je dus bijna geen benzine en zou ik er de beste in mikken die er is.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002, aut.] Start niet mooi bij koude motor

Bericht door A110 »

Wij hebben ook al diversen klachten over de E10 brandstof in de werkplaats binnen gekregen.

De meeste problemen zijn inderdaad slecht starten, diversen onverklaarbare storingen en een hoger brandstofverbruik.

Helaas kunnen wij als monteur hier niks aan doen. Ons advies is ook minimaal E5 te gaan tanken. En wij hebben de mogelijkheid om er een toevoeging bij de tank te doen wat een soort van beschermingslaag vormt op de gevoelige brandstofonderdelen. Dit spul zorgt voor een bescherming van ongeveer een half jaar of 5000 km.

Maar het is inderdaad de veroudering van de E10 brandstof wat voor problemen zorgt. Het is maar ongeveer 20 dagen houdbaar voordat de veroudering toe gaat nemen. Daarbij komt dat de ethanol die erin zit water/vocht aantrekt en hier zitten we zeker niet op te wachten in een brandstofsysteem.

puntje bij paaltje het is maar weer door onze strot geduwd door de overheid/Brussel maar ze hebben niet gekeken wat de praktijk gevolgen zijn.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht