Twingo 1, 2002, 1.2 16V , 121.000 km, maakt dieselgeluid bij koude start

Alles wat met de motor van de Twingo te maken heeft.
Plaats reactie

Topic author
GvbuuH
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 jan 2024 16:21
Actief als: particulier

Twingo 1, 2002, 1.2 16V , 121.000 km, maakt dieselgeluid bij koude start

Bericht door GvbuuH »

Een paar weken in bezit nu, starten > lopen, maar als ik deze start als die koud is, dan maakt die een dieselend geluid. Na enkele tientallen meters rijden is het weg. Geen idee of dit een teken is van achterstallig onderhoud, of dat misschien - ik doe maar een wilde gooi - de distributieriem aan vervanging toe is? Het motorblok is schoon en droog.

Nu heb ik het niet over de distributieriem gehad met verkoper, of en zo ja, wanneer deze al een keer vervangen zou zijn. Gezien het aantal kilometers de auto erop heeft zitten, nergens kan vinden (geen onderhoudsboekje aanwezig), blijf ik hierover in onzekerheid.

1) wat is het rauwe dieselgeluid bij koude start?
2) kan ik ergens zien of de distributieriem al eens vervangen is?

De auto rijdt nu heerlijk, maar ik rij wel met een gevoel dat het elk moment kan gebeuren: een stukke distributieriem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1, 2002, 1.2 16V , 121.000 km, maakt dieselgeluid bij koude start

Bericht door mechanic »

De tandriem/distributieriem dient elke 5jaar OF 120dkm vervangen te worden, evenals de multiriem en eventueel bijhorende loop/spanrol.
De waterpomp is altijd een dringend advies om mee te nemen! Die lekken vrijwel altijd bij de 16v motoren.

Geen hele grote ingreep bij een twingo.

Breekt de tandriem, dan is het einde cilinderkop/kleppen, tijdig vervangen loont zich zeker.

Het rauwe geluid kan vanalles zijn, dat is gokken via deze weg. Mogelijk kun je het eens opnemen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
GvbuuH
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 jan 2024 16:21
Actief als: particulier

Re: Twingo 1, 2002, 1.2 16V , 121.000 km, maakt dieselgeluid bij koude start

Bericht door GvbuuH »

Zou ik de distributieriem en waterpomp zelf kunnen vervangen? Ik heb al een video bekeken, het lijkt me niet zo moeilijk. Hoewel, als ik het in een algemene garage laat doen, scheelt me dat wel een hoop geklungel met mijn 70 plus. Een paar honderd heb ik er wel voor over.

Een geluidsopname, hoe pak ik dat aan? Niet per video maken zeker? Ik heb al eens een video willen toevoegen hier, maar dat ging niet. Alleen foto's. Maar een geluidsopname, even kijken hoe dat gaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1420
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Twingo 1, 2002, 1.2 16V , 121.000 km, maakt dieselgeluid bij koude start

Bericht door Pepone »

Je kan een video maken en uploaden naar YouTube en de link hier plaatsen.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
GvbuuH
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 jan 2024 16:21
Actief als: particulier

Re: Twingo 1, 2002, 1.2 16V , 121.000 km, maakt dieselgeluid bij koude start

Bericht door GvbuuH »

Bedankt zover voor jullie reacties. Ik heb zojuist gestart en een video opgenomen, maar het rauwe geluid was er nu bijna niet. Nu ben ik er vanmorgen, twee uur geleden, mee weggeweest. Morgenochtend maak ik opnieuw een opname.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1, 2002, 1.2 16V , 121.000 km, maakt dieselgeluid bij koude start

Bericht door mechanic »

De tandriem opzich zal geen dieselend geluid geven.
Mogelijk resoneert er iets onder de kap? Of het uitlaatspruitstuk is krom wat bij koude motor extra geluid geeft, en na het opwarmen (wat heel snel gaat) weer over is.

De tandriem wissel zal een uur of 2 in beslag nemen bij een garage. Of je dat zelf kan kan ik niet inschatten. Er is geen speciaal gereedschap nodig maar wel een slagmoersleutel, en een krik.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
GvbuuH
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 jan 2024 16:21
Actief als: particulier

Re: Twingo 1, 2002, 1.2 16V , 121.000 km, maakt dieselgeluid bij koude start

Bericht door GvbuuH »

Met mijn lekenverstand lijkt het alsof ik kleppen hoor. Het geluid in woorden omgezet klinkt als dengedengedenge, met iets meer decibels als een normaal draaiende motor.

Misschien geeft die na een langere tijd kou dat geluid pas, vandaar dat ik morgen de opname opnieuw maak en hier de link plaats, dan kunnen jullie het zelf horen.

Edit:
De tandriem wissel zal een uur of 2 in beslag nemen bij een garage. Of je dat zelf kan kan ik niet inschatten. Er is geen speciaal gereedschap nodig maar wel een slagmoersleutel, en een krik.
Ik ga morgenochtend even naar mijn vroegere garagehouder, daar kan ik buiten op zijn P terrein zelf de reparatie uitvoeren, hij helpt dan zo nodig. Ik ga eerst vragen of hij kan zien wanneer de riem vervangen is. Komt er niet een of andere stikker op waterpomp of riem, met de datum van vervanging? Enfin, Het mag ook wat kosten, de zekerheid dat ik het motorblok behoud is wel wat waard.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1, 2002, 1.2 16V , 121.000 km, maakt dieselgeluid bij koude start

Bericht door mechanic »

De 1.2 16v motor in deze twingo, motorcode d4f, heeft evenals de 8v geen hydraulische klepstoters maar nog handmatig af te stellen kleppen.
Wat kleppen geluid na een koude start is niet vreemd maar dat moet wel snel over zijn.

Het afstellen van de kleppen is best een gedoe, zijn ook twee verschillende afstel waardes voor naar gelang er wel/niet een merkteken op de nokkenas staat.

Een stickertje voor een tandriem wissel is bij elke onderdelen handel te bemachtigen, dat zegt helemaal niks helaas.
Fijn vervangen inclusief waterpomp en spanrol, multiriem en mogelijk bijhorende rol. (Niet allen hebben dat)
Meteen de koelvloeistof vervangen, is ook een vergeten kindje wat voor ellende kan zorgen.

De tandriem wordt linksom/tegen de klok in gespannen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht