Het inloggen met email adres ipv gebruikersnaam is weer mogelijk.


Deze mededeling is wegklikbaar rechtsboven dit mededelingenblok

Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Winterklaar maken, handige trucjes om lastig zaken makkelijker te doen, dat soort dingen
Forumregels
Let op svp, de Tips&Tricks rubriek is -géén- vragen rubriek!
Plaats reactie

Topic author
RenaultForum
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2008 18:23
Actief als: particulier

Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Bericht door RenaultForum »

Vanaf Dinsdag 1 oktober 2019 is Euro 95 vervangen voor E10

E10 is benzine met 10% duurzame bio-ethanol, waar bij thans nog bij Euro 95 sprake is van 5% bio-ethanol.

De gedachte erachter is dat op deze manier het huidige wagenpark te vergroenen is, omdat meer bio-ethanol leidt tot minder CO2-uitstoot van benzine.
Het tegenargument is dat het verbruik van een auto op E10 hoger ligt dan op Euro95 (E5), en er dus méér brandstof verbrand moet worden om dezelfde afstand af te leggen.

De meeste auto's van ná 2000 zijn wel geschikt, maar er zijn uitzonderingen, waaronder een aantal Renault's :!:

Een keer per ongeluk E10 tanken zal niet gelijk tot problemen leiden. Blijvend E10 tanken terwijl de leidingen en afdichtingen die gebruikt zijn in de motor van de auto daar niet voor geschikt zijn, zal wel tot problemen leiden. Ethanol lost namelijk de weekmakers in sommige kunststoffen op, waardoor ze poreus kunnen worden en er lekkage kan ontstaan.

Daarnaast is Ethanol bijzonder vocht-aantrekkend. Wie zijn auto langere tijd achter elkaar niet gaat gebruiken, doet er beter aan de tank goed leeg te rijden en wat 'onverdunde' benzine er in te doen en te zorgen dat deze ook goed in de leidingen en verstuivers of carburateur aanwezig is. Zo kan inwendige roestvorming en daarmee verstopt rakende kanaaltjes voorkomen worden.

Dit is overigens ook van toepassing op Bio-Diesel. Dus heeft u terug van vakantie uw camper gestald met bio Diesel in de tank, laat hem dan niet te lang staan. Vooral direct ingespoten diesels hebben verstuivers die af-en-toe een crime zijn om te vervangen, zo vast als ze zitten. Even zorgen dat bij stalling of langere buitengebruikstelling er kwalitatieve goede diesel zonder ethanol in zit.

De ANWB verwacht niet direct dat de komst van E10 meteen het einde is voor Euro 95 en premiumvarianten ervan. Die zullen naar verwachting nog jaren beschikbaar zijn. Met name oude auto's en oldtimers tanken beter een premiumvariant van Euro 95/E5 of super (E98). Heeft u een oldtimer, tank dan liever geen E10.

U kan zelf even kijken op e10check, bij Renault rolt er het volgende lijstje uit:
Niet geschikt voor E10

Renault 19:

Megane 1 met 2.0 liter direct ingespoten benzine motor (F5R700)

Megane 1 met 2.0 liter direct ingespoten benzine motor (F5R740)

Laguna 2 met 2.0 liter direct ingespoten benzine motor (F5R782)

En de navolgende modellen geproduceerd tussen 1 januari 2000 en 31 december 2002:

Renault Laguna 2 2.0 liter turbo (f4r 764)

Renault Laguna 2 2.0 liter turbo (f4r 765)

Renault Espace 4 2.0 liter turbo (f4r 790)

Renault Espace 4 2.0 liter turbo (f4r 794)

Renault Velsatis 2.0 liter turbo (f4r 762)

Renault Velsatis 2.0 liter turbo (f4r 763)

Renault Avantime 2.0 liter turbo (f4r 760)

Renault Avantime 2.0 liter turbo (f4r 761)

Bij twijfel raadpleeg uw merkdealer, handleiding of binnenzijde tankdop.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links




hmeeberg
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 sep 2017 09:42
Actief als: particulier

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Bericht door hmeeberg »

Als mijn auto uit 2003 altijd gereden heeft op e5/95 en je nu overgaat op e10/95, wat doet dit dan met de leidingen en afsluitingen? Ik hoor daar geen positieve berichten over. Ondanks dat mijn scenic 1 1.6 16v daar geschikt voor zou moeten zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links




larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1153
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Bericht door larsdijkstra 16v »

hmeeberg schreef:Als mijn auto uit 2003 altijd gereden heeft op e5/95 en je nu overgaat op e10/95, wat doet dit dan met de leidingen en afsluitingen? Ik hoor daar geen positieve berichten over. Ondanks dat mijn scenic 1 1.6 16v daar geschikt voor zou moeten zijn.
Niks,jouw auto is er geschikt voor
Renault 19 16v '91, 19 16v '93 Cabrio, Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

maestro12
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 307
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Bericht door maestro12 »

In België, Duitsland, Frankrijk enz. bestaat dat probleem al een paar jaar langer (zijn Nederlanders door schade en schande achter gekomen)
Er bestaan additieven om in je tank te gooien om de schadelijke effecten weg te nemen
https://www.bardahl.nl/uitgelicht/e10-brandstof/
https://www.deolieconcurrent.nl/product ... 946ml.html
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links




DirkVersteegh
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 sep 2019 20:41
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Bericht door DirkVersteegh »

Interessant, nooit geweten, goed dat ik dit lees.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links




Appeltaart92
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2019 19:54
Actief als: particulier

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Bericht door Appeltaart92 »

Renault Mégane 1.4e RL uit 1996? Geeft dat enkele problemen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links




hmeeberg
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 sep 2017 09:42
Actief als: particulier

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Bericht door hmeeberg »

Appeltaart92 schreef:Renault Mégane 1.4e RL uit 1996? Geeft dat enkele problemen?
Ik zou daar geen E10 in gooien. Gezien de leeftijd. En het toen die tijd gebruikte rubber van slangen ed.

Geschikt voor E10
Alle Renault modellen vanaf bouwjaar 1997 met uitzondering van de modellen zoals aangegeven onder 'Niet geschikt'.
Voorwaarden zijn dat het voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt.
Het door de fabrikant voorgeschreven minimum octaangetal van de benzine (95 of 98) dient echter gerespecteerd te worden.

https://www.e10check.nl/auto/renault/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht