Inruilen of doorrijden...
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 9
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 22 nov 2019 10:52
- Actief als: particulier
Inruilen of doorrijden...
Altijd lastig te beantwoorden maar gaarne feedback van Megane rijders.
Ik heb een 2010 Megane III , 1.5 DCI met ongeveer 287000 kilometers, niet niks.
Rijd ongeveer 30.000 per jaar.
Auto altijd goed onderhouden, voor net nieuw winter rubber, alle remerei recentelijk vervangen.
Mijn boordcomputer geeft an dat ik over 11000 onderhoud moet uitvoeren. Mij staat bij dat elke 150000 de riem etc vervangen dient te worden maar zie ook 160k staan.
Op de onderhoudscalculator staat er dat de wagen een beurt van €314,.nodig heeft, wat dit is staat er niet bij.
Mijn idee was de auto in te ruilen voor een nieuwere Megane IV a €14000 met 95000...deze staat echter op zomerbanden en heeft volgens de dealer een beurt van €400 en hij staat op zomerbanden.
Ik was van plan de mijne in te ruilen maar met dit onderhouden en nieuwe banden komt er zo €1000 bij.....
Mijn vraag is nu wat te doen, inruilen (nieuwer is altijd leuk) of nog een jaartje doorcruisen....? Halen Megane's dit soort hoge kilometerstanden? Hij verbruikt nagenoeg geen olie op het moment.
Bij voorbaat dank.
Ik heb een 2010 Megane III , 1.5 DCI met ongeveer 287000 kilometers, niet niks.
Rijd ongeveer 30.000 per jaar.
Auto altijd goed onderhouden, voor net nieuw winter rubber, alle remerei recentelijk vervangen.
Mijn boordcomputer geeft an dat ik over 11000 onderhoud moet uitvoeren. Mij staat bij dat elke 150000 de riem etc vervangen dient te worden maar zie ook 160k staan.
Op de onderhoudscalculator staat er dat de wagen een beurt van €314,.nodig heeft, wat dit is staat er niet bij.
Mijn idee was de auto in te ruilen voor een nieuwere Megane IV a €14000 met 95000...deze staat echter op zomerbanden en heeft volgens de dealer een beurt van €400 en hij staat op zomerbanden.
Ik was van plan de mijne in te ruilen maar met dit onderhouden en nieuwe banden komt er zo €1000 bij.....
Mijn vraag is nu wat te doen, inruilen (nieuwer is altijd leuk) of nog een jaartje doorcruisen....? Halen Megane's dit soort hoge kilometerstanden? Hij verbruikt nagenoeg geen olie op het moment.
Bij voorbaat dank.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16013
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Inruilen of doorrijden...
Welke motor hangt er in je huidige mégane?
Met tijdig het voorgeschreven omderhoud kun je ver komen. Al is het risico bij hogere km-standen dat er zaken defect gaan wat groter.
Met tijdig het voorgeschreven omderhoud kun je ver komen. Al is het risico bij hogere km-standen dat er zaken defect gaan wat groter.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 9
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 22 nov 2019 10:52
- Actief als: particulier
Re: Inruilen of doorrijden...
Oeps, toegevoegd, een 1.5 DCI. Ik kom ze eigenlijk nooit tegen met meer dan 300k vandaar mijn vraag.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16013
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Inruilen of doorrijden...
De slechte tijd van de 1.5dci is al een poos voorbij.
Deze motor met tijdig onderhoud komt ver,maar zoals ik al zei hoe meer km's op de klok hoe meer risico dat er eens wat sneuvelt. Injectoren,turbo,sensoren etc..
Op autoweek.nl is een klokje rond keuring van een kangoo 1.5dci met 6ton,en een dacia 1.5dci met 3 ton oid.
Deze motor met tijdig onderhoud komt ver,maar zoals ik al zei hoe meer km's op de klok hoe meer risico dat er eens wat sneuvelt. Injectoren,turbo,sensoren etc..
Op autoweek.nl is een klokje rond keuring van een kangoo 1.5dci met 6ton,en een dacia 1.5dci met 3 ton oid.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
- Actief als: particulier
Re: Inruilen of doorrijden...
Mijn advies zou zijn geef de auto nu nog zijn beurt en distributie en rij nog even door.
Uiteraard kunnen bij deze kilometerstanden componenten defect raken. Maar vergeet ook niet de afschrijving van de aankoopauto, het nodige onderhoud en ook de "meer" problemen. Hoe meer elektronica hoe meer storingen.
De inruilprijs zal nu ook al niet veel meer zijn maar zal ook niet veel meer gaan zakken zeg de komende 2 jaar.
En daarbij komt kijken wat gaat de politiek doen met diesel auto's
Gisteren sprak ik mijn broer die rijd een Nissan Qashqai 1.5 dci uit 2010 maar zonder roetfilter en ook hij word zwaarder aangeslagen per maand voor de extra fijnstof belasting (is trouwens een import auto uit België).
Dus tja waar doe je op dit moment goed aan.
Ik zeg maken en doorrijden totdat ie er bij neervalt en afwachten wat de toekomst plannen zijn van de politiek met betrekking op diesel auto's.
Uiteraard kunnen bij deze kilometerstanden componenten defect raken. Maar vergeet ook niet de afschrijving van de aankoopauto, het nodige onderhoud en ook de "meer" problemen. Hoe meer elektronica hoe meer storingen.
De inruilprijs zal nu ook al niet veel meer zijn maar zal ook niet veel meer gaan zakken zeg de komende 2 jaar.
En daarbij komt kijken wat gaat de politiek doen met diesel auto's
Gisteren sprak ik mijn broer die rijd een Nissan Qashqai 1.5 dci uit 2010 maar zonder roetfilter en ook hij word zwaarder aangeslagen per maand voor de extra fijnstof belasting (is trouwens een import auto uit België).
Dus tja waar doe je op dit moment goed aan.
Ik zeg maken en doorrijden totdat ie er bij neervalt en afwachten wat de toekomst plannen zijn van de politiek met betrekking op diesel auto's.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
Renault Clio Hybrid 140
www.inwendige-motorreiniging.nl
Renault Clio Hybrid 140
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 9
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 22 nov 2019 10:52
- Actief als: particulier
Re: Inruilen of doorrijden...
Ja daar zat ik ook aan te denken.
Inruil bij Car Next is 2200€.... dus niet veel nee.
Vooralsnog is er niks te maken, loopt prima, alleen distributie...geen idee meer wat dat kost 500€?
Wel heb ik nieuwe APK nodig, doe ik normaal bij een Vakgarage, is het handig om dat bij een Renault dealer te doen?
Inruil bij Car Next is 2200€.... dus niet veel nee.
Vooralsnog is er niks te maken, loopt prima, alleen distributie...geen idee meer wat dat kost 500€?
Wel heb ik nieuwe APK nodig, doe ik normaal bij een Vakgarage, is het handig om dat bij een Renault dealer te doen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
- Actief als: particulier
Re: Inruilen of doorrijden...
Ik zou doorrijden. Verder doet ie het goed zeg je. Distributie vervangen en auto netjes bijhouden. Wellicht kun je een mooie afspraak maken met de vakgarage
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003
Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991
Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16013
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Inruilen of doorrijden...
Apk zou overal even 'goed' moeten zijn. Bij de dealer vaak goedkoper overigens.
Distributieriemset,waterpomp,poly v-riemset zal je een €500 kosten inderdaad.
Distributieriemset,waterpomp,poly v-riemset zal je een €500 kosten inderdaad.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 9
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 22 nov 2019 10:52
- Actief als: particulier
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 04 dec 2014 11:22
- Actief als: particulier
Re: Inruilen of doorrijden...
Ik heb zelf een Megane Estate gehad uit 2012. Heb er 367000 km mee gereden en hij reed nog perfect. Het enigste wat er toen aan zat te komen was de drukgroep en de gloeispiralen. Vond het een perfecte auto. Ik zeg dus ook doorrijden.
Voorheen Renault Megane Estate Bose 1.5Dci uit 2012.
Daarna Renault Kadjar Intens 1.5 Dci uit 2015.
Nu een Renault Megane Estate Bose 1.5Dci uit 2017
Daarna Renault Kadjar Intens 1.5 Dci uit 2015.
Nu een Renault Megane Estate Bose 1.5Dci uit 2017
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 9
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 22 nov 2019 10:52
- Actief als: particulier
Re: Inruilen of doorrijden...
Op basis van het ontvangen advies ga ik de distributieriem, filters etc. laten vervange. Vroeg me af of de multiriem ook vervangen moet worden en tevens de spanrol ook, is dit juist?
Waarom verkopen ze distributiesetmet waterpomp maar niet met spanrol en multiriem erbij? Of kijk ik niet goed?
Waarom verkopen ze distributiesetmet waterpomp maar niet met spanrol en multiriem erbij? Of kijk ik niet goed?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16013
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Inruilen of doorrijden...
Inderdaad de poly-v riem inclusief ook vervangen.
Die is als set re koop,evenals de tandriem.
Die is als set re koop,evenals de tandriem.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 9
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 22 nov 2019 10:52
- Actief als: particulier
Re: Inruilen of doorrijden...een eigenaardig probleem
Ben ik weer.
Schrijf hier maar even verder om een veelvoud aan draadjes te voorkomen.
Ik heb inmiddels de beurt uitgevoerd en zit op de 308.000 inmiddels en de vraag is of we verder gaan.
Afwegingen zijn hetzelfde, geld/kosten, dieselplannen, betrouwbaarheid en zonde om weg te doen.....
Had weleen akkefietje, de ABS computer was kapot, men vertelde dat dit vaker voorkomt omdat het ding op een plek zit die er vroeg of laat water in laat komen......duur geintje, zou bij Renault>1000€ kosten, heb iemand gevonden die m voor 400€ heeftgereviseerd, het lijkt weer te werken.
Wat vreemd is is dat de cruisecontrol in de vijfde versnelling niet meer functioneert, in de andere versnellingen wel....
De garage vertelde me dat rond de 300k de injectoren het ook nog wel eens willen begeven.
Er was een foutmelding in het systeem dat betrekking had op voorgloeien. Soms loopt ie wat stroef na de koude start of slaat net wat 'moeilijker'aan, kan dat daar wat mee te maken hebben? En is vervangen van gloeiers en injectoren kostbaar?
Auto loopt verder nog goed, hij is uit 2010 en de vraag is wederom ....gaan we door?
Alvast dank voor evt. input
Schrijf hier maar even verder om een veelvoud aan draadjes te voorkomen.
Ik heb inmiddels de beurt uitgevoerd en zit op de 308.000 inmiddels en de vraag is of we verder gaan.
Afwegingen zijn hetzelfde, geld/kosten, dieselplannen, betrouwbaarheid en zonde om weg te doen.....
Had weleen akkefietje, de ABS computer was kapot, men vertelde dat dit vaker voorkomt omdat het ding op een plek zit die er vroeg of laat water in laat komen......duur geintje, zou bij Renault>1000€ kosten, heb iemand gevonden die m voor 400€ heeftgereviseerd, het lijkt weer te werken.
Wat vreemd is is dat de cruisecontrol in de vijfde versnelling niet meer functioneert, in de andere versnellingen wel....
De garage vertelde me dat rond de 300k de injectoren het ook nog wel eens willen begeven.
Er was een foutmelding in het systeem dat betrekking had op voorgloeien. Soms loopt ie wat stroef na de koude start of slaat net wat 'moeilijker'aan, kan dat daar wat mee te maken hebben? En is vervangen van gloeiers en injectoren kostbaar?
Auto loopt verder nog goed, hij is uit 2010 en de vraag is wederom ....gaan we door?
Alvast dank voor evt. input
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 04 dec 2014 11:22
- Actief als: particulier
Re: Inruilen of doorrijden...
Gewoon doorrijden. Een diesel inruilen brengt niet veel op. Vooral niet met die kmstand. Ikzelf heb nu een Kadjar met dezelfde motor en zit inmiddels op 355000 km. Ook ik heb een foutmelding in het systeem over mijn gloeispiralen als ik met een dongle kijk en dus niet op mijn display en heb geen problemen met starten. Injectoren en of gloeispiralen vervangen is een dure grap. Ze willen nog wel eens breken met extra werk als gevolg. Ik zeg, doorrijden.
Voorheen Renault Megane Estate Bose 1.5Dci uit 2012.
Daarna Renault Kadjar Intens 1.5 Dci uit 2015.
Nu een Renault Megane Estate Bose 1.5Dci uit 2017
Daarna Renault Kadjar Intens 1.5 Dci uit 2015.
Nu een Renault Megane Estate Bose 1.5Dci uit 2017
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
- Actief als: particulier
Re: Inruilen of doorrijden...
Zelfde mening als henkus -> doorrijden want idd is de vraag wat je nog gaat krijgen als je hem zoals hij nu is inruilt.
Maar je kan altijd de proef op de som nemen en eens horen wat je er nog voor krijgt bij inruil. Daarna kan je je de vraag stellen of je nu het geld van de inruil aanneemt of hoopt dat je er bijvoorbeeld nog een paar jaar mee kan rijden zonder kosten tot het einde verhaal is. Een wagen die je kent en waar je nog even mee door kan rijden gaat nooit meer zoveel in waarde verminderen als een nieuwe of recente tweedehandse.
En die cruise control? Gebruik je die écht heel veel?
Maar je kan altijd de proef op de som nemen en eens horen wat je er nog voor krijgt bij inruil. Daarna kan je je de vraag stellen of je nu het geld van de inruil aanneemt of hoopt dat je er bijvoorbeeld nog een paar jaar mee kan rijden zonder kosten tot het einde verhaal is. Een wagen die je kent en waar je nog even mee door kan rijden gaat nooit meer zoveel in waarde verminderen als een nieuwe of recente tweedehandse.
En die cruise control? Gebruik je die écht heel veel?
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 9
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 22 nov 2019 10:52
- Actief als: particulier
Re: Inruilen of doorrijden...
@Henkus wow, 355k da's knap. Dank voor je antwoord, geeft de burger moed zeker gezien het feit dat je uit ervaring spreekt.
@ Kata, meer dan €2000 zal het niet zijn. Ikgebruik de auto 'intensief' tis een beetje m'n vrachtwagentje. De cruise control gebruik ik veel ja, ik wil zo zuinig mogelijk rijden en cruise control helpt daar enorm bij.
Heb geen idee hoe het systeem werkt maar het verbaast me dat ie het alleen in de 5e niet doet.
@ Kata, meer dan €2000 zal het niet zijn. Ikgebruik de auto 'intensief' tis een beetje m'n vrachtwagentje. De cruise control gebruik ik veel ja, ik wil zo zuinig mogelijk rijden en cruise control helpt daar enorm bij.
Heb geen idee hoe het systeem werkt maar het verbaast me dat ie het alleen in de 5e niet doet.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3309
- Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Re: Inruilen of doorrijden...
Dat van die cruisecontrol, is dat ineens ontstaan of is dat altijd al zo? Je hebt geen andere banden/velgen op de auto gezet?
Werkt de schakelindicator nog wel goed en dan met name het advies om van 4 naar 5 op te schakelen en wellicht nog meer van 5 terug naar 4?
Werkt de schakelindicator nog wel goed en dan met name het advies om van 4 naar 5 op te schakelen en wellicht nog meer van 5 terug naar 4?
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 9
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 22 nov 2019 10:52
- Actief als: particulier
Re: Inruilen of doorrijden...
@richtrip.
Nadat de abs computer is vervangen. Zijn winterbanden op gekomen maar dat gebeurt al jaren, zelfde velgen.Schakelindicator werkt.
In 2 t/m4 werkt cruisecontrolgewoon. Begrenzer werkt in allemaal.
Nadat de abs computer is vervangen. Zijn winterbanden op gekomen maar dat gebeurt al jaren, zelfde velgen.Schakelindicator werkt.
In 2 t/m4 werkt cruisecontrolgewoon. Begrenzer werkt in allemaal.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3309
- Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Re: Inruilen of doorrijden...
De maat is precies hetzelfde gebleven? De juiste versnellings indicatie wordt mede bepaald door de relatie van het toerental van de motor in relatie tot de snelheid. Als die afhankelijkheid teveel afwijkt dan wordt als het ware de juiste versnelling niet meer vastgesteld/berekend, die valt dat als het ware buiten de marges. Dan werkt de CC niet meer.
Maar omdat ook de ABS computer is vervangen, dan kan er ook softwarematig iets mis zijn gegaan. Als dat door de dealer is gedaan, dan zou ik dit toch melden.
Maar omdat ook de ABS computer is vervangen, dan kan er ook softwarematig iets mis zijn gegaan. Als dat door de dealer is gedaan, dan zou ik dit toch melden.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 9
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 22 nov 2019 10:52
- Actief als: particulier
Re: Inruilen of doorrijden...
Zelfs dezelfde banden.
Operatie is gedaaan door Bosch center die gespecialiseerd is in revisie van die computers.
Alles gereset maar geen verschil
Operatie is gedaaan door Bosch center die gespecialiseerd is in revisie van die computers.
Alles gereset maar geen verschil
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 jan 2020 13:08
- Actief als: particulier
Re: Inruilen of doorrijden...
De cruisecontrol werkt in combinatie met de abs unit. Die unit is vervangen en zou moeten werken maar wat wel vreemd is in de hoogste versnelling valt de cruisecontrol uit. Ik denk dan aan een verschil in wiel sensoren waardoor er bij hoge snelheid er één niet goed meet en de cruisecontrol uitschakelt. Als het euvel na het vervangen van de abs unit is ontstaan zou ik het daarin gaan zoeken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut