Raar voorval Renault Scenic 14 16v 2001

Plaats reactie

Topic author
Stephan_86
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 8
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 dec 2019 14:29
Actief als: particulier

Raar voorval Renault Scenic 14 16v 2001

Bericht door Stephan_86 »

Goedemiddag iedereen,

Ik ben sinds een half jaar eigenaar van een Renault Scenic 2001 1400 16v. Tot nu toe probleemloos gereden mede omdat de wagen steeds door de vorige eigenaar altijd in de merkgarage is onderhouden+ - 185000km en pas alles laten nakijken.

Enkel deze morgen iets heel raar?

De wagen startte gewoon en ben de dochter naar de opvang gaan brengen -wel met de mistlichten+dimlichten aan (+-1km). Auto stilgezet en dochter afgezet. Erna de auto gewoon terug gestart en alles normaal tot ik een 600m verder was.

Ineens valt de radio uit (incl het digitale schermpje), ABS-lampje aan + melding Airbag + SERVICE. Toen ik op 100m van mijn thuis was ging ook het lampje STOP aan en gingen de toeren de hoogte in tot + - 1200 stationair. Auto uitgezet en met geen manier meer aan te krijgen. Zelfs geen klik. dus mijn eerste vermoeden een dode batterij.

Dan maar aangehangen aan de batterij van mijn andere wagen en startte terug onmiddelijk. Geen foutmeldingen meer en draaide mooi zoals het hoorde. Dus ik vermoede ofwel de alternator of de batterij die versleten zou zijn. De batterij + alternator laten uitlezen en zijn beide in orde.

Nu weet ik het dus niet meer. Zou dit een 1malige storing kunnen zijn of iets wat erger en erger zal worden? Er hangt een marterkastje in en zie niet direct ergens schade.... momenteel start hij gewoon terug en doet totaal niet abnormaal.

Iemand tips of een idee wat er kan zijn misgegaan???

Thanks in ieder geval !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stephan_86
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 8
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 dec 2019 14:29
Actief als: particulier

Re: Raar voorval Renault Scenic 14 16v 2001

Bericht door Stephan_86 »

Ok, verdere toelichting.

Vannacht na een koude nacht de batterij nogmaals gemeten. 12.0V zonder starten of rijden. Na een korte rit nog eens even uitgemeten met draaiende motor - 14.5V dus alternator doet het goed. Opnieuw gemeten met motor uit. 12.7V. Dus denk dat alles ok is....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Raar voorval Renault Scenic 14 16v 2001

Bericht door Renault47 »

De meetwaarden zijn denk ik ok. Je zou eventueel nog kunnen meten of de laadspanning van 14,5 volt niet teveel zakt als je de grote stroomverbruikers aanzet. De laadspanning mag dan niet onder de 13,6 volt zakken. De batterij lijkt me in orde maar ook een goede batterij kan leegraken door bijvoorbeeld veel korte ritten met veel stroomverbruikers aan.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stephan_86
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 8
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 dec 2019 14:29
Actief als: particulier

Re: Raar voorval Renault Scenic 14 16v 2001

Bericht door Stephan_86 »

Beste @renault47,

Bedankt al in ieder geval om te reageren :-).

Dat zal ik straks ook even meten, dus met draaiende motor alle verbruikers aanzetten. Dan mag hij niet onder 13.6 komen? Dit klopt?

Ik kan wel onderhoud en etc doen, maar van stroom en elektrische componenten heb ik geen kaas gegeten :-)

Thanks nogmaals :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Raar voorval Renault Scenic 14 16v 2001

Bericht door Renault47 »

ja dat klopt, alle verlichting, achterruitverwarming, kachelaanjager. Ik vermoed dat het wel goed zit, maar dan weet je het zeker.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stephan_86
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 8
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 dec 2019 14:29
Actief als: particulier

Re: Raar voorval Renault Scenic 14 16v 2001

Bericht door Stephan_86 »

Even een update,

Na een koude nacht en niet onder de carrot te staan, start hij weeral niet meer. Dus volgens mij is toch de batterij stuk.
Men vriendin heeft hem aan een andere batterij gehangen en starte onmiddelijk. Toen ze de reserve batterij ontkoppelde met de startabels, viel hij gelijk weer uit.

Dus toch maar de batterij vervangen straks....

Bedankt aan de meedenkers !

Grtjes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 526
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Raar voorval Renault Scenic 14 16v 2001

Bericht door maestro12 »

Mooi stukkie leesvoer.
Een tweede oorzaak kan worden gevonden verlies van van actieve massa door te diepe ontlading. Als de accu onvoldoende capaciteit heeft om te voorzien in de energiebehoefte van het voertuig, kan het niet anders dan dat het einde vroegtijdig wordt bereikt. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor startaccu's die te weinig lading ontvangen. Veel korte ritjes tijdens welke de dynamo er niet in slaagt de accu volledig te laden zorgen ervoor dat ook zonder zware gebruikers een startaccu in een voortdurende staat van diepontlading geraakt die de levensduur dramatisch bekort.

Een accu die om hiervoor genoemde reden nooit volledig wordt geladen kan ook stratificatie optreden. Het zuurbestanddeel van het elektrolyt heeft zich in de onderste lagen van de elektrolyt geconcentreerd, zodat het bovenste gedeelte van de accu inactief is. De hoge zuurconcentratie onderin daarentegen verhoogt kunstmatig de open klemspanning. Hierdoor lijkt de accu volledig geladen, maar produceert desondanks te weinig (start)stroom.
Overigens, als de auto loopt, zou de dynamo voldoende stroom moeten leveren om de auto (zelfs zonder accu lading) te laten draaien.
Zou toch eens even langs gaan bij een bedrijf dat dit soort zaken goed kan na meten.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stephan_86
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 8
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 dec 2019 14:29
Actief als: particulier

Re: Raar voorval Renault Scenic 14 16v 2001

Bericht door Stephan_86 »

@maestro12,

Bedankt, dit wist ik niet van accu's. Ik zal sowieso de alternator ook eens laten nameten maar dit had ik gedaan en deze leek in orde volgens de garage. Wel via de batterij gemeten, niet op de alternator zelf. Dit zal de volgende stap worden.

In de zomer had ik ook wel hetzelfde voorval. Toen de deuren opengelaten x-aantal uren voor het interieur diepte te reinigen. Toen was de batterij ook zo ver heen, dat als ik hem starte en van de reserve accu afhaalde hij ineens terug stilviel. Na een kleine 5min aan de andere batterij blijft hij wel gewoon draaien. Ik vermoed dat de batterij wel oud is, ik heb de wagen in de zomer gekocht. Dus het is de eerste koude die hij meemaakt (de wagen stond bij de vorige eigenaar lekker binnen in een garage). Nu staat hij in de buitenlucht langs weides (dus serieus koud).

Bedankt !!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Raar voorval Renault Scenic 14 16v 2001

Bericht door WillemS »

Kontroleer ook eens of de accupolen wel een goed kontakt maken, Eerst de radiocode opschrijven en dan de polen los en schoonmaken. Vaak komt het voor dat de accu oke is maar wanneer er heel veel stroom gevraagd wordt er onvoldoende kontakt is van de polen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mil soluciones
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 148
Lid geworden op: 27 sep 2018 16:15
Actief als: particulier

Re: Raar voorval Renault Scenic 14 16v 2001

Bericht door mil soluciones »

Een andere oorzaak van soortgelijke problemen kan het afbrokkelen van de loodplaten zijn. Als die te oud worden verpoederen die en kan het zijn dat dit poeder kortsluiting veroorzaakt als het poeder op een hoopje schuift (bochten,remmen).
Bij het starten met externe akku ziet men dan tamelijk grote vonken bij het aansluiten.
Natuurlijk zorgt die kortsluiting in vele gevallen ervoor dat de motor uitvalt bij het verwijderen van de startakku.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 526
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Raar voorval Renault Scenic 14 16v 2001

Bericht door maestro12 »

mil soluciones schreef:Een andere oorzaak van soortgelijke problemen kan het afbrokkelen van de loodplaten zijn. Als die te oud worden verpoederen die en kan het zijn dat dit poeder kortsluiting veroorzaakt als het poeder op een hoopje schuift (bochten,remmen).
Bij het starten met externe akku ziet men dan tamelijk grote vonken bij het aansluiten.
Natuurlijk zorgt die kortsluiting in vele gevallen ervoor dat de motor uitvalt bij het verwijderen van de startakku.
Je bedoelt waarschijnlijk sulfatering, dat kan, dat er een poeder ontstaat is niet waar.
Tijdens het ontladen van een accu wordt de actieve massa omgezet in loodsulfaat. Dit loodsulfaat heeft een fijne structuur en wordt door lading weer omgezet in looddioxide en sponsachtig lood.

Als nu na diepe ontlading de herlading achterwege blijft zal het loodsulfaat uitkristalliseren Deze grote kristallen verstoppen de poriën van de actieve massa en schermen het plaatoppervlak af waardoor lading onmogelijk is. Het gevolg van sulfatering is daardoor blijvend capaciteitsverlies.

Het gesulfateerd actief materiaal van de positieve plaat is vaak licht van kleur, kenmerkend is de zogenaamde sulfaatstreep op eenderde van de hoogte.

Bij sterke sulfatering kan de actieve massa uit het rooster worden gedrukt, vaak met kromgetrokken platen tot gevolg.

Bij het laden van gesulfateerde batterijen kunnen zich op de negatieve plaat dendrieten vormen: scherpe, naaldvormige kristallen die als brugjes tussen twee platen sluiting kunnen veroorzaken.
Bij het verwijderen van startkabels ontstaat er geen kortsluiting (tenzij je het wel erg fout doet) maar een spanningspotentiaal, stroom wil altijd naar de laagste weerstand blijven lopen (de lege accu) en zal daarom een vonk trekken, als je een goede dynamo hebt zal dit veel minder zijn omdat door het laden van de dynamo het potentiaalverschil veel minder zijn.
Zoals ik al zei, de auto zou gewoon moeten blijven lopen ook met een slechte accu. Een goede dynamo levert voldoende spanning om de hele auto van stroom te voorzien met alle ingeschakelde gebruikers, als daar iets van overblijft wordt dat pas gebruikt om de accu te laden. Vandaar dat vele korte ritten (met ingeschakelde verbruikers) de levensduur van de accu behoorlijk inkort.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stephan_86
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 8
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 dec 2019 14:29
Actief als: particulier

Re: Raar voorval Renault Scenic 14 16v 2001

Bericht door Stephan_86 »

Ik heb vandaag de nieuwe accu geplaatst.

Wat me wel opviel bij de oude accu is dat je precies water hoorde klotsen bij het bewegen van de accu. Wat niet met de nieuwe hoorde. Het was wel een VARTA (de oude) en de nieuwe is een Bosh batterij. Ik ga nu even aankijken. Als er iets zou schelen met de accupolen vermoed ik dat ik dat wel eerder aan de hand moet hebben gehad. Het is echt begonnen bij de eerste koude.

We zullen nu even rijden en hem 's nachts aan een druppellader hangen want de afstanden die wij rijden zijn steeds maar + - 5km...

Bedankt aan iedereen in ieder geval !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stephan_86
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 8
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 dec 2019 14:29
Actief als: particulier

Re: Raar voorval Renault Scenic 14 16v 2001

Bericht door Stephan_86 »

Vonken waren er wel TOTAAL niet bij het koppelen van de batterijen. Dus veel kracht zal hij niet meer hebben gehad...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stephan_86
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 8
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 dec 2019 14:29
Actief als: particulier

Re: Raar voorval Renault Scenic 14 16v 2001

Bericht door Stephan_86 »

Even een update.

We zijn ondertussen 1.5 maand verder en de wagen blijkt volledig in orde sinds de nieuwe batterij. Zo zie je ook maar dat het soms een simpele oplossing is voor een kerstboom op dashboard en rare storingen.

Bedankt voor alle hulp.

Grtzzz
Stekhan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht