automaat
-
Topic author - Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 24 aug 2019
- Laatste bezoek: 26 sep 2019 21:44
- Actief als: particulier
automaat
Hallo automaatrijders,
Sinds een paar weken rij ik een nwe. Captur 150pk automaat.
Na 50 jaar handgeschakeld te hebben leek mij dit een goed moment om over te stappen op een automaat.
Op zich bevalt dit inmiddels goed, echter ik heb de indruk dat er nogal verschillend mee wordt gereden.
Voorbeeld waar men verschillend over denkt is, ik sta voor een stoplicht en dan staat de automaat bij mij gewoon in de D stand met de rem zachtjes ingedrukt. Kortgeleden vertelde mij iemand dat dit niet goed is, de stand N is daar voor bedoelt.
Ik gebruik de N stand alleen als ik lang moet stilstaan bv spoorbomen.
Ander dingetje is, ik ga een onder een spoorbaan door, daar waar de weg weer omhoog gaat staan stoplichten, dus de auto gaat naar achter rijden als je niet oplet. Ik was gewend in de 1e versn. koppeling ingetrapt, handrem aan getrokken, wat is nu de beste manier? Ik zet hem weer in de D stand, voet op de rem en trek de handrem aan.
Wat is het juiste gebruik van de automaat zou ik willen vragen.
Sinds een paar weken rij ik een nwe. Captur 150pk automaat.
Na 50 jaar handgeschakeld te hebben leek mij dit een goed moment om over te stappen op een automaat.
Op zich bevalt dit inmiddels goed, echter ik heb de indruk dat er nogal verschillend mee wordt gereden.
Voorbeeld waar men verschillend over denkt is, ik sta voor een stoplicht en dan staat de automaat bij mij gewoon in de D stand met de rem zachtjes ingedrukt. Kortgeleden vertelde mij iemand dat dit niet goed is, de stand N is daar voor bedoelt.
Ik gebruik de N stand alleen als ik lang moet stilstaan bv spoorbomen.
Ander dingetje is, ik ga een onder een spoorbaan door, daar waar de weg weer omhoog gaat staan stoplichten, dus de auto gaat naar achter rijden als je niet oplet. Ik was gewend in de 1e versn. koppeling ingetrapt, handrem aan getrokken, wat is nu de beste manier? Ik zet hem weer in de D stand, voet op de rem en trek de handrem aan.
Wat is het juiste gebruik van de automaat zou ik willen vragen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: 08 aug 2014
- Laatste bezoek: 03 feb 2022 12:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Middelburg
Re: automaat
kleine opmerking voor alle automaat rijders, dat in D laten staan met je voet op de rem is redelijk irritant voor de persoon/ auto achter je.
Die zit namelijk tegen drie rode lichten extra aan te kijken.
Voet op de rem zou ervoor kunnen zorgen dat je remmen als ze erg warm zijn krom trekken, maar of dat bij de gemiddelde Captur rijden zou kunnen gebeuren...
Die zit namelijk tegen drie rode lichten extra aan te kijken.
Voet op de rem zou ervoor kunnen zorgen dat je remmen als ze erg warm zijn krom trekken, maar of dat bij de gemiddelde Captur rijden zou kunnen gebeuren...
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 09 feb 2018
- Laatste bezoek: 25 sep 2020 12:31
- Actief als: particulier
Re: automaat
@Axel57,
Nu je het "zegt", ik maak mij er ook aan schuldig. Zal trachten deze "vervelende" actie achterwege te laten.
Overigens, kromtrekken kan ontstaan na langdurig en stevig te remmen (afdaling ect.). Bij het ingetrapt houden van het rempedaal blijven de blokken/schoenen op de remschijf, waardoor daar op het contactvlak van de remschoen de warmte zich ophoopt en de remschijf kan laten kromtrekken.
Bij stevig remmen is gedoseerd inpompend remmen aan te bevelen en bijstilstand het rempedaal los te laten.
Gr,
Dirk
Nu je het "zegt", ik maak mij er ook aan schuldig. Zal trachten deze "vervelende" actie achterwege te laten.
Overigens, kromtrekken kan ontstaan na langdurig en stevig te remmen (afdaling ect.). Bij het ingetrapt houden van het rempedaal blijven de blokken/schoenen op de remschijf, waardoor daar op het contactvlak van de remschoen de warmte zich ophoopt en de remschijf kan laten kromtrekken.
Bij stevig remmen is gedoseerd inpompend remmen aan te bevelen en bijstilstand het rempedaal los te laten.
Gr,
Dirk
Captur TCe120EDC Dynamique uit 2016.
Ooit eigenaar geweest van een R4TL (26,5 PK) en een R5TL (34 PK) en een Scenic TXR 1,6 aut.(een heerlijke auto)
Ooit eigenaar geweest van een R4TL (26,5 PK) en een R5TL (34 PK) en een Scenic TXR 1,6 aut.(een heerlijke auto)

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 533
- Lid geworden op: 27 dec 2010
- Laatste bezoek: 07 apr 2022 22:37
- Actief als: particulier
- Locatie: Liemers/Achterhoek
Re: automaat
Kan prima in D laten, geen probleem. Wellicht dat die kennis nog met de ‘ouderwetse’ automaat in gedachten zit met een koppelomvormer. De EDC is een dubbelkoppelings automaat en de koppeling staat gewoon open met de voet op de rem.
Wat je kan doen bij het stoplicht als je achterliggers wat minder wil irriteren: elektrische handrem er even handmatig op. Doe ik wel eens met mijn GT205 (ook EDC). Scheelt lang de voet op de rem houden en wegrijden gaat nog eens lekker ook.
Wat je kan doen bij het stoplicht als je achterliggers wat minder wil irriteren: elektrische handrem er even handmatig op. Doe ik wel eens met mijn GT205 (ook EDC). Scheelt lang de voet op de rem houden en wegrijden gaat nog eens lekker ook.
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: automaat
Welke Captur heeft een elektrische handrem?adinsx schreef:Kan prima in D laten, geen probleem. Wellicht dat die kennis nog met de ‘ouderwetse’ automaat in gedachten zit met een koppelomvormer. De EDC is een dubbelkoppelings automaat en de koppeling staat gewoon open met de voet op de rem.
Wat je kan doen bij het stoplicht als je achterliggers wat minder wil irriteren: elektrische handrem er even handmatig op. Doe ik wel eens met mijn GT205 (ook EDC). Scheelt lang de voet op de rem houden en wegrijden gaat nog eens lekker ook.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 370 Weergaves
-
Laatste bericht door marcelhorjus
-
- 27 Reacties
- 1927 Weergaves
-
Laatste bericht door hansje55
-
- 17 Reacties
- 845 Weergaves
-
Laatste bericht door BarryH
-
- 5 Reacties
- 348 Weergaves
-
Laatste bericht door nikk
-
- 4 Reacties
- 670 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 2 Reacties
- 362 Weergaves
-
Laatste bericht door Skhayati85