Eerste week met GS TCE 160 automaat (2018)


Topic author
Caleido
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2015 00:54
Actief als: particulier

Eerste week met GS TCE 160 automaat (2018)

Bericht door Caleido »

Na ongeveer een week in bezit te zijn van een Grand Scenic Initiale Paris 1.3 TCE 160 automaat (2018) heb ik deze vaststellingen, vragen en opmerkingen. De wagen heeft 90.000km.

Ik blijf het een prachtige wagen vinden, zeker met het Amethyst Noir kleur en de Initiale Paris velgen.

De “Multisense” rij modi (ECO - NEUTRAAl - SPORT) zijn handig, al had ik graag een snelkoppeling gezien op het stuur. Uiteraard kies ik voor de gepersonaliseerde rijmodus waar ik alles zelf koos. Ik rij nu voornamelijk met de motordynamiek "ECO" - niet omdat ik een extreme groene jongen ben, maar omdat het gaspedaal dan wat minder gevoelig is en het gemakkelijker is om elegant te vertrekken en rustig te rijden. In “Neutraal” en zeker “Sport” is het pedaal (uiteraard) iets zenuwachtiger en is er meer kans op een minder zacht vertrek uit stilstand en wat schokken.

Kom ik bij een tweede punt: de automaat is iets minder smooth dan de EAT6 uit de C4 Grand Picasso. Maar dat kan ook liggen aan de verandering van diesel naar benzine motor. Opvallend is ook dat bij cruise control, de Citroen automatisch terugschakelde om de snelheid (trachten) te behouden als de weg naar omlaag ging. Terwijl de GS automaat niets doet en de snelheid laat oplopen. Al een paar keer op de rem moeten staan voor een flitspaal of ander verkeer.... jammer.

Dit is mijn eerst (eigen) benzine motor. Het is wennen dat ik hogere rpm’s moet maken om snelheid te maken en het daarmee gepaard gaande geluid. Ik had misschien iets meer diesel-achtige pit verwacht onderin (270NM bij 1800tpm), maar het blijft een kleine 1.3 motor met turbo natuurlijk.

Eenmaal hoger in de toeren, is de motor ruim voldoende snel. Zeker in sportmodus. Echt trekken doet ie dus pas vanaf 3000rpm.

Het rijcomfort is iets minder dan de Grand Picasso, maar wel wat strakker. De ophanging is droger en stugger. Korte oneffenheden worden harder doorgegeven. Jammer, maar valt mee te leven en de elektronische stoelen maken veel goed.

Ik had al gelezen over de windruis aan de bestuurderskant. Het is er inderdaad en dat had ik niet in mijn vorige wagen, maar het valt nog mee. Rolgeluiden ook iets meer aanwezig, helaas. Dus algemeen iets minder stil in de wagen op cruise snelheid.

Alles werkt voorlopig naar behoren. Ik twijfel wel nog om de eigen update van de software te doen. Ik lees dat het eenvoudig is om van V7 naar V9 te gaan en dat de bediening een pak soepeler is + Android Auto is iets meer beeldvullend. Maar af & toe lees je dat iemand z’n R Link 2 om zeep geholpen heeft bij een update van V7 naar V9…

Kleine irritatie in het systeem: als ik de smartphone via USB verbindt voor Android Auto, neemt ie gelijk ook Spotify via die weg (ipv bluetooth). Maar dan kan ik mijn muziek niet skippen met de bediening op het touchscreen of de controls achter het stuur. De controls op het screen zijn blanco. Als ik echter in de wagen stap bij vertrek en eerst de smartphone via Bluetoothe (automatisch) laat verbinden en pas dan de USB kabel insplug voor Android Auto, dan is Spotify wél te bedienen. Meestal, niet altijd. Als iemand weet welke setting ik kan instellen om te voorkomen dat Spotify afspeelt via USB en alléén bluetooth gebruikt, dan hoor ik het graag.

Eerste minpuntje, na een paar dagen merkte ik een “KLONGK” geluid in de ophanging vooraan. Ik hoor het in drie scenario’s:
  • als ik het gaspedaal hard intrappen op lage snelheid: een harde KLONGK
    als ik op kasseien of een putdeksel rij, is er af & toe een KLONGK
    toen ik uit een parkeerplaats reed achterwaarts en remde (eenmalig).
Met de C4 had ik hetzelfde voor rond 115.000km - maar alleen als ik op een slechte baan reed of over een put: het was de stabilisatorstang vooraan die versleten was - de rubbers waarschijnlijk.

Ik gok dus dat het ook hier het geval is. Alleen snap ik niet waarom het ook - en vooral: het hardst - het KLONGK geluid maakt als ik hard accelereer. Zou het dan toch een ophanging van de motor of versnellingsbak zijn? Het is duidelijk dat het bij een lastwissel gebeurt. Of kan een stabilisatorstang ook geluid maken bij lastwissel? Of is het toch een ander deel van de ophanging? De wagen is gekocht bij een Renault garage, dus er is nog garantie. Maar dit valt waarschijnlijk onder “slijtage”.

Ik had ook gisteren een melding op het dashboard “Radar geen beeld” - ik dacht dat er misschien een blad of wat vuil voor het radar camera hing, maar er was niets. Alleen regen & druppels. Is dat iets dat vaker voorkomt?

Verbruik is 7L à 7.5l/100km volgens boordcomputer. In werkelijkheid ongeveer 0.5L meer. Vind ik niet slecht en ik rij gewoon rustig op trage wegen en 128km/u op cruise control (125 echte) op de snelweg. Als ik echt zuinig rij, ga ik waarschijnlijk onder de 7L. Wat wel sterk is voor een 160PK benzine. Mijn 1.6 BlueHdi 115pk diesel in de Grand Picasso had een gemiddeld van 6L à 6.2L/100km. Dus ongeveer een dikke liter meer.

Al bij al ben ik tevreden, de demping is iets harder dan ik had gehoopt. Maar misschien dat nieuwe ophangingrubbers iets uitmaken. Wel grappig om te zien dat elke MPV wagen dat ik tot nu toe kocht, harder afgeveerd is dan de vorige. Als die evolutie doorgaat, rij ik binnenkort met een gocart :)

Ik hoor graag reacties, tips en ervaringen van anderen. Veel zaken staan uiteraard los van de motorisatie.

Verder ben ik nog op zoek naar een stalen bescherming van de achterbumper, de zogenaamde optie “laaddrempel sierlijst”, om de lak/bumper te beschermen bij in & uit laden. Bijna niet te vinden. Of het is alleen voor de Scenic en niet de Grand Scenic. Artikelnummer is 8201592559. Als iemand tips heeft… mag uiteraard ook tweedehands zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht