Gloeilampjes kachelpaneel zorgt voor sluiting eens in de paar maanden zonder dat ze stuk zijn

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Gloeilampjes kachelpaneel zorgt voor sluiting eens in de paar maanden zonder dat ze stuk zijn

Bericht door Fientje »

Ik heb een heel vreemd probleem met de 2 gloeilampjes in het kachelbedienpaneel. Eens in de paar maanden zorgen ze voor kortsluiting waardoor de zekering (7,5A) stuk gaat, zonder dat de lampjes zelf stuk zijn. Stadslicht rechts zit op dezelfde zekering en gaat dan ook uit.

Deze:
Afbeelding Afbeelding

Heel gek: zodra ik de lampjes los haal en weer terug plaats is de sluiting opgeheven en komt het pas maanden later weer terug :o

Nieuwe lampjes heb ik al vaker erin gezet, maar probleem komt na een paar maanden alsnog terug.

De kabelboom is het niet, want als ik de stekker naar het kachelpaneel loskoppel en nieuwe zekering plaats blijft het heel... totdat het kachelpaneel wordt aangesloten (waar de lampjes nog niet los van zijn geweest).

Ik wil erachter komen wat de oorzaak hiervan is. Mijn enige vage vermoeden is dat ze misschien door trillingen gaan draaien en in een positie komen waardoor ze in de fitting (2 halve maantjes) sluiting maken? :? Ik heb ze nu met een stift gemarkeerd om te kijken of ze zijn verdraaid, mocht het weer gebeuren.


Verder ben ik benieuwd hoe de dim-functie van de dashboard-verlichting werkt? Deze kan je dimmen met een traploze draaischakelaar. De verlichting bestaat uit SMD-LED's in de tellerbak en gloeilampjes in de klok en kachelpaneel. Zodra er 1 v/d gloeilampjes stuk gaat werkt de dim-schakelaar niet meer en blijft het resterende (zowel LED tellerbak als overgebleven gloeilampjes) op volle sterkte branden :o Maar ook als dus de zekering van de kachelpaneel-verlichting is doorgebrand blijft de rest v/d verlichting werken, alleen dus op volle sterkte :o Hoe is dat eigenlijk geschakeld t.o.v. elkaar? Ze delen dus niet de voeding maar de dim-functie is wel afhankelijk van elkaar :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mil soluciones
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 148
Lid geworden op: 27 sep 2018 16:15
Actief als: particulier

Re: Gloeilampjes kachelpaneel zorgt voor sluiting eens in de paar maanden zonder dat ze stuk zijn

Bericht door mil soluciones »

Ik kan enkel weer heel algemeen blijven, aangezien het merk, model, bouwjaar van de "fiets" weer niet aangegeven is.
Dashboard of instrumentenverlichting wordt in het algemeen gedimd met een zware potentiometer, die vermindert de stroom door de gloeilampjes en die gaan daardoor minder sterk branden.
LED (light emitting diode) is dus een diode die op doorgang geschakeld wordt, het verminderen van de stroom dimt het licht niet en die blijven dan op volle kracht branden. De maximum stroom wordt wel begrensd met een serieweerstand.
Voertuigen die van fabriek uit LED verlichting hebben, dimmen met duty cycle. Het licht wordt daarbij snel aan- en uitgeschakeld en voor meer licht langer aan gelaten. Duty cycle werkt ook met gloeilampen bij normale huishoudelijke dimmers, maar daar werken LED lampen dan weer niet omdat deze op lage spanning werken en hun voeding met een dimmer niet werkt.
Daar niet aangegeven wordt om welk vehikel het gaat, kunnen we niet weten of de LED verlichting standaard was of nageplaatst werd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: Gloeilampjes kachelpaneel zorgt voor sluiting eens in de paar maanden zonder dat ze stuk zijn

Bericht door Fientje »

Oh sorry, ik dacht dat ik het model er wel bij had gezet :oops:

Het is een Mégane Break 1.6 16v uit 2002, met automaat.

De tellerbak is af-fabriek verlicht met LED. De klok en dus dit bewuste kachelpaneel met gloeilampjes. Alles dimt met dezelfde draaischakelaar, maar als er dus ook maar 1 gloeilampje stuk is brandt alles op volle sterkte, dimt er niks meer.

Terwijl ze niet via dezelfde zekering gevoed zijn, want in dit geval stopt de kachelpaneel-verlichting ermee door kortsluiting maar brandt de rest van verlichting wel, alleen de dim-functie werkt niet.

Ze delen dus schijnbaar niet dezelfde voeding, maar zijn wel afhankelijk van elkaar om te dimmen :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mil soluciones
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 148
Lid geworden op: 27 sep 2018 16:15
Actief als: particulier

Re: Gloeilampjes kachelpaneel zorgt voor sluiting eens in de paar maanden zonder dat ze stuk zijn

Bericht door mil soluciones »

Het spijt me, maar zonder elektrisch schema kan ik daartoe ook niet veel meer bijdragen, het komt me vreemd voor dat ze LED en gloeilampjes gemengd gebruiken aangezien hun dimfunctie verschillend geregeld worden.
Het is vanzelfsprekend mogelijk om vanaf de potentiometerspanning voor de gloeilampjes een duty cycle systeem aan te sturen, maar dat lijkt me te veel moeite om zoiets te bouwen.
Ik zou maar eens de kabelboom proberen te volgen en kijken of die niet ergens op een metaalrand doorgeschuurd is, zou niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt. Bij het losmaken van het bedieningspaneel van de verwarming wordt de kabel licht bewogen en komt dan op een geïsoleerd stuk, tot hij door de trillingen tijdens het rijden weer op het blanke, doorgeschuurde deel terecht komt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht