Q210 tractiebatterij werkelijk bruikbaar vermogen / range?
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
- Actief als: particulier
Q210 tractiebatterij werkelijk bruikbaar vermogen / range?
Vandaag afgetakeld met op de boordcomputer trip B een totaal verbruik van 18kwh na vanochtend begonnen met 100% naar 0,0 % (tsja net niet thuis bereikt)
Ik lees dat een Q210 een bruikbare accu heeft van 23,3Kwh. Dealer gaf vorige week! aan (na de bms update van 2,5 jaar oud!) een SOH van 96,4%.
Reken ik dan goed dat de koek op zou moeten zijn bij 96,4% van 23,3Kwh, en ik dus werkelijk >22,4Kwh mag verwachten (i.p.v. 18)?
'k zal meteen maandag een afspraak maken met de dealer in Groningen, maar heeft iemand misschien eerder met deze situatie te maken gehad, en heb ik daadwerkelijk een probleem te pakken of valt het bruikbaar accu gedeelte daadwerkelijk zover terug bij een beetje koude?
Ik ga er nu in elk geval van uit dat het niet klopt, en dat, nu het Renault geld kost, ze wat gemotiveerder zijn om het probleem te onderzoeken. Heb het idee dat dat er vorige keer enkel snel een bms update gedaan is en er verder (de mogelijk andere udates) nauwelijks wat aan gedaan is. Onze range valt namelijk nog al wat tegen, zoals vandaag dus "slechts" 86 km op 100% lading met 74 km a 104km/hr en de overige 12 km met 50-70max/hr. Klopt het dat ik zeg, een 30 km meer zou mogen verwachten (ja het was redelijk koud vandaag) of is dit simpelweg alles wat een oudje ons biedt?
Verder dik tevreden met de auto zelf! Maar een reis vanaf Assen, even bijladen in Zwolle en dan kort door naar Apeldoorn durf ik momenteel helaas niet aan...
Ik lees dat een Q210 een bruikbare accu heeft van 23,3Kwh. Dealer gaf vorige week! aan (na de bms update van 2,5 jaar oud!) een SOH van 96,4%.
Reken ik dan goed dat de koek op zou moeten zijn bij 96,4% van 23,3Kwh, en ik dus werkelijk >22,4Kwh mag verwachten (i.p.v. 18)?
'k zal meteen maandag een afspraak maken met de dealer in Groningen, maar heeft iemand misschien eerder met deze situatie te maken gehad, en heb ik daadwerkelijk een probleem te pakken of valt het bruikbaar accu gedeelte daadwerkelijk zover terug bij een beetje koude?
Ik ga er nu in elk geval van uit dat het niet klopt, en dat, nu het Renault geld kost, ze wat gemotiveerder zijn om het probleem te onderzoeken. Heb het idee dat dat er vorige keer enkel snel een bms update gedaan is en er verder (de mogelijk andere udates) nauwelijks wat aan gedaan is. Onze range valt namelijk nog al wat tegen, zoals vandaag dus "slechts" 86 km op 100% lading met 74 km a 104km/hr en de overige 12 km met 50-70max/hr. Klopt het dat ik zeg, een 30 km meer zou mogen verwachten (ja het was redelijk koud vandaag) of is dit simpelweg alles wat een oudje ons biedt?
Verder dik tevreden met de auto zelf! Maar een reis vanaf Assen, even bijladen in Zwolle en dan kort door naar Apeldoorn durf ik momenteel helaas niet aan...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2714
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: Q210 tractiebatterij werkelijk bruikbaar vermogen / range?
Ik zeg eerlijk dat ik het niet 100% strak op een rijtje heb, maar ik geloof niet dat ik ooit 23.3 heb gehoord. De accu van en Q210 is nominaal iets boven de 26 kWh maar dat de software staat niet toe de boven en onderkant van het spanningsbereik helemaal te gebruiken om de levensduur te verlengen. DE "beschikbare" capaciteit is ongeveer 22 kWh.
Verder wordt in Trip B dacht ik de warmtepomp niet meegerekend. Met dit weer toch niet helemaal te onderschatten. Voor zo'n rit kan dat toch ook nog eens 1 - 3 kWh zijn (voorverwarmen aan de lader scheelt echt).
Je zit dus voor je het weet op 22 *.96 - 2 = 19.1. En hoe ver je met die 18 of 19.1 komt, ja dat is echt ontzettend afhankelijk van snelheid, banden, kachel, rijstijl, wind, regen; het is moeilijk daar in algemeenheden over te spreken, maar als het dan toch moet: 86 is wel erg weinig. Mijn 2013 Q210, 90% SOH, ja ik haal daar met deze temperatuur toch zonder erg veel moeite 110 km en met een beetje moeite 125 km mee.
Verder wordt in Trip B dacht ik de warmtepomp niet meegerekend. Met dit weer toch niet helemaal te onderschatten. Voor zo'n rit kan dat toch ook nog eens 1 - 3 kWh zijn (voorverwarmen aan de lader scheelt echt).
Je zit dus voor je het weet op 22 *.96 - 2 = 19.1. En hoe ver je met die 18 of 19.1 komt, ja dat is echt ontzettend afhankelijk van snelheid, banden, kachel, rijstijl, wind, regen; het is moeilijk daar in algemeenheden over te spreken, maar als het dan toch moet: 86 is wel erg weinig. Mijn 2013 Q210, 90% SOH, ja ik haal daar met deze temperatuur toch zonder erg veel moeite 110 km en met een beetje moeite 125 km mee.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
- Actief als: particulier
Re: Q210 tractiebatterij werkelijk bruikbaar vermogen / range?
Mijn Q210 met SOH van 84% zit met dit weer en voornamelijk snelwegverkeer (ik rij bewust niet harder als 100 km/u) ook ongeveer zonder problemen tegen de 110 kilometer, met ECO mode aan kom ik een 10 kilometer verder.
Bandenspanning goed in de gaten houden, ik heb de Michelin EV op 2.7 BAR. Hard rijden, tussen sprintjes, regen, tegenwind heeft grote invloed. Soms krijg je "hulp" van een FLIX touringcar of Oostblok vrachtwagen, kan je lekker zuinig erachter hangen, kom je veel verder met de acculading.
Bandenspanning goed in de gaten houden, ik heb de Michelin EV op 2.7 BAR. Hard rijden, tussen sprintjes, regen, tegenwind heeft grote invloed. Soms krijg je "hulp" van een FLIX touringcar of Oostblok vrachtwagen, kan je lekker zuinig erachter hangen, kom je veel verder met de acculading.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
- Actief als: particulier
Re: Q210 tractiebatterij werkelijk bruikbaar vermogen / range?
Dank voor de antwoorden. Ik zou met zo'n 100km range al een stuk beter uit de voeten kunnen, bij een beetje normale rijstijl en max 100km/u. De warmtepomp is een goede, ik zal het komende week bij gaan houden met kachel uit (voorverwarmen gebeurt al zo veel mogelijk)
De 23,3 komt van https://ev-database.org/car/1026/Renault-Zoe-Q210, maar kan best onjuist zijn.
In elk geval een afspraak gemaakt voor 4 feb en ik ga even wat data bijhouden voor een grafiekje Kwh gebruikt v.s. weergegeven restant batterij %, dit is na 1 dag:
De 23,3 komt van https://ev-database.org/car/1026/Renault-Zoe-Q210, maar kan best onjuist zijn.
In elk geval een afspraak gemaakt voor 4 feb en ik ga even wat data bijhouden voor een grafiekje Kwh gebruikt v.s. weergegeven restant batterij %, dit is na 1 dag:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
- Actief als: particulier
Re: Q210 tractiebatterij werkelijk bruikbaar vermogen / range?
koud zonder kachel/airco vandaag.... maar geen effect te zien (de zwarte punten):
De vraag is dan, met koud weer;
valt dan 23,3 Kwh bruikbare accu terug naar 18,8 Kwh (rond 6 graden buiten), en is dan niet erg veel?
De vraag is dan, met koud weer;
valt dan 23,3 Kwh bruikbare accu terug naar 18,8 Kwh (rond 6 graden buiten), en is dan niet erg veel?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
- Actief als: particulier
Re: Q210 tractiebatterij werkelijk bruikbaar vermogen / range?
Tja..... voordat ik mijn Zoe "kreeg" had ik vele youtube filmpjes gekeken, hier uitgebreid ingelezen in dit mooie forum.
Verschil zomer en winter, makkelijk 30 km range. Als je hard rijd, veel weg sprint, tegenwind hebt, regen of sneeuw gebruik je meer. Helpt dan niet als alleen maar naar cijfertjes zit te turen. Dit hoort gewoon bij de Zoe 22kW, beste is ermee leren leven, of ruil Zoe in op een ZE 40, of een gruwel die op Dino sap rijd.
Verschil zomer en winter, makkelijk 30 km range. Als je hard rijd, veel weg sprint, tegenwind hebt, regen of sneeuw gebruik je meer. Helpt dan niet als alleen maar naar cijfertjes zit te turen. Dit hoort gewoon bij de Zoe 22kW, beste is ermee leren leven, of ruil Zoe in op een ZE 40, of een gruwel die op Dino sap rijd.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
- Actief als: particulier
Re: Q210 tractiebatterij werkelijk bruikbaar vermogen / range?
Ik hoor wel wat er dinsdag uit komt, en meteen beurt en wat andere zaken ingepland (waaronder een offerte voor een R135), want het rijdt al 2,5 jaar fantastisch .
Bovendien "kreeg" ik mijn auto niet, maar heb ik hem 2e hands gekocht, met btw, zonder MIA / VIA / aanschafsubsidie / bijtellingsprofijt / te "leen van bedrijf" of enig ander voordeel. Ik kijk dus wel graag naar de cijfertjes, aangezien die op mijn bankrekening graag nog even blijven staan voor de overweging om ook onze 2e auto (diesel) in te ruilen voor Zoe / Skoda Vision / VW Vizzion / andere gezins electro wagen.
Mocht er daadwerkelijk tijdelijk iets mis zijn met onze Zoe, dan is het wel fijn als dit hersteld kan worden zodat 100 km range ook in de winter met een beetje normale rijstijl weer te halen is. Zonder een beetje eigen onderzoek weet een monteur natuurlijk ook niet waar hij naar zoeken moet. Vandaag deze vraag .
Bovendien "kreeg" ik mijn auto niet, maar heb ik hem 2e hands gekocht, met btw, zonder MIA / VIA / aanschafsubsidie / bijtellingsprofijt / te "leen van bedrijf" of enig ander voordeel. Ik kijk dus wel graag naar de cijfertjes, aangezien die op mijn bankrekening graag nog even blijven staan voor de overweging om ook onze 2e auto (diesel) in te ruilen voor Zoe / Skoda Vision / VW Vizzion / andere gezins electro wagen.
Mocht er daadwerkelijk tijdelijk iets mis zijn met onze Zoe, dan is het wel fijn als dit hersteld kan worden zodat 100 km range ook in de winter met een beetje normale rijstijl weer te halen is. Zonder een beetje eigen onderzoek weet een monteur natuurlijk ook niet waar hij naar zoeken moet. Vandaag deze vraag .
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 26 sep 2019 19:57
- Actief als: particulier
Re: Q210 tractiebatterij werkelijk bruikbaar vermogen / range?
86 km range bij grotendeels 104 kmh en 0 graden is niet zo heel vreemd. Snelheid is echt key bij lange afstand. Bij 90 kmh (15% langzamer) kom je ook 15% verder.
Renault Zoe R240 Intens Bleu Foudre
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
- Actief als: particulier
Re: Q210 tractiebatterij werkelijk bruikbaar vermogen / range?
Update: op eigen kosten ook LCB en BCB update laten doen, maar lijkt nog steeds hetzelfde. Vandaag met max 120km/u en 22 kWh/100 km verbruik gereden. Boordcomputer trip B geeft aan 13 kWh Gebruikt en 30% accu over Omgerekend naar 100 % kom ik dan toch weer uit op 18,5 maximale capaciteit.
Is er iemand met een Q210 die een dag wil kijken wat de boordcomputer trip B zegt qua kWh gebruik v/s verbruikt % van zijn batterij?
Is er iemand met een Q210 die een dag wil kijken wat de boordcomputer trip B zegt qua kWh gebruik v/s verbruikt % van zijn batterij?
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
- Actief als: particulier
Re: Q210 tractiebatterij werkelijk bruikbaar vermogen / range?
Hier 2 foto's van mijn verbruik, ik rij elke dag van Nieuwegein naar Veenendaal heen en weer over de A12. Snelheid 100km/u, bandenspanning op 2.7 bar.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
- Actief als: particulier
Re: Q210 tractiebatterij werkelijk bruikbaar vermogen / range?
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 26 sep 2019 19:57
- Actief als: particulier
Re: Q210 tractiebatterij werkelijk bruikbaar vermogen / range?
Vandaag 110 km gereden, direct na aankomst nog 23% over (had windkracht 7 mee ). 16 kWh verbruikt volgens trip B. Dat zou dan op een totale capaciteit komen van 21 kWh uitkomen.
En dan krijg je meestal ook nog een paar % batterij terug als je de batterij even laat 'rusten' na aankomst. (Wat is dat eigenlijk). Dan zou ik op 22 kWh capaciteit uit komen.
Het betreft hier overigens een R240 met 98% SOH, geen Q210.
En dan krijg je meestal ook nog een paar % batterij terug als je de batterij even laat 'rusten' na aankomst. (Wat is dat eigenlijk). Dan zou ik op 22 kWh capaciteit uit komen.
Het betreft hier overigens een R240 met 98% SOH, geen Q210.
Renault Zoe R240 Intens Bleu Foudre
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
- Actief als: particulier
Re: Q210 tractiebatterij werkelijk bruikbaar vermogen / range?
Dank je ZoeKees, ik heb bij 16Kwh verbruik dus nog iets van 14% accu over.....
@Riesbak, hoeveel is je Totaalverbruik Kwh en bij behorens accu % na 1 dag / rit van +/- 80 km zonder bijladen?
@Riesbak, hoeveel is je Totaalverbruik Kwh en bij behorens accu % na 1 dag / rit van +/- 80 km zonder bijladen?
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
- Actief als: particulier
Re: Q210 tractiebatterij werkelijk bruikbaar vermogen / range?
dit is ook wel een interessante:https://www.evspecifications.com/en/comparison/35fc2b0: Q210 Usable battery capacity - 22kWh, R240 Usable battery capacity - 23,3kWh
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2714
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: Q210 tractiebatterij werkelijk bruikbaar vermogen / range?
Ik zou dat document met een korreltje zout nemen. Ik weet niet beter dat de battery packs (inclusief het BMS) volstrekt identiek zijn voor de Q210 en R240. Het staatje noemt ook verschillende systeem spanning (400 en 36) en dat is simpelweg niet correct.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
- Actief als: particulier
Re: Q210 tractiebatterij werkelijk bruikbaar vermogen / range?
Vanmorgen reset gedaan, hele rit (100 km/uur) stevige wind mee gehad hierheen. Moet straks naar klanten toe dus Zoe is nu weer opgeladen. Zie verbruik hieronder:djeffoo schreef: @Riesbak, hoeveel is je Totaalverbruik Kwh en bij behorens accu % na 1 dag / rit van +/- 80 km zonder bijladen?
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
- Actief als: particulier
Re: Q210 tractiebatterij werkelijk bruikbaar vermogen / range?
Afspraak klant is verzet naar morgenochtend, heb Zoe wel aan de paal gehad, maar hier is het verbruik met de terugrit met tegenwind
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 71 Weergaves
-
Laatste bericht door jorismb
-
- 2 Reacties
- 547 Weergaves
-
Laatste bericht door Renault tech