krukaspoelie ellende

Plaats reactie

Topic author
pfzandstra
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 mar 2016 09:42
Actief als: particulier

krukaspoelie ellende

Bericht door pfzandstra »

Na een jaar heerlijk gereden te hebben afgelopen vakantie dikke pech tijdens het terugrijden. Na 4 km van de vakantie bestemming stond de auto helemaal stil. Garage bij vakantie kon niks er werd geen compressie meer gemeten. Auto vervoerd naar mijn vaste garage.

Het volgende lijkt te zijn gebeurt.
Het rubber van de krukaspoelie is op wonderbaarlijke wijze in de distributie riem (vervangen okt 2016 inclusief rollen, tussen 5 en 10k geleden.) gekomen. Hierdoor is de distributie riem of tijd gegaan en zijn de kleppen van de motor krom. Verder lijkt er geen schade aan de motor. Dus kop reviseren of nieuwe/gebruikte kop. Betreft een 2,0 T 2006 phase II benzine.

Mijn vraag: had de krukaspoelie vervangen moeten worden tijdens de distributie wissel? Of heeft mijn garage gelijk dat je die eigenlijk nooit hoeft te vervangen tenzij tijdens inspectie blijkt dat die niet meer goed is. Volgens hun was tijdens de wissel van de distributie niks te zien.
En dat dit een gevalletje is van dikke vette pech.
Ik kan het antwoord namelijk niet zelf vinden in het onderhoudsboekje.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door mechanic »

Deze hoort bij elke distributiewissel vervangen te worden. In het dealersysteem is een overzicht waarin staat bij welk motortype en indice motornummers. De f4r turbo staat hier uit mijn hoofd bij. Een belletje naar de dealer levert vast wat op.
In dit geval is het zeker zuur,maar bevestigd waar ik en andere regelmatig op wijzen dat het bij elke riemwissel nodig is deze te vervangen.

Is het bij een dealer gebeurd? Het is iig een gekend slijtage onderdeel wat vaak problemen verorzaakt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
pfzandstra
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 mar 2016 09:42
Actief als: particulier

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door pfzandstra »

Bedankt voor het snelle antwoord.
De distributie riem is bij een algemene garage vervangen dus niet specifiek renault dealer.
Maar als het had moeten gebeuren dan is het misschien garantie geval. Ik verwacht dat de garage weet wat er vervangen moet worden bij een distributie riem wissel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door mechanic »

Wellicht is deze info niet bekend bij de desbetreffende garage.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
pfzandstra
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 mar 2016 09:42
Actief als: particulier

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door pfzandstra »

Vandaag bij de dorpsdealer van renault geweest. Deze gaf aan dat er geen voorschrift bekend is voor mijn motor. Is er ergens zelf de lijst te vinden en te checken.
Nog contact gehad met vorige eigenaar deze had nog de factuur van vorige distributie riem wissel daar stond wel de poelie bij op.

Het betreft motor.
F4R (796) – C003944

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door mechanic »

Had de dealer wel een overzicht gevonden,of zegt deze zomaar iets?
Ben al een poosje weg bij RN,in het magazijn hing het lijstje aan de muur destijds.
Bel eens een andere dealer? Is een service mededeling over,precieze nummers weet ik niet meer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
pfzandstra
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 mar 2016 09:42
Actief als: particulier

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door pfzandstra »

Inmiddels enige tijd verder.
2 dealers geven aan dat het advies is om te vervangen, eentje geeft aan dat het niet hoeft.

Het betreft de motor F4R (796)
Nogal tegenstrijdige informatie. Kan ik als consument ergens de lijst vinden?
Garage rekent nu helft uurloon en netto de onderdelen wat zijn inkoopprijs is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door mechanic »

Wellicht een forumlid die in connectie staat met RN die het even uit kan zoeken.
Dealer zal waarschijnlijk toch altijd het advies geven deze mee te pakken ookal is het wellicht bij dit motornummer geen voorschrift.
Helaas kan ik je niet helpen aan deze service mededeling.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door demi »

pfzandstra schreef: De distributie riem is bij een algemene garage vervangen dus niet specifiek renault dealer.
Maar als het had moeten gebeuren dan is het misschien garantie geval. Ik verwacht dat de garage weet wat er vervangen moet worden bij een distributie riem wissel.

Denk dat je van een bevroren kermis gaat thuiskomen dan, die algemene garage gaat dit echt niet onder garantie laten herstellen. Maar als de kleppen krom zijn wat aannemelijk is dan hou je maar vast als je dit wilt laten repareren, gok ff op 2000,- / 2200,- euro all inn. Kop moet er af, turbo moet los, uitlaat moet los en nog heel veel meer....gaan ook onderdelen stuk met demonteren zoals kunstof vacuüm leidingen en zo, dan nog de kop revisie er bij opgeteld...uurloon, kleinmateriaal....en de auto een dikke week kwijt :fp:

mechanic schreef ooit op een ander topic en dit was al enkel voor een turbo revisie
mechanic schreef:Bij een espace 2.0T word de motor gelicht uit de auto, omdat je geen werkruimte hebt.
Daar komen dan nog olie leidingen bij,motorolie+filter, uitlaatpakkingen, airco leeghalen/vullen, koelsysteem leeghalen/vullen etc.. Dat red je niet met 500e, in ieder geval niet bij een dealer.
Laatste turbo die ik deed was van een vel satis 2.2dci, daar blijft de motor gewoon zitten, rekening van €2200!!
Het krukaspoelie probleem is al een bekend probleem en al vele malen aangehaald in verschillende topics
http://www.renaultforum.nl/forum/post40 ... lie#p40532

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
pfzandstra
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 mar 2016 09:42
Actief als: particulier

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door pfzandstra »

Dank voor de link naar het andere draadje. Daar wordt ik niet heel vrolijk van.

Motor heeft nieuwe kleppen en klepgeleiders gekregen.

In het begin krijg ik telkens een knipperend lampje van de pomp in boekje staat laat uitlezen bij de garage. Na uitlezen cilinder 4 misfire. Is alleen als de motor net gestart is. Kan dit ook met de dynamo te maken hebben?

Kan ik zelf testen/meten of de dynamo diode stuk is zoals is aangegeven in het gelinkte draadje?

Echter nu had ik vandaag af en toe witte rook achter de auto en was het behoorlijk warm onder de motorkap. Begon ook te stinken in de auto. Beetje teer/asfalt achtig.
Motortemperatuur op dashboard gaf normale waarde aan. Morgen maar weer langs de garage.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door mechanic »

De ontstane schade is hersteld,en nu deze problemen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
pfzandstra
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 mar 2016 09:42
Actief als: particulier

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door pfzandstra »

Ontstane schade is hersteld.
Stank en rook is nieuw.

Knipperende lampje eerder gehad mee langs gegaan. Garage kon niks vinden. Op terugweg van vakantie ging lampje knipperen en sloeg de motor af rest van het verhaal staat in de openingspost.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door mechanic »

Zou er niet,tot niet teveel mee rijden tot er meer duidelijk is.
Een misfire lijkt niet op een dynamo probleem,injectoren geven bij een 2.0T wel eens problemen. Is er een gebruikte kop gemonteerd?
Kijk eens goed naar de multiriem en opnieuw de krukaspoulie.
Auto zsm terug naar garage lijkt me.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
pfzandstra
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 mar 2016 09:42
Actief als: particulier

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door pfzandstra »

Zojuist bij de garage geweest. Deze kon niks vinden. Weer de gebruikelijke storing in cilinder 4. Hiervan is injector en bobine recent vervangen. Alles was droog. Hij kon niet herleiden waar de rook vandaan geweest zou zijn. De geur komt volgens hem van dat de motor eruit is geweest en weer opnieuw gemonteerd. Lijkt mij sterk.
Moet het goed in de gaten houden van de beste man. Poelie kon het volgens hem niet zijn die liep heel mooi.
Dezelfde kop is weer gemonteerd na het vervangen van de kleppen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door mechanic »

Nieuwe riemen/rubber ruik je wel,maar die roken niet.
Welke foutmelding of controle lamp kwam er op het display?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
pfzandstra
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 mar 2016 09:42
Actief als: particulier

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door pfzandstra »

Zie bijlage/plaatje voor het lampje dat gaat knipperen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door mechanic »

Dat duidt imo elk geval niet op een dynamo euvel.
Gemiste verbranding cil 4,met nieuwe injector en bobine,rijdt de auto wel goed op alle 4 de cilinders? Vermogens verlies of een schuddende motor?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door demi »

zet eens een krijtstreep of andere vorm van markering op de krukas poelie om te kunnen zien of er geen verandering plaatsvind in het gevulkaniseerde. Een ietwat rokende motor zou inderdaad kunnen als er zoveel gesleuteld is, de monteur zit immers overal aan met of zonder vervuilde handen, zolang het maar niet uit de uitlaat komt althans geen witte dan of extra blauwe. Teerlucht kan toch duiden op een rubber die zich aan het verbranden is. Gemiste verbranding en constant motorstoringslampje is toch een aandachtspunt tot verbetering. zolang er garantie zit op uitgevoerde werkzaamheden en daaruit vloeiende storingen zou ik ze toch graag in die periode laten oplossen. ook al kan de monteur niks vinden...er zit ergens iets fout.
- is de timing goed
- zijn de boubines goed
- is er geen kabelbreuk ergens
- is de massa van het blok goed
allemaal dingen die hiertoe kunnen lijden. dus een goede diagnose en een kundig monteur komt hier wel uit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
pfzandstra
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 mar 2016 09:42
Actief als: particulier

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door pfzandstra »

Nu enige tijd verder.

De stank kwam van wat olie die door de homokineethoes lekte op het voorste deel van het uitlaatsysteem.
Motermanagement lampje blijft wel nog regelmatig knipperen. De vierde cilinder komt niet altijd goed op druk. Soms rond 8 bar ipv 11 bar bij de overige cilinders. Garage zegt dat verder geen kwaad kan. Ze denken dat het langs de zuigerveer gaat. Als dit verholpen moet worden zou de motor er weer helemaal uit moeten.

Lampje knippert als ik 50 rij met cruisecontrol in zijn 3. Schakel ik naar 4 dan heeft die nergens last van. In zijn 1 en 2 knipper het motormanagement lampje ook. Meestal rond de 3000 rpm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door WillemS »

Als er wat olie in cilinder 4 gespoten wordt en de druk gewoon naar 11 bar gaat dan is het idd lekkage langs de zuigerveren, blijft de druk laag dan is het een lekkende klep.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
pfzandstra
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 mar 2016 09:42
Actief als: particulier

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door pfzandstra »

Dat is inderdaad wat de garage aangaf. Met olie wel weer op druk.
Kan het kwaad om er mee door te rijden. Het is jammer dat niet van te voren is geconstateerd omdat de motor er helemaal uit is geweest en uit elkaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door mechanic »

Te lage compressie wordt enkel erger,na verloop van tijd wordt de auto merkbaar trager.
Jammer dat dit van te voren niet opgemerkt is inderdaad,of doorrijden of de motor weer uit elkaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Arbre
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 okt 2017 10:33
Actief als: particulier

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door Arbre »

Hoi Mechanic,

Ik heb al veel post gelezen over het vervangen van de distributiesnaar. Normaliter doe ik alles zelf maar hier twijfel ik toch wel erg over. Mijn Espace IV uit 2006 met een 2.0T motor is al een jaar over datum qua vervanging distributiesnaar (auto net in bezit en particuliere verkoopster had vervangen multiriem verwart met distributieriem). Nu geeft de dealer aan dat de krukaspoelie ook vervangen moet worden (km stand is 164 dkm) maar niet alle garages doen dit standaard behalve de dealer?

Ik zag een mooie aanbieding bij Autoservice Bladel voor €545, maar dat is zonder poelie (ze doen veel renaults zo lijkt het). Iemand een mening hierover? Renault dealer rekent €1005 met poelie.

Graag jullie advies

Alvast bedankt

Grtn, Jochem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door mechanic »

Het verstandigst is om de krukaspoulie wel te vervangen,anders heb je kans ook motorschade te krijgen wanneer deze defect raakt.
-distributieriemset
-waterpomp incl kvs
-multiriemset,lees dat deze vervangen is? Is dat recent incl loop+spanrol gebeurd?
-krukaspoulie incl bout

In bladel zitten de loop+spanrol niet in de offerte,enkel een losse multiriem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door mechanic »

Welke regio ben je woonachtig?
Met het juiste blokkeergereedschap is het een relatief eenvoudige klus,bij de espace 4 is er ruim voldoende ruimte voor de wissel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Arbre
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 okt 2017 10:33
Actief als: particulier

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door Arbre »

Ik woon in Zaandam (Noord Holland), heb jij wellicht tijd en zin om dit te doen (ik help mee)? Ik had geprobeerd om een pb te sturen, maar dat lukte niet. Ik weet alleen dat de multiriem vervangen is in 2016, heb er verder geen gegevens van behalve twee foto's van de verkoopster toen de riem eraf gelopen was. Hier zie je duidelijk dat er waarschijnlijk een spanrol stil heeft gestaan want er is gesmolten rubber deeltjes zichtbaar. (foto bijvoegen lukt me niet)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door mechanic »

Dat is nogal een eindje uit de richting,er is vast iets dichtetbij waar het ook voor minder kan.
Bijv een doe het zelf garage,het kan haast niet mis bij deze motor. Nokkenas poelies los alvorens de riem te spannen is bij de f4rTurbo wel een must,verder recht toe recht aan met het blokkeergereedschap.
De onderdelen zijn op het www goed te verkrijgen,krukaspoelie kost zoiezo wel een €100 extra.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Arbre
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 okt 2017 10:33
Actief als: particulier

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door Arbre »

Oke dank je wel. Ik zal eens in de regio kijken naar DHZ hal en een timing setje

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
pfzandstra
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 mar 2016 09:42
Actief als: particulier

Re: krukaspoelie ellende

Bericht door pfzandstra »

Update wat waarschijnlijk het probleem was.
Nadat ik helaas tijdens een rit de auto moest parkeren omdat allerlei toeters en bellen afgingen is de auto afgesleept. De auto horte en stootte liep op 3 cilinders. Bij de garage bleek uiteindelijk dat de injector niet meer goed functioneerde. Na deze ingreep heeft het lampje niet meer geknipperd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in