Schade door automatische handrem?

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
freddyonderstal
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 feb 2019 18:20
Actief als: particulier

Schade door automatische handrem?

Bericht door freddyonderstal »

Nog niet eerder gebeurd;

Vanmorgen ging ik naar de wasstraat, zo'n automatische waar je auto op een band wordt voortgetrokken.
Er staat duidelijk dat de motor moet blijven draaien, auto in neutraal, etc.
Tot nu deed ik dit altijd.

Echter, ik had de auto op de band gezet (linker voorwiel op zo'n lopende band) en zette de automaat in P, waardoor de automatische handrem werd geactiveerd. De auto rolde niet en bewoog lichtjes naar links. Ik had het meteen in de gaten, auto snel in N gezet en handrem eraf gehaald.
Het was dus zeker geen lange periode.

Maar toch de vraag; kun je hiermee schade aanrichten aan handrem of, in uiterst geval, de versnellingsbak?

Auto is een Kadjar 2019, Black Edition, Automaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Schade door automatische handrem?

Bericht door WillemS »

Als het wegdek nat was is de kans klein dat er schade is ontstaan, mits je er snel genoeg bij was.
Overigens is de P bij een automaat een transmissierem, de aandrijflijn wordt geblokkeerd dmv een pal die in een uitsparing van de aandrijflijn in de bak valt.
Nooit meer doen zou ik zeggen gewoon in N en de motor laten draaien. Of een andere wasstraat kiezen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
freddyonderstal
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 feb 2019 18:20
Actief als: particulier

Re: Schade door automatische handrem?

Bericht door freddyonderstal »

WillemS schreef:Als het wegdek nat was is de kans klein dat er schade is ontstaan, mits je er snel genoeg bij was.
Overigens is de P bij een automaat een transmissierem de aandrijflijn wordt geblokkeerd dmv een pal die in een uitsparing van de aandrijflijn in de bak zit.
Nooit meer doen zou ik eggen gewoon in N en de motor laten draainen. Of ee nandere wasstraat kiezen.
Ja, ik neem aan dat ook die lopende band nat is. De auto verschoof wel ietsje, maar ik had dit meteen in de gaten.
Volgens mij stopte de lopende band ook vanzelf. Ik denk dat ik binnen 5 a 10 seconden de automaat in N had en de handrem er weer af was.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
freddyonderstal
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 feb 2019 18:20
Actief als: particulier

Re: Schade door automatische handrem?

Bericht door freddyonderstal »

WillemS schreef: Overigens is de P bij een automaat een transmissierem, de aandrijflijn wordt geblokkeerd dmv een pal die in een uitsparing van de aandrijflijn in de bak valt.
Ben nu toch wel benieuwd ook; stel die band had mijn auto meegetrokken terwijl de automaat in P staat en de handrem erop. Welke schade kun je dan oplopen? Alle 4 de wielen zijn dan toch 'geblokkeerd', waardoor de auto over de weg/band schraapt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Schade door automatische handrem?

Bericht door WillemS »

De transmissierem zit in de bak en die is verbonden met de voorwielen. De automatischehandrem zit op de achterwielen.
Door de nattigheid zullen de wielen gaan glijden en kan door snel handelen/ontgrendelen de schade beperkt/voorkomemen kunnen worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Schade door automatische handrem?

Bericht door maestro12 »

De enigste schade zal vermoedelijk die aan je banden zijn, alhoewel die mee zal vallen doordat het 'wegdek' nat is. Schade aan de wasstraat is ook goed mogelijk, want die is er niet op gemaakt om geremde auto's door de wasstraat te sleuren.
Schade aan p-stand of handrem is zeer onwaarschijnlijk, die moeten er namelijk ook tegen kunnen als je de auto op een 35% helling neerzet.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

yup
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jul 2011 19:56
Actief als: particulier

Re: Schade door automatische handrem?

Bericht door yup »

Transmissie-rem kan weldegelijk stuk, ken iemand (Mercedes W212 E-klasse) waarbij die is afgebroken omdat ie per ongeluk langzaamrijdend en remmend de auto in P heeft gezet. Die hoorde een harde krak en toen werkte de P stand niet meer. Transmissie-rem was fysiek stukgegaan.

Automatische handrem zal fysiek niet zo snel stukgaan, sterker nog, die is er zelfs op gemaakt om rijdend aangetrokken te kunnen worden (stel defect aan hoofdremsysteem heb je altijd de handrem nog).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Schade door automatische handrem?

Bericht door WillemS »

De transmissierem bestaat uit een rondsel op de aandrijflijn in de bak met inkepingen, daar valt een nok in als de P-stand wordt gebruikt, doe je dit rijdend/rollend dan zal de enorme kracht die op de nok wordt uitgeoefend deze idd kunnen doen afbreken. Staat de wagen stil en in P dan zal de nok het redelijk lang uithouden omdat er geen schokbelasting op wordt uitgeoefend. Lees je instruktieboekje er maar eens op na. het schakelen dient in een aantal gevallen beslist alleen bij stilstaande wagen te geschieden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht