Twingo (D7f) houd in bij gas geven.

Alles wat met de motor van de Twingo te maken heeft.
Plaats reactie

Topic author
merijn0301
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 okt 2016 10:59
Actief als: particulier

Twingo (D7f) houd in bij gas geven.

Bericht door merijn0301 »

Hoi,
Onze Twingo (oudje al) houdt in bij gas geven vanuit laag toerental. Gas bijgeven bij hoger toerental geeft dit euvel niet. Verder draait de motor goed.
Het gaskkephuis is schoon, alle connecties zijn schoon.

Het leek erop dat een breuk in het "aftakslangetje van de dikke slang van luchfilter naar gasklephuis de oorzaak was (valse lucht). Na vervanging houd ie nog steeds in.

Ik heb wel het idee dat als de motor warm is het euvel niet / veel minder is.

Krukassensor is, ik denk, 2 jaar geleden vervangen.

Zelf denk ik nu aan bobine of MAP-sensor. Of misschien de gasklep-rotatiesensor.

Iemand andere suggesties?

Groeten Merijn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo (D7f) houd in bij gas geven.

Bericht door mechanic »

Heb je als je in lage toeren rijdt in een hoge versnelling en dan maximaal gas geeft ook dit euvel?
Dat duidt meestal op een ontstekingsprobleem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
merijn0301
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 okt 2016 10:59
Actief als: particulier

Re: Twingo (D7f) houd in bij gas geven.

Bericht door merijn0301 »

Bedankt voor je reactie!.

Heb je als je in lage toeren rijdt in een hoge versnelling en dan maximaal gas geeft ook dit euvel?
Dat duidt meestal op een ontstekingsprobleem.


Ja, zo heb ik het ontdekt (of het gebeurde op een cruciaal moment dat het begon te spelen). Ik reed gewoon rustig naar mijn werk toen ik vrij plotseling naar links moest en gas gaf (50 km/u in z'n 4). Daarvoor speelde het euvel niet, daarna de hele tijd wel.
Zoals ik al aangaf : Als de motor warm is heb ik er totaal geen last van. Als ik de motor op toeren houd dan heb ik er ook geen last van. Het lijkt erop dat het in een bepaald toerengebied speelt. Ik heb geen toerenteller maar ik schat van stationair (800-900 tpm?) tot, ik denk, 2500-3000 tpm.

Ik weet uit ervaring dat deze blokjes soms kuren kunnen hebben die op het eerste gezicht lijken op ontstekingsproblemen. Maar vaak is het dan een sensor in het inlaat-proces (of (nog vaker) de connecties die vuil worden, vooral die onder het gasklephuis) die het euvel veroorzaakt. Echter, ik heb de mij bekende oorzaken zo goed als uitgesloten.

Overigens : Starten en stationair geen enkel probleem.

Maar je geeft aan : ontstekingsproblemen... Moet ik dan denken aan bobine/bougies of de krukas-sensor?

Alvast bedankt.
Groeten Merijn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo (D7f) houd in bij gas geven.

Bericht door mechanic »

Vaak zijn dit euvels met inderdaad bougiekabels/bobineblok.
Laatstgenoemde scheurt wel eens zodat er vocht kan intreden.

Het kan natuurlijk vanalles zijn,en een goede diagnose is natuurlijk nodig alvorens zaken te vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ricardo
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 aug 2010 19:23
Actief als: particulier

Re: Twingo (D7f) houd in bij gas geven.

Bericht door ricardo »

Heb recent deze klacht ook gehad. Abrupt inhouden en schokken met gas geven maar wel normaal starten. Bobine inclusief kabels zijn vervangen en probleem is opgelost. Had zelf eerst gedacht aan lambda sensor, maar garage zei dat deze klachten typisch zijn voor ontsteek problemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo (D7f) houd in bij gas geven.

Bericht door mechanic »

Het is voor mij ook lang geleden,meen dat het exemplaar met losse kabels is gewijgd naar een waar de kabela vast in zitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ricardo
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 aug 2010 19:23
Actief als: particulier

Re: Twingo (D7f) houd in bij gas geven.

Bericht door ricardo »

Het model met vaste kabels is meer specifiek bedoeld voor de D4F motor zoals die in de Twingo I is gemonteerd. Die heeft langere kabels en zitten aan de bobine vast maar kan wel in de Twingo II als het moet. De losse kabels zijn iets korter en past alleen op de Twingo II met D4F motor.
Losse kabels heeft mijn voorkeur omdat je dan ook alleen een kabel kunt te vervangen als dat nodig is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
merijn0301
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 okt 2016 10:59
Actief als: particulier

Re: Twingo (D7f) houd in bij gas geven.

Bericht door merijn0301 »

Het euvel is opgelost. Er loopt een slang van het luchtfilter naar het gasklephus. Daar zit een aftakkings-slangetje naar, ik denk, carterontluchting. Die was gescheurd en zook dus valse lucht aan. Een nieuwe besteld. Dat scheelde al heel erg veel.
Meteen ook maar de bobine vervangen.

Zoals ik al zei : de D7f heeft soms problemen die lijken op ontstekings-euvels maar dit heel vaak niet zijn. Vaak is het een probleem in de sensors of ( nog vaker) stekkers die vuil zijn. Vooral in de connector onder het gasklephuis kan vuil lopen. Remedie is loshalen, eerst beide kanten inspuiten met remmenreiniger, daarna eventueel contactspray. Paar minuten laten drogen en weer vastzetten.
Vaak wordt dit over het hoofd gezien. Jaren geleden had ik problemen met een afslaande motor. Een bevriende kennis ( renaultmonteur) adviseerde het schoonmaken van het gasklep huis. Dat scheelde wel iets maar niet zoveel als het reinigen van de stekkers. Maar zo kwam ik er dus achter dat die stekkers vies kunnen worden en voor problemen zorgen ( want slecht contact=slechte info naar ECU).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht