Druksensor uitlaat - Megane DCI 1.5 - adaptor

Plaats reactie

Topic author
Anton73
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 aug 2017 18:20
Actief als: particulier

Druksensor uitlaat - Megane DCI 1.5 - adaptor

Bericht door Anton73 »

Hallo,

Vorige week kreeg ik een foutmelding 'risico op motorschade' in mijn Meagane 1.5 DCI uit 2012. Verder niets raars gemerkt aan de motor. De druksensor van de uitlaat blijkt kapot te zijn. Ik zie nu overigens de melding 'controleer luchtvervuiling.

De code op de sensor is 223651719R'. Het vreemde is dat de 3 pinnen van de connector in 1 rechte lijn staan, maar de pinnen van de sensoren die je nieuwe kunt kopen staan allemaal in een driehoeksformaat. Hoe kan ik een nieuwe sensor nu bevestigen? Ik heb geen verloopstekkers kunnen vinden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Druksensor uitlaat - Megane DCI 1.5 - adaptor

Bericht door A110 »

Moet je bij de dealer halen die weet wel het nummer.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



DHZgarage
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jun 2015 22:26
Actief als: particulier

Re: Druksensor uitlaat - Megane DCI 1.5 - adaptor

Bericht door DHZgarage »

Hoi Anton en medelezers,

Ik heb ook een Renault Megane 1.5 dCI, motor K9K 636, met foutcode P0471, waarvan ik de sensor 223651719R wil vervangen.
Meerdere merken met dit nummer, waarvan ik de pinnen kon zien op de foto, staan allemaal in driehoeks formaat.
Ik ben benieuwd of je al verder bent gekomen met het zoeken naar een sensor die de 3 pinnen in lijn heeft staan , of datje een stekker in driehoeks formaat hebt gevonden die op de sensor past. (Een grote Renault dealer groep in Oost-midden Nederland kon mij vanmiddag niet verder helpen.)
Mocht iemand een passende stekker, of andere oplossing weten dan graag merk / nummer en link posten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Anton73
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 aug 2017 18:20
Actief als: particulier

Re: Druksensor uitlaat - Megane DCI 1.5 - adaptor

Bericht door Anton73 »

Hoi,

Inmiddels diverse Renault garages en andere bedrijven gesproken. Het type met de pinnen in een reche lijn is blijkbaar echt niet meer leverbaar. Zal niets anders opzitten dan de bekabeling ook aan te passen wat het helaas een dure reparatie maakt...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



DHZgarage
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jun 2015 22:26
Actief als: particulier

Re: Druksensor uitlaat - Megane DCI 1.5 - adaptor

Bericht door DHZgarage »

Ik heb vandaag het centraal magazijn van Renault in Arnhem gesproken. Ze hebben een oplossing. Er is een stekker met kabel ( 1 mtr. lang)beschikbaar voor het nieuwe type sensor (no. 8200974421) De oude stekker dient van de kabelboom af geknipt te worden en de draden van de kabelboom dienen aan de draden van de nieuwe stekker gesoldeerd of gekrompen te worden met de meegeleverde krimpbusjes.
Het Renault artikel nummer van de verloopkabel is 8201428503.
Deze heeft EAN nummer: 4046001798139
Bestellen kan via e-mail: centraalmagazijnarnhem@bochanegroep.nl ( ca. € 79,-- excl. BTW) of o.a.
https://cars245.com/en/item/vemo-V46830 ... t-harness/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jan12
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2017 18:03
Actief als: particulier

Re: Druksensor uitlaat - Megane DCI 1.5 - adaptor

Bericht door jan12 »

hallo,
ik heb nu een aantal weken hier ook last van en ben tot conclusie gekomen dat ik de sensor wil vervangen maar ik stout op het volgende probleem.
ik heb een nieuwe sensor gekocht en de nieuwe stekker van de sloop afgeknipt en stout nu tegen het volgende probleem.
bij de oude stekker is draad groen pin 1 en bij de nieuwe stekker is draad groen pin 3.
moet ik nu toch groen met groen gaan verbinden ? in dat geval verander ik de oude pin 1 naar nieuwe pin 3 of toch de volgorde van de oude aanhouden ? maar als ik de oude volgorde aanhoud gaat het misschien ook niet kloppen omdat ik toch een nieuwe sensor ga monteren.
voor alle duidelijkheid oude stekker:
draad groen is pin 1
draad paars is pin 2
draad roze en zwart is pin 3
nieuwe stekker:
draad roze is pin 1
draad wit is pin 2
draad groen is pin 3
wie o wie kan mij vertellen hoe ik de draden aan elkaar moet verbinden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



DHZgarage
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jun 2015 22:26
Actief als: particulier

Re: Druksensor uitlaat - Megane DCI 1.5 - adaptor

Bericht door DHZgarage »

Ik heb ze in dezelfde volgorde gezet als de oude stekker. oud pin 1 = nieuw pin 1; oud pin 2 = nieuw pin 2; oud pin 3 = nieuw pin 3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jan12
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2017 18:03
Actief als: particulier

Re: Druksensor uitlaat - Megane DCI 1.5 - adaptor

Bericht door jan12 »

zojuist de
DHZgarage schreef:Ik heb ze in dezelfde volgorde gezet als de oude stekker. oud pin 1 = nieuw pin 1; oud pin 2 = nieuw pin 2; oud pin 3 = nieuw pin 3
zojuist de draden aan elkaar verbonden en melding stop risico op motorschade komt weer terug.
iemand nog tips wat ik kan proberen? motor loopt goed, wanneer ik de stecker loshaal en rijd komt er geen foutmelding.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



DHZgarage
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jun 2015 22:26
Actief als: particulier

Re: Druksensor uitlaat - Megane DCI 1.5 - adaptor

Bericht door DHZgarage »

Krijg je dezelfde foutcode (P0471 uitlaatdruk sensor A) als je de auto uitleest?
De melding stop risico op motorschade wordt bij meer foutcodes getoond.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jan12
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2017 18:03
Actief als: particulier

Re: Druksensor uitlaat - Megane DCI 1.5 - adaptor

Bericht door jan12 »

met autel al619 krijg ik foutcode: P0470 exhaust pressure sensor A circuit
met delpi/snapon krijg ik foutcode DTC0471 Circuit Sensor stroomopwaartse druk turbine.
wat ik toen gedaan heb is alle foutcodes wissen vervolgens stekker losmaken van de druksensor en uitlezen toen kreeg ik dezelfde foutcode.
toen weer gerest en stekker erop en starten en weer uitlezen geen storing, naderhand na een tijdje gereden te hebben komt weer stok risico op motorschade en vanaf dat moment staat foutcode druksensor weer in de computer.

een kleine update over vandaag, ik heb al een jaar lang storing op gloeibougie maar ik heb er nooit last van gehad of iets gemerkt dat hij niet goed loopt, iedere keer na alle foutcodes gerest te hebben en weer te starten stond gelijk foutcode op gloeibougies maar hij heeft altijd goed gelopen.
vandaag heb ik alle gloeibougies vervangen 1 ervan was kapot na de test maar toch allemaal meteen vervangen.

stop risico op motorschade is ongeveer maand geleden begonnen de eerste keer kwam hij tevoorschijn en na een paar keer motor uit en aan was hij weer weg, en kwam later weer terug, bij de 2e keer dat hij aanging en uitging kwam controleer inspuitsysteem en luchtverontreiniging deze foutmelding komt niet meer terug dus de gloeibougie heeft 1 storing verholpen.

ik heb in de avond definitief alle draden van de nieuwe druksensor stekker gesoldeerd toen ik een stukje ging rijden kwam opeens weer stop risico op motorschade tevoorschijn ik trapte hem goed op zijn staart daarna hoorde ik een knal in de motor ik had de slang van de turbo niet goed vastgezet omdat ik ff snel naar een garage moest de kap van motor moest ik ook nog op zijn plaats zetten daarom had ik die slang niet goed vastgezet. eenmaal bij de garage aangekomen heb ik met perslucht in de slang van de druksensor geblaast en weer naar huis gereden alles weer netjes terug gebouwd alle storingen weer gereset en weer vol gas uitproberen en wat denk je, geen foutmelding meer gehad van stop risico op bla bla.
ik moet hem natuurlijk iets langer uitproberen en niet te vroeg juichen maar ik kreeg altijd die foutmelding stop risico op.... wanneer ik iets harder dan normaal snelheid wilde maken, en bij de laatste proefrit heb ik volg gas gereden en dan bedoel ik veel harder dan normaal als wanneer ik die foutmelding kreeg.

de enige foutcode die er nu in blijft hangen is stop/start controleren en voertuig controleren.
dat ene kastje bij de min-pool heb ik laatst vervangen maar die kwam van de sloop dus weet niet zeker of die ook goed is, ik ga proberen morgen goed uit te lezen en te resetten.

conclusie ik weet niet zeker of mijn oude druksensor kapot was/is omdat ik na het vervangen nog een paar keer foutmelding stop heb gehad en toen had ik de bougies nog niet vervangen bovendien heb ik ook met perslucht in de slang geblazen in ieder geval ben ik 1 storing kwijt geraakt door het vervangen van de gloeibougies maar misschien was het vervangen van de gloeibougies en perslucht blazen voldoende geweest.
ik probeer hem morgen nacht weer uit en laat nog weten of de stop melding verdwenen is of nog terug komt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

i2paq
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 83
Lid geworden op: 21 nov 2014 11:37
Actief als: particulier

Re: Druksensor uitlaat - Megane DCI 1.5 - adaptor

Bericht door i2paq »

Ik zou, voor de leesbaarheid, proberen de zinnen in te korten. Het duizeld mij wat ik allemaal in 1 zin aan info te verwerken krijg.
Renault Mégane 1.5 DCI Hatchback 2012

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jan12
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2017 18:03
Actief als: particulier

Re: Druksensor uitlaat - Megane DCI 1.5 - adaptor

Bericht door jan12 »

stop risico op motorschade is vannacht niet meer terug gekomen, nu alleen de start stop nog nakijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Druksensor uitlaat - Megane DCI 1.5 - adaptor

Bericht door Renault47 »

bedankt voor de uitgebreide input, jan12. We hebben in de familie ook een Megane 1.5dci 2012 met eenzelfde probleem wat op het ogenblik gelukkig niet opspeelt. Vooral in dit jaargetijde rijdt de auto (bijna) perfect, zodra de buitentemp. daalt hikt de motor bij accelereren. Ook de beruchte slangetjes van de druksensor al eens gecontroleerd, maar nog niet er aan gedacht aan doorblazen. We houden jouw advies in de gaten als ie weer een P0470 storing krijgt.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rachid32
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 dec 2019 07:44
Actief als: particulier

Re: Druksensor uitlaat - Megane DCI 1.5 - adaptor

Bericht door Rachid32 »

Ik heb ook deze storingen en code P0470 en hoor een sissend geluid bij gasgeven...slang lek??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Utreg76
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2020 08:03
Actief als: particulier

Re: Druksensor uitlaat - Megane DCI 1.5 - adaptor

Bericht door Utreg76 »

Hoi allemaal,

Ik had ook storingen P0471.
Maar vond de prijs onderdelen ( uitlaat gasdruk sensor en verloop kabel) erg duur hier.
Ik heb ze zelf besteld via AliExpress en was bij elkaar nog geen €20,- kwijt.
Sensor is met zogenaamde driehoek pin aansluiting.
En je krijgt 5 stekkers die je zelf moet voorzien van dun elektra draadjes.
Is echt niet moeilijk en de moeite waard.
Het bespaart je veel geld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Druksensor uitlaat - Megane DCI 1.5 - adaptor

Bericht door Renault47 »

Bedankt, deze tip onthoud ik mocht het probleem zich weer voordoen.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht