ratel bij slippende koppeling

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie

Topic author
rfjansen
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2020 14:01
Actief als: professional

ratel bij slippende koppeling

Bericht door rfjansen »

Ik heb sinds oktober mijn Grand Scenic Bose versie met 140 pk motor glazen dak en wat electronische speeltjes aan boord in de kleur Nerts bruin two-tone.
Prima auto! Ik zit perfect en als gezins auto is hij gewoonweg geweldig. geen ruimte te kort!
infotainment werkt prima, de zit in de auto is prima, ik heb bijna geen negatieve opmerkingen... eentje... en dit gooi ik graag in de groep.

Bij het optrekken van de auto en dan vooral de snelweg op hoor ik een ratel bij slippende koppeling, echt een mechanisch geluid...
Vooral hoorbaar bij overschakelen van 3 naar 4.
Het is mij lang niet opgevallen omdat ik altijd de radio heb aanstaan, maar eens opgevallen al 3 keer terug geweest naar de garage waarbij geen verbetering is gekomen en na het laatste bezoek werd verteld dat een andere scenic dit ook had dus was het normaal....

ik zoek al een tijdje naar dit probleem online en heb 1 iemand gevonden die dit ook heeft gehoord...
Zijn er meerdere met dit geluid/probleem?
In mijn ogen moet een nieuwe auto niet een dergelijk vreemd geluid maken...

Groetjes!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



De Verschrikkelijke
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mar 2020 20:48
Actief als: particulier

Re: ratel bij slippende koppeling

Bericht door De Verschrikkelijke »

Is het een handbak of automaat?
ex: Twingo 1
ex: Twingo 1 Comfort
ex: Kangoo 1.4 Alize
ex: Kangoo 1.6 16v Oase LPG
ex: Scenic II 1.6 16v Dynamic/Comfort LPG
ex: Scenic III 1.4 Tce 130PK Grand 7P Bose
nu: Scenic IV 1.3 Tce 140PK EDC Grand 7P Bose met panoramisch dak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
rfjansen
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2020 14:01
Actief als: professional

Re: ratel bij slippende koppeling

Bericht door rfjansen »

Het is een handbak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



De Verschrikkelijke
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mar 2020 20:48
Actief als: particulier

Re: ratel bij slippende koppeling

Bericht door De Verschrikkelijke »

Omdat u een handbak heeft. kunt u het wel voelen of het met de koppeling te maken heeft.

Ik heb zelf de automaat uitvoeringen, en dan is het knap lastig om te weten in welke versnelling nu werkelijk in zit.
Zelf heb ik ook zo nu en dan een apart geluid wat voor vandaan komt maar ook nog steeds niet weet wat het precies is.
Bij mij is het een kraak (net of een wiel in de wielkast schuurt) wat ik voel in de auto als ik met name weg accelereert vanuit de rotonde.
In eerste instantie dacht ik ook dat het de versnellingsbak was, maar in welke versnelling?
Nu heb ik het ook zo nu en dan als ik gewoon rustig over een verkeersdrempel die kraak hoor.
Zodoende ben ik er dus nu ook achter dat het niet aan de bak ligt maar aan de beweging van de auto.
Nu heb ik een review gelezen bij Autoweek en die had vergelijkbaar geluid.
Die heeft het over een kunststof ring bij de schokbreker die verkeerd om zou zitten?!
Dat zou bij mij in iedergeval het een en ander verklaren.
Ik ben er nog niet mee naar de dealer geweest, dus ik heb hier nog geen bevestiging hiervan of dit echt zo is.

En wat u ook al schreef, het is een erg fijne auto.
Wij hebben er ook veel plezier mee!
ex: Twingo 1
ex: Twingo 1 Comfort
ex: Kangoo 1.4 Alize
ex: Kangoo 1.6 16v Oase LPG
ex: Scenic II 1.6 16v Dynamic/Comfort LPG
ex: Scenic III 1.4 Tce 130PK Grand 7P Bose
nu: Scenic IV 1.3 Tce 140PK EDC Grand 7P Bose met panoramisch dak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



teunismi
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2019 16:51
Actief als: particulier

Re: ratel bij slippende koppeling

Bericht door teunismi »

Ik hoor ook al een tijdje een ratelend geluid aan de bestuurderskant. Ik heb een Grand Scenic Intens TCE 1.3 140pk uit 2018. Het is voornamelijk hoorbaar bij rustig accelereren en lage snelheden aangezien bij stevig accelereren en hogere snelheden het motorgeluid het ratelend geluid overstemd. Het is een mechanisch geluid, een ratelende ketting die niet goed gespannen is, iets metaalachtigs wat ergens in rond slingert. Lastig definieerbaar. Het is ook goed hoorbaar als je vanuit rustig accelereren het gas los laat. Dan hoor je het geluid echt "springen". Als het geluid hoorbaar is en je de koppeling intrapt, is het geluid verdwenen.
Ben er nog niet mee naar de dealer geweest, maar aangezien de auto eerdaags voor z'n jaarlijkse beurt naar de dealer moet en ik ook een goede checkup wil gezien het feit dat de fabrieksgarantie gaat aflopen, ga ik dit euvel wel even goed aangeven.
Ben op het forum volgens mij het dezelfde euvel tegengekomen bij een Megane IV rijder. Deze had zelfs geluidsopnamen toegevoegd en die klinken wel heel erg hetzelfde. De berijder had ook nog geen uitsluitsel van de dealer. Bijgaand opname van het geluid.
Spraak-001.mp3
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
rfjansen
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2020 14:01
Actief als: professional

Re: ratel bij slippende koppeling

Bericht door rfjansen »

Ik ben bij de dealer geweest en heb voor mijn ratel probleem de verklaring gekregen dat dit normaal is....
Ik ben absoluut niet tevreden met deze verklaring.
Heb ook aangegeven dat je dit niet kan en mag accepteren bij een nieuwe auto en krijg het gevoel dat ik niet serieus genomen word.
Laten we elkaar op de hoogte houden, ikzelf laat het er in ieder geval niet bij zitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: ratel bij slippende koppeling

Bericht door Renault47 »

Geluiden zijn van afstand moeilijk te beoordelen maar wel te beredeneren. Wanneer je de koppeling intrapt en het geluid verdwijnt is het in ieder geval niet de distributieketting, de multiriem of één van de aangedreven componenten (dynamo, airco-compressor) of een span- of looprol. Laat met de versnelling in vrij en de koppeling los, de motor verschillende toerentallen draaien. Is het geluid er nog, dan is de kans groot dat het druklager van de koppeling de veroorzaker is (want op dat moment draait alleen de prise-as in de versnellingsbak) Is het geluid weg, dan is de kans groot dat de ratel in de bak zit (lager, synchromesh).
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
rfjansen
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2020 14:01
Actief als: professional

Re: ratel bij slippende koppeling

Bericht door rfjansen »

Ja dat begrijp ik volkomen, het uitleggen is al handen en voeten werk.
het probleem is, als je het zelf hoort ga je jezelf steeds erger irriteren... afgelopen weekend wederom... kindje achterin ligt te slapen dus radio uit.. en idd wat jij beschrijft... tijdens het rijden gas los.... rateltje met verandering van geluid als de motor zichzelf herpakt bij bijvoorbeeld gas geven en los laten.. trap ik de koppeling in, hoor je het ook maar dan zonder verandering van geluid... in zijn vrij moet ik eens proberen of het dan ook aanwezig is. Maar het lijkt erop alsof er wat speling zit op iets in of rondom de bak.
Wat me ook opgevallen is, als ik optrek en van de 1 naar de 2 schakel dan hoor ik ook een tok/klonk... wederom alsof er iets los zit...
Maar goed... in mijn ogen moet dit allemaal niet aan de hand zijn bij een nieuwe auto...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: ratel bij slippende koppeling

Bericht door Renault47 »

ik bedoelde met in zijn vrij dat je dit probeert terwijl je stilstaat. Dus in zijn vrij met koppeling los de motor wat verschillende toerentallen laten maken.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: ratel bij slippende koppeling

Bericht door Renault47 »

een tok/klonk geluid bij overschakelen wordt vaak veroorzaakt door een slechte motorsteun onder de auto. Het is de motorsteun die het kantelen van motor en bak tijdens rijden/schakelen beperkt.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht