Lek als een mandje !!

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie

Topic author
Ronihd
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 aug 2015 22:17
Actief als: particulier

Lek als een mandje !!

Bericht door Ronihd »

Hoi,
Ik heb een week geleden een Senic bouwjaar september 2009 gekocht alle opties er op , navigatie , parkeersensoren en climaatcontrol

Vanmorgen door de wasstraat...........en tot mijn grote schrik zag ik het water naar binnen stromen vooral bij de passagierskant.
Resultaat een zwembad in de auto en de ventilator motor doet het niet meer........

Vraag 1.
Hoe verwijder ik de paravan en waar zou het daar verstop kunnen zitten , onder de paravan ?

Vraag 2

Zou de ventilator/kachel weerstand stuk gegaan kunnen zijn ? en waar zit die ?

En een vervolgvraag , bestaat er uitlees software en hardware waarmee je de ECU en de Boardcomputer mee kan uitlezen ? vrij verkrijgbaar op het interpret ? en uiteraard de hardware , usb kabel met........tegen een leuk prijsje !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Lek als een mandje !!

Bericht door Kata »

Ronihd schreef: 10 jun 2020 13:39 Hoi,
Ik heb een week geleden een Senic bouwjaar september 2009 gekocht alle opties er op , navigatie , parkeersensoren en climaatcontrol

Vanmorgen door de wasstraat...........en tot mijn grote schrik zag ik het water naar binnen stromen vooral bij de passagierskant.
Resultaat een zwembad in de auto en de ventilator motor doet het niet meer........

Vraag 1.
Hoe verwijder ik de paravan en waar zou het daar verstop kunnen zitten , onder de paravan ?

Vraag 2

Zou de ventilator/kachel weerstand stuk gegaan kunnen zijn ? en waar zit die ?

En een vervolgvraag , bestaat er uitlees software en hardware waarmee je de ECU en de Boardcomputer mee kan uitlezen ? vrij verkrijgbaar op het interpret ? en uiteraard de hardware , usb kabel met........tegen een leuk prijsje !
Hallo Ronihd.

Wel pech hebben als ik het zo lees.

Als het de waterinsijpeling is die ik vermoed dan gaat het over een gekend probleem bij oa de Scenics. Wij waren al aan onze 3e Scenic toe en de 1e had er geen last van maar de laatste 2 wel. En dan spreken we over zowel type II als type III.

Komt er op neer dat het water dat normaal gezien achter de ruitenwisser motor(s) wordt weggevoerd via een drain na een tijd niet meer goed (of helemaal niet) wordt afgevoerd omdat die drains na een tijdje dicht komen met allerlei troep. Daardoor loopt het water over de afscheiding tussen motorruimte en personenruimte zo binnenin de wagen. Als je pech hebt gaat er ook nog wat electronica stuk. :-(

Volgens sommigen moet je die drains als eigenaar zelf onderhouden/vrijmaken maar ik ben van mening dat dit de verantwoordelijkheid is van Renault. Enerzijds is dat een fout die bij Type II gekend is maar blijkbaar bij Type III gewoon zo is overgenomen. Het minste dat ze kunnen doen is je als eigenaar er op wijzen dat dit probleem kan voorvallen maar ik heb nog niet echt iemand gehoord waarvan ze dat tegen hem/haar gezegd hebben. Volgens mij staat het zelfs niet in het instructieboekje maar eerlijk gezegd heb ik daar misschien niet goed naar gezocht.

Anderzijds zal je in volgend filmpje zie dat het ook geen werkje is dat elke autoeigenaar zo maar even zelf zou uit kunnen voeren:






Betreffende de uitlees software. Ik denk dat je via Google wel eea kan vinden maar kijk ook eens hier: ddt4all-tutorial-en-wijzigingen-t30321.html

Hiermee zou je ook al eea kunnen uitlezen/wijzigen dacht ik.

Meer specifiek gerichte soft/hardware zal nog wel reactie op komen. Ik gebruik meestal een Delhpi toestel maar dat vereist ook al een laptop. Heb je die niet dan is er met behulp van progs die op je smartphone werken in combinatie met een OBD dongle ook veel mogelijk.

Ik hop dat je hier al wat mee aan kunt en dat het probleem zonder grote (on)kosten opgelost geraakt.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Ronihd
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 aug 2015 22:17
Actief als: particulier

Re: Lek als een mandje !!

Bericht door Ronihd »

@ Kata dank voor je zoekwerk en info ! , ik laat het weten !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Lek als een mandje !!

Bericht door Kata »

Ronihd schreef: 10 jun 2020 17:32 @ Kata dank voor je zoekwerk en info ! , ik laat het weten !
Graag gedaan.

Moet wel zeggen dat ik het euvel wel telkens zelf verholpen heb. En gelukkig bij beide voertuigen geen blijvende (electrische) schade. Alhoewel ik het bij de laatste niet lang heb kunnen testen want de lek heb ik daar opgemerkt en paar dagen nadat er iemand (begin Maart) volop achterin onze, in een file stilstaande, wagen was ingereden. We konden er nog voorlopig mee rijden maar is uiteindelijk economisch verlies verklaard en dus is hij weg.

En de ventilator weerstand zit bij een type II in de lucht aanzuig van je binnenventilator. Die wilde ik er destijds ook wegens defect uithalen om te vervangen maar merkte tijdens het manipuleren op dat die het dan ineens wel deed maar niet meer op standje 2 en daar kon ik best wel mee leven.
Achteraf gezien bleek het een slecht (ingebrand) contact te zijn.

Zal ns kijken of ik nog ergens de beschrijving ivm het uitbouwen kan terugvinden. Maar vrees er wat voor dat ik dat al lang ergens verloren heb gedaan.
Ik heb dat destijds ook van iemand hier op het forum gekregen als ik me niet vergis.

Ik weet wel dat het geen leuk werkje was want moest behoorlijk wat kronkelen langs de passagierszijde. :cry2:
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in