Clio v gebreken


Topic author
oeps
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 feb 2020 10:46
Actief als: particulier

Clio v gebreken

Bericht door oeps »

Hallo allen,
Ik ben sinds half november 2019 de eigenaar van een nieuwe clio v 100tce, intens.
Na drie weken rijplezier begonnen navolgende problemen:
Steeds weer uitschakelende contourverlichting middenconsole en handgreepverlichting binnenzijde voertuig.
Automatische verlichtjngsstand werkt niet meer
Lane assist werkt niet meer
Brake assist werkt niet meer
Steeds weer meldingen dat de front camera niet goed werkt
Nadat ik een stukje achteruit heb gereden blijft het display regelmatig in die stand staan als ik weer vooruit rijdt en dus geen bediening mogelijk is van radio en/of navigatie.
Heb de mulimediasysteem al gereset. Heb terug gezet naar fabriek instellingen. Software is up-to-date. Niets helpt.
Auto al aantal keren naar de garage geweest, maar daar (Bochane Elst en Arnhem) kunnen ze de problemen ook niet oplossen. Garage geeft aan de Renault met een oplossing moet komen, ook al omdat er ondertussen veel clio v met soortgelijke problemen zouden zijn.
Ik hoor echter vooralsnog niets van Renault.
Zijn er inderdaad meer mensen met dergelijke problemen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ferre
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 jan 2017 11:42
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door Ferre »

Hier ook een Clio V First Edition 1.33 EDC. Contourverlichting gaat terug naar 0 positie, brake assist en verkeersbordherkenning werken niet meer ( ik denk een losse camera en want hoor trilgeluiden vanachter mijn binnenspiegel) en nu een tsirpend geluid vanuit het scherm naarmate langer rijden ( warmer worden?). Renault heeft goede autos maar na 5000km ook al interieur geluiden...

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
2011 Renault Megane GT-line
2017 Renault Grand Scenic Bose
2019 Renault Clio 5 1.33TCE EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
oeps
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 feb 2020 10:46
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door oeps »

Tja. Lijkt al aardig op dezelfde problem als mijn Clio, Ferre.
Jij denkt dat het met de camera te maken heeft, maar dat is waarschijnlijk niet het geval want dat dacht mijn garage no ook. Mijn garage heeft vervolgens de camera opnieuw gecalibreerd want dan zou het allemaal wel weer goed werken. Helaas bleek dit ook niet het probleem. En ja.....ook bij mij werkt verkeersbord herkenning niet meer, net zoals de weergave van op hoeveel seconden afstand je achter je voorligger rijdt.
Ik persoonlijk vrees dat het geen computer/Software probleem is, maar een slechte kabelboom omdat kennelijk alle noodzakelijke elec signalen niet goed worden doorgegeven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ferre
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 jan 2017 11:42
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door Ferre »

Dat is bizar oeps, want afstandbepaling werkt wel bij mij ( radar in bumper denk ik ), ook werkt auto verlichting. Dus er zitten volgens mij 3 'sensors'. Radar in bumper voor afstand en acc. Sensor voor bord herkening en active braking en sensor voor auto lichten ( mss sensor die dag/nacht regelt voor display?).
Ik zoek het verder uit

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
2011 Renault Megane GT-line
2017 Renault Grand Scenic Bose
2019 Renault Clio 5 1.33TCE EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
oeps
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 feb 2020 10:46
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door oeps »

Ik heb gisteren maar weer een gebeld met de garage, want het is al weer een maand geleden dat ze geprobeerd hebben om de problemen op te lossen. De reactie was dat ik geduld moet hebben, want de oplossing zou ergens eind maart gereed zijn. Volgens de garage wordt momenteel de software aangepast, want hier ligt zeer zeker het probleem (volgen s de garage dan).
Op mijn vraag hoe het dan kan dat alles gedurende de eerste drie weken perfect functioneerde en dat kennelijk niet alle Clio V deze problemen hebben kon men echter geen antwoord geven.
Persoonlijk ben ik niet overtuigd dat het uitsluitend software problemen zijn.
Ook wel raar dat Renault Nl niets van zich laat horen, ondanks het feit dat ik nu al 3,5 mnd met een probeemauto rond moet rjjden
Zodra er vorderingen zijn in het oplossen van de problemen zal ik het laten weten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
oeps
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 feb 2020 10:46
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door oeps »

Ik heb gisteren maar eens contact opgenomen met Renault Nederland en daar mijn problemen neergelegd, dit omdat het op alle fronten oorverdovend stil blijft vanuit Renault.
Er is dus nu een klacht dossier geopend bij Renault Nederland en conform hun procedure zullen ze me binnen 10 werkdagen benaderen en mogelijk een oplossing bieden en text en uitleg geven omtrent mijn Clio problemen.
Tevens de vraag gesteld of er inderdaad meer van dergelijke problemen zijn met de nieuwe Clio. Daar kon men of wilde men mij geen antwoord op geven.
Persoonlijk kan ik niet geloven dat het uitsluitend een software probleem is, want dan zouden alle Clio V dit probleem moeten hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
oeps
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 feb 2020 10:46
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door oeps »

Werd vandaag gebeld door Reneault Nederland. En zoals beloofd ruim binnen 10 werkdagen.
Mij werd navolgende medegedeeld:
Probleem zou liggen bij de camera achter de voorruit en wordt voornamelijk veroorzaakt door de grote hoeveelheid aan diverse verkeersborden in Nederland.
Huh???? Echt waar, het systeem kan niet omgaan met de grote hoeveelheid en diversiteit aan verkeersborden :lol:
En Renault geeft toe dat er meer Clio's V zijn met deze problemen.
Renault Frankrijk zou heeeel hard aan het werk zijn om de problemen op te lossen, maar men kan niet aangeven binnen welke termijn (U begrijpt.... corona perikelen natuurlijk).
Op mijn vraag hoe het dan komt dat de problemen zich de eerste drie weken niet manifesteerden : geen antwoord
Op mijn vraag waarom niet alle Clio' V deze problemen hebben: geen antwoord
Op mijn vraag in welke relatie die camera staat tot de problemen met de console en deur verlichting: geen relatie, dit kan de garage ondertussen oplossen.
Advies van Renault Nederland: gewoon geduldig zijn en rustig blijven wachten tot.......eens een oplossing komt...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ferre
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 jan 2017 11:42
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door Ferre »

Sorry, maar wat een dikke zever! Kan hoeveelheid borden niet aan!?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

2011 Renault Megane GT-line
2017 Renault Grand Scenic Bose
2019 Renault Clio 5 1.33TCE EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
oeps
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 feb 2020 10:46
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door oeps »

Tja.....dat was serieus de verklaring die gegeven wordt voor de grootste gedeelte van de problemen en wel door de man die mijn klachtendossier bij Renault Nederland af moet handelen.
Ik weet ook niet goed of ik in schaterlach uit moet breken of dat ik heel boos moet worden.
Kan deze verklaring gewoonweg ook niet geloven, maar ben veroordeeld tot wachten op een oplossing.
Heb wel laten weten dat mijn geduld eindig is. De auto is nu 4,5 maanden oud, waarvan alleen de eerste drie weken zonder problemen. Heb aangegeven dat ik toch binnen 6 maanden een deugdelijke auto wil, anders mag Renault deze terug nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door A110 »

Ach het scheelt dat er niet meer harder dan 100km/h gereden mag worden, scheelt een heleboel borden

Ik snap je frustratie maar ik kan uit ervaring vertellen dat elk nieuw model met problemen kampt. Dat is al jaren zo. Bij elk nieuw model word er nieuwe onderdelen en software gemaakt. Dit kan dus best voor wat problemen zorgen in het begin. En dat het eerst niet was dat is altijd een raadsel. Of dat een ander geen problemen heeft is ook een raadsel.
Alles maakt tegenwoordig gebruik van software en daar kan dus altijd wat mis gaan. Er zitten tegenwoordig meer dan 10 computers in een auto en die moeten allemaal met elkaar communiceren. Als een toeleverancier de software ineens verandert (stel van de camera) dan moet Renault dit dus ook in alle computers gaan aanpassen om de juiste werking te behoudenn. Dit is niet eenvoudig.
Wij als garagebedrijf zien steeds meer jonge auto's met problemen en dan is dus meestal een software update de oplossing.

Ik vermoed dat de toekomst gaat worden dat als een auto binnen komt we de auto aan het internet moeten zetten om zo alle computers te laten voorzien van de laatste software om communicatie problemen te voorkomen. Beetje standaard bij het onderhoud (BMW doet het geloof ik al op deze manier).

Maar in uw geval speelt een dealer een belangrijke rol. Die moeten er bovenop zitten en blijven aandringen bij de fabriek. Hoe meer gevallen of aandringen hoe sneller de fabriek een probleem gaat oppakken.

Maar nogmaals elk nieuw model kampt in het begin met storingen.

www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
oeps
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 feb 2020 10:46
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door oeps »

Ik snap wat bedoelt A110.
Maar wat is dan een redelijke termijn waarbinnen een consument ook geholpen moet zijn met zijn problemen.
Ik als consument moet de producent goed de gelegenheid geven om de problemen op te lossen. Mij lijkt dat je auto na een half jaar toch echt wel mag voldoen aan datgene wat de producent op de folder heeft belooft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Clio v gebreken

Bericht door Huite »

Wij hebben een multimedia systeem dat geen verbinding (meer) heeft met het internet.
Een reset door de garage mocht niet baten en nieuwe hardware bleek bij Renault niet leverbaar.
Probleem ligt via Renault Nederland (al weer even) bij Renault Frankrijk. Rustig wachten op de dag dat heel Frankrijk Limburgs lult dus... :shock:
Kortom onze V is weer een echte Renault!
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 3235
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Clio v gebreken

Bericht door Mathijs »

oeps schreef: 20 feb 2020 11:09 ..
Lane assist werkt niet meer
..
Steeds weer meldingen dat de front camera niet goed werkt
..
Vraag mij af of je camera wel goed geïnitialiseerd is.
Wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe voorruit geplaatst is, moet de camera opnieuw een bepaald inleesprogramma volgen, juist om de problemen die je nu beschrijft en ik quote te voorkomen.

Tevens zijn er ook nog eens problemen te verwachten wanneer je een trekhaak monteert maar dat niet in de ECU van de auto aanvinkt.
Dit heeft dan weer te maken met de verschillende snelheden voor auto's met aanhanger en de borden die gelezen worden. Weet de auto door de CANbus info wel dat er een trekhaak zit, maar is dit niet vermeld/bevestigd in de ECU, dan zou je ook wisselende meldingen kunnen krijgen op je dashboard.
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
oeps
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 feb 2020 10:46
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door oeps »

Hallo Mathijs,
De voorruit is niet vervangen, maar inderdaad, mijn garage heeft wel gekeken of de camera niet goed gecalibreerd was. Dit bleek in orde.
Vwb je opmerking over een trekhaak:
Ik heb inderdaad een trekhaak. Dit is een orginele Renault trekhaak die bij de Renault-garage voor aflevering is gemonteerd.
Maar nogmaals: alles heeft de eerste drie weken perfect gewerkt en in die periode zijn er ook geen software updates geweest die ik moest installeren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
oeps
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 feb 2020 10:46
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door oeps »

Vandaag weer bericht gehad van mijn Renault case manager nav mijn klacht.
Stand van zaken momenteel is:
" afgelopen week heeft een medewerker van de interne technische afdeling van Renault Nederland, in samenwerking met experts in Frankrijk, een camera van een Clio V succesvol kunnen herprogrammeren. Helaas werkt alleen de automatische configuratie nog niet.
Er wordt nu druk gewerkt om de automatische configuratie werkend te krijgen.
Helaas moet ik wel rekening houden met de huidige Corona omstandigheden, dus het kan nog wel enige tijd duren voordat het probleem echt opgelost is."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
oeps
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 feb 2020 10:46
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door oeps »

Werd de afgelopen week door mijn Renault dealer gebeld, voor het maken van een afspraak om de camera van de Clio V van nieuwe software te voorzien.
Vandaag 20-04-2020 is die nieuwe software ingeladen. Ze zijn er ruim een uur mee bezig geweest.
De resultaten zijn gelukkig prima in orde.
ALLE functies doen het weer zoals de bedoeling is
M.a.w brake-assist, lane-assist, verkeersbord herkenning en afstand tot voorganger werken weer.
De afgelopen periode is ook het probleem met de contourverlichting binnenzijde auto verholpen.
Eindelijk na ruim 4 maanden een auto die doet wat hij moet doen.
Dit heeft me echter een aantal ritten naar de garage gekost, alsmede meerdere uren. Alles nog los van de irritatie. Eens kijken hoe Renault hier wil compenseren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Clio v gebreken

Bericht door Huite »

Goed nieuws!
Laat ons weten hoe het verder gaat.

Ciao, Huite
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Clio v gebreken

Bericht door Huite »

De onze staat al weer 1 week in de garage. In eerste instantie voor de navigatie die geen verbinding met het internet had. Dat zou nu goed moeten zijn na de montage van nieuwe hardware. Maar ook bij onze auto bleek de brake assist en co niet in orde. Dus moest er nieuwe software op. Dat loopt kennelijk niet lekker want sinds dagen niets meer van de dealer gehoord.... :cry2:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
oeps
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 feb 2020 10:46
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door oeps »

Bij jou is de ellende dus nog niet over, Hulte.

Bij mij werkt gelukkig alles nog steeds perfect, dus ik ga er nu dan ook van uit dat alle problemen echt voorgoed opgelost zijn.
Heb wel bij Renault Nederland gevraagd hoe ze mij willen compenseren voor de ongemakken gedurende de 4 maanden dat de gebreken mijn rijplezier hebben vergald en ik een aantal keren naar de garage moest hetgeen brandstof en uren heeft gekost.
Renault Nederland geeft me als compensatie een tegoedbon van € 200,- , te gebruiken binnen 24 maanden en geldig bij Renault voor aanschaf accessoires en/of onderhoudsbeurt. Tja, als ik kijk dat het me ruim 6 uur tijd heeft gekost en ik ruim 100km totaal heb gereden, dan is de compensatie niet super ruimhartig. Toch wil ik geen azijnpisser zijn en zal dit accepteren.
Ik hoop dat alle andere Clio V rijders ook snel probleemvrij kunnen genieten van hun auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Clio v gebreken

Bericht door Huite »

Klinkt allemaal positief "Oeps".
Dat met die onkostenvergoeding daar kijk ik van op.
Jij kunt het niet veel vinden, maar ik heb hier nog nooit van zo'n vergoeding gehoord!

Die van ons is na ruim 1 week weer terug.
De navigatie heeft dankzij een nieuwe Ecu nu contact met het internet en met de camera's bleek in 2e instantie niets mis.
Wel heeft hij/zij daarvoor nieuwe software gekregen.

Nu duimen dat het "kreng" het blijft doen!
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HenkRenting
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 121
Lid geworden op: 23 aug 2008 18:06
Actief als: particulier
Locatie: Enschede

Re: Clio v gebreken

Bericht door HenkRenting »

Moet zeggen dat na de camera software update lande keep en lame departure een stuk beter werkt inderdaad.

Maar verkeersbordherkenning....?
Easylink zegt rustig dat ik op de A1 (geen werkzaamheden oid) maar 30 km/h mag. En ben ook gewoon borden tegengekomen hiervan.
Niet echt geweldig dus. Zal ook te maken hebben met de nog steeds uitblijvende kaartupdate waar de 100km/h snelheidsbeperking in zit.

Overigens wist de dealer me deze week te vertellen dat er een OTA update voor EasyLink aan zit te komen.
Changelog hebben ze geen idee van (as usual).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jfleuren
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2020 11:07
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door jfleuren »

Heb hetzelfde probleem met mijn clio rs line. Eerste 3 weken geen probleem. Toen begon de front camera te vervelen. Kreeg ook te horen dat het aan het aantal verkeersborden in Nederland lag. Sure.

Terug geweest naar de dealer. Calibratie was de oplossing. Niet dus.
Ging twee dagen goed. Weer terug. Software update zou het oplossen. Niet dus.

Konden het niet fixen. Hebben nu een nieuwe camera besteld die er in moet. Kan wel weer twee weken duren.

Wat ik nu het ergste vind. Ik heb de auto half april gekregen en het probleem dus bekend was. Waarom niet gefixed voor ze de auto uit leveren. Sturen je gewoon weg met met een crappy camera en fingers crossed.

Ach ja, mijn eerste Renault en mijn laatste.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door A110 »

Volgende week mag mijn Clio ook naar de dealer terug voor een aantal aandachtspunten die niet helemaal goed functioneren. Hieronder de lijst waar ze naar mogen kijken.

Punten van aandacht:

- Stuurhendel van volume heeft 1x geweigerd. Reageerde op geen enkele knop.
- Easylink systeem heeft 1x geweigerd om op te starten. Na auto opnieuw gestart te hebben werkte het weer.
- Sfeerverlichting bij pook wel te dimmen maar word niet onthouden, gaat elke keer weer naar de volle 100%. Heb het nu uitgeschakeld staan. In de portieren blijft een paar dagen gedimd en gaat daarna ook weer naar de 100%
- Bij het afremmen op de motor (in de D of B-stand) gaat bij een snelheid van +/- 45 km/h de verstralers/bochtverlichting even aan en uit als de verlichting aanstaat. In het donker goed te zien.
- De afstand die elektrisch word gereden word niet geregistreerd in de boordcomputer dit veld blijft op de streepjes staan. Net zoals de streepjes bovenin bij “sinds”, vermoed dat hier de datum moet staan sinds reset.
- Gebeurt heel vaak dat als ik bij de auto kom na een dag stilstaan er een oranje accu lampje brand. De auto is dan nog niet van slot af maar de kaart word dan al wel herkend Omdat het donker is zie ik dat lampje oplichten. Het is aan de rechterkant van het instrumentenpaneel. Als ik dan instap word het accu lampje blauw en geeft dan nog voldoende accu capaciteit aan in het accupakket.
- Krijg ook heel vaak de melding “accu zwak, start de motor” bij het instappen in oranje kleur onderin het instrumentenpaneel. Ik vermoed dat dit met de 12 V accessoires accu te maken heeft. Auto heeft dan ook gewoon een dag stil gestaan op mijn werk op slot. Dit al een paar keer meegemaakt en dan gaat het hybride systeem ook niet over op EV tijdens het rijden, terwijl de omstandigheden gewoon goed zijn. Heb begrepen dat dit te maken kan hebben met de sleutelkaart. Thuis heb ik die nu op een andere plek gelegd. Verder van de auto af. Daardoor krijg ik niet meer de melding "accu zwak".
Neemt niet weg dat bijna elke dag het oranje accu lampje brand.
- Auto start uiteraard elektrisch maar gelijk word de verbrandingsmotor ook ingeschakeld. Ik begrijp dat dat bij kou en vraag naar kachel etc gebeurt maar het gebeurt ook als alles nog op temperatuur is en bij een volle accu.
- De afgelopen dagen met het koude weer heeft de auto 3 dagen achter elkaar geen enkele keer elektrische gereden, terwijl de accucapaciteit volledig op vol staat en er verder geen grote verbruikers aan stonden.
- Wijzerplaat instrumentenpaneel komt niet overeen met die in het easylink systeem.
- Motor geeft ook een zagend effect, net alsof er een elastiekje achter de auto hangt. Vooral merkbaar tijdens de opwarmfase. Maar ook soms voelbaar tijdens constante snelheid bij warme motor. Maar dit zou ook een schakel moment kunnen zijn, zie punt hieronder.
- Soms is er twijfel bij schakelen. Dit gaat dan gepaard met een klap(je) of motor blijft dan lang in hoog toeren draaien of geeft zagend effect.

Ik denk dat een hoop punten te maken heeft met een zwakke 12V accessoires accu die achterin staat.

Verder vermoed ik dat er een paar bug's in de software zit.

We gaan het zien. Ben de auto voorlopig 2 dagen kwijt, krijg netjes vervangend vervoer mee.

Verder zeer tevreden over de Clio, fijn weggedrag en rijd heerlijk rustig.

Zal jullie op de hoogte houden.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door A110 »

Nog een kleine update op mijn bericht van hierboven.

Net zoals bij de Capture rijders is ook bij mijn Clio de boordcomputer en dagteller spontaan aan het resetten geslagen.
Dus dit probleem staat ook op het lijstje voor de dealer.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door nikk »

Waarom begin je eigenlijk sowieso niet met de accu vervangen A110? Kan je die gelijk van de lijst halen als oorzaak problemen. Er zullen na vervanging ook vast een aantal melding wegblijven.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Clio v gebreken

Bericht door Huite »

Mijn hemel A110 wat een probleembak...
En qua zuinigheid is het ook geem wonder zie ik wel.
Of je moet "zware voeten" hebben :)

Die van ons is na dat Ecu probleem gelukkig helemaal in orde.
Bij de jaarbeurt gisteren bleek er wel een marterprobleem te zijn.
Maar dat is een heel ander onderwerp!
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door A110 »

[mention]nikk[/mention] : Ik heb 2 jaar garantie op de auto dus dat mag de dealer gaan doen, waar ik ook zeker op ga aandringen. Uiteraard had ik de accu zelf ook al doorgemeten (ben tenslotte zelf monteur) dus zodoende kwam ik erachter.

[mention]Huite[/mention] : Ik zie het niet als een probleembak. Het zijn echt van de software problemen zoals we gewend zijn bij Renault. Er zullen wel software updates voor komen om ze op te lossen.
Verder blijft het een heerlijke auto hoor, ben verder dik tevreden.
Het scheelt misschien dat ik zelf in de autobranche zit en daardoor minder vervelend vind. En ik ben positief ingesteld, het komt vast goed.

Wat betreft het verbruik, nee ik heb geen zware voet. Ik zie nu een patroon ontstaan. Door het koude weer staat de verwarming hoger, ben best wel een koukleum, dus ik zet hem op 22 graden. Gisteren stond de kachel op 20 graden met dezelfde weersomstandigheden als de dagen ervoor. En plotsklap kon ik bijna heel de weg wel elektrisch (EV) rijden.
Dus ik denk dat dus de warmte vraag ook invloed heeft. Best wel logisch want de brandstofmotor zorgt bij de Clio voor de warmte in het interieur. En als die vraag hoog is zal dus de motor langer of vaker aan moeten staan om daaraan te voldoen.
Ik blijft dit uiteraard in de gaten houden.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door nikk »

Aha, vandaar. Het is vooral in moderne auto's beginnen met betrouwbare 12Volt. Benieuwd wat voor storing er nog overblijven na vervangen accu
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door A110 »

Hierbij een update van onze Clio die afgelopen week 2 dagen bij de dealer heeft gestaan.

De 12V accu is niet vervangen maar goed opgeladen en gereset. Dit had ik wel verwacht omdat ik de melding "accu zwak" niet meer heb gehad nadat ik de sleutelkaart verder weg in huis opberg. Hierover is ook een TSB (technische service bulletin). De auto herkent dus het signaal van de keyless kaart aan de achterkant op 3,7 meter, signaal gaat ook gewoon door muren heen. Hierdoor gaat de auto niet volledig in "slaap" waardoor de 12V accu leeggetrokken word. Dit had ik dus zelf al ondervonden. Voorlopig is hier weinig aan te doen. Renault is aan het kijken of dit met een software update verholpen kan worden.

Voor nu de kaart verder weg leggen of een speciale hoes kopen waar het signaal niet doorheen kan. Voor mij is dit probleem dus klaar.

De sfeer verlichting en problemen met de boordcomputer zijn bekend en ook hier is een software update voor nodig. Deze word verwacht in het eerste kwartaal 2021. Renault is hiermee mee bezig. Dit zijn dus dezelfde problemen die de Captur rijders ook ervaren en hier op het forum ook nadrukkelijk in diversen topics worden aangegeven.

Er schijnt wel een probleem te zijn met een soort van hoofd(shunt)zekering. Dit kan de dealer nakijken. Als deze zekering niet goed gemonteerd is kan het ook problemen veroorzaken in het elektrische circuit waardoor er functies uitvallen. Hierover is ook een TSB beschikbaar.
Bij mij hebben ze deze nagekeken en goed gemonteerd.

Verder mijn problemen met de verstralers die aan het uit gaan bij afremmen op de motor bij een snelheid tussen de 40 en 45 km/h.
Dit is dus een nieuw probleem en was nog niet bekend bij Renault. Ik ben vermoedelijk de eerste hiermee.
Ze weten dus niet waaraan dit kan liggen. Zal dus ook wel een software probleem zijn. Ze hebben wat gegevens doorgestuurd naar Renault om hieraan te gaan werken.
Tot die tijd hebben ze op mijn verzoek de stekkers losgekoppeld van de verstralers zodat dit probleem even weg is. Let op dit is een tijdelijke oplossing op mijn eigen verzoek. Ik gebruik de verstralers toch niet en de bochtverlichting vind ik waardeloos dus dit is voor mij geen probleem, gewoon geduld hebben tot er een definitieve oplossing voor komt.

Er stonden ook nog wat problemen over het niet elektrisch rijden met kou. Dit probleem heeft zichzelf opgelost. En was eigenlijk een beetje mijn eigen schuld. Nou ja eigen schuld, ik ben gewoon een koukleum.
Als je dus de temperatuur boven de 20 graden zet, in mijn geval dus op 22 graden dan is er dus een grotere vraag naar warmte. Deze warmte komt bij de Clio dus echt nog steeds vanaf de motor (de plug-in hybrides hebben wel een apart koelsysteem waarbij de motor niet hoeft te draaien).
Ik had bij dezelfde omstandigheden de temperatuur op 20 graden gezet en prompt de Clio ging weer behoorlijk wat kilometers elektrisch rijden.
Dus dit probleem is ook opgelost. Als ik het koud heb zet ik de kachel gewoon lekker hoog maar dan weet ik nu dus dat de Clio niet of minder vaak elektrisch gaat rijden.

Al met al is er nog niet veel opgelost maar wel aangegeven bij Renault en hopelijk komt er voor mij maar ook voor andere Renault rijders snel een software update beschikbaar.
Ik denk dat Renault maar eens beter kan gaan investeren in goede software bouwers :)

Tot die tijd rijden we gewoon lekker verder. Het verbuik zakt ook zachtjes naar beneden dus ik ben tot nu toe nog steeds dik tevreden over de auto.
En de definitieve oplossing komen vanzelf.

Als er weer meer nieuws is dan meld ik me weer.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door nikk »

Dikke jas aan in de auto en nog een paar graden lager :->
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Vainqueur
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2021 16:51
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door Vainqueur »

Hallo A110 ,zijn je problemen verholpen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door A110 »

[mention]Vainqueur[/mention] , Nee nog niet, zie tekst van mij op 16 januari, een paar blokken hierboven.

De problemen zijn bekend bij Renault en het is nu wachten op een software update.
Tot die tijd rijd ik er gewoon mee. Ze hebben de stekkers van de mistlampen los gehaald tijdelijk.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Vainqueur
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2021 16:51
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door Vainqueur »

Hallo A110,
De kleur van de Clio op je display , hoort deze dezelfde kleur te hebben als je auto ?
Ik heb een Brun Vison ,maar op mijn display
is een donker blauwe Clio afgebeeld.
En de Sport en Eco displays zijn bij de Etech zonder cijfers/schaalverdeling . Zou dit ook met een update te verhelpen zijn of zou dit zo voor de E Tech ontworpen zijn?
Groeten,
Vainqueur

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door A110 »

[mention]Vainqueur[/mention] : Je eerste punt weet ik niet. Bij mij is het een witte Clio in de afbeelding terwijl ik een donker grijze heb.

Welk dislplay heeft u nu dan? Ik heb alleen maar display's zonder cijfers of schaalverdeling.
Mijn vrouw stoort zich daaraan die zou graag een normaal display hebben waarop je dus de snelheid kan zien. En niet een soort van acceleratie meter met snelheid in het midden. Ik heb die totaal niet.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Vainqueur
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2021 16:51
Actief als: particulier

Re: Clio v gebreken

Bericht door Vainqueur »

Hallo A110,
Denk dat ze niet voor elke lakkleur een Clio
met dezelfde kleur op je display hebben geprogrammeerd.
Denk dat ze een paar kleuren hebben gemaakt, die het meeste voorkomen.
Wat betreft de km teller, ik heb voor geen enkele instelling een schaalverdeling of cijfers op mijn display.
De dieselmotoren en benzinemotoren hebben ze wel.
Is alleen vreemd, dat ze wel afgebeeld staan op je
grote scherm,waar je ze kan selecteren.
Misschien is dit op te lossen met software of hoort dit zo en is ontworpen speciaal voor de ETech.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht