Estate TCe 130 - totaal fiasco

Plaats reactie

Topic author
Jimbillybob
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2020 10:42
Actief als: particulier

Estate TCe 130 - totaal fiasco

Bericht door Jimbillybob »

Ik ben nieuw op dit forum en ik begin gelijk maar uit te pakken
Ik plaats hier mijn verhaal over wat er allemaal fout is gegaan na de aankoop van mijn Megane esatate uit 2010. met 225.000 op de teller

9 Maart ging ik naar een autobedrijf in de regio om deze Estate te bekijken. De auto stond in de showroom en na een visuele inspectie had ik een afspraak gemaakt on de volgende dag een testrit te maken.

De testrit verliep prima. Van alles getest goed naar de motor geluisterd en met een positief gevoel naar de garage terug gereden. Deze estate ga ik kopen.

Aan tafel met de eigenaar van de zaak wilde hij niet verder omlaag gaan met de prijs. Er werdt 4400 gevraagd. Er werd verteld dat de auto te laag is geprijsd, zijn zon die op dat moment in het kantoor zat vertelde dat hij een fout had gemaakt in het systeem en de verkeerde prijs had ingevoer. Nou, mazzel voor mij dacht ik toen.

Toen begon de eigenaar te vertellen over een extra pakket waarbij de auto een beurt krijgt en nagekeken zou worden enz. dat pakket wilde ik niet.
Dus contract getekend en betaald en blij naar huis gereden. OW ja, op het contract staat geschereven geen pakket genomen garantie is tot aan de stoep.

Na drie of vier dagen begon het feest. Meerdere storingen tegenlijk.


De goede man gebeld en hij zegt kom maar langs. aangekomen steeks hij zijn OBD2 in de auto en haalt de storing eruit. Volgende dag weer stroring.
Ik me bedacht dat ik zelf maar een OBD2 ga kopen. In de weken erna iedere dag en vooral bij een koude motor gelijk 1 of 2 storingen. Non stop.
Na 2 weken of zo had ik een goed beeld van de storingen en heb ik de auto naar mijn eigen garage gebracht. Conclusie 4 bougies moesten vervangen worden en bougie drie was zowat compleet op. Tevens was er een probleem met de turbo klep en was ook weer verholpen. Netjes bedankt voor het goede werk en betaald.

Maar in deze periode was het me ook opgevallen dat de het koelvloeistofpijl erg laag was. Ik heb in 6 weken 5 liter erin gedonderd. Op 1 van mijn laatste ritjes zag ik de motortemperatuur erg hoog worden. Gelijk naar een tankstation en weer 2 liter erin. We zitten nu in week zes en de auto krijg weer wat storingen.Ik was van plan weer naar mijn garage te gaan en de storingen en de koelwaterlek op te laten lossen. Helaas ben ik er nooit aangekomen. De volgende dag kom ik bij mijn auto aan start hem en hoor een erg vreemd geluid. Daarna krijg ik hen niet gestart. Startmotor kapot misschien ?? Ik heb 2 vrienden laten komen en die hebben de auto aangeduwd. Op het moment dat ik de koppeling los laat staat de auto gelijk stil.

Ja hoor de distributieketting is kapot.
6 weken en 2000 kilometer gereden en de droomauto spat uit elkaar.

Ik heb contact gehad met het autobedrijf maar houd voet bij stuk. "Er is geen verborgen gebrek omdat de auto toen ie bij mij het goed deed."
ik ga het verhaal iets inkorten. voorstel om me de helft van het aankoopbedrag terug te geven en dat dan alles afgehandeld is werd afgewezen.
Het bedrijf heeft een aangetekende brief van me gekregen. 2 weken tijd om de auto kostenloos te repareren anders wordt de koop ontbonden.

Weer bellen leverde niks op. Ik heb trouwens de telefoongesprekken wel opgenomen. Blijft verder een aardige man maar hij gaat niks voor me doen.

Ik krijg een mail terug.

"U heeft op 10-03-2020 bij ons gekocht de Renault Megane met kenteken 52-NVS-9. U heeft een proefrit gemaakt en er voor gekozen om de auto te kopen zonder beurt en garantie.

Dit hebben we ook op de koopovereenkomst vermeld.
De volgende dag op 11-03-2020 heeft u de auto opgehaald.

U bent een paar dagen na de aflevering bij ons geweest met een motor storingslampje wat branden. De auto reedt verder prima.
Wij hebben hem uitgelezen en deze storing ( overslag cilinder ) hier voor u gereset.

Nu blijkt dat de bougies aan vervanging toe waren. Als u bij de aankoop voor het afleverpakket van € 395,- had gekozen hadden wij deze bij de afleverbeurt vervangen.

Toen u de auto naar de werkplaats wilde brengen is de distributie ketting gebroken.

U stelt nu dat het breken van de distributie ketting een verborgen gebrek is die bij de aankoop al aanwezig zou zijn geweest.
Dit is absoluut geen verborgen gebrek. Er staat geen vervangingsinterval voor een distributie ketting bij dit type auto."

U kunt ons dit dus niet kwalijk nemen en wij hadden dit ook niet kunnen voorkomen.
Toch vinden wij dit wel zeer vervelend voor u en willen u een financiële tegemoetkoming doen van € 500,- tegen finale kwijting.

Heel appart want op zijn site staat.
"Al onze autos zijn onderworpen aan een uitgebreide inspectie en voorzien van de volledige onderhoudshistorie en Nationale Autopas."

Juridisch loket gebeld en heb daar een goed gesprek gehad. Hij krijgt nog een laaste mail met voorstel van me en doet ie er niks mee dan ga ik de aankoop ontbinden.


Nou, met mij is het verder goed maar ik kan niet echt zeggen dat ik veel plezier heb gehad met deze auto. Het lijkt erop dat het dan maar voor de rechter moet verschijnen.

Wat vinden jullie van hetgeen deze automan te zeggen heeft en hoe hij het aanpakt ?
Tevens, is het echt zo dat er geen vervangingsinterval voor een distributie ketting bij dit type auto is ?

Bedankt voor het lezen, Jim

ik heb geprobeerd een paar fotos toe te voegen maar dit lukt me niet.
ik heb nu fotos geupload naar https://postimages punt org maar ook dat lukt me niet.

als iemand een tip voor me heeft graag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16023
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Estate TCe 130 - totaal fiasco

Bericht door mechanic »

Er is inderdaad geen vervangings interval voor de distributieketting vanuit Renault.
Dat een dergelijke ketting echter een autoleven meegaat is een utopie.

De auto heeft ook al behoorlijk wat kilometers gelopen. Dat 'de nieuw' er dan vanaf is mag je wel verwachten.

Is de auto gekocht bij een Bovag bedrijf? Dat je bewust geen garantie genomen hebt is een feit,is immers voor getekend.
Dat de verkoper je nog tegemoed wil komen is reselijk,dat het niet in verhouding staat met de reparatiekosten is daargelaten.

De auto reed op moment van aanschaf klaarblïjkelijk prima. Dat is de verkoper niet aan te rekenen. Had je de garantie genomen was dit door de verkoper hersteld.

Ben uiteraard geen juridische kenner,maar lijkt me een wankele zaak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1445
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Estate TCe 130 - totaal fiasco

Bericht door larsdijkstra 16v »

Je hebt bewust afgezien van garantie en voor getekend... Echter volgens mij is er ook zoiets als een Non Conformiteits beginsel, waarbij je mag verwachten dat een product doet wat het moet doen, ongeacht garantie of niet. Wel rekening houdend met leeftijd, km's etc. Verdiep je daar eens in
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Estate TCe 130 - totaal fiasco

Bericht door Pleiades »

Volgens Renault hoort de distributieketting een autoleven mee te gaan.Volgens conformiteit art 7:17 BW heb je dan recht op garantie.
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jimbillybob
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2020 10:42
Actief als: particulier

Re: Estate TCe 130 - totaal fiasco

Bericht door Jimbillybob »

In februari heeft tros radar precies over dit onderwerp een uitzending gedaan.
Mij lijkt het dat ik vanuit redelijkheid niet mag verwachten dat die ketting zo snel breekt.
Je hebt altijd wettelijke garantie, ook zonder pakket.

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... elijkheid/

Touwens dit bedrijf is niet bij bovag aangesloten.


Beroep doen op non-conformiteit / wettelijke garantie
In een pakket wordt bijvoorbeeld drie of zes maanden garantie verkocht, al dan niet BOVAG garantie, waarbij door de BOVAG vastgestelde voorwaarden gelden. Bij incognito bezoek aan garages bleek dat veel autoverkopers aangaven dat je zonder afleverpakket geen garantie op je occasion hebt.

In verschillende gevallen was dat in directe tegenspraak met beloften over garantie die ze op hun eigen website doen. Maar er is nog een reden waarom deze uitspraak op zijn minst problematisch is. Als na een tijdje rijden in je occasion een gebrek aan het licht komt dat niet komt doordat jij iets raars met de auto gedaan hebt, kan je er namelijk vanuit gaan dat de auto toen je hem kocht niet in de staat was die jij kon verwachten. Dan kan je een beroep doen op non-conformiteit. De auto was niet conform wat je mocht verwachten. Dit wordt ook wel wettelijke garantie genoemd. Die conformiteit geldt voor elk product dat je koopt, dus ook voor een tweedehands auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jimbillybob
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2020 10:42
Actief als: particulier

Re: Estate TCe 130 - totaal fiasco

Bericht door Jimbillybob »

Ik zie verder in het Vin rapport het volgende
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16023
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Estate TCe 130 - totaal fiasco

Bericht door mechanic »

Een koper heeft ook onderzoeksplicht, bijvoorbeeld met een simpele google zoekopdracht wordt duidelijk dat dit type motor overmatig last heeft van brekende distributiekettingen. Net zoals vrijwel elke auto met een dergelijke ketting.

De auto heeft bovendien een hoge kilometerstand.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hans C
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 apr 2013 22:16
Actief als: particulier
Locatie: La Cote Belge, of te Rusland aan de kust

Re: Estate TCe 130 - totaal fiasco

Bericht door Hans C »

Wie staat nu zijn garantie af bij zo een KM-stand.
In België is dat beter geregeld, altijd garantie!
Gtn van ant zeetje, Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Estate TCe 130 - totaal fiasco

Bericht door maestro12 »

mechanic schreef: 05 jun 2020 12:15 Een koper heeft ook onderzoeksplicht, bijvoorbeeld met een simpele google zoekopdracht wordt duidelijk dat dit type motor overmatig last heeft van brekende distributiekettingen. Net zoals vrijwel elke auto met een dergelijke ketting.

De auto heeft bovendien een hoge kilometerstand.
Die gaat niet op, internet kan niet als waar worden aangenomen bovendien hoeft een koper geen technische kennis van een auto te hebben.
Je noemt ook dat de auto een hoge kilometerstand heeft, ook dat weet een garage/handelaar en als hij kennis heeft van auto's (en dat is in geval van een garage/handelaar zo, volgens de rechter) en is jou dan verplicht te melden welke te verwachten mankementen er bij deze km-stand zijn/komen.
Hoge kilometerstand is relatief, als TS toevallig hiervoor iets als een volvo v40/50/70 gereden heeft dan is een hoge km-stand pas boven de 5 ton.

Het verhaal, dat de zoon een verkeerde prijs heeft ingevoerd is een handelaarspraatje, als ik die hoor ben ik gelijk weg.

Het zal echter nog wel een moeizame weg worden om e.e.a. enigszins naar tevredenheid geregeld te krijgen.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GTMart
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 844
Lid geworden op: 25 jan 2013 23:21
Actief als: particulier
Locatie: Heerlen

Re: Estate TCe 130 - totaal fiasco

Bericht door GTMart »

Ik denk ook dat dit een lastig verhaal wordt. Sluit me aan bij Mechanic.
Daarbij wat is een autoleven lang... net zo als omschreven bij onderhoud automaatbakken met olie.

Heb daar al wat research in gedaan destijds en dan kom je op ca 125000 km uit wat men met levenslang bedoeld. Met de huidige TCe zijn al ketting problemen bekend bij 60000 km. De intervallen zijn te lang en als je hier rond leest wordt meermaals het advies gegeven bij dit soort motoren olie en filter te vervangen jaarlijks of om de 10000 km om problemen te voorkomen. Er moet dan ook nog olie in met de juiste specs. Deze auto heeft 225000 km én 5 eigenaren gehad waarvan 4 prive en 1 zakelijk, die laaste zal de eerste eigenaar zijn geweest. Wie wat en hoe daarna onderhoud heeft gedaan weet je zo niet en als het al volgens de voorschriften ging zat je op intervallen van 30000 olie. Dit alles in acht nemend was enig extra onderzoek bij aankoop inzake die ketting op zijn plaats geweest. Ik volg en hoop dat je wat kunt bereiken om het leed te verzachten, de kans van slagen acht ik minder.
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6

Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Estate TCe 130 - totaal fiasco

Bericht door maestro12 »

Nou speel ik even de leek en heb het zo hoog aangehaalde onderzoeksplicht gedaan via google, kom ik toch tegen:
Renault distributieketting

Bijna alle Renault auto’s hebben een distributieriem, maar de onderstaande modellen hebben een distributieketting. Deze hoeft doorgaans niet vervangen te worden.

Clio
0.9TCe 90 benzine
1.2TCe 115 benzine;
Captur
1.2TCe 115 benzine;
Scenic / Megane
1.2TCe 115 benzine
1.4TCe 130 benzine
Scenic 2.0 diesel,
Laguna 2.0 diesel,
Laguna Coupe
2.0 diesel
3.0 V6 diesel,
Renault 1.6DCI 130 diesel.
En nu??

[edit]O ja, dit kom je dus tegen bij de Bosch garages en bij Renault[/edit]
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16023
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Estate TCe 130 - totaal fiasco

Bericht door mechanic »

Doe ermee wat je wil,beide partijen hebben wat steken laten vallen helaas.
Laat je deze motor met 200dkm repareren, is de kans groot dat er na de reparatie cilinderwand problemen optreden. Gekend en veel besproken op het internet.

Hoop voor de TS dat er juridisch wat te halen valt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GTMart
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 844
Lid geworden op: 25 jan 2013 23:21
Actief als: particulier
Locatie: Heerlen

Re: Estate TCe 130 - totaal fiasco

Bericht door GTMart »

Dat woordje "doorgaans" in het citaat is een groot flexibel woord en dan vooral bij 225000 km.
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6

Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Estate TCe 130 - totaal fiasco

Bericht door maestro12 »

Zucht, ik ben nog braver geweest en heb als leek nog verder gezocht
Gemiddelde levensduur in kilometers

1. Volvo 404.244
2. Saab 368.095
3. Mercedes 346.036
4. Chevrolet 339.584
5. Chrysler 338.219
6. Mitsubishi 335.147
7. Audi 332.958
8. BMW 330.560
9. Jaguar 327.827
10. Citroën 323.229
11. Alfa Romeo 321.386
12. Renault 314.683
13. Subaru 311.653
14. Hyundai 311.562
15. Volkswagen 311.524
16. Peugeot 308.551
17. Seat 308.379
18. Ford 308.172
19. Mazda 308.053
20. Honda 305.019
21. Nissan 304.967
22. Opel 298.946
Zie ik staan dat Renault zo'n 314.000 km's haalt, waarom zou ik me dan als leek zorgen maken over een stand die een kleine ton lager ligt?
Zeker omdat ik als leek ook al gevonden had dat een distributieketting een auto leven meegaat (waarom zou ik in godsnaam als leek daarop gaan zoeken???)

Klinkt allemaal leuk die onderzoeksplicht, maar dat is een wassen neus.
Om het helemaal vertrouwd te maken ben ik dan ook nog naar de site van de ANWB gegaan (en dat is toch voor een leek heel betrouwbaar) kom ik daar tegen dat de Megane van 2010 'een stuk volwassener en betrouwbaarder is geworden dan zijn voorganger' en daar wordt alleen gesproken over bedradingsproblemen (draadbreuk)
Wat zou een leek nog meer kunnen doen?
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16023
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Estate TCe 130 - totaal fiasco

Bericht door mechanic »

Men leest wat hij wil lezen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1445
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Estate TCe 130 - totaal fiasco

Bericht door larsdijkstra 16v »

mechanic schreef: 28 jun 2020 16:28 Men leest wat hij wil lezen.
Precies...het is algemeen bekend, oa op Renault forum, dat bij bepaalde motoren van Renault de kettingen vroegtijdig de geest geven. Oa door een te lange olie ververs interval. Ze staan met bosjes tegelijk in de werkplaatsen
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Estate TCe 130 - totaal fiasco

Bericht door Thomas84 »

maestro12 schreef:Zucht, ik ben nog braver geweest en heb als leek nog verder gezocht
Gemiddelde levensduur in kilometers

1. Volvo 404.244
2. Saab 368.095
3. Mercedes 346.036
4. Chevrolet 339.584
5. Chrysler 338.219
6. Mitsubishi 335.147
7. Audi 332.958
8. BMW 330.560
9. Jaguar 327.827
10. Citroën 323.229
11. Alfa Romeo 321.386
12. Renault 314.683
13. Subaru 311.653
14. Hyundai 311.562
15. Volkswagen 311.524
16. Peugeot 308.551
17. Seat 308.379
18. Ford 308.172
19. Mazda 308.053
20. Honda 305.019
21. Nissan 304.967
22. Opel 298.946
Zie ik staan dat Renault zo'n 314.000 km's haalt, waarom zou ik me dan als leek zorgen maken over een stand die een kleine ton lager ligt?
Zeker omdat ik als leek ook al gevonden had dat een distributieketting een auto leven meegaat (waarom zou ik in godsnaam als leek daarop gaan zoeken???)

Klinkt allemaal leuk die onderzoeksplicht, maar dat is een wassen neus.
Om het helemaal vertrouwd te maken ben ik dan ook nog naar de site van de ANWB gegaan (en dat is toch voor een leek heel betrouwbaar) kom ik daar tegen dat de Megane van 2010 'een stuk volwassener en betrouwbaarder is geworden dan zijn voorganger' en daar wordt alleen gesproken over bedradingsproblemen (draadbreuk)
Wat zou een leek nog meer kunnen doen?
Een gemiddelde levensduur... de een houdt t dus na 225.000 gezien en de ander 400.000. Sommige nog veel eerder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk


Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Estate TCe 130 - totaal fiasco

Bericht door maestro12 »

Jongens ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat een leek heel anders zoekt als wij.
Een zoektocht met google met de zoekterm 'kwalen megane 2010' geeft een aantal positieve koppen, deze zoekterm is bedacht door mijn vrouw die totaal geen technisch inzicht heeft en dit een goede opdracht vond.

Als dan de brave leek in de eerste link, iets negatiefs ziet staan klikt hij daarop en ziet het volgende
Aankoopadvies Renault Mégane (III, 2008 - 2016)

• Voor exemplaren tussen 2009 en 2010: de stuurbekrachtiging kan plotseling uitvallen. Hier is een terugroepactie voor geweest.
• Check bij de TCE115 of deze een fix heeft gehad voor de gasklep die voor onderdruk zorgt in het inlaatspruitstuk.
• Er kan wat vocht optreden in de deuren, door condensatie. Dit kan ertoe leiden dat de elektrische ramen niet werken.
• Motoruitval kan optreden bij sommige exemplaren. Dit komt doordat de kabelboom te dicht bij de schakelpook ligt. Deze schuurt ertegenaan en kan slijten. Zijn ze te ver doorgesleten, dan krijgt de bobine (voor de ontsteking) geen elektriciteit meer.
• Slijtage van het lager waar de veerpoot in draait. Een specialist kan het lager vervangen, de Renault-dealer stelt voor om de fuseekogel te vervangen.
• Niet zozeer een mankement, maar veel interieurdelen zijn van matige kwaliteit en slijten snel. Dit ziet er onverzorgd uit, maar kan verder geen kwaad.
• Voor caravanrijders: de Mégane kan behoorlijk wat trekken, maar het is aan te raden om de achterveren te vervangen voor sterkere items.
• Controleer de achterbak op vocht/water. De afdichting bij het derde remlicht is niet perfect. Dit kan worden afgedicht.
• Check of de koplampen werken, deze weigeren vaker dienst dan gebruikelijk.
• Bijna alle Mégane’s zijn uitgerust met airco. De condensator hiervoor zit op een lastig te bereiken positie achter de bumper. Ook is deze gevoelig voor steenslag. Een steviger aftermarket gaasgrille kan het probleem verhelpen.
• Bij de Mégane R.S.: het onderstel is geweldig, maar ook complex en gevoelig.
Dat valt eigenlijk best mee.

Je zou kunnen aanvoeren dat het meenemen van een deskundige verplicht is, maar dat is dan weer afhankelijk van de deskundigheid van de koper.
Verder zegt de wet ook nog iets over de verplichtingen van de handelaar:
Let op: als de verkoper van het gebrek of kwaal op de hoogte was heeft hij een ’spreekplicht’, ook wel ‘mededelingsplicht’ genoemd. Omdat de mededelingsplicht voorrang heeft boven de onderzoeksplicht, kan een verkoper die van het gebrek op de hoogte was zijn aansprakelijkheid niet afweren door te wijzen op de onderzoeksplicht van de koper.
Dus als het normaal is dat de ketting breekt boven de 2 ton, had die dat moeten melden.

Dat de koper geen alarmbellen heeft gehoord bij
de zoon een verkeerde prijs heeft ingevoerd
zegt waarschijnlijk iets over de auto-koop-deskundigheid van koper, want er wordt de rechter ook gesteld, dat als een auto aangeboden wordt onder de geldende marktwaarde je al weinig kans maakt op genoegdoening, daar was de prijs immers naar waarbij ook nog komt dat er bewust afgezien is van een garantievorm.
En nou hou ik ermee op, het is alleen om aan te geven dat het niet zo zwart-wit is zoals jullie stellen.
Dit soort zaken eindigt heel vaak voor de rechter
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16023
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Estate TCe 130 - totaal fiasco

Bericht door mechanic »

Ik begrijp het ook, dat is het niet.
Een 'leek' kan ook vinden dat een auto van 10jaar oud en 200dkm+ aan het eind van zijn economische levensduur is. Dat non conform dan vaak al niet aan de orde is daar bij een dergelijke km-stand gebreken te verwachten zijn.

Zijn veel uitspraken over te vinden.

Je kunt het van meer kanten benaderen. Ben benieuwd of er al eea bekend is over het verloop van deze kwestie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht