spanning aftappen Grand Scenic 3 - 2013

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
jeroenvv
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 nov 2013 18:29
Actief als: particulier

spanning aftappen Grand Scenic 3 - 2013

Bericht door jeroenvv »

Allen,

Bij aanschaf auto (2de hands), zat er een 7-polige aansluiting bij me trekhaak, nu heb ik deze omgebouwd naar 13-polig maar dan mis ik uiteraard de continu spanning voor verlichting en koelkast caravan (pool 9 en 10). Nu heb ik kabels getrokken vanaf me trekhaak, langs de originele kabelboom via rechter achterligt waar hij de kofferbak binnenkomt, hier hangt ook de aanstuur unit van de trekhaak (rechterzijde kofferbak).

nu zag ik aan de linkerzijde in de kofferbak achter de bekleding de aanstuurunit voor de elektronische handrem zitten, met hier 2 dikke rode stroomdraden... mag en kan je hier zomaar stroom van af tappen, uiteraard met een zekering? Wie is hier bekend mee?

oftewel hoe ziet een originele kabelboom 13-polige aansluiting eruit? waar plugt men dan de kabel op? Of zit er ergens nog een kabel verstopt en is het plug en play?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: spanning aftappen Grand Scenic 3 - 2013

Bericht door mechanic »

Een standaard aansluiting voor de geschakelde & constante + is er niet.
Een ervan kun je direct van de accu nemen, de geschakelde is even zoeken naar een geachikte in bijv. de zekeringkast.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GTMart
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 844
Lid geworden op: 25 jan 2013 23:21
Actief als: particulier
Locatie: Heerlen

Re: spanning aftappen Grand Scenic 3 - 2013

Bericht door GTMart »

Klem 15 links onder het stuur is geschakelde plus, heb er evt bestandje van
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6

Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroenvv
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 nov 2013 18:29
Actief als: particulier

Re: spanning aftappen Grand Scenic 3 - 2013

Bericht door jeroenvv »

Oke!

Van klem 15 kan ik dus 1 kabel aansluiten? Wel waarschijnlijk een zwaardere zekering gebruiken? Voor de koelkast. Als ik stop, stop ik niet lang en de koelkast vreet de accu snel leeg.

En de continu plus van de accu voor verlichting, wc etc

Toegevoegd in 39 secondes:
GTMart schreef: 07 jul 2020 22:12 Klem 15 links onder het stuur is geschakelde plus, heb er evt bestandje van
Als je die hebt heel graag!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: spanning aftappen Grand Scenic 3 - 2013

Bericht door mechanic »

Je hoeft niet perse een constante + te installeren natuurlijk.
Dan is enkel de koelkast uit als de auto van contact is. Is dat geen ramp, kan de accu ook niet leeggetrokken worden.
Hangt beetje af hoe de boel aangesloten is in de caravan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroenvv
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 nov 2013 18:29
Actief als: particulier

Re: spanning aftappen Grand Scenic 3 - 2013

Bericht door jeroenvv »

Kan ik voor de constante plus enkel een lampje of keer de wc niet de constante plus aftakken van de controllunit achterin de kofferbak links? Hier zitten 2 dikke rode draden op.

Als ik de koelkast dus van pool 15 haal zie ik dat dit ook maar een lullig dun draadje is dit terwijl met zegt dat je 6mm2 moet gebruiken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MadBull
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 239
Lid geworden op: 23 dec 2015 09:24
Actief als: particulier

Re: spanning aftappen Grand Scenic 3 - 2013

Bericht door MadBull »

Renault Megane III Grandtour 1.5 DCI (2014)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroenvv
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 nov 2013 18:29
Actief als: particulier

Re: spanning aftappen Grand Scenic 3 - 2013

Bericht door jeroenvv »

MadBull schreef: 09 jul 2020 22:36 Misschien heb je hier wat aan?

https://ecs-trekhaakbekabeling.nl/renau ... -iii-nl-2/

Interessant!

Pagina 9 zie je dat men een zekering plaatst en op dezelfde pagina lijkt het alsof met op u1 de stroom afhaalt?

Toegevoegd in 2 minuten 38 secondes:
Wie weet: de 2 dikke rode Kabels link bij de handrem unit, die gebruiken toch alleen veel stroom als de handrem daadwerkelijk gebruikt wordt? Oftewel als ik stop gaat de.handrem erop, en kan ik hierna toch over deze kabel een lampje of toilet gebruiken in de caravan of zie ik dat verkeerd? Dan heb ik alvast 1 kabel getackeld?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GTMart
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 844
Lid geworden op: 25 jan 2013 23:21
Actief als: particulier
Locatie: Heerlen

Re: spanning aftappen Grand Scenic 3 - 2013

Bericht door GTMart »

Denk dat je wel moet weten of het géén canbus kabels zijn!
Zomaar knippen of solderen in een canbus kabel systeem kan wel eens een probleem zijn en worden door de dan afwijkende weerstand die je maakt in een leiding. Ben geen electroman en van de oude stempel, heb er jaren geleden eens stukken van gelezen en toch wel geschrokken van de huidige technieken waaronder canbus.
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6

Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: spanning aftappen Grand Scenic 3 - 2013

Bericht door Kata »

Bekend verhaal GtMart. Zelf ook van de oude stempel en kan ook maar gedeeltelijk mee met de nieuwe ontwikkelingen. (Of pas na heel wat herlezen :oops:) Summier gezien is het canbus systeem er eerder om signalen dan stroom door te geven. Eigenlijk een beetje zoals de onderdelen in uw computer thuis die reageren op het moment dat er om info wordt gevraagd.

Maar de moderne wagens hebben tegenwoordig ook systemen die "checken" of er ergens teveel (of te weinig bij defecte verlichting of zo) stroom wordt verbruikt. Als dat gebeurd krijg je foutmeldingen.

Om dat te omzeilen plaatsen ze bij zo'n wagens een "kastje" bij het monteren van een trekhaak. Op zijn simpelst uitgelegd -> Dat kastje wordt verbonden met de kabel die bijvoorbeeld naar uw achterlicht gaat. Dan gaat het systeem in het kastje kijken of er spanning op die draad komt of niet. Steekt men de verlichting aan zal dat kastje dat opmerken en spanning zetten op de pin van de aanhangerstekker die naar het achterlicht van de aanhanger gaat.
De spanning haalt dat kastje van elders en niet van de originele draad. Hierdoor merkt de wagen niet dat er een extra verbruiker is (want er wordt geen extra stroom afgenomen).

Dus zoals u zegt -> niet zo maar wat knip en plakwerk als je niet goed weet waar je mee bezig bent.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GTMart
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 844
Lid geworden op: 25 jan 2013 23:21
Actief als: particulier
Locatie: Heerlen

Re: spanning aftappen Grand Scenic 3 - 2013

Bericht door GTMart »

Mooi verwoord Kata :thumb:

Verschillende onderdelen gebruiken dezelfde kabels waardoor men verschillende signalen verzend. Die zijn exact berekend op een bepaalde weerstand en lengte. solderen of aftappen kan een andere weerstand geven met alle gevolgen van dien.

Leuk voorbeeld bij de GS 3 is de radio, wilde er een tijd geleden een iso versterker aan koppelen door een erkend en ervaren installatiebedrijf.
Ook hier veel vreemde reacties in het circuit en het bleek niet mogelijk, waarschijnlijk ook deels over canbus lopend. Wat normaal P&P zou zijn wordt dan onmogelijk.

Was net bij een vrije garage waar een monteur bij het vervangen van de simpele remblokken achter met de schijven waarom de klauw niet indraaibaar was. heb ze maar even uitgelegd dat men eerst de computer er aan moet hangen en om de rem vrij te schakelen in onderhoud en dan weer te activeren. Ze waren me aan het aankijken.... de meest simpele zaken zijn niet meer eenvoudig te vervangen.

Maar goed succes met je onderzoek en de installatie van de trekhaak.
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6

Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroenvv
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 nov 2013 18:29
Actief als: particulier

Re: spanning aftappen Grand Scenic 3 - 2013

Bericht door jeroenvv »

Allen.

Wie weet waar de oranje draad van klem 15 voor is?
Ik heb 2 oranje draden zitten en heb hier nu de geschakelde plus ppoogtop zitten. Maar waarvoor zijn deze 2 oranje draden?

Ik heb nu vanaf deze oranje draad van klem 15 een kabel naar de trekhaak gemaakt en deze 15a gezekerd voor de koelkast.

Maar heb nu een giga storing met me auto en hoop niet dat dit hier mee te maken heeft? Meldingen op schern:
- controleer tuurbekrachtiging werkt niet meer
- controleer epc
- controleer hill assist
- auto wil starten maar als motor wil lopen klapt ie m eruit


Auto wordt vandaag naar de garage gebracht door sleepdienst staat nog 200km verderop

Vandaar de vraag waar de kabel van klem 15 voor zijn voordat de garage super ver en lang gaat zoeken naar de storing

Toegevoegd in 16 minuten 12 secondes:
Is dit het soms?
Ben namelijk bang dat deze zekering gesprongen is van klem 15, maar waar zit die....

https://www.mvwautotechniek.nl/klemcoderingen/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: spanning aftappen Grand Scenic 3 - 2013

Bericht door Kata »

Hier kan ik niet zo direct op antwoorden want weet niet wat je waar hebt aangekoppeld.

Maar als ik het ongeveer begrijp heb je een verbinding naar de trekhaak gemaakt en is het sindsdien mis? Of pas nadat je al stroom had afgenomen aan de stekker (door er een caravan aan te hangen die stroom afnam voor de interne verlichting ervan of zo).
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroenvv
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 nov 2013 18:29
Actief als: particulier

Re: spanning aftappen Grand Scenic 3 - 2013

Bericht door jeroenvv »

Ik heb volgens een duits schema voor de grandscsnic de koelkast moeten aansluiten op klem 15 achter de zekeringkast.

Ik heb deze plaatjes gevolgd en de hierbij aangegeven oranje draden gevonden en hier me koelkastdraad op aangesloten

Toegevoegd in 1 minuut 25 secondes:
En oja met de caravan erachter maar het probleem ontstont 30min later pas toen ik de auto uitzette. En nee niet de accu die leeggetrokken, accu ia doorgemeten en prima

Toegevoegd in 2 minuten 57 secondes:



Hopelijk werkt deze link van de pdf over klem 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: spanning aftappen Grand Scenic 3 - 2013

Bericht door Kata »

Voor zo ver ik het begrepen heb is die kabel dus de AC+ kabel of de kabel die stroom krijgt als je het contact van de wagen aanzet.

Heb je dat ook nagemeten of dat effectief zo was? Dus spanningsmeter aan kabel (+) en massa (-) gehangen en gekeken of er 12Volt op kwam van zodra je het contact op had gezet?

Als dat zo is en er geen extreem hoge stroomafname was zou het me verbazen dat dit invloed zou hebben op de andere systemen. Alhoewel ik er voor alle zekerheid wel een relais had tussen gezet dat je met behulp van de aftakking op dat punt kan inschakelen zodat dat relais 12V inschakelt vanuit de accu (wel apart afgezekerd).

Dus nog ns: Enige dat je hebt gedaan is die verbinding gemaakt. Niet dat je de hele aanhangstekker aansluiting ook op het zelfde moment hebt gemaakt of voor de 1e keer gebruikt want dan kan het ook daar aan liggen natuurlijk.

Wat me eerlijk gezegd wel wat raar lijkt is dat je voor die ijskast zoals jij zegt "6mm2 moet gebruiken". Daar gaat wel een serieus vermogen door.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroenvv
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 nov 2013 18:29
Actief als: particulier

Re: spanning aftappen Grand Scenic 3 - 2013

Bericht door jeroenvv »

Ik heb vanaf klem 15 zoals in document staat een draad erop gesoldeerd en deze heeft een eigen zekering verderop en gaat dan naar de jaeger aansluiting dus naar de caravan.

Ik ben dus bang dat de koelkast vermogen vroeg en mogelijk ook een ander auto onderdeel en dat er iets is doorgebrand (zekering).
Vandaar dat ik wil weten waarvoor klem 15 dus de oranje draad voor wordt gebruikt en waar deze zekering zich bevind.
Ik heb namelijk de zekeringen gecontroleerd maar mogelijk is 1 van de hoofdzekeringen gesprongen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: spanning aftappen Grand Scenic 3 - 2013

Bericht door Kata »

jeroenvv schreef: 13 aug 2020 19:38 Ik heb vanaf klem 15 zoals in document staat een draad erop gesoldeerd en deze heeft een eigen zekering verderop en gaat dan naar de jaeger aansluiting dus naar de caravan.

Ik ben dus bang dat de koelkast vermogen vroeg en mogelijk ook een ander auto onderdeel en dat er iets is doorgebrand (zekering).
Vandaar dat ik wil weten waarvoor klem 15 dus de oranje draad voor wordt gebruikt en waar deze zekering zich bevind.
Ik heb namelijk de zekeringen gecontroleerd maar mogelijk is 1 van de hoofdzekeringen gesprongen?
Daar kan ik u dan niet zo direct een antwoord op geven. Maar zoals u zegt de zekeringen dan eens allemaal nalopen.

Er zullen hier hopelijk wel anderen zijn met meer specifieke Renault ervaring die u dan misschien beter op weg kunnen helpen.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht