Nieuwe Modus rijder
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 21 mei 2008
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Nieuwe Modus rijder
Hierbij wil ik mij melden als kersverse Modus rijder. Het is een Modus met brullende 1.2 (75pk) geworden, bouwjaar 06/2007 met airco en PDC. Na mijn Citroen C5 2.2HDi met 136 pk is dat natuurlijk heel wat minder power maar ik moet zeggen dat de proefrit echt niet tegenviel.
Het is maar met welke verwachtingen je er aan begint. Een jaar of 10-15 geleden was 75pk voor een kleine middenklasser ook normaal. Voorbeeld BX 1.6
Ik was eigenlijk op zoek naar een 1.4 maar de inruil van mijn C5 was niet eenvoudig dus ik kon niet al te kieskeurig zijn. Achteraf heb ik er ook geen spijt van, zeker niet als ik kijk in welke richting de benzineprijzen gaan!
Het is maar met welke verwachtingen je er aan begint. Een jaar of 10-15 geleden was 75pk voor een kleine middenklasser ook normaal. Voorbeeld BX 1.6
Ik was eigenlijk op zoek naar een 1.4 maar de inruil van mijn C5 was niet eenvoudig dus ik kon niet al te kieskeurig zijn. Achteraf heb ik er ook geen spijt van, zeker niet als ik kijk in welke richting de benzineprijzen gaan!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 21 mei 2008
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Zo, ondertussen alweer een paar 1000km verder. Wat een verschil met mijn C5, geen enkel probleem gehad. Ik heb bij de dealer voor de zekerheid maar een beurtje laten geven en ook daar kwam niets boven water. Verder hebben ze de boordcomputer van Duits (=importauto) naar Nederlands overgezet.
Het 1.2-tje doet geen wonderen maar is in principe genoeg voor alles behalve stoplichtsprints. Daar hebben ze heel andere autoś voor. Geen probleem voor mij, dat wist ik bij de aanschaf al. Het gemiddelde verbruik zit nu op 6.1/100km, zeker niet slecht.
Zoals met alle hoge autoś neemt het verbruik wel sterk toe met de snelheid. Zo rond de 100-110km/h is ie nog altijd lekker zuinig. Verder heeft de airco ook wel wat invloed op het verbruik, scheelt ca. 0.5l/100!
Enfin, mijn eerste kennismaking met Renault, na vele jaren PSA, valt me zeker niet tegen.
Negatief punt is blijkbaar wel het vervangen van de H7 lampjes, hiervoor moet de hele voorpartij (bumper + grille) gesloopt worden. Heb al wat horrorverhalen gelezen op Duitse en Engelse forums. Helaas mag ik niet ombouwen naar Xenon om daar voorgoed vanaf te zijn. De auto is na 1 januari 2007 gebouwd en valt onder de nieuwe, strenge, eisen voor Xenon conversie. Nu maar hopen dat Philips een beetje opschiet met een LED vervanger voor H7!
Het 1.2-tje doet geen wonderen maar is in principe genoeg voor alles behalve stoplichtsprints. Daar hebben ze heel andere autoś voor. Geen probleem voor mij, dat wist ik bij de aanschaf al. Het gemiddelde verbruik zit nu op 6.1/100km, zeker niet slecht.
Zoals met alle hoge autoś neemt het verbruik wel sterk toe met de snelheid. Zo rond de 100-110km/h is ie nog altijd lekker zuinig. Verder heeft de airco ook wel wat invloed op het verbruik, scheelt ca. 0.5l/100!
Enfin, mijn eerste kennismaking met Renault, na vele jaren PSA, valt me zeker niet tegen.
Negatief punt is blijkbaar wel het vervangen van de H7 lampjes, hiervoor moet de hele voorpartij (bumper + grille) gesloopt worden. Heb al wat horrorverhalen gelezen op Duitse en Engelse forums. Helaas mag ik niet ombouwen naar Xenon om daar voorgoed vanaf te zijn. De auto is na 1 januari 2007 gebouwd en valt onder de nieuwe, strenge, eisen voor Xenon conversie. Nu maar hopen dat Philips een beetje opschiet met een LED vervanger voor H7!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 21 mei 2008
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Zo, ondertussen ruim een jaar later. Ik heb inmiddels na 30000km afscheid genomen van de Modus. Waarom; nou niet omdat ie niet goed was maar gewoon omdat ik dat kans kreeg om een mooie Laguna uit 2006 te kopen met automaat en LPG en bovendien nog 2 jaar garantie!!! Gezien mijn jaarkilometrage een betere keuze.
De Modus heeft prima zijn best gedaan afgelopen jaar, het gemiddelde verbruik is geeindigd op 1 op 16/17 afhankelijk van de temperatuur. Dan moet je natuurlijk rustig aan doen (105km/h), het blijft wel een hoge auto. Ik heb maar een probleempje gehad dat onder garantie verholpen is. Het betrof hier een soort getjilp onder de motorkap. Bij nader onderzoek moest de multiriem + spanrol(len) vervangen worden. Verder geen olieverbruik meetbaar en nooit startproblemen, ook niet bij -20 zoals we hier in het zuiden gehad hebben.
Verder natuurlijk wat typische zaken voor een kleine auto: airco met bescheiden capaciteit en bergop gaat niet echt enthousiast meer. Logisch.
De Modus heeft prima zijn best gedaan afgelopen jaar, het gemiddelde verbruik is geeindigd op 1 op 16/17 afhankelijk van de temperatuur. Dan moet je natuurlijk rustig aan doen (105km/h), het blijft wel een hoge auto. Ik heb maar een probleempje gehad dat onder garantie verholpen is. Het betrof hier een soort getjilp onder de motorkap. Bij nader onderzoek moest de multiriem + spanrol(len) vervangen worden. Verder geen olieverbruik meetbaar en nooit startproblemen, ook niet bij -20 zoals we hier in het zuiden gehad hebben.
Verder natuurlijk wat typische zaken voor een kleine auto: airco met bescheiden capaciteit en bergop gaat niet echt enthousiast meer. Logisch.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 27 sep 2004
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Fijn om te lezen dat de Modus zo goed bevallen is. En veel fijne kilometers gewenst met de Laguna. Hoeveel kilometers heeft de Laguna er al opzitten? De mijne (2003) is vandaag over de 209.000 km gegaan (1.6 op LPG)
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 21 mei 2008
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Bedankt, mijn Laguna zit pas aan 67000km. Zo te zien kan ie dan nog wel even mee!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 704 Weergaves
-
Laatste bericht door sheltiekim
-
- 17 Reacties
- 1059 Weergaves
-
Laatste bericht door Sandra Zoe 2020
-
- 1 Reacties
- 650 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 13 Reacties
- 296 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 247 Weergaves
-
Laatste bericht door hansje55
-
- 0 Reacties
- 118 Weergaves
-
Laatste bericht door Bousche
-
- 2 Reacties
- 315 Weergaves
-
Laatste bericht door NDNZK