Slippende koppeling en ineens geen last meer?

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
larskov
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2019 21:02
Actief als: particulier

Slippende koppeling en ineens geen last meer?

Bericht door larskov »

Beste Renault forumleden. Sinds enkele maanden merk ik dat mijn koppeling doorslipt in zijn 4 en 5 (dus bij Max gas geven, stijgt het toerental met 500 totdat hij weer aangrijpt). Hij valt wel direct uit als ik hem in zijn 4 op de handrem zet, toeren maak, en de koppeling rustig laat opkomen. Ook grijpt het pedaal vrij hoog aan, maar dat was in mijn idee al toen ik hem kocht.
Het betreft een megane 1.5 dci uit 2012 met 3 ton op de teller.
De grap is echter dat hij sinds 2 weken hier totaal geen last meer van heeft! Wat ik ook doe. Hij rijdt als een trein. Nu moet ik ook zeggen dat ik hem veel minder gebruik ivm thuiswerk (normaal 80 km per dag woon werk). Wat zou ik hier nu mee aanmoeten? Ik had hem al aangemeld bij de garage voor een nieuwe complete koppeling (excl vliegwiel) voor €800. Maar nu begin ik toch te twijfelen. Kan nat weer of een beetje olie/vuiligheid ook een rol spelen bij dat doorslippen? Het is verder nog een heerlijke auto die perfect in zijn onderhoud zit.
BVD voor alle reacties en het meedenken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 3235
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Slippende koppeling en ineens geen last meer?

Bericht door Mathijs »

Misschien stond je koppeling niet goed afgesteld.
Is/was koppelingspedaal net zo hoog als het rempedaal?
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Slippende koppeling en ineens geen last meer?

Bericht door mechanic »

Aan deze hydraulisch bediende koppeling is niets af te stellen,enkel ontluchten. Dat is normaliter alleen nodig na een reparatie,of bij remvloeistof vervangen sierr het de monteur de koppelingsleiding ook te doen.

Slippen betekend vaak een euvel in de koppeling. Drukgroep,of de plaat zelf. Zolang het niet terugkomt zou ik aanraden niets te doen. Al zou het zomaar nog de 1e koppeling kunnen zijn welke tege zijn einde loopt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
larskov
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2019 21:02
Actief als: particulier

Re: Slippende koppeling en ineens geen last meer?

Bericht door larskov »

Dank voor de reacties!
Hij heeft in oktober zijn laatste reguliere onderhoud gehad en toen is ook de remvloeistof vervangen.
Staat keurig op niveau. Verder daarna in September de voorste remblokjes laten vervangen omdat ik een berg vakantie van 3000 km ging maken en ze toch eraan zaten te komen, en zelf het vacuüm ventiel van de Turboregelaar vervangen. Geen lekkages verder, koppeling indrukken geeft geen vreemd geluid of pedaalgevoel. Alleen pakt hij laat op. Maar nogmaals dat heb ik altijd al gevonden. Heb hem nu 2,5 jaar en kocht hem met 180k.

Vandaag op de snelweg overigens licht last van gehad sinds weken, met name in zijn 4 en 5 (vol gas op invoegstrook en dan schiet de toerenteller ff de lucht in zonder dat hij accelereert) niet extreem maar wel duidelijk merkbaar. Stadsverkeer en 80 km wegen nul last.
Nog tips? Ontluchten? Afspraak met garage wel laten staan? Hij zal hem dan sowieso eerst moeten checken op de snelweg voordat hij aan zo’n gigantische klus begint. En dan ziel je zien dat hij het dan goed doet 😅.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Slippende koppeling en ineens geen last meer?

Bericht door mechanic »

Slippende koppeling is een slippende koppeling,het is enkel bij vollast en af en toe.
Als de pedaaldruk goed is,is er in dat opzicht niets aan te verbeteren.
Probeer het eens op te wekken,veel toeren maken in bijv het 3e verzet en dan ineens naar het hogste verzet tijdens vollast. Slipt deze dan?
De koppeling is in mijn ogen versleten,anders slipt deze niet,en zal vervangen dienen te worden.
De staat van het vliegwiel kan pas na demontage worden vastgesteld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
larskov
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2019 21:02
Actief als: particulier

Re: Slippende koppeling en ineens geen last meer?

Bericht door larskov »

Hij gaat woensdag naar de garage. Hele dag. Ben benieuwd en zal het hier melden!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 3235
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Slippende koppeling en ineens geen last meer?

Bericht door Mathijs »

Ja met zo'n klusje is de garage wel even bezig, geloof dat ze er 6 uur voor hebben staan. Zelf recentelijk aanzienlijk langer bezig geweest met een Scenic van de eerste generatie en na afloop toen alles weer teruggebouwd was, bleek het euvel in een kapotte aandrijfas te zitten. Konden we opnieuw beginnen met een andere versnellingsbak en aandrijfas er in te zetten. :fp:
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



markdjmb
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2018 11:56
Actief als: particulier
Locatie: Elburg

Re: Slippende koppeling en ineens geen last meer?

Bericht door markdjmb »

larskov schreef: 10 apr 2020 04:42 Hij gaat woensdag naar de garage. Hele dag. Ben benieuwd en zal het hier melden!
Is het bij jou nu opgelost? Ik heb exact hetzelfde probleem. Heb het een paar weken gehad, daarna een jaar niet meer en sinds afgelopen weekend heb ik het weer, maar nu in 3 4 en 5. Het ene moment is er niets aan de hand en het andere moment is het er helemaal niet.
Moet nu dan toch echt de koppeling vervangen worden of..?
Heeft nu 240000 gelopen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Slippende koppeling en ineens geen last meer?

Bericht door mechanic »

Zoals eerder genoemd is er aan de koppeling niets af te stellen. Wanneer er geen lucht in de leiding is en de koppeling toch slipt, zal er een onderdeel van de koppeling versleten zijn. Vervangen van de complete koppeling is dan de oplossing. Hydraulische cilinder, koppelingsplaat en drukgroep. Na demontage hiervan kan het massavliegwiel gecontroleerd worden! Advies is om ook de oliekeerring achter het vliegwiel te vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



markdjmb
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2018 11:56
Actief als: particulier
Locatie: Elburg

Re: Slippende koppeling en ineens geen last meer?

Bericht door markdjmb »

mechanic schreef: 21 jul 2020 14:12 Zoals eerder genoemd is er aan de koppeling niets af te stellen. Wanneer er geen lucht in de leiding is en de koppeling toch slipt, zal er een onderdeel van de koppeling versleten zijn. Vervangen van de complete koppeling is dan de oplossing. Hydraulische cilinder, koppelingsplaat en drukgroep. Na demontage hiervan kan het massavliegwiel gecontroleerd worden! Advies is om ook de oliekeerring achter het vliegwiel te vervangen.
bij de test slipt hij niet.
Het rare is dat het de vorige keer ook een week of 2 was en toen een jaar weg is geweest. Echt totaal niet meer gehad.
Nu dus weer even terug.
Aangezien hij bij de test niet slipt, kijk ik het nog maar even aan en mogelijk dat het dan weer verdwijnt.
Het enige wat verandert is de laatste tijd is dat er wat minder met de auto gereden is want met het mooie weer ga ik lekker met de motor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Slippende koppeling en ineens geen last meer?

Bericht door mechanic »

Groot gelijk, is een dure reparatie.
Een slippende koppeling kan bijv door een geglazuurde / vettige voeringsplaat komen, of een zwakke drukgroep.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht