verbrande dynamo Megane 2 Rs Phase 2
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
-
Topic author - Nieuw lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 29 jul 2020 14:12
- Actief als: particulier
verbrande dynamo Megane 2 Rs Phase 2
Gisteren is bij mijn megane 2 RS Phase 2,
de dynamo tijdens het rijden doorgebrand.
In een bocht ging het laadcontrole lampje op het dashboard branden +- 2 a 3 sec en ging daarna uit.
10 seconden later kwam er ineens rook uit de ventilatie kanalen waarna ik gestopt ben en motor uit heb gezet,
vervolgens onder de motorkap zag ik dat de dynamo spoelen aan het smeulen waren.
toen de auto thuis was (gesleept) heb ik de auto wel heel even laten draaien met een 2de persoon erbij met een multimeter.
toen werd er stationair 13.4volt gemeten en bij 2200 toeren 14 volt op de accu polen.
hierna heb ik de dynamo uitgebouwd.
wat ik zelf al gedaan heb is de weerstand meten van de pluskabel naar de accu vanaf de dynamo die is 0.1 Ohm.
Mijn vraag is
wat zou ik eventeul nog meer kunnen doormeten.
of is dit gewoon het symptoom van een dynamo die op zijn eind was.
km stand van de auto is + - 160Dkm
de dynamo tijdens het rijden doorgebrand.
In een bocht ging het laadcontrole lampje op het dashboard branden +- 2 a 3 sec en ging daarna uit.
10 seconden later kwam er ineens rook uit de ventilatie kanalen waarna ik gestopt ben en motor uit heb gezet,
vervolgens onder de motorkap zag ik dat de dynamo spoelen aan het smeulen waren.
toen de auto thuis was (gesleept) heb ik de auto wel heel even laten draaien met een 2de persoon erbij met een multimeter.
toen werd er stationair 13.4volt gemeten en bij 2200 toeren 14 volt op de accu polen.
hierna heb ik de dynamo uitgebouwd.
wat ik zelf al gedaan heb is de weerstand meten van de pluskabel naar de accu vanaf de dynamo die is 0.1 Ohm.
Mijn vraag is
wat zou ik eventeul nog meer kunnen doormeten.
of is dit gewoon het symptoom van een dynamo die op zijn eind was.
km stand van de auto is + - 160Dkm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 15972
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: verbrande dynamo Megane 2 Rs Phase 2
De weerstand van de + kabel is prima.
Er is verder niet veel wat je kunt meten, de laadspanning is ook opzich ook nog prima, 13,8-14,2V is wel gemiddeld.
Vermoedelijk is de dynamo inwendig het probleem. Je kunt deze bij een revisie bedrijf vaak laten controleren, cq tegen betaling omruilen voor een gereviseerde.
Bij dit type auto is het verstandig de dempende krukaspoulie te controleren/vervangen evenals de multiriemset.
Er is verder niet veel wat je kunt meten, de laadspanning is ook opzich ook nog prima, 13,8-14,2V is wel gemiddeld.
Vermoedelijk is de dynamo inwendig het probleem. Je kunt deze bij een revisie bedrijf vaak laten controleren, cq tegen betaling omruilen voor een gereviseerde.
Bij dit type auto is het verstandig de dempende krukaspoulie te controleren/vervangen evenals de multiriemset.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Nieuw lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 29 jul 2020 14:12
- Actief als: particulier
Re: verbrande dynamo Megane 2 Rs Phase 2
bedankt voor de info ik dacht vraag even na of er nog meer controle punten zijn voordat een nieuwe evetuel ook in rook opgaat.mechanic schreef: ↑29 jul 2020 15:38 De weerstand van de + kabel is prima.
Er is verder niet veel wat je kunt meten, de laadspanning is ook opzich ook nog prima, 13,8-14,2V is wel gemiddeld.
Vermoedelijk is de dynamo inwendig het probleem. Je kunt deze bij een revisie bedrijf vaak laten controleren, cq tegen betaling omruilen voor een gereviseerde.
Bij dit type auto is het verstandig de dempende krukaspoulie te controleren/vervangen evenals de multiriemset.
nieuwe/gereviseerde dynamo had ik idd al besteld.
bedankt voor de tip van de krukaspoulie neem aan dat er dan scheuren in het rubber onstaan ?
multieriem neem ik ook meteen mee.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 15972
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: verbrande dynamo Megane 2 Rs Phase 2
Zet een streep over de krukas poulie, en start de motor zonder multiriem. Zie je een verdraaiing van de streep, is het 'rubber' van de poulie versleten en moet deze vervangen worden.
Is deze nog goed, komt dat bij de volgende distributieriem wissel. Is een slijtage deel wat elke 5jaar/120dkm vervangen wordt. Een defect kan betekenen dat de multiriem eraf loopt en tussen de distributie komt met vaak flinke schade als gevolg.
Is deze nog goed, komt dat bij de volgende distributieriem wissel. Is een slijtage deel wat elke 5jaar/120dkm vervangen wordt. Een defect kan betekenen dat de multiriem eraf loopt en tussen de distributie komt met vaak flinke schade als gevolg.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Nieuw lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 29 jul 2020 14:12
- Actief als: particulier
Re: verbrande dynamo Megane 2 Rs Phase 2
top ga ik doen.
zal wel paar dagen duren voordat er terug koppeling is van mijn kant.
maar ik laat het weten.
zal wel paar dagen duren voordat er terug koppeling is van mijn kant.
maar ik laat het weten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Nieuw lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 29 jul 2020 14:12
- Actief als: particulier
Re: verbrande dynamo Megane 2 Rs Phase 2
Gisteren de nieuwe dynamo gemonteerd.
kan je trouwens wel super goed bij
netjes 14.2V laadspanning stationair
en tijdens de proefrit ditmaal geen witte rook
poulie gecontroleerd en was nog goed maar alsnog gaat ie op de lijst om te vervangen bij de distributie wissel.
bedankt voor de tips hier.
kan je trouwens wel super goed bij
netjes 14.2V laadspanning stationair
en tijdens de proefrit ditmaal geen witte rook
poulie gecontroleerd en was nog goed maar alsnog gaat ie op de lijst om te vervangen bij de distributie wissel.
bedankt voor de tips hier.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 15972
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: verbrande dynamo Megane 2 Rs Phase 2
Fijn dat het euvel is verholpen met de nieuwe dynamo!
Naar mijn weten is het het gemakkelijkst om de voorbumper en de slotplaat te demonteren, zo deed ik dat tenminste telkens.
Slim dat je de krukaspoulie meeneemt bij de tandriem wissel, voorkomt je ellende!
Naar mijn weten is het het gemakkelijkst om de voorbumper en de slotplaat te demonteren, zo deed ik dat tenminste telkens.
Slim dat je de krukaspoulie meeneemt bij de tandriem wissel, voorkomt je ellende!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 260 Weergaves
-
Laatste bericht door mark.smit.1426
-
- 3 Reacties
- 200 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 111 Weergaves
-
Laatste bericht door wesleyv20
-
- 5 Reacties
- 299 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 4 Reacties
- 406 Weergaves
-
Laatste bericht door Tiesto
-
- 2 Reacties
- 294 Weergaves
-
Laatste bericht door marco katuin