Hallo,
Sinds enige tijd is er rookontwikkeling onder de motorkap tijdens het regenereren van het roetfilter.
Tijdens het rijden is er niks aan de hand omdat de dampen verdwijnen door het rijden, je ruikt dan ook niks.
Sta ik echter stil dan begint de motorruimte zich te vullen met blauwe rook, stinkt ook naar olie.
Het komt aan de achterkant van het blok vandaan.
Wat heb ik ondertussen gedaan/vervangen.
Mijn carterventilatie welke boven op het blok zit gooide erg veel olie richting mijn luchtinlaat en de aansluiting op de luchtinlaatbuis lekte.
De oliedruppels lekte vanaf de inlaatbuis omlaag richting de turbo.
Tijdens het loshalen van de carterventilatie zag ik kleine lek spoortjes langs de rubbers welke tussen de carterventilatie en het blok zitten, deze spoortjes liepen naar de achterkant van het blok.
Alles schoongemaakt en een nieuwe carterventilatie incl. rubber afdichtingen gemonteerd.
Tevens heb ik de rubberen ring/pakking tussen de turbo en intercoolerbuis vervangen aangezien de intercoolerbuis los moest om de carterventilatie te demonteren.
Zag ook dat deze iets had gelekt omdat daar leksporen van olie zaten, rubber was niet echt flexibel meer.
Verder had ik de laatste tijd een redelijk hoog verbruik, zat op de 8,8 l/100km.
Na het vervangen van de carterventilatie en pakking is het verbruik gezakt naar de 7,7 l/100km.
Auto rijdt ook veel soepeler en lekker, eigenlijk weer als vanouds.
Verwacht alle lekkages te hebben verholpen, ging het roetfilter vanochtend weer regenereren (te merken aan het hogere verbruik) en was er wederom rookontwikkeling in de motorruimte.
Op internet gezocht maar weinig kunnen vinden… meestal omdat er op veel fora niet wordt terug gekoppeld wat de oplossing is geweest…
Heeft iemand een idee of suggestie?
Het gaat om een 2.0 dCi 150pk (M9R).
Groetjes Thomas
Rookontwikkeling in motorruimte tijdens regenereren roetfilter
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1460
- Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Midden Nederland
Rookontwikkeling in motorruimte tijdens regenereren roetfilter
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1460
- Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Midden Nederland
Re: Rookontwikkeling in motorruimte tijdens regenereren roetfilter
Nog een kleine terugkoppeling...
Na alles goed schoon te hebben gemaakt was het over met het roken, was dus nog oude olie.
Probleem heeft zich na het vervangen van de carterventilatie en pakking van de intercoolerbuis niet meer voorgedaan.
Opgelost dus.
Na alles goed schoon te hebben gemaakt was het over met het roken, was dus nog oude olie.
Probleem heeft zich na het vervangen van de carterventilatie en pakking van de intercoolerbuis niet meer voorgedaan.
Opgelost dus.
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 9 Reacties
- 1089 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 2 Reacties
- 702 Weergaves
-
Laatste bericht door Marcello
-
- 3 Reacties
- 232 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 2 Reacties
- 224 Weergaves
-
Laatste bericht door gewe
-
- 5 Reacties
- 348 Weergaves
-
Laatste bericht door Kata
-
- 2 Reacties
- 323 Weergaves
-
Laatste bericht door emtee