Sinds enige tijd is er rookontwikkeling onder de motorkap tijdens het regenereren van het roetfilter.
Tijdens het rijden is er niks aan de hand omdat de dampen verdwijnen door het rijden, je ruikt dan ook niks.
Sta ik echter stil dan begint de motorruimte zich te vullen met blauwe rook, stinkt ook naar olie.
Het komt aan de achterkant van het blok vandaan.
Wat heb ik ondertussen gedaan/vervangen.
Mijn carterventilatie welke boven op het blok zit gooide erg veel olie richting mijn luchtinlaat en de aansluiting op de luchtinlaatbuis lekte.
De oliedruppels lekte vanaf de inlaatbuis omlaag richting de turbo.
Tijdens het loshalen van de carterventilatie zag ik kleine lek spoortjes langs de rubbers welke tussen de carterventilatie en het blok zitten, deze spoortjes liepen naar de achterkant van het blok.
Alles schoongemaakt en een nieuwe carterventilatie incl. rubber afdichtingen gemonteerd.
Tevens heb ik de rubberen ring/pakking tussen de turbo en intercoolerbuis vervangen aangezien de intercoolerbuis los moest om de carterventilatie te demonteren.
Zag ook dat deze iets had gelekt omdat daar leksporen van olie zaten, rubber was niet echt flexibel meer.
Verder had ik de laatste tijd een redelijk hoog verbruik, zat op de 8,8 l/100km.
Na het vervangen van de carterventilatie en pakking is het verbruik gezakt naar de 7,7 l/100km.
Auto rijdt ook veel soepeler en lekker, eigenlijk weer als vanouds.
Verwacht alle lekkages te hebben verholpen, ging het roetfilter vanochtend weer regenereren (te merken aan het hogere verbruik) en was er wederom rookontwikkeling in de motorruimte.
Op internet gezocht maar weinig kunnen vinden… meestal omdat er op veel fora niet wordt terug gekoppeld wat de oplossing is geweest…
Heeft iemand een idee of suggestie?
Het gaat om een 2.0 dCi 150pk (M9R).
Groetjes Thomas
