Motorgeluid Kadjar Phase 2 Tce 140 Edc

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Jac T
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 aug 2013 14:29
Actief als: particulier

Motorgeluid Kadjar Phase 2 Tce 140 Edc

Bericht door Jac T »

Medio juni hebben wij een Kadjar Tce 140 EDC van juni 2019 aangeschaft. De auto is geïmporteerd vanuit Italië en aangeschaft bij onze vaste Renault dealer.
De motor in deze fase 2 Kadjar is de "nieuwe" Renault/Mercedesmotor van 140 pk.
De rijkwaliteiten van deze auto en zijn motor zijn in combinatie met de EDC meer als prima te noemen. In principe is de motor stil en erg soepel en de automaat voldoet perfect, zeker in vergelijking met onze 2 voorgaande Captur's met automaat.

Echter, een smet op deze kwaliteiten wordt geworpen door het harde en vooral ruw en roffelend motorgeluid bij het optrekken vanuit stilstand en lage snelheden.
Dit na een uitgebreide proefrit voorgelegd aan de verkoper, die zegt dat dit een producteigenschap is van deze motor.
Het totaal plaatje heeft ons overigens toch de auto doen aanschaffen.
Later, nadat we de auto al even in ons bezit hadden, hebben monteurs na proefrijden geconcludeerd dat de auto erg rustig is en er niets verontrustends te horen is.....
Mijn vrouw en ik echter vinden de auto bij het optrekken vanuit stilstand zeker niet rustig te noemen......

Zijn er op het forum mensen die dezelfde ervaring met deze motor hebben? En is daar een oplossing gevonden of is het inderdaad een eigenschap die voor lief genomen moet worden?

Met vriendelijke groet,
Jac T

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



De Verschrikkelijke
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mar 2020 20:48
Actief als: particulier

Re: Motorgeluid Kadjar Phase 2 Tce 140 Edc

Bericht door De Verschrikkelijke »

Beste Jac,

Wat u omschrijft is "helaas" normaal.
Deze Tce is een direct ingespoten motor.
Als u even googled dan komt u achter hoe deze motor werkt.
Door dit type inspuiting klinkt de motor erg rauw wanneer er om vermogen wordt gevraagd.
Dit doet niks af aan de kwaliteit van deze motor, het is alleen een "nare' eigenschap van het type verbranding.
Ik hoop nu dat u enigzins heb kunnen geruststellen.
Veel plezierige km toegewenst.
ex: Twingo 1
ex: Twingo 1 Comfort
ex: Kangoo 1.4 Alize
ex: Kangoo 1.6 16v Oase LPG
ex: Scenic II 1.6 16v Dynamic/Comfort LPG
ex: Scenic III 1.4 Tce 130PK Grand 7P Bose
nu: Scenic IV 1.3 Tce 140PK EDC Grand 7P Bose met panoramisch dak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Jac T
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 aug 2013 14:29
Actief als: particulier

Re: Motorgeluid Kadjar Phase 2 Tce 140 Edc

Bericht door Jac T »

Dank je wel Verschrikkelijke. We nemen het voor lief, alles went ten slotte en de rijkwaliteiten van de motor zijn gewoon meer als prima in orde.
Ik zie dat jij al je 2e Scenic in Bose uitvoering hebt. Misschien kun je me dan ook met het volgende verder helpen.
Betreft de volume regeling van de radio, of juist het gebrek hieraan.
Wat erg opvalt en ook als hinderlijk wordt ervaren is dat het geluidniveau van de radio zichzelf aanpast aan bepaalde omstandigheden.
Zo valt het volume bij afremmen en stoppen sterk terug, om na het optrekken weer langzaam naar het oude niveau terug te keren.
Dit gebeurt ook zo bij gebruik van navigatie, bv op de snelweg als een afslag moet worden genomen.
Ik heb tevergeefs getracht dat fenomeen uit te schakelen. Blijkens het instructieboekje zou dit bij een Bose Edition allemaal automatisch zo geregeld worden.
Heb jij ook deze ervaring en kunnen ontdekken hoe dit omzeilt kan worden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



De Verschrikkelijke
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mar 2020 20:48
Actief als: particulier

Re: Motorgeluid Kadjar Phase 2 Tce 140 Edc

Bericht door De Verschrikkelijke »

Bij de Scenic III kon je het volume instellen dat deze (volgens mij boven de 100Km p.u.) iets harder ging van de radio.
Bij de huidige gebeurt dit ook, maar heb dit niet ingesteld. Ik heb net nog even gekeken in de auto, maar kon die instelling ook niet 123 vinden.
Ik weet wel dat je al die commando's het volume wel apart kunt instellen in het menu van R-link. Dus de spraak van het navigatie kunt u zachter laten klinken dan van de radio, of andersom.
En ook deze spraak commando's gaan met de snelheid van de auto stijgen en ook nu volgens mij bij 100+.
Als u weer onder de 100 komt, dan zakt het volume weer naar de normale instelling zoals u vertrok.
Maar het volume gaat niet veranderen bij gas geven of met het remmen.
ex: Twingo 1
ex: Twingo 1 Comfort
ex: Kangoo 1.4 Alize
ex: Kangoo 1.6 16v Oase LPG
ex: Scenic II 1.6 16v Dynamic/Comfort LPG
ex: Scenic III 1.4 Tce 130PK Grand 7P Bose
nu: Scenic IV 1.3 Tce 140PK EDC Grand 7P Bose met panoramisch dak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Epcot
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 okt 2018 11:37
Actief als: particulier

Re: Motorgeluid Kadjar Phase 2 Tce 140 Edc

Bericht door Epcot »

Het rauwe geluid is normaal, heb zelf de bose tce 160 edc (160 pk)en die doet dat ook. Vind het wel een beetje een sportief geluid en zeker niet storend. Heb ook proef gereden in een Mercedes b-klasse met dezelfde motor en daarin klonk die nog rauwer dus zo slecht is het niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Peter80
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2022 21:22
Actief als: particulier

Re: Motorgeluid Kadjar Phase 2 Tce 140 Edc

Bericht door Peter80 »

Ik zie dat het een oud topic is maar wil toch even reageren.

Mijn Kadjar ( 140 PK handgeschakeld ) maakt dit ruwe harde roffelende geluid ook. ( in bezit vanaf februari dit jaar )
Ik vind het persoonlijk behoorlijk storend en akelig om aan te horen, kan me haast niet voorstellen dat een fabrikant hiervoor kiest.
De ene keer doet ie het echt heel erg, de andere keer bijna niet.
Rijd je in de ECO modus, is het geluid ook minder hard.
Als de motor koud is loopt ie als een zonnetje zo stil, maar hoe warmer hoe harder hij kan roffelen.
Ben er mee terug geweest na mijn eigen dealer en een andere dealer en beide melden dat het een product eigenschap betreft........helaaas

Was eigenlijk wel benieuwd of er eventueel stoftware update's beschikbaar zijn voor deze motor via de dealer ?
Misschien helpt dit iets ?
Of zijn er nog meer mensen die dit kunnen bevestigen ?
Ben er toe bereid om de auto er om weg te doen en wat anders te kopen......

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht