Verslag van batterijprobleem ZE50

Plaats reactie

Topic author
Mastah
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Verslag van batterijprobleem ZE50

Bericht door Mastah »

Met mijn nieuwe Renault ZOE (R135, December 2019) had ik een helaas een probleem met de batterij, dat ik hier wil delen, mochten meer mensen dit probleem tegenkomen.

De range van de auto was dit voorjaar niet wat we er van mochten verwachten, ook toen de ideale (20 graden) temperaturen arriveerden. Wat mij het vermoeden deed dat er wellicht iets niet klopte.
Inmiddels was ik ook bezig met schrijven van een web-service voor het vergaren van telemetrie-data van je Zoe (en o.a. ABRP-integratie biedt). Deze kan wat meer parameters uitlezen dan de standaard My-Renault app, en creëert uiteindelijk een groot logboek van alle batterij-informatie per minuut.

Uit die gegevens bleek dat de Zoe volgens het BMS nooit verder oplaadde dan ongeveer 43kWh. Minder dus dan de 52kWh die het behoorde te zijn. Hier heb ik contact met Renault Nederland over opgenomen. Deze waren in eerste instantie een beetje skeptisch, en ik ontving de standaard-antwoorden dat het normaal is dat niet de volle hoeveelheid capaciteit beschikbaar is etc. En of ik kon bewijzen had dat de capaciteit minder was. Toen kwamen de logboeken van mijn webservice goed van pas.

Toch is het toen doorgezet naar mijn lokale Renault dealer voor verder onderzoek. Die hadden aanvankelijk alleen het BMS-veiligheidssysteem gereset, wat geen oplossing bleek. Bij een 2e poging hebben ze het gehele BMS geupdated, en leek de capaciteit in eerste instantie weer hersteld. Het BMS rapporteerde weer de volle capaciteit. Dit was maar van korte duur, en 2 weken later was hetzelfde probleem weer terug.
De oorzaak zat dus helaas toch in de hardware. Het duurde helaas even voordat Renault Nederland daar ook in mee wilde schakelen voor een oplossing. Ze leken in eerste instantie weinig gelegen om het echt als probleem te zien, een batterij repareren is ook voor hen een duur aangelegenheid. En werd er initieel dan ook verwezen naar het feit dat de capaciteit niet onder de befaamde 75%-garantie zat.

Gelukkig heeft de verkopende dealer, AnthonyR van Indumij Oosterhout, hier wel in bemiddeld; dat zoiets natuurlijk niet behoort op een nieuwe auto qua degradatie, en het dus een probleem betreft dat al speelt sinds aankoop. En dat dit proces (na die eerdere pogingen met de BMS-software resetten/updaten) eigenlijk al te lang speelde, en dat het gewoon opgelost diende te worden door Renault.
Renault Nederland wenste toen nogmaals een keer een rijtest door de lokale dealer, die ook nog een extra BMS-update heeft geprobeerd, maar ook die moest toen vaststellen dat het probleem nog steeds aanwezig was. Vervolgens is de batterij naar Frankrijk gebracht ter reparatie. Dit heeft iets meer dan een maand geduurd. Inmiddels beschik ik weer over onze Zoe en lijkt het probleem daadwerkelijk verholpen (fingers crossed…)

Heb je dus een significant lagere range, lijkt de auto minder kWh te laden dat je zou verwachten, check dan of je niet last hebt van eenzelfde probleem.
Ook wil ik mijn waardering uitspreken voor AnthonyR die de gehele tijd goed bereikbaar bleef en de nodige belletjes naar Renault Nederland heeft gedaan om te zorgen dat er beweging kwam en te zorgen dat ook beloftes van Renault daadwerkelijk nagekomen werden.

PS: een beta-versie van de genoemde web-service zal binnenkort ook voor een breder publiek beschikbaar gesteld worden. Dat zal ik ook op het forum posten als het zover is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

raver099
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 feb 2016 16:53
Actief als: particulier

Re: Verslag van batterijprobleem ZE50

Bericht door raver099 »

Wellicht handig om te vermelden wat de range dan was in kilometers? Ik heb vol de laatste dagen ongeveer 340/350 km staan. Wat denk ik redelijk klopt met een wltp van 380. Op de warme dagen heb ik wel eens op 375 gezeten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Mastah
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Re: Verslag van batterijprobleem ZE50

Bericht door Mastah »

Range was toen ongeveer 290km, nu is deze 360km. Wij rijden vrij veel in stedelijk verkeer.
Omdat iedereen natuurlijk ander gebruik heeft heb ik het geprobeerd vooral in kWh te benoemen en niet te veel op de kilometers. In de toekomst kan je dus via de website je gerapporteerde kWh uren zien zoals de ZE50 die rapporteert (dat is het meest indicatief. En het sommetje kWh / SoC% geeft vrij goede schatting van kWh totale capaciteit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rickvp
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 dec 2016 22:15
Actief als: particulier

Re: Verslag van batterijprobleem ZE50

Bericht door Rickvp »

Ook hier is de range (volgens het dashboard) bij een volgeladen batterij en een niet al te koude buitentemperatuur ongeveer 350km

Verstuurd vanaf mijn Nokia 6.1 met Tapatalk

Zoë ZE40 2017 | Zoë Intens ZE50 R135 2019 | Megáne E-tech EV60 Techno 2023

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1402
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Verslag van batterijprobleem ZE50

Bericht door Pepone »

Bij mijn nieuwe ZOE bleek de muurlader van Joulz niet door te laden.
(Software instellingsfout na update).

Misschien raadzaam om hier aandacht aan te schenken bij rangeproblemen.

Hier ook gemiddeld 350 km, na snelweggebruik iets minder.
Dit is trouwens te resetten,

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Mastah
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Re: Verslag van batterijprobleem ZE50

Bericht door Mastah »

Ik heb nog een update van het probleem.

Eind september was het probleem helaas weer begonnen, plots veel capaciteitsverlies (7 kWh er af, terwijl de auto stilstond).
In november is de auto weer naar de dealer gegaan en heeft de technische dienst uit Frankrijk nieuwe BMS-software beschikbaar gesteld.
Na herprogrammering met de nieuw software rapporteerde de auto weer een capaciteit van 52kWh. Nu met de kou laadt hij niet altijd meer op tot 52, maar komt hij tot 50 en 51. Hopelijk kunnen we in het voorjaar zien of het probleem daadwerkelijk blijvend verholpen is.

Ik heb vernomen dat er meer Zoe's zijn die inmiddels een behoorlijke SoH verlies (in de orde van grootte 8%) hebben, dus waarschijnlijk zullen velen toch even met hen Zoe langs de dealer moeten voor deze BMS update om de volledige batterijcapaciteit te behouden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Verslag van batterijprobleem ZE50

Bericht door zoe2goe »

Ik wil graag iets uit het verhaal van Mastah highlighten: Anthony van Indumij is een gedreven kerel die er voor gaat. Er is veel verschil tussen dealers. Deze hoort tot "de goeien" kan ik beamen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Mastah
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Re: Verslag van batterijprobleem ZE50

Bericht door Mastah »

Ja, Anthony is echt iemand met hart voor de zaak en de Zoe. Weet echt alles van de Zoe en prettig zakendoen, en aftersales is dus ook super, hij blijft persoonlijk betrokken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ZOgrEen
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 dec 2020 20:16
Actief als: particulier

Re: Verslag van batterijprobleem ZE50

Bericht door ZOgrEen »

Ik vermoed dat ik hetzelfde probleem heb met mijn accu. Ik rij sinds begin september met de nieuwe ZOE ZE50 R135. Eerst dacht ik dat de boordcomputer wat kilometers nodig had om te “leren” hoeveel km’s de auto kan rijden op een volle accu. Het aantal te rijde kilometers op een volle accu werd elke keer alleen maar minder. In september met temperaturen tussen 25 en 18 graden in eco stand en Bmodus bij gecombineerd weggebruik gaf zoe aan 288km op en volle accu te kunnen rijden en nu met temperaturen rond de 2 graden gedaald naar 252km (eco stand, Bmodus en gecombineerd weggebruik). Klop ook aardig met de kilometers die de kilometer teller aangeeft gereden te hebben. In september gaf de boordcomputer 15,5kw per 100 km aan en nu 16,3kw per 100 km. Als ik dan ga rekenen kom ik uit op en accucapaciteit van 41kWh a 44kWh i.p.v. 52kWh. Is dit een normale range van de ZE50 of zal ook ik helaas dit accu probleem in mijn ZOE hebben zitten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Mastah
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Re: Verslag van batterijprobleem ZE50

Bericht door Mastah »

Ik vermoed dat je inderdaad ook hetzelfde euvel hebt. Het viel mij in mijn online tool op dat ik inmiddels meer ZE50 zie zakken in capaciteit. Ik zal je even een persoonlijk berichtje sturen met de link naar de beta-versie van mijn tool, die houdt de hele tijd je beschikbare kWh in de accu bij. Wanneer je dan 100% opgeladen bent kun je de volledige capaciteit zien (en met lagere percentages kan je het enigszins terugrekenen, maar het BMS loopt net niet helemaal lineair)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verslag van batterijprobleem ZE50

Bericht door Sordone »

Het verschil tussen zomerse (dunne lucht) en winterse temperaturen (dikkere lucht) is 7%. Dit samen met de verwarming verklaart prima deze verschillen. Is gewoon natuurkunde waar je aan moet wennen. Een ICE heeft dit hier ook last van maar heeft 600kWh (60 ltr) aan benzine bij zich (die voor 75% in warmte wordt weggegooid) dus merk je dat minder. Gewoon vaker laden.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Mastah
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Re: Verslag van batterijprobleem ZE50

Bericht door Mastah »

Als hij 16.3kWh per 100km gebruikt in huidige omstandigheden, dan klopt de geprojecteerd range echt niet bij 52kWh capaciteit. Die komt dan zoals hij al reeds schreef op ongeveer 41 of 42kWh.

Verbruik in de winter is hoger en iets lagere capaciteit komt dan ook voor als BMS de batterij beschermd bij kou. Maar hij ziet het hogere verbruik vermeld en is al deel vd some.
De online tool kan uitsluitsel geven. En ook de dealer kan SoH opvragen op basis van het VIN (Anthony weet welke tool)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



DannyvG
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2020 08:42
Actief als: particulier

Re: Verslag van batterijprobleem ZE50

Bericht door DannyvG »

Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb, is een ze50 uit maart 2020.
Volgens canze heb ik maar 41.2kWh beschikbaar. Ook de 204km range met 94% batterij en ~18kWh/100km geeft een vergelijkbare inschatting. Eens zien of ik vandaag langs de dealer kan gaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verslag van batterijprobleem ZE50

Bericht door Sordone »

Ik heb wel eens een filmpje gezien met iemand van Renault erin die zei dat de accu van een ze40 en een ze50 dezelfde zijn. Qua marketing is men de brutto capaciteit gaan gebruiken of iets dergelijks. Maar ik denk dat beide accu’s 42 kwh als bruikbare output geven. Ik zal kijken of ik het filmpje nog kan vinden.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Mastah
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Re: Verslag van batterijprobleem ZE50

Bericht door Mastah »

Er worden nu 2 dingen door elkaar gehaald. De fysieke batterij-eigenschappen, en de beschikbare capaciteit.

De ZE50 heeft wel degelijk 52kWh als bruikbare output. En heeft 54,5 kWh bruto capaciteit.
De beschikbare capaciteit is hoger dan de ZE40s die een beschikbare output heeft van 41kWh.
Deze capaciteit wordt bepaald door de batterijsoftware.

Nu is het zo dat fysiek gezien de ZE40 en ZE50 eenzelfde batterypack gebruiken. Alleen met verschillende software en daarmee beschikbaar gestelde capaciteit. Meer informatie kan je vinden op bijvoorbeeld https://pushevs.com/2020/05/14/new-gene ... y-details/
Het zou voor ZE40 bezitters leuk zijn om te weten of ze hun software zouden kunnen updaten om meer van de capaciteit beschikbaar te stellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verslag van batterijprobleem ZE50

Bericht door Sordone »

Beide accu versies (ze40 en ze50) zijn inderdaad hetzelfde met een bruto total battery capacity: 54,66 kWh. Alleen de ze50 geeft meer capaciteit vrij via de software. Als dit niet gebeurt dan zal er een software check door een ZE dealer gedaan moeten worden.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



DannyvG
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2020 08:42
Actief als: particulier

Re: Verslag van batterijprobleem ZE50

Bericht door DannyvG »

Mijn zoe is net weer terug van de dealer, heeft gisteren de software update gehad en rapporteert nu weer 99.6% state of health en dus ook 51~52kWh aan accucapaciteit.Kennelijk is het ondertussen een algemeen bekend probleem https://www.speakev.com/threads/ze50-ba ... ix.156811/ ook meldingen vanuit engeland en duitsland.
Dus als je twijfels hebt over de range van je Zoe is het de moeite waard om even bij de dealer aan te kloppen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TobiasV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 mar 2021 08:08
Actief als: particulier

Re: Verslag van batterijprobleem ZE50

Bericht door TobiasV »

IMG_20210313_120842.jpg
Goedemorgen,

Mijn naam is Tobias. Sinds begin januari in het bezit van een nieuwe R135. Ik verlies(bij stilstaan) sinds een paar weken dagelijks 2 procent van de accucapaciteit. Heeft iemand deze ervaring ook? Staat nu 850 km op de teller. Sinds 6 januari is de auto 3 keer opgeladen. Zelfs met die kou in februari had ik dat verlies niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht