[Mégane 1.6 16v, 2002] Terugkerende problemen toerentalsignaal

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

[Mégane 1.6 16v, 2002] Terugkerende problemen toerentalsignaal

Bericht door Fientje »

Ik heb nog steeds de Renault Mégane Break 1.6 16v uit 2002, automaat, inmiddels 415k op de teller.

Er zijn terugkerende problemen met het toerentalsignaal, signaal wat afwezig blijft. Telkens was het opgelost met een nieuwe BDP-sensor, maar in 3 jaar tijd is dit al de 3e sensor. Één exemplaar gaf zelfs al na 7500km de eerste problemen.

22-07-2017 (234k) is de BDP-sensor voor het eerst vervangen door een verbeterd exemplaar inclusief de stekker, origineel Renault.

Ruim een jaar later in oktober 2018 kreeg ik weer de eerste problemen betreft niet starten en afslaan bij lage snelheden. Het was een tijdje ook weer vanzelf weg.

Uiteindelijk paar maanden uitgehouden tot 23-01-2019 (304k) waarna er wéér een nieuwe BDP-sensor was gemonteerd. Problemen waren daarmee even voorbij.

Echter, na 7500km/2 maanden begonnen de eerste problemen met starten en afslaan weer.

Uitgehouden tot 15 mei 2019/15.000km (319k). Op een gegeven moment viel zelfs het toerentalsignaal voor een fractie van een seconde weg tijdens hele lage snelheden en sloeg bij elke parkeeractie of kruispunt af. Niet meer mee te tijden waarna een nieuwe BDP-sensor volgde.

Hierna bleef hij een tijdje probleemloos. Tot april 2020... iets meer dan een jaar... 1e keer dat 'ie bij warme motor meerdere pogingen nodig had om te starten.

Dit kwam aanvankelijk slechts eens in de maand voor en binnen een minuut was 'ie weer gestart. Tot augustus 2020, toen kwam het eens in de week of 2 weken voor en dan ook echt minutenlang niet meer willen starten.

Vandaag sloeg hij voor het eerst ook af, tijdens het parkeren. Heb toen 10 minuten moeten wachten voor hij het weer deed. Uitlezen tijdens het starten was 0rpm ofwel geen toerentalsignaal.

Ik ben hier al vaker mee naar de garage geweest en telkens is mij gezegd dat ze niks kunnen doen omdat het probleem zich niet voordoet. Het advies was door blijven rijden. Maar ja... ik wil juist voorkomen dat hij een keer strandt, want dat is nooit gelegen en zeker niet bij de garage voor de deur.

De voorgaande keren moest ik er telkens mee blijven rijden tot hij elke dag afsloeg/niet startte en er amper meer mee te rijden viel buiten de snelweg. Dat wil ik voorkomen... het is heel frustrerend om steeds vaker geconfronteerd te worden met afslaan/niet starten op onverwachte ongelegen momenten.


Er is verder bij 290k (oktober 2018) een LPG-installatie ingebouwd. Deze haalt volgens mij zijn toerental-signaal ook van de BDP-sensor, deze "ziet" tijdens het ronddraaien op de startmotor wèl dat de motor draait en gaat bij een warme motor en lange startpoging alvast het relais openen en klaarstaan om gas in te spuiten. Hij blijft dan wachten op een inspuitsignaal v/d benzine-ECU die hij natuurlijk niet krijgt omdat de ECU denkt dat de motor 0rpm maakt tijdens het starten en dus niks gaat inspuiten. Maar wel gek toch dat de motor volgens de LPG-computer wel draait en volgens de ECU niet?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002] Terugkerende problemen toerentalsignaal

Bericht door A110 »

In dit geval zou ik dan het signaal van de bdp sensor meten op de stekker van de sensor en daarna bij de benzine ecu.
Is er signaal op de sensor maar niet bij de ecu dan is er een draad probleem, het signaal is er dan wel maar komt niet bij de ecu aan.
Heb je al geen signaal bij de sensor dan is de sensor defect.
Dit kan het beste met een scope maar met een multimeter kan ook. Wel op wisselspanning zetten.
De bdp sensor is een inductieve sensor en geeft een wisselspanning af.

Daarna zou je nog de weerstand van de bedrading kunnen controleren tussen sensor en ecu, wel loskoppelen.

Moet wel zeggen dat deze sensoren veel kapot gaan. Of vervuilt raken aan de punt, ijzerslijpsel, hierdoor kan het signaal ook verstoort worden en niet herkend worden door de ecu.
Even los halen en goed schoonmaken om te kijken of er verbetering aanwezig is.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002] Terugkerende problemen toerentalsignaal

Bericht door Fientje »

Ik moet het dan weer vragen de garage het te doen en hopen dat ze het daadwerkelijk doen...

Ik kan zelf überhaupt niet bij de sensor, bij de automaat-versie zitten koelslangen in de weg en sinds de LPG-installatie lopen er nòg 2 dikke slangen erbij. Hoe de garage erbij komt is me een raadsel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: [Mégane 1.6 16v, 2002] Terugkerende problemen toerentalsignaal

Bericht door Fientje »

Dit probleem is er nog steeds. Ergens eind oktober vorig jaar was het van meerdere keren per week spontaan even helemaal weggegaan, om na een paar maanden (na de jaarwisseling) weer terug te komen. In februari was het weer meermaals per week/dag, in maart kom ik het inmiddels 1x per 1 á 2 weken tegen. Het probleem kan zich inmiddels zowel bij oude als warme motor voordoen.

De garage heeft de bedrading nagekeken, de sensor is al een keer schoongemaakt net als de stekker.

Dit laten repareren lijkt onbegonnen werk door het random interval waarmee het optreedt :?

Eenmaal gestart rijdt 'ie wel meteen prima. De teller is inmiddels de 457k over.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht