Lekkage langs paravan Scenic 3

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
gjkreeft
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jul 2012 22:58
Actief als: particulier

Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door gjkreeft »

Mijn Scenic 3 is na een regenbui nat onder de motorkap. Het water loopt langs de voorruit naar benenden en lekt dan op de geluidsisolatie onder de paravan. De oorzaak lijkt een slecht aansluitend rubber van de goot aan de onderkant van de voorruit. Dit rubber zit niet vast aan de ruit maar ligt er min of meer los op (zit aleen met twee lipjes aan de zijkanten vast).

Is het normaal dat er water langs de paravan onder de motorkap terecht komt? Of moet ik het rubber van de goot vastkitten aan het raam (lijkt me vreemd, want de goot moet er bij ieder onderhoud af)?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door mechanic »

Zijn de afvoeren nog open?
Zit de paravan wel goed gemonteerd?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gjkreeft
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jul 2012 22:58
Actief als: particulier

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door gjkreeft »

Ja, afvoeren zijn (weer) open. Die waren verstopt met bladeren waardoor het water via de ventilatie de naar binnen kwam. Paar weken terug is dat opgelost, maar het blijft nat onder de paravan.

Ik heb bij de dealer een andere Scenic bekeken om na te gaan of ik een onderdeel mis, maar dat lijkt niet het geval te zijn. Als ik zie hoe de plastic goot bevestigd is, dan is het niet vreemd dat er water onderdoor lekt maar het lijkt me toch niet de bedoeling. De geluidsisolatie onder de paravan is na iedere regenbui weer nat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GroteBeer57
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2017 18:03
Actief als: particulier

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door GroteBeer57 »

Hallo,

Ik heb een Renault Grand Scenic van eind 2009, nu zag ik dat er in de voorste opbergvakken in de vloer, zowel aan de berijderskant als aan de passagierkant 7 a 8 cm water staat. Dit er uiteraard meteen uitgehaald en ben ik op internet gaan speuren wat de oorzaak kan zijn. Gister reed ik in de auto en voelde een straaltje water over mijn schoen gaan.
Nu kwam ik vaak de waterafvoer parvan tegen en de afvoer van de airco.
Nu is mijn vraag waar zitten deze, mogelijk verduidelijken dmv een foto oid.
Mogelijk zijn er ook andere suggesties. Krijg af en toe een melding van stoppen anders beschadigd de motor en mijn aanjager doet het een tijdje en houd er dan weer mee op.
Veel vragen, maar ik hoop op antwoorden om de schade te beperken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door mechanic »

Kans opmotorschade is bekend bij de dieselmotoren. Vaak een sensor icm nieuwe software.
De paravan afvoer zit achter de wielkuipen. Best is paravan demonteren en alles reinigen. Kachelmotor zal vol water gestaan hebben en wellicht hierdoor beschadigd zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door mechanic »

De ruitenwissermotoren zul je ook even weg moeten nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door WillemS »

Kijk ook onder de vloermatten voor!! daar zitten ook kabels en stekkers, zijn die nat geworden dan kunnen die gaan "rotten"de kabels breken vervolgens en ben je nog niet jarig.
Zorg dat het er blijven droog is.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Arnold K
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 aug 2016 11:01
Actief als: particulier

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door Arnold K »

@ Mechanic,

Vraag: waar zitten die afvoeren?
Arnold

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GroteBeer57
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2017 18:03
Actief als: particulier

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door GroteBeer57 »

Zaterdag bij een monteur geweest welke bekend staat als trouble shooter.
Weet de dealer het niet meer dan gaat de auto naar hem toe.
Was gauw bekeken, vanaf de bovenkant paravan was geen vuil te zien.
Hierna verplaatste hij voorzichtig de bescherming bij de wielkas en zocht het uiteinde van de afvoer paravanen op.
Aan het einde zit een klepje dat moet voorkomen dat er vuil naar binnen kan. Maar heb je vuil in de afvoer kan dat er ook niet uit.
Het water en vuil spoot er aan beide kanten uit.
Ook heeft hij vanuit de onderkant een gaatje gemaakt in beide opbergvakken, ook hier goot het water uit.
Hierna binnen in de auto het dashboard kasje verwijderd om bij de aanjager te komen.
Interieurfilter verwijderd deze was nat.
De rest met hoge druklucht alles schoon geblazen. Water zat zelfs achter het gaspedaal wat ook weer storingen gaf. Daarna alles weer gemonteerd. Nu afwachten dat ik geen rare storingen meer krijg. Tot op heden is dat niet het geval.
Maar komen er rare dingen is toch het advies: Verkopen. Toch rare constructie fouten van Renault.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door WillemS »

Zou toch wat vaseline kopen en alle stekkers die je daar in de buurt tegenkomt loshalen en goed insmeren met dat spul, het verdrijft vocht en voorkomt corrosie door electrolyse(de stekers en stekkers zijn vaak van verschillend materiaal).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GroteBeer57
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2017 18:03
Actief als: particulier

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door GroteBeer57 »

Oke bedankt, zal ik dat ook doen.
Voor de rest is het afwachten, tot nu toe geen rara storingen meer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 29731

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door Verwijderd 29731 »

Kan iemand mij vertellen hoe dit nu opgelost is?
Ik heb namelijk het zelfde probleem, afvoeren zijn niet verstopt, daar loopt het water gewoon weg.
Iedere regenbui de isolatie nat onder de paravan.
Het lijkt er inderdaad op dat het plastic gootje die met 2 clips aan de zijkant zit niet goed tegen het raam sluiten en zo niet afdichten.
Ik weet dat dit een oude topic is, maar zou het graag gefixt zien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 29731

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door Verwijderd 29731 »

Beste mensen,

Heb het nu zelf geprobeerd om op te lossen.
Bovenste kap met de 2 zijclips verwijdert en het glas schoon een vetvrij gemaakt en hierop een rubberen strook opgeplakt zodat het water naar de zijkanten kan weglopen.
Hopelijk blijft het nu droog.
Zie hier onder de afbeeldingen, hopelijk heeft iemand anders hier ook nog profijt van.

Afbeelding
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 29731

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door Verwijderd 29731 »

*** Update***
Na 2 forse regenbuien is de isolatie toch nog iets vochtig geworden.
Tis niet meer zo erg als eerst, maar het is nog niet volledig weg.
Mochten er mensen zijn met een betere oplossing, dan hoor ik het graag.

Tussentijds nog even contact met Renault gehad en deze zeggen dat het niet echt kwaad kan.
Op deze plek zit geen elektronica wat daardoor zou kunnen beschadigen of storing zou geven.
Als de afvoeren voor het water in de spatborden maar open blijven, dan is er niet veel aan de hand.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 29731

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door Verwijderd 29731 »

Zijn er niet meer mensen die dit probleem hebben met natte isolatie onder de paravan?
Laat me het weten en of misschien een echte oplossing hiervoor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door Kata »

Heb dat bij zowel onze Grand Scenic 2 als 3 voorgehad. Bij de type 2 was zeker enkel gelegen aan de afvoertjes die verstropt zaten en bij de type 3 zowel die afvoertjes als de "geluidsisolatie". Toen ik bij de type 3 de dag na een zware regenbui merkte dat onze ruiten vol condens hingen (en dus het zicht beperkte) die pas weg ging toen ik de airco op zette wist ik al(weer) hoe laat het was.

Bij onze laatste heb ik beide voorste zetels uit de wagen gehaald en de gehele isolatie en andere prul die daar onder zaten gedemonteerd om alles droog te maken. Ze mogen dan nog zeggen dat het geen kwaad kan omdat er geen electronica zou zitten maar als ik een boot wil of een bad nemen koop ik ook een boot of een bad en geen auto.

Dus zeker de afvoertjes regelmatig vrij maken of "aanpassen" (klepjes onderaan afknippen) en zorgen dat die isolatiekap aan de onderkant van de ruit goed blijft zitten. Ik zei er anders niet echt een oplossing voor.

Ik vind het trouwens gewoonweg niet kunnen dat als er al geweten is dat er heel wat types 2 zo'n problemen hebben ze dat bij type 3 gewoon niet op een andere manier hebben opgelost.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 29731

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door Verwijderd 29731 »

Kata, bedankt voor je reactie.
Heb nu zo'n vermoeden dat (bijna) alle Scenic 3 hier last van hebben.
Een collega heeft ook een Scenic 3 uit 2013 en deze heeft er ook last van.
Tis ook een erg vreemde constructie, zo als je op de bovenste foto kan zien loopt onder het raam ook een metalen gootje.
Deze is echter in het midden gewoon open, dus als daar water in loopt valt het er in het midden gewoon door.
Wat echt het water moet tegen houden is het bovenste gedeelte van de paravan met de 2 zijklemmen, deze sluit alleen niet echt goed aan.
Ook de onderste constructie van de paravan is niet om naar huis te schrijven, deze zit met 2 bouten vast aan de zijkanten in kunststof wat een zeer slappe constructie is, + ze hebben daar ook nog het remvloeistof bakje aangehangen zodat de hele constructie nog meer doorzakt.
Bij mij zat ook de isolatie gewoon los, deze hoort tegen het schutbord vast te zitten in klemmetjes.
Ik denk nu dat er niet echt een oplossing is voor het propleem natte isolatie, de enige oplossing is een Japanner of Duitse auto kopen.
Het is dat de Scenic 3 beter rijdt dan de vorige Scenic 2 maar dit is voor mij wel een reden om de auto weg te doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door Kata »

Idd Psxvince, misschien niet allemaal maar toch wel zoveel dat je kan stellen dat dit niet normaal is. En zoals ik zei -> het moest geweten zijn dat dit een probleem is bij de 2 dat na aanpassing niet meer zou mogen voor komen bij de type 3.
Niet dus. :-(

Een collega van mij had ook het probleem van die verstropte afloopjes (met dus waterinsijpeling als gevolg). De uitleg van de garagist was dat hij er als autoeigenaar voor moest zorgen dat die afloopjes vrij bleven. Want als je in een buurt woont met veel bomen komen die gaatjes sneller dicht en dan moet je dat weten.

Ik heb ervaring met het vrijmaken van die afloopjes en weet goed dat de roostertjes bovenop de zijkanten wél de bladeren tegen gaan houden maar het kleine vuil niet. En of dat nu van bomen of elders komt -> die bladeren en takjes haal je er gewoon af, het kleine grut dat er door valt en de afloopjes verstropt niet. Dus als een garagist tegen mij zegt dat ik er zelf verantwoordelijk ben mag hij het mij eens voordoen. Volgens mij kan niet iedere autobezitter zomaar even de roosters en aanhorenden verwijderen alsook de ruitewissers, motortjes enz.

Neemt niet weg dat ik voor de rest wél tevreden was over de wagens en er nu een 4 in bestelling staat.

Benieuwd of daar dat waterinsijpelingsprobleem is aangepakt...
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 29731

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door Verwijderd 29731 »

Hoi Kata,

Bedankt voor je reactie.
Bij mij zijn het ook niet de zijpoortjes die dicht zitten, het ligt letterlijk aan de bovenste paravan die tegen het raam aansluit met 2 clips aan de zijkant.
Het water heeft daar letterlijk vrij spel en loopt zo op de isolatie.
Update: Heb nu een V-groef rubber op het raam gemonteerd om het water zo beter naar de zijkanten te laten aflopen.
Afbeelding
Deze komt bij Karwei weg, Gamma heeft deze ook.
Nu maar even weer afwachten of dit het probleem oplost.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



De Verschrikkelijke
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mar 2020 20:48
Actief als: particulier

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door De Verschrikkelijke »

Hier dan toch nog iemand die nog nooit een probleem met die paravan heeft gehad.
Zelf heb ik 7 jaar een Scenic 3 gehad, maar nooit problemen met deze bewuste lekkage.
Auto stond altijd buiten, maar moest wel de paravan regelmatig schoon maken.
Ook spoot ik hier vaak met de hd-reiniger doorheen om het fijne/modderig spul weg te halen.
Maar geen lekkage hiervan.
(ook bij de Scenic2 kende ik deze verschijnsel ook niet, wel dat er rotzooi in het ventilatiemotor kwam)

Wel heb ik een keer lekkage gehad bij het voeteneind van de bijrijdersstoel.
Dat bleek van de airco te wezen waarvan een afvoerbuis van het condenswater los was geschoten.

Maar waar ik wel last van had was dat de auto regelmatig ging beslaan vanuit het niets.
Dat had te maken met de automatische recirculatie stand die je niet uit kon zetten.
Moest daardoor veel (onnodig) met airco aan rijden.
Verder was het voor mij een zeer fijne en onderhoudsvrije auto geweest.

En Kata, alvast veel plezier met uw nieuwe aankoop.
Ook deze auto bevalt mij weer prima.
Maar ook bij deze auto heeft zijn "probleempjes" zoals windgeruis bij de voorste deuren/ramen en een rauw klinkende motor.
Ik denk dat u een diesel heeft aangeschaft gezien uw verleden.
Dan zal deze waarschijnlijk stiller zijn dan Tce motoren.
ex: Twingo 1
ex: Twingo 1 Comfort
ex: Kangoo 1.4 Alize
ex: Kangoo 1.6 16v Oase LPG
ex: Scenic II 1.6 16v Dynamic/Comfort LPG
ex: Scenic III 1.4 Tce 130PK Grand 7P Bose
nu: Scenic IV 1.3 Tce 140PK EDC Grand 7P Bose met panoramisch dak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 29731

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door Verwijderd 29731 »

Hoi de Verschrikkelijke,

Nu zeg je wel dat je er nooit last van gehad hebt maar heb je uberhaupt wel es gevoeld aan de isolatie onder de paravan na een flinke regenbui?
Normaal gesproken zou je er nooit achter komen omdat je daar nooit met je handen komt en zo onder de motorkap kijken zie je het niet.
Ik ben er per toeval achter gekomen omdat 1 van de moeren van paravan los zat.
Heb 2 kennissen in de buurt met allebei ook een Scenic 3 van tussen de 2010 en 2013 en daarbij is ook de isolatie vochtig na een regenbui.
Bij hun was het ook nooit opgevallen totdat ik mijn verhaal aan hun verteld heb.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door Kata »

[mention]Psxvince[/mention] : Bij mij is het ook dat isolatiepaneel dat op den duur begon door te hangen (ivm het vocht) en het water zo de verkeerde kant op deed stromen. Maar eigenlijk heb ik dat pas opgemerkt omdat op een gegeven moment onze ramen aan de binnenkant begonnen aan te dampen. Omdat ik dat fenomeen herkende van onze vorige Grand Scenic (type 2) keek ik dus eerst daar en bleken de vakken onder de 2 ruitenwissermotors vol met water te staan omdat de afloopjes dicht zaten. Toen ik die wilde vrij maken merkte ik ook dat het (slap geworden) isolatiepaneel bij regenval het water de verkeerde kant (richting binnenruimte) op stuurde. En zoals u zegt zat dat niet meer correct vast met oa die clips omdat het paneel eigenlijk slapper geworden was dan dat het zou moeten zijn. Ik heb dat deels opgelost met Tie-wraps maar was nog niet geheel naar mijn zin en ging er als ik wat meer tijd voor had een betere oplossing voor bedenken. Maar toen reed er iemand in een stilstaande file volop achterin de wagen en was het niet meer nodige wegens totaal verlies. :-(

Hopelijk werkt uw oplossing en laat uw uw bevindingen hier weten want is niet zo goed als er water binnenstroomt.

Probleem is dat de meesten dat waterinsijpelen pas opmerken als het te laat is. :-(

Toegevoegd in 30 minuten 56 secondes:
De Verschrikkelijke schreef: 13 okt 2020 23:24
==//==

En Kata, alvast veel plezier met uw nieuwe aankoop.
Ook deze auto bevalt mij weer prima.
Maar ook bij deze auto heeft zijn "probleempjes" zoals windgeruis bij de voorste deuren/ramen en een rauw klinkende motor.
Ik denk dat u een diesel heeft aangeschaft gezien uw verleden.
Dan zal deze waarschijnlijk stiller zijn dan Tce motoren.
Het is ook niet gezegd dat iedere (Grand)Scenic bezitter er last van heeft. Maar bij ons was het écht schrijnend. Zal als ik de foto's nog terugvind hier eens posten.
En ik heb ook even gehoopt dat het maar die airco buis was. Daar hoor je ook regelmatig mensen (niet alleen Renault en/of Scenic bezitters) over klagen. Maar in beide gevallen was dat in onze situatie niet de oorzaak.
Onze wagens staan ook altijd buiten (achter het huis) én zonder bomen in de buurt.

Enfin, gelukkig dat het dus niet bij elke wagen zo is maar anderzijds hoor je het toch gewoon té vaak om te negeren. Zeker als je in de merkgarage van de mecaniciens de opmerking krijgt dat ze het probleem kennen. Maar zoals gewoonlijk (en dit is niet alleen bij automerken zo) weet de "vloer" wél wat er problematisch is maar de hogere echelons blijkbaar niet. :snooty:

Andere gebreken die we nog aan de wagens hadden: Een ineens defecte electronische handrembox bij de type 2 en uiteindelijk een motor die stuk ging. Ik heb die motor dan zelf uitgebouwd, laten reviseren en weer ingebouwd en hoorde pas later van een collega dat hij dit ook had voorgehad en dat het een gekend lagerschalen probleem bij dat type motor betrof. Zijn motor werd voor een nette prijs (+- 800€) bij zijn Renault garage hersteld. Dus soms ben je écht wel beter af als je het onderhoud altijd bij je erkend merkvertegenwoordiger laat doen.

Bij type 3 wel nog roestvorming gehad alsook een bestuurdersstoel waar het binnenwerk naar buiten begon te komen maar beide "gebreken" werden netjes opgelost. De roest in garantie en de zetel mits kleine eigen bijdrage. Enige dat ik minder vond was een defecte pakking aan de water/oliewarmtewisselaar, dat kostte toch wel redelijk wat geld voor een onderdeel van amper wat €centen.

Maar zelfs dan hebben we besloten om weer een Grand Scenic te kopen. Het is gewoonweg een fijne ruime wagen om mee te rijden en hopen dat de type 3 dat ook is. Alhoewel ik dus ook al over dat windgeruis heb gelezen en hoop dat eea nog meevalt. En we hebben (tot nu toe) ook gewoon en fijne garage (merkvertegenwoordiger) die écht voor zijn klanten zijn best doet. Hopelijk blijft dat zo.

En idd -> het is weer een diesel geworden. Bedankt voor de felicitaties, ik hoop weldra onze bevindingen hier te kunnen delen. :dance:
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



De Verschrikkelijke
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mar 2020 20:48
Actief als: particulier

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door De Verschrikkelijke »

Dat isolatie wat onder de paravan zit, zakte bij mij ook door maar is mij nooit opgevallen dat deze nat zou zijn.
Terwijl ik na bijna elke wasbeurt ook onder de motorkap keek op alle vloeistoffen te controleren en ook regelmatig de isolatiemat vast had om te kijken of ik deze toch op een manier tegen de bovenzijde kon vast zetten.
Ik had hier meer het idee dat het zo niet hoorde voor de luchtstroom onder je motorkap en dat dit zo een belemmering is (soort luchthapper).
Want vanaf Scenic 3 kun je helaas niet meer het oliepeil contoleren via je dashboard wat met Scenic 2 nog wel kon.

Een dealer kan het verschil maken.
Heb er zelf ook goede ervaring mee, eentje die je ook niet telkens op kosten jaagt.
Zo heeft de Scenic 3 alleen de gewone onderhoud beurtjes gehad en verder niks.
Tot deze na 85000km voor het eerst nieuwe voorbanden nodig had, heb ik deze wagen ingeruild.
(toen werden mijn onderhoudskosten te hoog :wink: )
Het was dat de dealer er een zeer goed bod deed op deze auto en een mooi inruil voorstel had.
Anders had ik deze auto nog lang niet weg gedaan, was echt een fijne auto!

Bij de Scenic 4 is het onderhoud hoger.
Dit weet ik nu al omdat de banden onder deze wagen veeeel sneller slijten.
Hij stuurt zeer direct op relatief smalle banden.
Ik mag blij zijn als ik 40000km op een setje voorbanden kan halen.
Qua verbruik is deze wel weel veel zuiniger dan zij voorganger.
Was met de Scenic 3 1 op 12-12,5 en deze 1 op 14,5-15
Dus daar bespaar ik dan weer wat op.
(En, ook in deze auto heb ik tot op heden geen last van lekkages :wink: )
ex: Twingo 1
ex: Twingo 1 Comfort
ex: Kangoo 1.4 Alize
ex: Kangoo 1.6 16v Oase LPG
ex: Scenic II 1.6 16v Dynamic/Comfort LPG
ex: Scenic III 1.4 Tce 130PK Grand 7P Bose
nu: Scenic IV 1.3 Tce 140PK EDC Grand 7P Bose met panoramisch dak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 29731

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door Verwijderd 29731 »

Update:
Nadat ik de V-groef rubber had gemonteerd had het nog niet weer geregend, maar vandaag regent het weer onafgebroken.
Vanmorgen direct weer onder de motorkap gekeken hoe het gaat met de isolatie onder de paravan.
Helaas helpt ook V-groef rubber niet afdoende, de isolatie is toch weer nat geworden na een aantal uur regen. :(
Heb letterlijk de neiging om dit los te snijden, het water wat er dan nog loopt valt dan recht naar beneden in de motor ruimte.
Mochten er nog mensen zijn die hier een betere oplossing voor hebben, dan hoor ik het graag.
(En ja, de afvoeren zijn aan beide kantten goed open)

Heb toch ook nog een mailtje gestuurd naar mijn lokale Renault Ter Wolde, dit was hun reactie:
Quote:
Bij elke auto zal het paravan is een onderdeel bij een auto welk altijd nat zal zijn.
In het paravan gedeelte zitten zowel links als rechts afwateringsgaatjes, deze zorgen ervoor dat het water weg kan lopen.
Het is wel zorg dat deze gangbaar blijven.
Het rubber wat los zit is een afwerklijst voor de voorruit.
Deze zal door middel van lijm terug geplaatst kunnen worden.

Lijkt mij eerlijk gezegd geen goed plan, want wanneer een luchtfilter vervangen moet worden dan moet de paravan los.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 29731

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door Verwijderd 29731 »

Vervolg:
Heb toch maar het advies opgevolgd van Renault en nu de paravan vast gekit aan het raam, hopelijk blijft de boel nu droog.
Ben er eerlijk gezegd wel klaar mee, wat een (schijt) constructie, het volledige ding hangt ook letterlijk maar aan 2 boutjes, daardoor zakt hij ook makkelijk door.
Als het nu niet opgelost is, dan was dit mijn laatste Renault.
Auto rijd prima en is verder zeer comfortabel, maar van zo'n faalconstructie zakt mijn broek af.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door Kata »

Ik hoop écht voor je dat het nu idd is opgelost. Zoals je zegt -> prima wagen maar zo'n dingen zijn afknappers. :twisted:
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 29731

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door Verwijderd 29731 »

Heb nu bij 5 Scenic III de isolatie kunnen bekijken en ze hebben allemaal het zelfde euvel.
Natte isolatie onder de paravan en bij de meesten hangt het als een slappe vaatdoek er onder vanwege dat dit is doorgezakt.
Heb die van mij nu letterlijk vast gekit, dit is de enige redelijk goede manier om het enigszins droog te houden.
Wordt denk ik alleen een flinke klus wanneer er eens weer een luchtfilter vervangen moet worden.(net gebeurd)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door Kata »

Ok, als je het onderhoud zelf doet weet je wat je te doen staat. Is maar dat niet in elke garage de medewerkers even zachtzinnig omgaan met het materiaal. :-(
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

beachbiker
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 aug 2008 12:25

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door beachbiker »

Kan iemand mij vertellen hoe het filter/geluidsisolatie heet of wat het oem nummer is van het deel wat onder het paravan filter zit?

Ik kan het nergens vinden namelijk ;-)

dank je wel alvast

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door mechanic »

Je kunt daar vanalles op maken, het is origoneel van zwak materiaal.gemaakt wat simpelweg vergaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Garagiste privé
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2023 09:57
Actief als: particulier

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door Garagiste privé »

Ik heb voor mijn Scenic III een oplossing gemaakt vergelijkbaar met de YouTube video muKbLVHqkA4: "Inlocuit mocheta / panou protectie apa parbriz Renault Grand Scenic 3"
Regen kan nu goed naar de afwateringskanalen aan weerszijden wegstromen.
Wanneer hiervoor belangstelling is, verneem ik dat graag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hmeeberg
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 sep 2017 09:42
Actief als: particulier

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door hmeeberg »

Hallo, link van Youtube werkt helaas niet. :cry2:
Onnodige citaten verwijderd.

Als u reageert direct op het voorgaande bericht, kunt u hieronder bij "Snelle reactie" uw bericht schrijven.
Of met de knop "Plaats reactie". Moderator

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door Kata »

Bij mij wel hoor, probeer anders deze ns: https://www.youtube.com/watch?v=muKbLVHqkA4
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Garagiste privé
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2023 09:57
Actief als: particulier

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door Garagiste privé »

@Kata Bedankt voor het plaatsen van de link.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hmeeberg
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 sep 2017 09:42
Actief als: particulier

Re: Lekkage langs paravan Scenic 3

Bericht door hmeeberg »

@Kata, Thanks

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht