ZE50 laden stopt bij ontgrendelen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
bvriesema
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2020 19:38
Actief als: particulier

ZE50 laden stopt bij ontgrendelen

Bericht door bvriesema »

Het is me recent opgevallen dat het laden van de auto gestopt wordt als ik de auto ontgrendel. Ik kan met niet herinneren dat dit eerder ook al gebeurde. Gisteren gebeurde dat weer aan een The New Motion laadpaal waarna de led in de neus rood kleurde en ik bij het wegrijden nog een foutmelding kreeg dat laden niet mogelijk was.

Klopt het dat het laden gestopt wordt als de auto ontgrendeld wordt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: ZE50 laden stopt bij ontgrendelen

Bericht door Sordone »

Ik kom dit tegen bij de ZE50 irritaties op SpeakEV.
“No way to open the flap from the keycard (hopefully this could be altered with later firmware), but you can at least unlock the cable by pressing and holding Unlock on the keycard.”
Ik denk dus dat je de Unlock knop te lang vasthoudt.
Kan dat kloppen? De kabel loslaat functie stopt inderdaad het laden.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bvriesema
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2020 19:38
Actief als: particulier

Re: ZE50 laden stopt bij ontgrendelen

Bericht door bvriesema »

Ik zal er eens op letten, maar kan het me bijna niet voorstellen. Ontgredendelen van de kabel deed ik meestal door 2 keer op openen te drukken, maar dat heb ik in deze gevallen niet gedaan. Ik ga thuis eens wat experimenteren met de laadkabel en het ontgrendelen.

Edit: Thuis met de lader geprobeerd en extra gelet op het ontgrendelen via de sleutel. Ben er zeker van dat ik maar 1 keer klik. Als de auto op slot is en ik ontgrendel de deuren, dan wordt het laden onderbroken (blauwe led verandert naar oranje, die dan feller en minder fel knippert). Er vindt dan na iets van 10-20 seconden weer een nieuwe handshake plaats en het laden begint weer.

Ontgrendelen met het knopje op de deur heeft dit effect niet, dan blijft de auto wel laden. Het automatisch openen/sluiten bij het naderen van de auto heb uit staan en niet getest.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: ZE50 laden stopt bij ontgrendelen

Bericht door Sordone »

Hi B. Ik denk dat je dan last hebt van een klevend contact in de sleutel of iets dergelijks (frisdrank erover gegaan ?)
Heb je getest met een tweede keycard ?
Het starten na ca. 20 seconden is standaard gedrag als je de kabel loslaat functie toepast (met keycard of knopje binnen)
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bvriesema
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2020 19:38
Actief als: particulier

Re: ZE50 laden stopt bij ontgrendelen

Bericht door bvriesema »

Getest met de andere key card, die eigenlijk bijna nooit gebruikt wordt. Het gedrag is hetzelfde. Bij het drukken op de ontgrendelknop op de afstandsbediening wordt het laden onderbroken.

Ik heb het automatisch vergrendelen/openen bij het naderen van de auto even aangezet om te testen wat er dan gebeurt. Dan blijft het laden gewoon doorgaan, net als bij het ontgrendelen via het knopje op de deur.

Probleem speelt dus bij beide key cards. En over beide is nooit iets heen gegaan qua vloeistof.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: ZE50 laden stopt bij ontgrendelen

Bericht door Sordone »

Het zou kunnen dat de Zoe dan software matig van slag is omdat het bij beide keycards optreedt. Je kan de interne “computers” resetten door de plus pool van de 12 volt accu los te koppelen (heb je een steeksleutel 10 mm voor nodig) voor 10-15 minuten. Wel (elektrisch) voorzichtig zijn en de motorkap openlaten omdat je je deur niet meer kan openmaken. Als dit niet helpt na het vastmaken van de plus pool dan zou ik bij een Renault ZE garage langsgaan.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: ZE50 laden stopt bij ontgrendelen

Bericht door zoe2goe »

Het volgende is volstrekt hypothese; ik heb geen enkele ondersteuning: ik wed dat het een softwarematige instelling is. De ZE50 heeft itt de oudere modellen geen klep ontgrendel knopje, en ik wed dat dit een optie is die in de software is ingebouwd. Ook volstrekt logisch dat handmatige opening dan niet het gedrag vertoont. Aangenomen dat de hypothese waar is, dan is natuurlijk de vraag waar dat (voor de gebruiker) in te stellen zou zijn. Waarschijnlijk is het antwoord "niet", maar is voor de garage appeltje eitje met CLIP. Accu losmaken zal in dat geval zeer waarschijnlijk niet "helpen". Gegeven het ontbreken van het knopje vind ik het persoonlijk wel een prima optie, al zou iets van twee keer drukken of lang drukken ook prima zijn geweest.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bvriesema
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2020 19:38
Actief als: particulier

Re: ZE50 laden stopt bij ontgrendelen

Bericht door bvriesema »

[mention]Sordone[/mention] Ik heb vanmiddag de accupool even los gehaald voor 15 minuten en dat lost het probleem niet op. Daarna ben ik even bij de dealer langs geweest, maar die hadden zo ook geen antwoord. Ze gaan het uitzoeken en mij morgen terug bellen. Ik heb direct het probleem van de airco die ik niet via de app kan starten aangekaart.

Ze wisten niet zeker of het zo hoorde of niet, dat moesten ze navragen bij een collega die er vandaag niet was. Deze vestiging van de dealer is niet de officiele ZE vestiging, die zit in 25 kilometer verderop.

[mention]zoe2goe[/mention] dat zou wellicht kunnen. Ik heb je hypothese even getest en gekeken of de laadpoort ook echt open zou gaan. Dat is niet het geval. Ook niet na meer keer klikken of langdurig ingedrukt houden. Het zou dus kunnen dat het alleen gaat over het laden zelf, de kabel is echter nog wel vergrendeld. Die laat pas los na nogmaals op openen klikken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Andere Peter
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 291
Lid geworden op: 10 feb 2020 23:15
Actief als: particulier

Re: ZE50 laden stopt bij ontgrendelen

Bericht door Andere Peter »

Wij lopen tijdens het laden vaak een rondje en gaan daarna in de auto zitten zonder dat het laden onderbroken word.
De deuren gaan vanzelf van slot als de keycard in de buurt is.
Vanavond de deuren geopend met de keycard en het laden onderbreek zoals hierboven ook beschreven, echter na een korte tijd , om de auto heenlopen stond er op het bestuurdersscherm controle bezig, dus de auto wilde weer verder laden, wat verklaart waarom de stekker niet los kan. Ook ik weet niet of dit nieuw is want ik gebruik nooit de knoppen op de keycard.

De 2de keycard heb ik opgeborgen met het batterijtje ERUIT. Het gebeurd niet vaak meer maar toch zonde als dat ding begint te lekken.
Fossiele brandstof rijden is net als roken,
als je er mee gestopt bent, snap je niet dat je er ooit aan begonnen bent.

R135 / 52 Intens. 03-20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bvriesema
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2020 19:38
Actief als: particulier

Re: ZE50 laden stopt bij ontgrendelen

Bericht door bvriesema »

[mention]Andere Peter[/mention] Dank je voor het proberen. Het lijkt er in ieder geval dus op dat het niet uniek is voor mijn auto dat het laden stopt. De auto gaat bij mij ook weer verder met laden. Misschien is het dus toch wel standaard dat dit gebeurt. De dealer wist het niet zeker en die ging het uitzoeken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bvriesema
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2020 19:38
Actief als: particulier

Re: ZE50 laden stopt bij ontgrendelen

Bericht door bvriesema »

Nog even als follow up: vanuit de dealer het antwoord gekregen dat het standaard is dat het laden stopt bij het ontgrendelen via de afstandsbediening. Dit omdat het ontgrendelen van de laadkabel ook loopt via de afstandsbediening. Advies is om de knop op de deur te gebruiken of de automatische ontgrendeling bij naderen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Andere Peter
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 291
Lid geworden op: 10 feb 2020 23:15
Actief als: particulier

Re: ZE50 laden stopt bij ontgrendelen

Bericht door Andere Peter »

Op welke manier kan je De laadkabel ontkoppelen dan met de afstand bediening? Ik ga er even vanuit (gezien je plaatje) dat jij een ZoE 50 heb?
Fossiele brandstof rijden is net als roken,
als je er mee gestopt bent, snap je niet dat je er ooit aan begonnen bent.

R135 / 52 Intens. 03-20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bvriesema
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2020 19:38
Actief als: particulier

Re: ZE50 laden stopt bij ontgrendelen

Bericht door bvriesema »

Ja, klopt. Ik heb een ZE50.
Als het laden gestopt is (al dan niet door het openen van de deuren met de afstandsbediening), kun je nogmaals op het ontgrendelknopje drukken om de laadkabel te ontgrendelen (of 2 keer snel achter elkaar). Dit kan denk ik wel afhankelijk zijn van de laadpaal. Bij thuis laden gebruik ik dit regelmatig.
Aan een publieke laadpaal kan het soms nodig zijn om de laadkabel ook los te maken van de auto, als deze niet al vrij gegeven is na het stoppen van het laden via de laadpas of app. Je hoeft dan geen gebruik te maken van het knopje op het dashboard.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: ZE50 laden stopt bij ontgrendelen

Bericht door zoe2goe »

Mooi dat ze dat (weer) hebben ingevoerd. De oude ZOEs hebben een apart knopje op de keycard, en de nieuwe hadden eerst geen ontgrendelmogelijkheid op het nieuwe sleuteltype. E.e.a. zit zonder twijfel in een software update van waarschijnlijk de BCM. De garage kan dat waarschijnlijk relatief snel fixen omdat bij mijn beste weten voor een BCM update de auto niet spanningsloos hoeft te worden gemaakt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht