ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Dark
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:32
Actief als: particulier

ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door Dark »

Wie heeft dit al voor gehad en wat kan hiervan de oorzaak zijn.
Zat onlangs op de E17 richting Gent op het derde vak vrachtwagen aan het inhalen tijdens een ferme regenbui , moment dat je een vrachtwagen inhaald komt er nog meer water naar je toe
gelukkig hebben we wissers zou je zeggen maar in het heetst van de strijd bleven deze hangen op
het middenveld.Na vlug enige manipulatie aan de hendel had dit ook géén zin , volledig out waren ze dit heeft toch enige tijd geduurd voor ze terug actief waren.
Ik kan u verzekeren dat dit een zeer angstige situatie is en vooral onverantwoord is dat dit kan voorvallen , er gebeuren veel individuele ongelukken zonder enige verklaring wel dat zou er één kunnen zijn !!Hopelijk zijn er mensen die me kunnen helpen .

Dank

Dark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door RichTrip »

Moeilijk een oorzaak te noemen. Verdachten zijn;

-Motor
-Stroomtoevoer naar de motor
-Zekering van de ruitenwissers (niet goed gemonteerd, los contact)
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Dark
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:32
Actief als: particulier

Re: ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door Dark »

Intussen heb ik contact opgenomen met de dealer en blijkt na controle dat er speling zit op het mechanisme op de lagerbussen
hoe dit mogelijk is is me een raadsel.Persoonlijk vind ik dit niet kunnen daar dit één van de belangrijkste veiligheidaspecten is en dit zo lang moet werken tot de auto geschroot moet worden.Vergelijk het met een airbag die niet open gaat na een aanrijding !!Weet dat onderdelen getest worden op testbanken die dag en nacht gedurende jaren belast worden waar men
perfect een tijd kan bepalen hoe lang en na welke belasting onderdelen het begeven.Scharnieren van een wagen ondergaan hetzelfde lot , we kunnen ons ook niet veroorloven dat na bijvoorbeeld 5j de deuren scheef komen te hangen van jouw wagen.
Na enig aandringen en vooral het hier gaat over de veiligheid van bestuurder en passagiers wordt de zaak doorgeschoven naar dienst renault inspectie die op zijn beurt eventueel de gebreken in garantie zal herstellen daar het hier gaat over een veiligheids aspect.Weet dat het syteem ±370eu kost zonder werkuren !
Ik hou jullie verder op de hoogte .

Dark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

marigo
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2011 15:45
Actief als: particulier

Re: ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door marigo »

Gisteren heb ik hetzelfde meegemaakt. Tijdens een pittige regenbui hielden de ruitenwissers er spontaan mee op. Nou, ik kan je vertellen dat het even zweten was met vrouw en kind in de auto, want je ziet werkelijk niets meer.
De garage zei dat het niet erg was als dit incidenteel voorkomt. Kan je je voorstellen hoe ik mij op dat moment voelde????

De ruitenwisser motor schijnt hier inderdaad het euvel te zijn. De renault dealer kon dit bevestigen.
Ik heb toch een hoop auto's gereden, maar dit had ik nog nooit meegemaakt. De motor wordt vervangen en ik hoop dat ik dit nooit meer hoef mee te maken, want je word er niet vrolijk van.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

marigo
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2011 15:45
Actief als: particulier

Re: ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door marigo »

Vanavond de auto opgehaald bij de garage en ze hebben de ruitenwissermotor vervangen. Nou heb ik niet gevraagd of er een nieuwe in geplaatst, want voor mijn gevoel hebben ze de hele handel overgezet uit een andere scenic die daar te koop staat omdat het lijkt of er andere ruitenwisserbladen op zitten.

Maar goed, het was nog een garantieklus en volgens de BOVAG mag een garage het issue verhelpen met gebruikte onderdelen.

Nu maar hopen dat het voorgoed voorbij is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 3611

Re: ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door Verwijderd 3611 »

Zelfde probleem hier bij een GS 2004. Een jaar geleden in Liechtenstein stopte tijdens een wolkbreuk m'n ruitenwissers er mee, gelukkig reden we langzaam. Daarna een jaar lang geen problemen gehad, maar afgelopen week gebeurde hetzelfde. Op zich is het euvel na enkele minuten spontaan ook weer over, maar echt de bedoeling kan dit toch niet zijn.
Vandaag even gebeld met de dealer, die me aanraad een massakabel te trekken van ruitenwissermotor naar chassis. Ga 't zeker proberen, maar heeft iemand hier ervaringen mee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 3611

Re: ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door Verwijderd 3611 »

Korte update:
Massakabel is vóór de vakantie geregeld. Tijdens de rit naar het Lagi do Lugano continue zware regenbuien gehad, en geen enkel probleem met de ruitenwisser.....1 zwaluw maakt nog geen zomer (sterker nog, dit jaar hebben we hier vele zwaluwen gezien, maar géén zomer).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 3235
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door Mathijs »

:shock: :shock: ... hier word ik dus echt bang van.
Die massa kabel, hoe heb je die op de ruitenwissermotor gemonteerd, en waar ergens op het chassis ?
Voorkomen is beter dan genezen vol op een tegenligger klappen. Dat overleef je misschien niet.
Dus preventief maar even een ruitenwissermotortweak doen ...
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 3611

Re: ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door Verwijderd 3611 »

Niet zelf gedaan, maar door de (officiele Renault-) dealer laten doen. Die monteurs hebben veel sneller al dat plastic om bij de ruitenwissermotor te kunnen verwijderd dan ik dat ooit zou kunnen, ik ben niet zo'n handige sleutelaar. Ik zal kijken of ik een foto kan maken van hoe het gedaan is. De dealer geeft overigens geen garantie op het resultaat (m.a.w. durft niet met zekerheid te zeggen of het ook werkelijk werkt, maar die 30 euro die me dit heeft gekost is de gok wel waard als je ziet wat een nieuwe ruitenwissermotor kost).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Frans_G.Scenic
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 sep 2011 21:59
Actief als: particulier

Re: ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door Frans_G.Scenic »

De ruitenwisser van mijn G.Scenic van 2006 heeft dezelfde kuren, meestal met flinke belasting maar vorige week met een miezer buitje. Op een gegeven moment gaat hij het dan ook weer gewoon doen. De regensensor werkt ook niet echt lekker en helemaal niet als het donker is. Verder doet het in de hoogste stand even hard als de normale stand.
Ik overweeg de motor toch maar te vervangen, of zou de extra massa kabel hier ook de oplossing voor zijn?
Oja, soms slaat hij ook iets door zodat de r.wisser tegen de motorkap slaat, is dit de motor of het mechaniek?
Graag advies...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

grandscenicman
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 412
Lid geworden op: 10 jan 2011 10:28
Actief als: particulier

Re: ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door grandscenicman »

Op tijd je voorruit proper maken en bvb 1 x / 2 maand in een sealant zetten kan veel voorkomen : ik gebruik boven de 90km/ uur amper mijn ruitenwissers omdat de druppels er gewoon worden "afgeblazen" door de combinatie snelheid/weinig weerstand op de ruit . Hoe harder het regent hoe beter het zicht :mrgreen:
Voorbeeldje van een bekend merk , maar elke sealant ( = een synthetische wax ) doet hetzelfde :wink:

Nog 1tje :

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Frans_G.Scenic
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 sep 2011 21:59
Actief als: particulier

Re: ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door Frans_G.Scenic »

Hallo Grandscenicman, ik doelde meer op een reparatie van het systeem. Maar is dit een alternatief voor ruitenwissers?
Ze slijten vast een stuk minder als je ze niet gebruikt...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

marigo
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2011 15:45
Actief als: particulier

Re: ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door marigo »

De ruitenwissermotor van de scenic is erg onbetrouwbaar. Ik heb nog nooit een auto gereden waar de ruitenwissermotor het van begaf. Ik zou adviseren om de motor te laten vervangen. Voor je eigen veiligheid.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Frans_G.Scenic
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 sep 2011 21:59
Actief als: particulier

Re: ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door Frans_G.Scenic »

Ik kan hem zelf wel vervangen, zou alleen zonde zijn als het in de aansturing zit. Ik ben elektronicus maar zie zo snel niet hoe de motor werkt. Maar dacht zelf inderdaad maar eens te beginnen met een andere motor, tot ik het verhaal over de massa kabel las.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door WillemS »

Het is wellicht een wat krap bemeten motor tov de lange wissers, maar ik smeer regelmatig de scharnierpunten met een teflon smeermiddel, en behandel de ruit met een soort "rain-ex" middel, verder de pinnetjes van de stekkerverbinding met vaseline insmeren zodat er geen vocht bijkomt en een 2e massa strip. Het zijn allemaal beetjes die helpen, maar het is een veiligheidsaspect dat wel degelijk meer aandacht verdient dan alleen simpel de wisserbladen vervangen.
Overigens zou het verstandig zijn om bij zware regenbuien de snelheid wat naar beneden aan te passen en dan maar niet in te halen en wat meer afstand houden tov je voorganger, ipv de gevaren op te zoeken door toch nog in te halen.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

grandscenicman
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 412
Lid geworden op: 10 jan 2011 10:28
Actief als: particulier

Re: ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door grandscenicman »

Frans_G.Scenic schreef:Hallo Grandscenicman, ik doelde meer op een reparatie van het systeem. Maar is dit een alternatief voor ruitenwissers?
Ze slijten vast een stuk minder als je ze niet gebruikt...
Alternatief : nee
Handig : ja
Waarom : als je veel autosnelweg doet , gebruiken vele bestuurders hun wissers a volonté .........ik niet .
Enkel tijdens tragere ritjes en miezerweer ( bestaat dat woord eigenlijk wel :lol: ) gebruik ik mijn wissers.

Zodoende slijt alles een pak minder ......mijn achterste ruitenwisser staat trouwens nooit aan , die zou ik liever kwijt zijn .
(staat ook af in de BC , dat kan je zelf instellen )

@repareren : daar ken ik niks van :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door mechanic »

Het massa probleem van de ruitenwissermotoren begon bij de twingo I, en komt voor bij veel andere modellen.
Het is een prima reparatie, omdat het alleen een inwendige massa breuk is. Kan je de motor met een extra massa weer werkend krijgen doet het verder niks af aan de werking van de motor. Het is uiteraard wel slim ooit een nieuwe te monteren, maar ken auto's waar ik 6jaar geleden bij de route service een noodreparatie gedaan heb welke nog steeds zo rondrijden..
Vervangen van de ruitenwisermotor zal een 45min duren bij de scenic 2.
De scenic 3 heeft 2 aparte wissermotoren welke ook vaak vroegtijdig sneuvelen door verstopte paravan afvoeren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Frans_G.Scenic
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 sep 2011 21:59
Actief als: particulier

Re: ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door Frans_G.Scenic »

Beste Mechanic, nu begrijp ik het defect wat wordt verholpen met de massa kabel. Een nieuwe motor zal het inderdaad dan ook oplossen. Ik ben ondertussen een ervaren paravan demonteur, ga dat kabeltje wel even zelf leggen :-). Valeo maakt kennelijk fijne motoren, geloof niet dat er een andere fabrikant is die ze produceert. .. Weet jij hoe de motor verder werkt? Zit er intelligente elektronica in die gestuurd wordt zodat ie weet wat hij moet doen, of zitten er een paar (motor)switches oid en zit de elektronica ergens anders?
Verder lees ik over de regensensor dat hij kan loslaten van de ruit, sommigen beweren dat er een lampje is om hem s nachts te laten werken. Bedankt (weer) voor je hulp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Frans_G.Scenic
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 sep 2011 21:59
Actief als: particulier

Re: ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door Frans_G.Scenic »

Helaas heeft de extra massakabel niet geholpen, van MP een complete motor met mechanisme gescoord voor wel €25! Sindsdien geen klachten van stilstaan meer, al blijft de snelste stand niet veel sneller en de regensensor een beetje vaag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rene-Grr
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 apr 2012 21:42
Actief als: particulier

Re: ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door Rene-Grr »

Afgelopen weekend ook een aantal keer achter elkaar gehad dat mn ruitenwisser het spontaan niet meer deed... en enkele tientalle seconden later weer wel reageerde.
Gelijk aan het zoeken geweest op het forum, en zodoende dit topic ontdekt.
Zojuist de extra massa kabel gemaakt tussen de ruitenwissermotor en de accu..(vond ik makkelijker als naar het chassis maken)
Wat mij ook opviel is de diverse scharnierpunten die toch wel zwaar liepen.

De asjes waar de ruitenwisserarmen opzitten, zitten ondervandaan gemonteerd en bovenaan geborgd met een C-ring, deze C-ring kan je vrij makkelijk losduwen.. (let wel op dat die C-ring niet wegschiet)
Als je dan de vulringetjes die ook nog op de as zitten weghaald kan je de as heen en weer bewegen en inspuiten met een smeermiddel...(. en nee WD40 is GEEN smeermiddel)..op die manier elimineer je zwaarlopende scharnierpunten die het werken van de motor ook tegen gaan...

@GrandScenicMan:Zodoende slijt alles een pak minder ......mijn achterste ruitenwisser staat trouwens nooit aan , die zou ik liever kwijt zijn .
(staat ook af in de BC , dat kan je zelf instellen )
Hoe stel je dat in in de BoordComputer dan als ik het vragen mag?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Michel1969
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2020 20:10
Actief als: particulier

Re: ruitenwisser blijft hangen Scenic bj 2005

Bericht door Michel1969 »

Ik had het zelfde probleem ik na indemij renault dealer hadden geen tijd ervoor vind ik kan niet kloppen is wel verkeersveiligheid toen deden ze het weer van de week deden ze het niet ik van kerkhof visser gebeld is nu van mossel kon gelijk langs komen even wachten daar hadden ze hem gecleant en schoongemaak deden het weer voor 50 euro maar kreeg tip moet wel eennieuwe motor in alleen levertijden duurt lang met de corona dus mijn tip is haal je motor even eruit en maak hem gewoon even schoon contact reiniger

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht