Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Ik heb laatst mijn eerste auto gekocht en begon gelijk al goed met een lekkage door de paravan.(opgelost)
Nu heb ik sinds gister dat de auto soms niet start bij het draaien van de sleutel.
Als ik de sleutel dan draai gebeurd er niks. Mijn Clio heeft een startonderbreker en ik kan mijn sleutel maar op 1 manier in het contact stoppen. (iets waar ik pas na het kopen achter kwam )
Is er ook een bepaalde manier hoe je de clio moet starten en doe ik dus iets verkeerd want ik kan er niet achter komen wat het probleem is.
Iemand die mij hierbij kan helpen/suggesties heeft?
Zodra je de sleutel draait gaan er een aantal lampjes in het display branden en die staan kort aan en gaan op een gegeven moment uit.
Als je het rode led lampje bedoelt die knippert als de auto uit is? Dan brand die niet wanneer ik de auto wil starten.
Ik heb vanavond ook weer een rondje gedaan en het koste me 4 pogingen om te starten en wanneer de auto start draait ie daarna prachtig dus ik vind het wat apart.
Alles werkt dus naar behoren, enkel de startmotor draait niet rond. 'Klikt' het startrelais dan wel hoorbaar?
Zou eens kunnen meten of de starter wordt aangestuurd op moment van niet starten. Of een tik erop geven. Auto in versnelling zetten en wat heen rn weer rollen kàn ook wel eens helpen.
Het doet me vermoeden met de info die je geeft dat de auto naar behoren functioneert, maar dat enkel de startmotor niet werkt.
Dat kan komen doordat het startrelais op de startmotor geen aansturing krijgt. Kabelbreuk,slecht contact. Als je kunt meten op de starter of dat deze op het moment van starten aangestuurd wordt, ben je een heel eind. Wel aangestuurd en geen draaiende starter betekend een defecte starter.
Geen aansturing zal een bedradingseuvel zijn.
Hoor je het relais klikken maar draait de starter niet, is deze vervuild en kan een tik erop zorgen dat deze 'los' komt.
Ik ben niet echt een auto genie en hoe zou ik dit kunnen meten?
Mocht ik hiermee naar de garage gaan heb je dan ook een idee hoeveel dit grapje mij gaat kosten?
Het meten heeft enkel zin op moment dat er niets gebeurd met starten. Dat is eenvoudig, met een testlampje een op een massa punt en de plus op het relais meten. Je komt er slecht bij, startmotor zit achterop de motor.
Ik had het ook even met mijn vader overlegd en die zei dat we het wel horen klikken. (ik let daar normaal niet op maar zal het vanmiddag checken)
Dus misschien is de starter vervuild en kan die tik uitkomst bieden.
Oké, dat scheelt wat zoeken. Een tik kan uitkomst bieden (tijdelijk). De startmotor vervangen/reviseren zal een permanente oplossing zijn.
Toegevoegd in 30 minuten 28 secondes:
8200082782 is het origineel onderdeelnummer zover ik kon zien.
Als je dat op google loslaat kom je vanalles tegen, let op dat het defecte deel vaal retour moet ivm statiegeld. Je koopt dan een gereviseerde meestal, niets mis mee. Vervangen door een gebruikte is goedkoper, maar of je dat wil..
Hoe kan ik zeker weten dat het aan de startmotor ligt? want ik neem aan dat ik het dan moet laten vervangen door een garage aangezien ik geen handige harry ben
Ik heb ook nog een opmerking wat misschien helpt bij de diagnose namelijk,
Als ik de auto eenmaal gestart heb en er in rij en ik hem bijvoorbeeld laat uitvallen en dan weer wil starten doet hij dit wel direct zonder problemen.
Het tikken van het startrelais kan ook een zwakke accu zijn.
Is de accu de winter goed doorgekomen?
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________ Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________ De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Ik heb deze auto nu ongeveer een maand. Dus ik weet niet wat hiervoor is gebeurd etc. (ik gok dat hij een tijdje heeft stil gestaan door het probleem met mijn paravan lekkage)
Maar voor zover ik deze auto heb gehad was het qua motor allemaal prima in orde en startte de auto direct.
Dit probleem is nu een paar dagen aan de gang.
Ik heb een paar minuten geleden gecheckt of ik het geklik hoorde bij het starten en dit was ook zeker het geval dus het is niet de relais.
Het koste mijn vriendin 3 pogingen om hem te starten. Ik heb hierna ook nog een x geprobeerd te starten en toen was het binnen 2 x raak.
Hoor je 1x een klik, of meerdere snelle na elkaar?
Het laatste duidt vaak op een slechte/lege accu, maar kan me bijna niet voorstellen dat deze dan na 5x alsnog wel start.
1x een klik is het startrelais welke de starter probeert rond te gooien maar wat niet lukt.
Een geluidsopname hiervan kan uitsluitsel geven.
Het startrelais zit òp de startmotor, en vervang je automatisch wanneer de startmotor vervangen wordt.
Vervangen is niet zoveer veel werk, wel.een beetje een gepriegel daar de rechter aandrijfas/steuntje wat in de weg zit.
Hoe oud is de accu? Is vaak op de accu zelf terug te vinden. Als ie wat ouder is (>7 jaar ) zou je aan vervangen kunnen denken. Betekent niet dat je je probleem oplost maar kan je de accu uitsluiten als oorzaak en hoef je je daar ook jaren geen zorgen meer over te maken. Dit is geen degelijke aanpak van een storing opsporen maar wel een makkelijke stap die je zelf kunt doen.
Beste advies is diagnose laten stellen.
Had ik ook al geopperd "de accu" als mogelijke oorzaak.
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________ Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________ De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Hopelijk hebben wij met onze input de oplossing wat dichterbij gebracht.
We horen het graag.
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________ Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________ De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Nou ik heb hem naar de garage gebracht. En raad eens wanneer ik weg zou rijden startte de auto in 1 x .... maar ik krijg waarschijnlijk vandaag te horen of ze wat hebben gevonden. Ik zal de geïnteresseerden hier op de hoogte houden .
Nou ik kan mijn auto weer ophalen. Ze hebben hem 2 dagen gehad en hij start perfect..... De accu is getest en is goed ze claimen dat de startmotor ook prima is en dat ze verder niet zo veel voor mij kunnen betekenen op deze manier aangezien er geen problemen zijn.
Vervelend, het maakt de auto onbetrouwbaar op deze manier.
De accu is getest en oké bevonden, dat is elk geval al iets.
Denk toch dat de startmotor het euvel veroorzaakt. Het wil niet zeggen dat als deze rondgaat dat deze ook daadwerkelijk in orde is.
Is het contactslot al eens nader bekeken?
Of ergens een slechte massaverbinding?
Vroeger, toen je nog overal bij kon verbond je met een schroevendraaier de contacten op de startmotor, buiten het slot om kon je dan starten.
Als hij niet start kan je dat proberen.
Wel contact aan.
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________ Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________ De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Kan het ook zijn dat ik toen ik zondag mijn auto heb gewassen met een hoge druk en borstel dat er wat vocht op een kabel o.i.d. is gekomen en dit wat problemen veroorzaakte wat nu is opgedroogd en dus niet meer een probleem is?
Uiteraard, het makkelijkst is eigenlijk een testlampje tijdelijj aansluiten. 21w lampje, 2 draden aan solderen. Een op massa en een op de aansturingsdraad op de startmotor.
Neem lange kabels, kun je het lampje in het interieur leggen.
Bij elke keer sleutel in startpositie zou deze moeten branden. Als het brand (12v) dan wordt de starter bekrachtigd. Brand het en gaat ie niet rond, is de starter het probleem. Vraag anders de garage dit even te installeren.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Sinds een maand of 10 heb ik een Renault Traffic II Camper op mijn naam die ik geerft heb van mijn broer. Helaas heeft de camper problemen en na meerdere handige handen is het denk ik tijd mijn vraag via het forum te stellen om te...
Hallo,
Wij zijn sinds +- 3 weken in bezit van een Grand Scenic Bose uit 2013 van de laatste facelift, en de keyless entry werkt soms.
Hij gaat vrijwel altijd automatisch op slot als je weg loopt, maar als je naar de auto toe gaat en de deurklink...
Sinds een aantal maanden rijd ik een clio e-tech uit 2020.
Enerzijds een zeer fijne auto. Anderszijds vallen een aantal zaken tegen. Iemand enig idee of dit bij de e-tech motoren of specifieke Clio mode hoort?
Onze auto, Renault Clio sport 2.0 16V uit 2001, start niet.
Hij maakt geen enkel geluid en de Renault dealer komt er met de laptop niet in om te kijken waar de fout code zit.
De eerste keer toen hij niet startte, hebben we hem een 20...
Ik rij sinds begin maart in een 150pk Techno uitvoering en ervaar een apart gevoel in het pedaal/vooronder van de auto. Af en toe als ik door een bocht ga, lijkt het net of er in het vooronder van de auto achter het pedaal wat omvalt/rolt (wat je...
Twingo 2, 2012 1.2 16V, D4F-E7 (zie bijlage)
Handgeschakeld met Cruisecontrol en toerenteller.
Probleem:
Stationair bij warm laag in toeren valt niet uit.
Bij gasgeven soms hapering bij 1200-1500 toeren
Bij toeren boven ca. 3000 toeren weinig power...