Stilgevallen Laguna II

Alle overige technische Laguna vragen

Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Nou, het volgende dilemma dient zich aan, of ik de kop ga overzetten van de sloopauto, of het hele blok... Wat is wijsheid? Als ik het hele blok overzet, zet ik daar natuurlijk meteen ook een nieuwe distributie op. Ik denk ook dat het de goedkoopste en snelste mogelijkheid is. Uiteraard nieuwe vloeistoffen etcetera. Kan dat zomaar ivm de elektronica? Denk aan startonderbreker, cpu en allerlei aanverwante dingen. Moet er ook wat ingeleerd worden of hoeft dat allemaal niet? Ik kom immers niet aan de elektronica, behalve het opnieuw insteken van stekkers van de motor. Heeft verder toch geen invloed op sleutelkaart, lezer, en andere software... Of vergis ik me?

Toegevoegd in 1 minuut 42 secondes:
Wat komt er kijken bij het overzetten vd kop? Moet die gevlakt worden? En wat moet er nog meer overgezet? Daarnaast zit ik dan nog steeds met de distributie die ' van tijd af ' is en dat ook een moeilijk iets is om voor elkaar te krijgen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door mechanic »

Zet je de kop over, dan moet je 2 motoren open halen en er 1 terug in elkaar zetten. In principe dubbel werk, doe je het op de juiste manier heb je een motor die weer lang mee kan. Met een 'gebruikte motor' weet je het maar nooit zeker.
Aan de andere kant, de motor moet ook in zijn geheel.uit de sloop auto komen en uit degene welke je wil herstellen.

Heb je een brug tot je beschikking, laat je de motor incl. transmissie er als 1 geheel uit zakken. De nieuwe gaat dan ook als 1 geheel weer terug.
Ga je voor die optie, steek er dan meteen een nieuwe koppelings set in.

Al met al zijn behoorlijke klussen, waarvan je jezelf kunt afvragen of het zich gezien de geringe waarde van de auto het zich niet loont een goed rijdende te kopen en je al dit werk kunt besparen.

Toegevoegd in 1 uur 51 minuten 37 secondes:
Dat de distributie van tijd is, is met montage andere kop geen punt verder. Je draait na demontage van de kop de krukas zo dat cilinder 1 ( transmissie kant) bovenaan staat. Het zogehete bovenste dode punt. Als de krukasblokkeerstift erin zit, draait de krukas vervolgens tegen die pin, en staat deze correct.
Kop erop, nokkenassen erin, en met de blokkeerlineaal blokkeer je deze zodat de timing weer klopt.

Zet je de complete motor over, hoef je niets in te leren. Je zet de ecu niet over namelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

@mechanic: en alle anderen natuurlijk, 😊:
Update: nou, ff stil geweest wegens drukke privé omstandigheden. Maar nog steeds allemaal hartstikke bedankt voor jullie feedback. Heb inmiddels het complete blok met behulp van die monteur eruitgehaald en het blok van de 'sloopauto' erin gelegd. Alles aangesloten en de motor loopt. Hij startte direct. 1 probleem echter: bij het starten gaat de motor direct heel hoog in zijn toeren. Ongeveer 4500. Nu hoor ik heel verschillende verhalen waar dit aan kan liggen, maar de meesten komen op het gasklephuis uit. Omdat ik dit gedemonteerd had om schoon te maken omdat dit het euvel zou kunnen zijn. Hierbij is het hele gasklephuis eruit geweest. Heb tevens van de originele motor ook het gasklephuis gereinigd. Dit allebei gedaan terwijl de motor nog lopend in de sloopauto zat. Met beide gasklephuizen werkte de motor en liep normaal, ik vond hem iets te hoog stationair, maar dat terzijde. Ik heb verschillende auto bedrijven gebeld, een Renault dealer en een dacia dealer om te vragen wat dit zou kunnen veroorzaken dat hij zo hoog in toeren gaat met starten en daar blijft ook. Volgens hen behoeft het gasklephuis geen inleren of inlezen, maar ik hoor en lees hierover verschillende dingen, en ook of de sensor ervan is losgeweest schijnt er mee te maken te kunnen hebben. Iemand een idee om me verder te helpen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door mechanic »

Gewoonlijk is inleren van de gasklep niet nodig inderdaad. Echter in sommige gevallen wel, en is dan ook zeker mogelijk via de obd aansluiting en juiste apparatuur.

Mooi dat de klus geklaard is verder!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

@mechanic: dankje 👍 Naar welk hoofdstuk/ onderdeel in de apparatuur moet ik gaan om dat in te kunnen stellen? Las ergens iets over waardes instellen op 0,60 of zoiets. Maar waarvan dan? Naar welk deel van de software moet je heen om iets te kunnen instellen?

Toegevoegd in 1 minuut 59 secondes:
Verder inderdaad blij dat de klus bijna geklaard is, kan niet wachten om weer te kunnen rijden, want het is echt een hele fijne auto !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door mechanic »

Zover ik me herinner kun je met de clip aangaande de gasklep niets instellen. Enkel de waardes 'resetten'.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

De Clip?

Toegevoegd in 29 secondes:
En hoe heet het gedeelte wat je kunt resetten?

Toegevoegd in 22 secondes:
In de software bedoel ik

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht