Opknappen r15TL 1972
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 jul 2007 23:26
- Actief als: particulier
- Locatie: Utrecht
Opknappen r15TL 1972
Komende tijd ga ik enkele foto's uploaden van het opknapproject van mijn oranje 15TL. De auto is nog niet klaar, maar wel op weg naar een nieuw en gelukkig leven . De auto is in 2008 in Groningen gekocht met toen nog twee jaren geldende apk. Na overschrijving heeft de TL succesvol de weg naar Utrecht afgelegd. Plan van de toenmalige eigenaar was er een TS versie van te maken. 1600 cc blok, de 5 vijfbak en extra bumber (altijd handig) lagen al klaar op zolder van zijn boerderij. Zelf wonend één hoog, leunend tegen Utrechtcentrum aan, was meenemen en opslaan geen optie.
Na twee jaar wat rijden in en om Utrecht bleek de auto ouderwets rot. De charme van authentieke ouderdom legde het af tegen de opkomende wens de auto te zien en te rijden zoals deze rond mijn geboorte jaar in en om Middelburg gereden moet hebben. De auto zou toen een knappe tweedehandsje geweest kunnen zijn met enkele tienduizenden km op de teller.
Hieronder volgen foto zoals geplaatst bij de advertentie en één van de tussenstop tussen Groningen en Utrecht vlak na aanschaf en de NOREV doe al als voor bode al in 2005 in Bayeux is aangeschaft
Na twee jaar wat rijden in en om Utrecht bleek de auto ouderwets rot. De charme van authentieke ouderdom legde het af tegen de opkomende wens de auto te zien en te rijden zoals deze rond mijn geboorte jaar in en om Middelburg gereden moet hebben. De auto zou toen een knappe tweedehandsje geweest kunnen zijn met enkele tienduizenden km op de teller.
Hieronder volgen foto zoals geplaatst bij de advertentie en één van de tussenstop tussen Groningen en Utrecht vlak na aanschaf en de NOREV doe al als voor bode al in 2005 in Bayeux is aangeschaft
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
- Actief als: particulier
Re: Opknappen r15TL 1972
Gaaf, hou ons op de hoogte!
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003
Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991
Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 jul 2007 23:26
- Actief als: particulier
- Locatie: Utrecht
Re: Opknappen r15TL 1972
De foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 jul 2007 23:26
- Actief als: particulier
- Locatie: Utrecht
Opknappen r15TL 1972 II
Na wat rijden bleek een plastic carburateur/ carter ontluchtingsbuisje en de metalen reactiestangen te breken. Ook de rembekrachtiger ging op half zeven hangen en het raam aan bestuurderskant wilde niet meer doen wat het moest doen. Dit leek me gevaar opleveren voor mezelf en andere weggebruikers. De R15 belande kort daarop op de plek waar deze nog steeds de tijd doorbrengt namelijk in een varkensschuur op een melkveebedrijf. Omringd door een kleine vloot Britse trouwauto’s, mede projectgenoten en winterstallers.
Wat te doen met de 15? Kon ik ‘m zelf opknappen? een rijdende restauratie? De schuurverhuurder was zo vriendelijk de auto op de daar aanwezige brug te laten waardoor een echte inspectie en onderhoud mogelijk werd. Na wat gemodder is de auto geschorst en is voorzichtig met wat opknapwerk begonnen. Teveel dingen begonnen het te begeven dus een nieuwe keuring is uitgesteld tot na het opknappen
Hieronder de auto op een koude dag buiten, en daarna lekker droog in de schuur en het gelijmde stukje carterontluchting, toch maar eens een nieuwe bestellen.
Wat te doen met de 15? Kon ik ‘m zelf opknappen? een rijdende restauratie? De schuurverhuurder was zo vriendelijk de auto op de daar aanwezige brug te laten waardoor een echte inspectie en onderhoud mogelijk werd. Na wat gemodder is de auto geschorst en is voorzichtig met wat opknapwerk begonnen. Teveel dingen begonnen het te begeven dus een nieuwe keuring is uitgesteld tot na het opknappen
Hieronder de auto op een koude dag buiten, en daarna lekker droog in de schuur en het gelijmde stukje carterontluchting, toch maar eens een nieuwe bestellen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2011
- Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
- Actief als: particulier
Re: Opknappen r15TL 1972
Aardig wat zaken zullen inmiddels bijna een halve eeuw oud zijn. Verwacht dat de auto eigenlijk best wel een redelijke restauratie nodig heeft.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 16 dec 2004 22:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Drunen
Re: Opknappen r15TL 1972
Kijkend naar de auto/kleur, het 15/17 register en de ledenlijst, dan is dit de 03-99-UJ?
Renault 17 Gordini (1974), Renault Clio Estate dci 90 Dynamique eco2 (2013)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 jul 2007 23:26
- Actief als: particulier
- Locatie: Utrecht
Opknappen r15TL 1972
Voor de auto is het merendeel van het laswerk af. Het meeste laswerk was nodig aan de linker en rechterkant voorkant. Het gaat dan om een stevig aantal uren door een geduldig en kundig lasser. Hij werd er af en toe wat moedeloos en merkte dan ook op dit de laatste klus van deze soort was.
Uiteraard zijn er de nodige tussentijdse improvisatiereparaties uit het verleden van de auto naar boven gekomen. De mooiste was de reparatie van het chassis.... het met een schroef vastzetten van een plaats over een vuistgroot gat
foto's gaan over reparatie
Via de vriendenclub ben ik aan een set goede deuren gekomen, dat heeft flink wat las, knip en buigwerk afgevangen. Dus dat is erg fijn!
Toegevoegd in 23 minuten 19 secondes:
Chassis werkzaamheden: enkel aan de voorkant zaten slechte plekken.
Uiteraard zijn er de nodige tussentijdse improvisatiereparaties uit het verleden van de auto naar boven gekomen. De mooiste was de reparatie van het chassis.... het met een schroef vastzetten van een plaats over een vuistgroot gat
foto's gaan over reparatie
Via de vriendenclub ben ik aan een set goede deuren gekomen, dat heeft flink wat las, knip en buigwerk afgevangen. Dus dat is erg fijn!
Toegevoegd in 23 minuten 19 secondes:
Chassis werkzaamheden: enkel aan de voorkant zaten slechte plekken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Opknappen r15TL 1972
Goed bezig.
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut