Lagere range hybrideaccu

Zit het onder de motorkap, dan is dit je plekje
Plaats reactie

Topic author
Sjaak H
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 mar 2021 18:39
Actief als: particulier

Lagere range hybrideaccu

Bericht door Sjaak H »

Ik rij vanaf 22 April met de plug-in hybride en heb de laatste 2 dagen een aangegeven range van 35 km bij 100% opgeladen, terwijl dat daarvoor elke keer rond de 50 km zat. Heeft iemand daar zijn gedachten of tips over, misschien is er iets te resetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 519
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Lagere range hybrideaccu

Bericht door Kata »

Is die aangegeven range bij uw wagen een standaard getal of een soort van "berekening" die de wagen maakt aan de hand van de laatste ritgegevens?

Ik bedoel maar -> stel dat die range een berekening is aan de hand van hoe er laatst met de wagen is gereden kan dat best zijn dat als er feller wordt opgetrokken of sneller gereden dan de dagen ervoor de wagen dan een range geeft aan de hand van dat feller gebruik. Dus na een berekening komt die tot een kortere range.

Is maar een gedacht hoor. En is de accu van de wagen ook écht 100% gevuld? Ik vergelijk dit bijvoorbeeld met mijn electrische fiets waarbij de lader zelfs als de accu 100% aangeeft soms nog tot een kwartier blijft laden. Ik merk dan ook een verschil tussen wanneer ik de lader direkt bij de melding 100% afkoppel of wacht tot de lader uit zichzelf stopt.

OK, een hybride is natuurlijk geen vergelijk met een 100% electrisch aangedreven voertuig maar wou dit toch even meegeven.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Sjaak H
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 mar 2021 18:39
Actief als: particulier

Re: Lagere range hybrideaccu

Bericht door Sjaak H »

Ik heb precies dezelfde rijstijl en ongeveer dezelfde mix van wegen, en na dat hij 100% aangeeft staat hij nog de hele nacht aan de lader.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Lagere range hybrideaccu

Bericht door A110 »

Sjaak H schreef: 09 apr 2021 10:01 Ik rij vanaf 22 April met de plug-in hybride
Gaan we terug in de tijd :lol:

Misschien dat buitentemperatuur er ook mee te maken heeft.
Misschien de complete boordcomputer een keer resetten.

Zijn ook maar mijn gedachten. Ik rijd zelf in een Clio hybride en merk met koud weer dat mijn accu ook veel sneller leeg is en daardoor de verbrandingsmotor meer staat te draaien.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jefta
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 mei 2023 22:02
Actief als: particulier

Re: Lagere range hybrideaccu

Bericht door jefta »

Inderdaad, koude is ook reden om lager km tegoed aan te geven.
Niet alleen dat batterijen kouder zijn en minder vermogen leveren, ook gebruik verwarming, ruitverwarming, verlichting doen ook mee.
Daarom is advies om laadproces te laten eindigen op moment van vertrek en ook evt verwarming autostart in te stellen voor moment van vertrek als de net stekker er nog in zit.
Sinds eind april 2023 een Captur 160 etech plugin hybride uit 2021 gekocht. Deze laadde 100% en gaf dan op myRenaultapp aan goed voor 48 km te zijn.
Dit was de eerste tijd zo, naarmate de zomer vorderde tot hoogzomer was op gegeven moment de verwachte afstand zelfs 63 km terwijl opgegeven 58 km de max zou zijn. Nu weer uit de winter komende, is de geschatte afstand meestal zo rond de 38 km.
Deze afstand heb ik nooit met pure stand nagetrokken. Als powernivo daalt kan het zomaar zijn dat management benzine gaat gebruiken om bij te laden.
Als het oplopen van de afstand dit jaar of later in toekomst uitblijft, kan men vragen of de cel conditie gechecked kan worden. Dat zal denkelijk een bijdrage kosten. Renault zegt het pakket te kunnen fiksen.
Wat mij brengt op het volgende: Ik hoor dat er merken zijn met plug ins die een 150 km bereik hebben. Verder weet ik er weinig van maar gezien er ook berichten zijn van verbeterde cellen, zou het aardig lijken dat het hele pakket uitgewisseld zou worden met zo'n verbeterd pakket. Nu van 8 KWh en dan zo'n 24 KWh, misschien op snellader?
Voor nu laadt ik zo mogelijk tijdens daglicht vanwege zonnepanelen.
Dit duurt dan wel errug lang.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in