Espace V6 start slechter bij warme motor??

Forumregels
27.3.24 :
Het Espace gedeelte van het forum ondergaat op dit moment een voorjaarsschoonmaak en een kleine metamorfose.

Svp help ons door uw nieuwe vraag in de juiste rubriek te stellen.
---
Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Krakende stoelen, slecht sluitende deuren, lekkend schuifdak, scheve bumper, dat soort dingen
Plaats reactie

Topic author
DonDad
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 jan 2019 16:31
Actief als: particulier

Espace V6 start slechter bij warme motor??

Bericht door DonDad »

Mijn Espace IV 3.5 V6 aut.(158.000km) start met koude motor altijd probleemloos en direct. Echter bij een warme motor (ook na een uur stil te hebben gestaan) start hij niet direct en als hij uiteindelijk is gestart ruikt het alsof er teveel benzine is.
De dealer heeft al het gasklephuis gereinigd maar dit leverde niets op.
Wat zou dit kunnen zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Bericht door A110 »

Laat ze eens de brandstofdruk meten. De brandstofpompen gaan nog wel eens kapot.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Bericht door RichTrip »

Er lijkt wel benzine te komen, getuige de lucht. Mijn eerste verdachte zou de BDP sensor zijn. Zit bovenop de versnellingsbak bij de aansluiting op de motor.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
DonDad
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 jan 2019 16:31
Actief als: particulier

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Bericht door DonDad »

Ook is de computer uitgelezen en deze gaf geen meldingen. Is het bij de 2 bovenstaande reacties (brandstofpomp - BDP sensor) niet zo dat dit soort defecten is uit te lezen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Bericht door Renault47 »

let bij het starten eens op je toerenteller. Komt de wijzer tijdens het ronddraaien van motor -ook al slaat ie niet aan- uit de hoek dan is je bdp-sensor goed. Ik denk dat een sensor (inlaatluchttemp of koelvloeistof) misschien een verkeerde waarde doorgeeft bij warme motor.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
DonDad
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 jan 2019 16:31
Actief als: particulier

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Bericht door DonDad »

Wanneer ik de auto start en de motor ronddraait geeft de toerenteller geen waarde, pas op het moment dat de motor aanslaat komt de teller uit de hoek. Is dan de BDP sensor defect?

Toegevoegd in 10 minuten 19 secondes:
Renault47 schreef: 22 feb 2019 09:42 let bij het starten eens op je toerenteller. Komt de wijzer tijdens het ronddraaien van motor -ook al slaat ie niet aan- uit de hoek dan is je bdp-sensor goed. Ik denk dat een sensor (inlaatluchttemp of koelvloeistof) misschien een verkeerde waarde doorgeeft bij warme motor.
Wanneer ik de auto start en de motor ronddraait geeft de toerenteller geen waarde, pas op het moment dat de motor aanslaat komt de teller uit de hoek. Is dan de BDP sensor defect?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Bericht door WillemS »

Probeer eens het volgende; Bij warme motor, stop de kaart in de kontaktsleuf, hoor je de benzinepomp lopen(ca.5sec). Haal de kaart er weer uit en wacht een paar seconden, stop vervolgens de kaart weer in de sleuf en start na 5 seconden. Loopt de motor dan meteen dan is de brandstofdruk niet optimaal. Lukt het zo niet, dan zou ik bij warme motor een check doen van de temperatuursensoren. die regelen n.l. ook de hoeveelheid branstof die ingespoten dient te worden.
Succes, mvg WillemS
p.s. hoe is de staat van de bougies?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
DonDad
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 jan 2019 16:31
Actief als: particulier

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Bericht door DonDad »

Onnodig citaat verwijderd.

Als u direct reageert op het vorige bericht dan liever niet de "citaat" knop gebruiken.
Moderator

Gisteren geprobeerd maar dit gaf geen resultaat. Eerder heeft een Renault garage de temperatuursensoren gecontroleerd maar zover ik weet moest dit (volgens de monteur) met koude motor en waren deze goed. Er werd gedacht aan zwetende /lekkende injectoren maar ik lees dat er dan meerdere klachten zouden zijn.
Als ik de warme motor uitzet en kort daarna (kwartiertje of zo) weer start is er geen probleem, echter daarna tot wel uren daarna is het starten slecht. Als de motor dan aanslaat lijkt hij een aanloopje nodig te hebben. Bougies zijn misschien 8000 km oud. Nog andere suggesties?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Bericht door Renault47 »

de temperatuursensoren (koelvloeistof en inlaatlucht) zijn koud gemeten en waren goed. Dit verbaast me niet omdat de koude start prima is. Ik zou als garage juist de sensoren meten als de auto na een rit enkele uren heeft gestaan, want dan treedt het probleem op. Meet je dan te hoge waarden dan zal er teveel brandstof worden ingespoten met als gevolg een slechte start.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Bericht door WillemS »

Je hebt kennelijk mijn advies maar gedeeltelijk opgevolgd. Echt die sensoren zijn heel belangrijk voor zowel koud als warm starten.
Koelvloeistofsensor kost ongeeer 20 euro de andere wel iets meer. Maar meten is weten.
succes mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1443
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Bericht door larsdijkstra 16v »

Inderdaad alle sensoren vervangen, kan nooit kwaad en hoort bij onderhoud. Bij onze Laguna hadden we een koelvloeistof temperatuur sensor die stuk was, slecht lopen en starten etc. Daarna weer perfect
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
DonDad
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 jan 2019 16:31
Actief als: particulier

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Bericht door DonDad »

WillemS schreef: 12 apr 2021 21:46 Je hebt kennelijk mijn advies maar gedeeltelijk opgevolgd. Echt die sensoren zijn heel belangrijk voor zowel koud als warm starten.
Koelvloeistofsensor kost ongeeer 20 euro de andere wel iets meer. Maar meten is weten.
succes mvg WillemS
Ik denk dat je doelt op het testen van de sensoren bij warme motor. Ik ga dit navragen bij de garage wat ze nu precies hebben gedaan (koud / warm). Het vreemde is wel dat als je kort na het uitzetten van de warme motor weer start, zo binnen een kwartier of zo er geen probleem is. De uren daarna is het slecht starten. Als ik de sensoren laat vernieuwen, dan ook de bdp-sensor of is deze niet relevant?

Zouden lekkende/zwetende injectoren toch een oorzaak kunnen zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Espace V6 start slechter bij warme motor??

Bericht door WillemS »

Een temperatuur sensor heeft een bepaalde weerstandswaarde bij een bepaalde temperatuur. Het kan heel goed zijn dat bij koude motoer die waarde goed is, maar bij warm worden van de motor niet de juiste verandering meemaakt en dan afwijkt van wat nodig is om de juiste signalen te geven aan de ECU. Ik meet met een diagnose app. de temperatuur die de weerstand doorgeeft aan de ECU en meet met een infrarood temp.meter de temp. op de plek waar de sensor zit gemonteerd. Dan zie je direkt hoe groot de awijking is. Dit kan je zowel bij koude als warme motor doem.
Meen dat er 3 sensoren zijn op deze NISSAN moter die van belang zijn.
Succes, mvg WillemS
p.s. heb zelf meegemaakt dat de koelvloeistof een temp. van 60 graden had terwijl de sensor op het diagnoseapparaat 134 graden aangaf.
komt ook voor dat een sensor -40 aangeeft en dan is er een kortsluiting in de sensor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht