Motor stottert
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 26 aug 2020
- Laatste bezoek: 13 feb 2022 10:10
- Actief als: particulier
Motor stottert
Renault Clio IV TCE120
Hallo voor het eerst dat ik hier een vraag stel.
Ik heb deze wagen nu drie jaar en heb een kleine 74.000 gereden.
Nu zit er een een tijdje iets vervelends in de wagen.
De motor loopt niet mooi rond.
Hij is best wel aan het stotteren.
Dit is bij elke snelheid.
Als je optrekt gaat het niet mooi soepel.
Nu zijn de kleppen wel een keer schoon gemaakt door de dealer, maar echt weg was het daar niet mee.
Ook als ik met de cruise control rijd merk ik het.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Hallo voor het eerst dat ik hier een vraag stel.
Ik heb deze wagen nu drie jaar en heb een kleine 74.000 gereden.
Nu zit er een een tijdje iets vervelends in de wagen.
De motor loopt niet mooi rond.
Hij is best wel aan het stotteren.
Dit is bij elke snelheid.
Als je optrekt gaat het niet mooi soepel.
Nu zijn de kleppen wel een keer schoon gemaakt door de dealer, maar echt weg was het daar niet mee.
Ook als ik met de cruise control rijd merk ik het.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 16 sep 2020
- Laatste bezoek: 16 sep 2020 11:13
- Actief als: particulier
Re: Motor stottert
Motor stotteren kan o zo veel oorzaken hebben.
Ik vrees dat je voor dit probleem hier geen oplossing gaat vinden.
Kan gaan van sensor roetfilter tot vuile bougie en zelfs scheurtje in motorblok, kromme cilinder, pakkingkop etc....
Ik vrees dat je voor dit probleem hier geen oplossing gaat vinden.
Kan gaan van sensor roetfilter tot vuile bougie en zelfs scheurtje in motorblok, kromme cilinder, pakkingkop etc....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Motor stottert
Probeer eens een volle tank met 98 octaan brandstof.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1466
- Lid geworden op: 29 jun 2015
- Laatste bezoek: 13 apr 2025 23:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Midden Nederland
Re: Motor stottert
Roetfilter had Renault nog niet op een benzine in 2017.Bart H schreef:Motor stotteren kan o zo veel oorzaken hebben.
Ik vrees dat je voor dit probleem hier geen oplossing gaat vinden.
Kan gaan van sensor roetfilter tot vuile bougie en zelfs scheurtje in motorblok, kromme cilinder, pakkingkop etc....
Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Motor stottert
De Direkt ingespoten motoren hebben extreem veel last van inwendige vervuiling van de inlaatkleppen. Een tijdelijke oplossing is demontage van het inlaat spruitstuk en het inlaat gedeelte onder hoge druk stralen met b.v. noten gruis oid. De vervuiling komt omdat de branstof niet meer langs de kleppen in de motor komt maar echtstreeks onder hoge druk in de ciliinder wordt gespoten. Hier een voorbeeld hoe dat in z'n werk gaat;https: //www.youtube.com/watch?v=OM0M2bQM-ag
mvg WillemS
p.s. dit dient regelmatig te gebeuren.
mvg WillemS
p.s. dit dient regelmatig te gebeuren.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 26 aug 2020
- Laatste bezoek: 13 feb 2022 10:10
- Actief als: particulier
Re: Motor stottert
Ik rij de laatste 3000 km inderdaad met 98 octaan.
Esso synergy E5 98 octaan
En het lijkt erop dat het minder wordt.
Al is het moeilijk te zeggen omdat het ook wel onregelmatig gebeurd.
Maar als het werkt wat doet die 98 octaan dan?
Toegevoegd in 2 minuten 16 secondes:
Het lijkt me een dure operatie om dat regelmatig te laten uitvoeren.WillemS schreef: ↑17 sep 2020 10:08 De Direkt ingespoten motoren hebben extreem veel last van inwendige vervuiling van de inlaatkleppen. Een tijdelijke oplossing is demontage van het inlaat spruitstuk en het inlaat gedeelte onder hoge druk stralen met b.v. noten gruis oid. De vervuiling komt omdat de branstof niet meer langs de kleppen in de motor komt maar echtstreeks onder hoge druk in de ciliinder wordt gespoten. Hier een voorbeeld hoe dat in z'n werk gaat;https: //www.youtube.com/watch?v=OM0M2bQM-ag
mvg WillemS
p.s. dit dient regelmatig te gebeuren.
Maar is het misschien bij latere generatie's direct ingespoten benzine motoren dit euvel opgelost?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16673
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 22:19
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Motor stottert
Nee, dat is een euvel wat direct samenhangt met D.I motoren. De vroegere ide motor van Renault was al een drama, en de nieuwere generaties zijn dat feitelijk ook.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Motor stottert
Met regelmatig bedoel ik zo om de 60/80k kms.
En wanneer de wagen wienig en voor korte ritten gebruikt word bij minder kms.
mvg WillemS
p.s. die ide motor was alleen in frankrijk nog een succesje. Daar rijden ze langere afstanden en minder het "moderne rijden"
.
En wanneer de wagen wienig en voor korte ritten gebruikt word bij minder kms.
mvg WillemS
p.s. die ide motor was alleen in frankrijk nog een succesje. Daar rijden ze langere afstanden en minder het "moderne rijden"

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1466
- Lid geworden op: 29 jun 2015
- Laatste bezoek: 13 apr 2025 23:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Midden Nederland
Re: Motor stottert
Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 26 aug 2020
- Laatste bezoek: 13 feb 2022 10:10
- Actief als: particulier
Re: Motor stottert
Ik heb een woon werk verkeer van 2x 60km per dag.
Dus niet echt korte afstanden.
Wel is het allemaal max 100km
Kan ook niet sneller, is het te druk voor.
Maar hoe is het bij andere merken?
Gebruiken die geen directe injectie?
En een diesel, dat is toch ook directe injectie?
Of gaat dat net iets anders?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16673
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 22:19
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Motor stottert
Ook bij langere ritten vervuild de inlaat, dat is onoverkomelijk bij directe inspuiting.
De naam zegt het al, de brandstof wordt direct in de cilinder ingespoten, en gaat niet over de inlaat kleppen. Benzine heeft een reinigende werking die de kleppen redelijk schoon houd. Dat gaat bij een D.I motor dus niet op. Een egr klep verergerd dit nog eens.
Voorheen werd de benzine vòòr de inlaatkleppem ingespoten, dus konden de kleppen gereinigd worden. Dat even in een notondop.
Elk merk met D.I motoren hebben hier last van.
De naam zegt het al, de brandstof wordt direct in de cilinder ingespoten, en gaat niet over de inlaat kleppen. Benzine heeft een reinigende werking die de kleppen redelijk schoon houd. Dat gaat bij een D.I motor dus niet op. Een egr klep verergerd dit nog eens.
Voorheen werd de benzine vòòr de inlaatkleppem ingespoten, dus konden de kleppen gereinigd worden. Dat even in een notondop.
Elk merk met D.I motoren hebben hier last van.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Motor stottert
VAG (Audi/Skoda/Seat/Volkswagen)heeft dezelfde problemen en daar rijden er heel veel meer van, dus alleen leasen kan je de kosten besparen.
Kortom het is een gevolg van de konstruktie van de DI motor.
Kortom het is een gevolg van de konstruktie van de DI motor.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 26 aug 2020
- Laatste bezoek: 13 feb 2022 10:10
- Actief als: particulier
Re: Motor stottert
Ik heb nu de laatste 4.000 km op Esso synergy E5 98 octaan gereden
En het stotteren lijkt aanzienlijk verminderd te zijn.
Maar is dit toeval?
Of als het geen toeval is, wat kan de verklaring hiervoor zijn?
Want als het niet werkt, is € 0.23 extra per liter wel een hoop geld.
En het stotteren lijkt aanzienlijk verminderd te zijn.
Maar is dit toeval?
Of als het geen toeval is, wat kan de verklaring hiervoor zijn?
Want als het niet werkt, is € 0.23 extra per liter wel een hoop geld.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: 13 nov 2010
- Laatste bezoek: 03 mei 2025 14:06
- Actief als: particulier
- Locatie: REO
Re: Motor stottert
Uit voorgaande berichten die verwijzen naar het vervuilen van de kleppen kan je de conclusie trekken dat het tijd is om de vervuiling van de kleppen na te laten zien. Voor een direct ingespoten motor bij jouw kilometerstand eigenlijk niet meer dan logisch om daar sowieso naar te laten kijken.
Je zou het als standaard check / onderhoud voor en DI motor kunnen zien.
Forumlid A110 kan je er ook veel over vertellen.
Je zou het als standaard check / onderhoud voor en DI motor kunnen zien.
Forumlid A110 kan je er ook veel over vertellen.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Megane Break 1.8 16v midnight blue '02
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v '00
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Megane Break 1.8 16v midnight blue '02
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v '00
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 05 mei 2018
- Laatste bezoek: 28 apr 2025 14:30
- Actief als: particulier
Re: Motor stottert
Deze motoren staan zeker bekend om inlaatklepvervuiling. Dit kan je niet tegengaan. Iedereen met zo'n motor komt een keer aan de beurt om de inlaatkleppen te laten reinigen. Wij zien dat na 60.000km deze motoren gereinigd moeten worden.
Voor meer achtergrond informatie hierover kan je beter op onze speciale website kijken,
http://www.inwendige-motorreiniging.nl/ ... nlaat.html
Over uw brandstofvraag kan ik ook alleen aangeven lees hierover ook op onze website,
http://www.inwendige-motorreiniging.nl/e10-benzine.html
Dit gaat wel over de E10 brandstof.
Uw vraag over de verklaring van de E5 (Euro98) kan ik heel kort in zijn,
Het verschil tussen Euro 95 en Super Plus 98 is het octaangetal, wat de zogenaamde klopvastheid aangeeft. Hoe hoger de klopvastheid van benzine, des te minder snel zal de brandstof spontaan, vóór de onstekingsvonk, ongecontroleerd ontbranden. Dat verschijnsel wordt ook detonatie of pingelen genoemd. Hierdoor is de verbranding beter.
Dit fenomeen is bij een direct ingespoten benzinemotor enorm belangrijk. Omdat de brandstof direct in de verbrandingskamer word gespoten en het volledig in contact moet komen met de aangezogen lucht zodat het op het juiste moment door de bougie tot ontbranding (explosie) moet komen.
Als de een lager octaan getal dit eerder gebeurd krijg je een ongecontroleerde verbranding waarbij de motor ECU dit continu aan het aanpassen is.
Omdat de huidige motoren veelal in het lage toeren gebied al een hoog koppel hebben gebeurt dit dus vaker tel daarbij nog het nieuwe rijden erbij op en de cirkel is weer compleet. Dit is wel even de simpele uitleg.
Ons advies is om te kijken of er inlaatklep vervuiling is. Zo ja dan dit laten reinigen en daarna alleen maar E5 (euro98) of premium brandstof te tanken. Hierdoor krijg je echt een veel beter presterende motor die daarbij ook veel soepeler zijn werk doet.
Als je dan ook nog elk jaar de olie en oliefilter ververst (mits er al geen groot olieverbruik aanwezig is) dan is dat ook een behoud van de motor.
Voor meer achtergrond informatie hierover kan je beter op onze speciale website kijken,
http://www.inwendige-motorreiniging.nl/ ... nlaat.html
Over uw brandstofvraag kan ik ook alleen aangeven lees hierover ook op onze website,
http://www.inwendige-motorreiniging.nl/e10-benzine.html
Dit gaat wel over de E10 brandstof.
Uw vraag over de verklaring van de E5 (Euro98) kan ik heel kort in zijn,
Het verschil tussen Euro 95 en Super Plus 98 is het octaangetal, wat de zogenaamde klopvastheid aangeeft. Hoe hoger de klopvastheid van benzine, des te minder snel zal de brandstof spontaan, vóór de onstekingsvonk, ongecontroleerd ontbranden. Dat verschijnsel wordt ook detonatie of pingelen genoemd. Hierdoor is de verbranding beter.
Dit fenomeen is bij een direct ingespoten benzinemotor enorm belangrijk. Omdat de brandstof direct in de verbrandingskamer word gespoten en het volledig in contact moet komen met de aangezogen lucht zodat het op het juiste moment door de bougie tot ontbranding (explosie) moet komen.
Als de een lager octaan getal dit eerder gebeurd krijg je een ongecontroleerde verbranding waarbij de motor ECU dit continu aan het aanpassen is.
Omdat de huidige motoren veelal in het lage toeren gebied al een hoog koppel hebben gebeurt dit dus vaker tel daarbij nog het nieuwe rijden erbij op en de cirkel is weer compleet. Dit is wel even de simpele uitleg.
Ons advies is om te kijken of er inlaatklep vervuiling is. Zo ja dan dit laten reinigen en daarna alleen maar E5 (euro98) of premium brandstof te tanken. Hierdoor krijg je echt een veel beter presterende motor die daarbij ook veel soepeler zijn werk doet.
Als je dan ook nog elk jaar de olie en oliefilter ververst (mits er al geen groot olieverbruik aanwezig is) dan is dat ook een behoud van de motor.
www.jwa-autoservice.nl
Renault Clio Hybrid 140 (2020)
Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)
Renault Clio Hybrid 140 (2020)

Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 05 jul 2017
- Laatste bezoek: 12 apr 2025 10:32
- Actief als: particulier
Re: Motor stottert
Is er nog een evolutie bij topic starter ?
Zijn de bougies al eens vervangen ?
Zijn de bougies al eens vervangen ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 165 Weergaves
-
Laatste bericht door StefanW1
-
- 15 Reacties
- 1295 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 3 Reacties
- 445 Weergaves
-
Laatste bericht door EricR
-
- 2 Reacties
- 193 Weergaves
-
Laatste bericht door Vulptereen
-
- 5 Reacties
- 606 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 327 Weergaves
-
Laatste bericht door ap1
-
- 1 Reacties
- 166 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450