Torsiebar stuk, een soort geel

Alle overige technische vragen over de Kangoo
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 933
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Torsiebar stuk, een soort geel

Bericht door de mon »

Kangoo KC 2005 Ik probeer deze te herstellen omdat zo'n achteras veel te duur is. Nieuw of gereviseerd is die goedkoper.
Nu probeer ik enkel de defecte torsiebar te vervangen maar die 2 maal rare gele kleur en een streep echt geel vind ik niet meteen terug. https://prix-equipement.decisionatelier ... uville.pdf
Ik had al een defecte achteras liggen waar ik op knutsel nu, de rechtse arm is er af dmv dat rubber lager stuk te maken. Daar zit de dunste torsiebar in van 25,5 mm. Voorts kan ik het onder de pers steken en de bussen eruit tikken.
Omdat mijn 2005 achteras ABS heeft is die moeilijk te vinden of peperduur en heeft extra gaten voor de sensor.
Hierbij de foto van de gebroken torsiebar, ze zijn nog te koop maar welke moet ik hebben?
Rechts achterste torsiebar.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 933
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Torsiebar stuk, een soort geel

Bericht door de mon »

Gisteren de binnenste gebroken veer doorgeslepen, schuin gaat dat. Blijkt dat de as volledig voorzien is van plastik (krimpkous).
Mijn meting was dan verkeerd en moet ook 25,5 mm zijn.
En na 7 jaar binnen gelegen te hebben zat daar nog water en roest onder dat plastik. Op de breuk in het hoekje waar al het spatwater van het wiel terecht komt.
De torsiebars blijken alle hol te zijn. De verstevigde assen met dikke buis schijnen volle massieve torsiebars te hebben, maar remtrommels zijn groter(ben ik niks mee) en hebben evtl ook ABS.
De meeste yt filmpjes gaan over die rubber lagers en de torsiebar wordt dan onder de pers gestoken. Bij de binnenste (gebroken) tosiebar moet je bijna de ganse achtertrein onder de pers krijgen. Met m'n 40 T pers op de hoek van de smeerput zou dat gaan maar lijkt me wat te gevaarlijk.
Toch nog een lichtpuntje, gisterenavond een bericht gehad van een autoafbraak dat zij een achteras hebben. Meteen gevraagd of dat het juiste type en met ABS was(zaterdags gesloten en zo blijven we bezig) .
Die gereviseerde achterassen met 4 nieuwe verzinkte torsiebars lijken meer en meer op de beste oplossing. En bij een Kangoo zie je bijna niet of je teveel laad, die zakt nauwelijks.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1415
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Torsiebar stuk, een soort geel

Bericht door Pepone »

Ik weet dat de wat oudere Fiat Ducato onderstellen torsieassen hadden.
Daar wordt altijd gesproken over smeernippels en speciaal vet en de problemen hierbij.

Dat is hier niet?

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 933
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Torsiebar stuk, een soort geel

Bericht door de mon »

Als ge't besteld hebt dan vind ge nog wat anders(beter): 220 incl taks, aan huis gebracht en denkelijk de oude meegeven https://www.antalex.pl/de/hinterachse/h ... lt-kangoo/
Maandag had ik een ingeving, mijn remtrommel lag gereed met nieuw lager mààr er zat een tandwiel in. Thuisgekomen en vlug onder mijn wagen gaan kijken, meer voelen was dat, de ABS sensors waren afgeknipt en de houder was voor remleiding en ABS-kabel. Na 7 jaar vergeet je nogal veel van die reparatie toen.
Maandag ook de email kunnen beantwoorden dat de gewone as(150 en weinig km) ok was.
Een beetje meer werk met de mijne eronder uit, ipv de defecte en de gekochte onder de mijne. Het zoekwerk is al 2 weken lang bezig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 933
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Torsiebar stuk, een soort geel

Bericht door de mon »

Tussen het bestellen en gaan afhalen had hij een Kangoo ABS achteras binnen gekregen . Ikke weeral blij. Blijkt ook ene zonder die krimpkous te zijn, wellicht is phase 2 beter of dit is een gereviseerde as.
Vandaag niet verder geraakt dan eronder uit en wat roest behandeling. De eerste keer(euh 2°keer) is dat veel zoekwerk en ik moet 't alleen doen.
Morgen zou die normaal moeten rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Torsiebar stuk, een soort geel

Bericht door mechanic »

Goed bezig dus.

In mijn tijd veel achterassen vervangen, door vaak gebruikte exemplaren. In begin natuurlijk voor nieuwe.

Veel bedrijven kochten een kangoo met normaal laadvermogen, en deden er zware lading in. Trekhaak op de grond...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht